•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra
  • Změnit velikost textu
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Archiv

Archiv 2019
prosinec (3)
listopad (3)
říjen (12)
září (8)
srpen (8)
červenec (13)
červen (10)
květen (3)
duben (7)
březen (10)
únor (17)
leden (16)

Archiv 2018
prosinec (12)
listopad (15)
říjen (17)
září (16)
srpen (13)
červenec (12)
červen (17)
květen (16)
duben (20)
březen (25)
únor (38)
leden (35)

Archiv 2017
prosinec (32)
listopad (27)
říjen (29)
září (26)
srpen (36)
červenec (37)
červen (30)
květen (27)
duben (9)
březen (24)
únor (21)
leden (27)

Archiv 2016
prosinec (23)
listopad (21)
říjen (7)
září (13)
srpen (9)
červenec (13)
červen (16)
květen (20)
duben (11)
březen (12)
únor (11)
leden (16)

Archiv 2015
prosinec (19)
listopad (13)
říjen (13)
září (13)
srpen (8)
červenec (9)
červen (11)
květen (20)
duben (21)
březen (29)
únor (33)
leden (25)

Archiv 2014
prosinec (34)
listopad (28)
říjen (24)
září (13)
srpen (18)
červenec (22)
červen (19)
květen (18)
duben (17)
březen (18)
únor (27)
leden (26)

Archiv 2013
prosinec (22)
listopad (15)
říjen (13)
září (27)
srpen (26)
červenec (21)
červen (14)
květen (16)
duben (13)
březen (17)
únor (17)
leden (19)

Archiv 2012
prosinec (21)
listopad (26)
říjen (21)
září (19)
srpen (16)
červenec (13)
červen (30)
květen (15)
duben (22)
březen (28)
únor (26)
leden (28)

Archiv 2011
prosinec (29)
listopad (34)
říjen (31)
září (19)
srpen (26)
červenec (32)
červen (33)
květen (52)
duben (40)
březen (33)
únor (26)
leden (23)

Archiv 2010
prosinec (29)
listopad (19)
říjen (20)
září (26)
srpen (26)
červenec (31)
červen (25)
květen (41)
duben (30)
březen (19)
únor (20)
leden (39)

Archiv 2009
prosinec (35)
listopad (40)
říjen (49)
září (32)
srpen (54)
červenec (27)
červen (46)
květen (37)
duben (41)
březen (38)
únor (66)
leden (52)

Archiv 2008
prosinec (49)
listopad (50)
říjen (56)
září (64)
srpen (40)
červenec (45)
červen (37)
květen (40)
duben (31)
březen (34)
únor (23)
leden (20)

Archiv 2007
prosinec (30)
listopad (25)
říjen (30)
září (32)
srpen (42)
červenec (47)
červen (29)
květen (19)
duben (21)
březen (17)
únor (21)
leden (19)

Archiv 2006
prosinec (31)
listopad (34)
říjen (28)
září (25)
srpen (18)
červenec (28)
červen (25)
květen (32)
duben (41)
březen (32)
únor (46)
leden (67)

Archiv 2005
prosinec (121)
listopad (72)
říjen (40)
září (36)
srpen (57)
červenec (56)
červen (36)
květen (33)
duben (33)
březen (30)
únor (8)
leden (16)

Archiv 2004
prosinec (4)
listopad (31)
říjen (47)
září (45)
srpen (21)

Handley Page HP.57 Halifax

Příspěvekod Haness » 8/11/2005, 20:40

Obrázek

Handley Page HP.57 Halifax

Takže prostřední z těžkých bombardérů RAF Handley Page Halifax.

Jak už sem psal u Stirlingu, vznikal tento bombardér podle plánu P.13/36. Záměrem šéfkonstruktéra George R. Volkera byl dvoumotorový bombardér, stejně jako Avro Manchester.Jenže brzy došlo ke změně na plátně a to vzhledem k nedostatku motorů Rolls-Royce Vulture ty měly také technické nedostatky a tak se rozhodli konstruktéři že přejdou k motoru Merlin X – ty mohly být na nový stroj umístěny po částečných úpravách 4.

První z Halifaxů, prototyp HP.57 vzlétl 25.10.1939, 11.10 1940 vzlétl druhý prototyp a na začátku Listopadu 1940 už byly vyráběny první sériově vyráběné Halifaxy Mk.I.Velitelství bombardovacího letectva RAF už po novém stroji velice dlouho šlo pže klasické lehké dvoumotorové útočné stroje/bombardéry začínaly být nedostatečné pro vedení náletů nad obsazená území a Německo.

Halifax byl vyráběn v mnoha verzích a subverzích, každá měla úpravu pro jiné,nebo takřka stejné určení, Halifax se tak stal velice variabilním strojem, ať už bombardérem, zásobovacím strojem,letounem pro radio-elektronický boj.Klasickou verzí byla verze Mk.II Srs.1A. Ta začala být vyráběna v roce 1942 – byla vybavena přední střeleckou věží BP type D s výzbrojí dvou 7,7 mm kulometů Browning, hřbetní věží BP type A Mk.II také se dvěma 7,7 mm Browningy a zadní věží BP type E se 4mi kulomety Browning 7,7 mm.Věže byly elektro-hydraulicky ovládané.
Na této verzi začaly být aplikovány teorie o odstranění všech neaerodinamických výstupků, letoun dostal nové motory Merlin 22 které měly aerodinamický kryt.Pumovnice byla dlouhá 6,7 m, což byla délka která umožňovala pojmout i velkorážnou pumu „super-cookie“ HC/HE – 8 000 lb.
Halifaxy mohly nést stejně jako Stirlingy i malé pumy v prostorech mezi prvními motory a trupem.Byla také stavěna nová SOP ty měly obdélníkový tvar a byly také stavěny na předchozí verze.

Nejvíce vyráběnou verzí Halifaxe je verze Mk.III na té byly instalovány nové motory – Bristol Hercules VII, letoun byl opatřen novým křídlem o rozpětí 31,75 m, měl zatahovací ostruhu.

Speciální verze

GR Mk.II Srs.1;Mk.III a V byly upraveno pro potřeby pobřežního velitelství RAF. Měly upravenou pumovnici pro použití hlubinných pum, měly také nový lodní vyhledávací radar ASV, ten se vyznačoval několika „stožáry“ na trupu letounu, byl také používán např. na Wellingtonech.Tyto letouny měly také spodní věž z věží FN 64 osazenou kulomety ráže 12,7 mm.

Halifaxy verze MET Mk.II;V a VI byly používány také pro sběr meteorologických informací pro meteorologickou službu RAF.

Stroje verzí A Mk.III;A Mk.VII,nebo A Mk.IX byly upraveny speciálně pro vlekání kluzáků Horsa a Hamilcar.Byly použity při velkých operacích v Evropě (Market Garden,Normandie…)

Další verze jako,klasické bombardovací byly upravovány pro použití v rámci Special Operations executive – to byly operace jako třeba vysazování agentů, shazování letáků hluboko nad nepřátelským územím atd.

Halifax C Mk.VIII byl používán v rámci Transport Command – dopravního letectva RAF.

Halifaxy byly jedněmi z nejvariabilnějších strojů v RAF, vzhledem k množství úkolů které plnily.

Stroje HP Halifax se taktéž podílely na mnoha zásadních operacích WW2, stejně jako Stirlingy bylo několik letek vybavených těmito stroji zařazeno do skupin pro značkování cílů Pathfinders.Díky svojí struktuře bylo na Halifaxu zkoušeno většinou jako na prvním stroji nové zaměřovací zařízení jako H2S, nebo OBOE.
Halifax byl takový střed z celého tria, myslím tím výkonnostně, i když by se dalo pochybovat o jeho kvalitách ve srovnání se Stirlingem, řada pilotů s ním byla podle názorů spokojená,ale údajně to byl stroj který byl hodně nebezpečný i pro posádku.

Technické údaje Handley Page Halifax B.Mk.III

Motory: 4x Bristol Hercules XVI
Max. rychlost: 500 km/h
Dostup: 7 315 m
Dolet: 2 000 km – plně naložený
Výzbroj: 2 kulomety 7,7 mm Browning v přední věži
2 po stranách v trupu (později nahrazeny hřbetní věží)
4 kulomety v zadní věži

Rozměry

Rozpětí: 31,75 m
Délka:21,82 m
Výška: 6,32 m

Obrázek Obrázek

Obrázek
Přečíst celé: tady
Odkaz na téma: Handley Page HP.57 Halifax
Komentáře: 1
Nahoru

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye