• Globalní oznámení

Příspěvek Použití podvozku tanku Toldi


Maďarská obrněná technika (3) – použití podvozku tanku Toldi



Obrázek

V druhé části série jsem se sice zmínil o prototypu Straussler V-4, pokračování však bude o dalším využití podvozku lehkého tanku Toldi. Moderní lehký tank se solidním podvozkem byl ideální platformou pro vývoj různé obrněné techniky. Tento trend převažoval u všech větších výrobců lehkých tanků, samotné lehké tanky byly v průběhu války jen drahou hračkou a zbytečnou zátěží válečného průmyslu. Proto na podvozcích lehkých tanků vznikají zajímavé samohybné děla, stíhače tanků nebo protiletadlové komplety. Tento trend se nevyhnul ani Maďarsku, pojďme se proto krátce podívat na využití podvozku Toldi.



Jako první na řadě bude stíhač tanků. Tuto kategorii ve své době velmi dobře zvládli Němci, bylo tedy zřejmé, že podunajský stát bude orientovat na podobné řešení. Lehký tank ...

Views: 24548  •  Komentáře: 33  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Straussler V-3 a V-4


Maďarská obrněná technika (2) – Straussler V-3 a V-4



Obrázek

V první části série jsem se sice zaměřil na tank Toldi, ten však nebyl domácí konstrukcí. Maďarsko nemělo takovou průmyslovou základnu jako naše republika, přesto se zde však objevuje osobnost schopná vytvořit domácí konstrukci obrněného vozu a tanku. Je zde řeč o Nikolasi Strausslerovi (1891 – 1966), maďarském automobilovém konstruktérovi působícím i ve Velké Británii. Jak jsem již psal v článku o obrněném automobilu SCABA, Straussler působil u známé firmy Alvis a zde navrhl obrněné automobily AC I – AC III. V době druhé světové války působil za kanálem a podílel se na konstrukci plovoucích tanků DD. V Maďarsku však před válkou pracoval na jediném předválečném tanku, označeném V-4. Existoval i prototyp V-3, ten však lze považovat pouze za prototyp či technologický demonstrátor.



Maďarsko nesmělo vyvíjet obrněnou techniku, proto s ...

Views: 10066  •  Komentáře: 5  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Toldi


Maďarská obrněná technika (1) - tank Toldi



Obrázek

V době mezi světovými válkami nebylo na světě mnoho států disponující vlastními vývojovými a výrobními kapacitami pro výrobu tanků. Některým to přímo zakazovala Versailleská a Trianonská smlouva. Zatímco Německo by kapacity určitě mělo, výrazně okleštěné Maďarsko by se asi prozatím na něco podobného nezmohlo. Maďarko přišlo po první světové válce o obrovská území a těžce neslo jejich ztrátu. Na přelomu 20. let bylo rozvráceno komunistickým převratem, po jeho potlačení československými a rumunskými jednotkami se na scéně objevuje Karel Habsburský a dvakrát se snaží převzít vládu nad zemí. Až po jeho odstranění (vyhnanství) se Maďarsko konečně zotavuje. Zemi vládne coby zemský správce-regent Admirál Miklos Horthy, bývalý velitel Rakousko-Uherského námořnictva. V 30. letech se snaží vláda krajní pravice o revizi Trianonské dohody, je navázáno spojenectví s fašistickou Itálii a je z ...

Views: 11241  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Zbrojovka Brno ZV a T2


Zbrojovka Brno , vojenský teréní prototyp ZV



Po zrušení automobilové výroby ve prospěch zbrojní roku koncem roku 1936 si ministerstvo národní obrany bylo dobře vědomo, že výroba automobilů dosáhla ve Zbrojovce velmi slušné úrovně a navrhlo přece jen využít zkušeností konstrukčních kanceláří pro vojenské účely. Byl to zjevně projekt záložní kapacity, neboť už tehdy ministerstvo vědělo, že by armáda v případě konfliktu používala více než sto typů různých vozidel.



Obrázek



Obrázek



Správní rada tedy dává okleštěné konstrukci pod vedením ing. Miksche a zbytku autodílny pokyn k projekci vojenského terénního automobilu. Jsou navrženy dva, typ ZV a typ T2, které určeny pro armádu mohly najít uplatnění při obraně našeho státu, ale byly také potenciální m ...

Views: 10177  •  Komentáře: 3  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Obojživelný transportér LVT a tank LVT(A) Alligator


Americké obrněné vozidlo z období 2. světové války



Americké obrněné obojživelné transportéry LVT a tanky LVT(A) Alligator Obrázek



Předmluva :

Obojživelný transportér LVT Alligator bylo vozidlo, které hrálo důležitou roli při specifických operacích druhé světové války. Jeho nástup a využití jednotkami námořní pěchoty byla jen hra náhody, kdy se hledal vhodný stroj. Americké velení už delší dobu hledalo stroj, který by vyplnil mezeru mezi lodí, přepravující jednotky a pobřežím, na které se měli vylodit. Měl by využít mělké vody, vyhnout se útesům a hlavně pomoci útočným jednotkám vybrat si sami kde se vylodí. Do té doby byly obojživelné operace velmi jednoduché a použité metody byly příliš primitivní k napadení silně opevněná předmostí. Touto myšlenkou se zabýval již začátkem 20. let major Earl H. Ellis, důstojník námořní pěchoty, který vypracoval studii "Moderní zá
...

Views: 12858  •  Komentáře: 7  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Italské bojové vozidlo pěchoty Dardo


Bojová vozidla pěchoty

( Itálie )




Bojové vozidlo pěchoty DARDO



Úvod

V roce 1982 italská armáda udělila společnostem IVECO a Otobreda zakázku na vývoj a stavbu tří prototypů moderního bojového vozidla pěchoty, schopného úspěšného bojového nasazení na moderním bojišti s vysokou intenzitou bojové činnosti.



Obrázek



Prototypy s oficiálním označením VCC-80 byly dokončeny v roce 1988 a předány k testování. Typ byl vybaven dvoumístnou věží s 25 mm kanonem a 7,62 mm spřaženým kulometem. Střelbu zbraní řídí systém řízení palby obdobného provedení, jaký je použit v tanku Ariete a stíhači tanků Centauro.



Nový model

Poté bylo rozhodnuto použít podvozek VCC-80 ke stavbě bojového vozidla pěchoty s výkonnou výzbrojí, s věží vyzbrojenou kanonem a kulometem, doplněnou odpalovacím zařízením pro protitankové střely TOW.

Koncem roku 1988 byla zakázka na výrobu nového vozidla udělena kons ...

Views: 6971  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Speciální vozidla 2. světové války


Speciální vozidla

(Článek byl aktualizován, přidány další americké stroje. Rozhodl jsem se článek nerozdělovat na britskou a americkou techniku)



Spojenecká speciální vozidla 2. světové války



Obrázek

Pobřežní vyprošťovací tank BARV


Úvod

Dnešní armády a jejich ženijní jednotky disponují speciální technikou, která nikoho neudivuje svým tvarem či vybavením, ale v průběhu druhé světové války šlo o zvláštní či revoluční konstrukce. Ty by patrně vznikly později nebo vůbec, nebýt velké podpory britského premiéra. Velká část těchto strojů vznikla s potřebou zajistit úspěšné vylodění na evropský kontinent. Jako neúspěšný pokus neboli test byla brána operace „Jubilee“, když 19. srpna 1942 provedly kanadsko-britské jednotky obojživelný útok na francouzský přístav Dieppe. Po tomto krutě zaplaceném ponaučení bylo jasné, že ženijní jednotky nutně potřebují vozidla na konstrukci tanků, které by je ...

Views: 25857  •  Komentáře: 24  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Lehký tank M551 Sheridan


Obrněná technika z období studené války



Americký lehký tank M551 Sheridan Obrázek



Předmluva

Služba lehkého tanku M551 Sheridan nebyla nijak oslnivá, ale docela dlouhá, jednotky výsadkových divizí jej používaly přes 20 let.

Byl největším a nejvýkonnějším obrněným strojem, který mohl být shazován z dopravního letadla C-130 Hercules. Tankem byly vyzbrojeny jednotky americké 82. výsadkové divize po dobu, až bude možnost výsadkáře vybavit něčím lepším. Tank byl z letadla shozen vytažením z nákladového prostoru při letu v malé výšce. Letadlo se dostalo nízkým letem nad určenou seskokovou zónou, s tankem umístěným na speciální paletě z uhlíkových vláken. Z nákladového prostoru letadla se vyhodil brzdný padák, uvázaný k paletě, a vytáhl tank i s paletou z letadla. Paleta při dopadu na zem odebrala podstatnou část nárazové energie. Tankem následovala na padácích jeho osádka, která
...

Views: 14637  •  Komentáře: 16  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bojové vozidlo pěchoty M2 / M3 Bradley


Obrněná technika z období studené války



Americké pásové bojové vozidlo pěchoty M2 / M3 Bradley

(Bradley Fighting Vehicle)



Obrázek

Bojové vozidlo pěchoty M2A1 Bradley v tzv. standardní kamufláži NATO, zavedené u jednotek US Army v roce 1987 :Nová standardní kamufláž s použitím barev s označením zelená FS30051, hnědá FS34094 a černá FS37030 se v armádě USA začal používat od roku 1987. Vozidla Bradley jí byla opatřena již v továrně v San Jose. Starší vozidla byla takto kamuflována při větších opravách nebo během pravidelných prohlídek. Dříve používaná jednolitě olivově zelená kamufláž byla často k vidění ještě několik let po zavedení jednotné kamufláže NATO.



Předmluva :

Rozmach motorových vozidel v armádách v období po 1. světové válce a jejich použití na bojišti, to byla nutnost zvýšit pohyb pěchoty na úroveň dalších druhů vojsk. Pěchota dostala obrněné transportéry,
...

Views: 50626  •  Komentáře: 133  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Těžký tank IS-2


Sovětský tank z období 2. světové války

Sovětský těžký tank IS-2

(označován také jako JS-2)



Obrázek



První stroje, které se mohly pyšnit názvem tank, vznikly v období 1.světové války.

Tyto vozidla vyvinuté ze zemědělských strojů byly nasazeny poprvé v roce 1916.

Byly pomalé, ale obrovské, silně vyzbrojené a označení těžké tanky tu bylo na místě.

Směr vývoje těchto vozidel určil až v roce 1918 francouzský tank Renault FT-17,

který byl levný a snadno se ovládal. Po válce se výroba těžkých tanků zastavila,

několik států postavilo pár prototypů, jen ve Francii byla vyrobena malá série strojů

Char 2C. V třicátých letech (1933 - 1939) vzniklo v Sovětském svazu asi 61

pětivěžových tanků T-35, s výhledem na výrobu ještě větších a mohutnějších vozidel.

Z tohoto úmyslu nakonec sešlo, vývoj se zaobíral dvojvěžovými prototypy SMK a T-100.

Do pozadí je nakonec odsunul jednodušš
...

Views: 51180  •  Komentáře: 53  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 404 uživatelů :: 6 registrovaných, 0 skrytých a 398 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 411121
    Celkem témat 8745
    Total Announcements: 1483
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16266

    Topics per day: 4
    Posts per day: 195
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4490
    Nejnovějším uživatelem je estalloma