Stránka 1 z 7

Špionážní letouny USA nad ČSSR

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 20:39
od Padouch
Kdysi jsem někde četl (ted si nemužu vzpomenot kde?), že se v době Studené války podařilo československému letectvu sestřelit nad naším územím americký špionážní letoun. Máte k tomuto více informací? strašně mě to zajímá, tak sem kdyžtak hoďte odkaz. :D

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 20:49
od Mantra
Tak na to jsem zvědavý co z toho vyleze.

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 21:06
od kacermiroslav
Tak těch akcí bylo hned několik. Prakticky ihned po ukončení WW2 začali přelety spojenců nad našim územím. Samozřejmě po únoru 1948 se zájem západních zemí o to co se dělo u nás stal intenzivnější. Ovšem naše armáda, která byla vybavena pístovými stroji z WW2a několika staršími Me 262 (proudové), neměla mnoho šancí jak narušitele vyhnat. Situace se však změnila spříchodem sovětských Migu -15.

Mig-15 vs. F-84E
10.března 1953

K prvnímu střetu nových Migů s letouny USA došlo náhodou. Dne 10.března 1953 dostali piloti z letiště Plzeň-Líně poručíci Jaroslav Šrámek a Milan Forts rozkaz nacvičovat vzdušné útoky. Ke splnění úkolu odstartovali v 10,45hod. ve vzdálenosti 35 kd od hranic v našem vnitrozemí spatřili dva letouny v nižší výšce. Okamžitě poznali že se jedná o americké F-84E Thunderjet. Poručík Šrámek ohlásil pozici cizích letadel. Obratem obdržel rozkaz, aby letouny přimeli přistát. Američané postřehli nebezpečí. Začali jednat jako v boji. Rozdělili se. Poručík Šrámek následoval vedoucí americké letadlo. vystřelil na něj varovnou dávku, ale američan se nemínil vzdát a snažil se uniknout do Německa. Velitelské stanoviště nařídilo narušitele sestřelit. Poručík Šrámek palbou ze svých 23mm a jednoho 37mm kanónu zasáhla nádrž na konci pravého křídla amerického stroje. Palivo ale jen volně unikalo. Napadený pilot začal průdce klesat, čímž zvýšil rychlost a vzdálil se od Migu. Rychlejší Mig jej však brzy dostihl. Ze vzdálenosti 300 m poručík Šrámek znovu zaútočil. Střely se zavrtali do trupu F-84E. Stroj začal hořet. Stroj zapadl do mraků. Mig začal stoupat a zatáčel do protisměru, protože již byl blízko hranic. Pilot F-84E G.A.Brown se úspešně katapultoval. Letoun dopadl na německé území. Američané pak tvrdili, če čs. pilot zaútočil na americké letadlo na německém území. Naše vyšetřovací komise to všk vyvrátila. dnes však víme, že druhá dávka již zasáhla letoun za hranicí. Po tomto incidentu se počet špionážních letounů nad Československem snížil.

Mig-15 vs. Lockheed P2V Neptune
1954

O rok později odstartoval hotovostní Mig-15 poručíka Volemana na pokyn velení z letiště v Plzni-Líšní.Vzlet proběhl za velmi špatného počasí. Poručík dle pokynů vystoupal do předepsané výšky, a nabral směr Cheb. navádění trvalo poměrně dlouho, ale nakonec pilot Migu spatřil dva letouny. Jednalo se o dvoumotorové vrtulové stroje. Nepochybně se jednalo o vojenské stroje, protože každý z nich měl na hřbetě trupu a na zádi střeleckou věž. Český stíhač dostl rozkaz k palbě, protože se blížili k hranicím. Ze vzdálenosti 500m začal střílet ze svých dvou 23mm a jednoho 37mm kanonu. Střely zasáhli trup nepřátelského stroje. Střelbu poručík přerušil až 100 m před letouny. Poté rázným manévrováním odvrátil srážku a zatáčkou navedl svůj stroj na druhý útok. Zasažený stroj v náklonu zapadl do hustých mraků. Druhý se natočil přídí proti Migu. Poručík Voleman za něj asi z 1,5km začal střílet, ale brzy mu došla munice (nevýhoda Migu-15 byla malá zásoba munice a těžké zbraně). Po vytřílení munice se vrátil na základnu. Dodnes se neví co to bylo přesně za stroje. Předpokládá se, že se jednalo o námořní průzkumné stroje typu Lockheed P2V Neptune.

L-39ZA vs. AH-1S Cobra (vrtulník)
3.října 1985

Vzdušný prostor byl nad Šumavou nebezpečný až do konce studené války. Do ostrahy státu byly proti pomalým a nízko letícím strojům nasazovaný upravené cvičné letouny Albatros L-39ZA. Avšak tento typ nebyl zrovna vhodným strojem, protože při střelba z kanonů vnikali zplodiny do motoru a ten pak vysazoval výkon. Velení se tento nedostatek pro obranu státu snažil vyřešit neřízenými střelami S-5 ráže 57mm. Dne 3.října 1985 odpáli tyto rakety stroj L-39ZA obrany státu proti narušiteli, nízkoletícímu vrtulníku AH-1S cobra. Některé rakety asi helikoptéru zasáhly, ale hlavice se u tohoto typu aktivovala po určité době letu. Pravděpodobně tak některá střela vrtulníkem jen prolétla, ale nevybuchla. Rakety z tohoto L-39ZA tak byly nejspíše poslední válečné výstřely nad Českou republikou. Snad to tak i zůstane.

Zdroje:
Výzmané bitvy - Jiří Macoun - 2007
Naši letci - Jiří Kalivoda 1981

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 21:11
od Padouch
dík moc :) přesně tohle sem hledal

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 21:19
od Mantra
hm pěkný.Já už si myslel na nějakou aféru s U-2 apod.

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 21:34
od kopapaka
Já bych věděl ještě o dalších případech. Jen není úplně jisté, zda šlo opravdu o průzkumné lety, vzhledem k tomu, že to byly sportovní letouny. Nicméně v troskách prvního byly údajně nalezeny kamery a v obou případech se osádky chovaly poměrně podivně, tedy aspoň na sportovní letce. Události jsou poměrně zajímavé tím, že jako přepadový letoun poslužil L-29 Delfín s výzbrojí dvou kulometů vz. 17N ráže 7,92 mm, což byly trofejní zbraně MG-17 po německé armádě z 2. sv. války v podvěsných kontejnerech. V obou případech došlo při pokusech o donucení k přistání ke srážce s narušitelem a v obou případech i havárii narušitelů. Ani jeden z členů osádky v obou případech nepřežil. K první události došlo 26. 7. 1973 ( Delfín spadl taky, pilot mjr. Miroslav ŘÍČKA z 8. slp se katapultoval ), k druhé z 2. 9. 1973 bohužel nemám další info, kromě toho že došlo i k výstražné střelbě z kulometů.
Obrázek
No, je pravda že asi nešlo o špionážní letoun USA......

PříspěvekNapsal: 19/9/2008, 22:37
od Thór
Zajímavé téma,rozšířil jsem si obzory :)

PříspěvekNapsal: 20/9/2008, 08:50
od Hektor
Mantra: smola Powers to dostal kúsok dalej na východ

PříspěvekNapsal: 20/9/2008, 21:18
od Rosomak
Chybí zde záchyt MIG-23, který byl v kolizním kurzu s SR-71, ale nedošel prý včas rozkaz k sestřelení (generál letectva údajně neuměl ovládat počítač a nevěděl, co má dělat).
Vstřícná rychlost na kolizním vektoru byla kolem 4.000 km/hod.
Neověřené zdroje hovoří, že MIG-23 byl automaticky naveden tehdy vyvíjeným komplexním PVOS systémem (MASIV).
Pravděpodobně rok 1989.

Hranice

PříspěvekNapsal: 21/9/2008, 19:53
od pinkolin
Pochazim z tachovska a parkrat jsem byl v inkriminovane dobe na Krizenci. Hotovost na hranice letaly pozdeji uz jen vrtulniky, protoze stihaci v MIG-21 odmitali v teto vysce litat, takze na to sly 24ky a albatrosy z plzne-line. Na Krizenci meli vojaci 4 stojanky a vzdy tam byly 2 Mil-24 priraveny na hotovost. Uz si toho moc nepamatuju, snad jen, ze amici rikali nasim slunecni jezdci, protoze za tmy se nelitalo. Vice informaci o tom je i tady.

http://www.vrtulnik.cz/mil/koncentrak.htm

PříspěvekNapsal: 21/9/2008, 19:58
od pinkolin
Tady je ta slavná stojánka na křiženci. Hned vedle byli radisti.

ZDE odkaz

PříspěvekNapsal: 22/9/2008, 17:30
od sa58
V letech 1990/91 stála v Líních hotovost 2+2 - 2 x MiG 21MF a 2 x L-39, asi verze ZA. Podle našich tehdejších velitelů létala pomalá hotovost k hranicím poměrně často kvůli vrtulníkům, dřív to prý zkoušely i MiGy a těm se těžce nedařilo. A Mi-24 z Borů to měl přece jen při své rychlosti k hranicím daleko...

Hmm, když to tak píšu, tak si uvědomuji, jak je to dlouho....

PříspěvekNapsal: 22/9/2008, 17:47
od Mantra
Když jsme u těch hotovostí, kam létaly Migy z Bechyně? Kryli jižní část hranice?

Myslím že ty L-29 byly ve vzduchu asi pořád, neboť co jsem za svůj mladý život slyšel o vrtulníkách na hranicích, tak mi přijde že tam NAŤÁCi byli pořád.
Pěkně mávali našim pohraničníkům, ty zase na oplátku mávali jim apod. Pěkná doba.

PříspěvekNapsal: 22/9/2008, 18:53
od lkala
Známý případ je přinucení k přistání letounu F-84F s italským pilotem por. De Mayo v roce 1959. Ten při orientačním letu v Alpách ztratil orientaci a postupně se dostal až nad naše území. Naše hranice přeletěl u Chebu a nad Krkonošemi byl zachycen hotovostí dvou našich stíhačů na Mig-19, kteří startovali ze Žatce. Ital byl nakonec donucen přistát na letišti v Hradci Králové, i když se údajně dle záchytných pilotů při přistání pokusil ulétnout. Po přistání nechtěl vypnout motor a vystoupit, ale nakonec to udělal. Údajně evidentně vůbec nevěděl, kde je. Poté, co se dozvěděl, že je v Československu, jeho první přání bylo, aby mohl poslat telegram své matce. Nakonec mu naši piloti dali i svoji kombinézu, ale letadlo muselo být rozebráno a odesláno zpět vlakem.

Zdroje: "Vzlet povoluji"

PříspěvekNapsal: 22/9/2008, 21:17
od wildesau
V roce 1989 na jaře jsme od nás z roty PS několikrát volali pohotovostní Mi-24 z letiště Malacky, na rakouské práškaře a civilní Cesny, které si zkracovali cestu přes naše území.
Pohled na Mi-24 v přízemním letu byl parádní.

PříspěvekNapsal: 23/9/2008, 08:21
od Jája
Když čtu popis bojů od kacermiroslava tak mě tam překvapuje ta "účinnost" kanónů MiGu-15. Vždyť to z toho cíle musí udělat hromadu šrotu - když to teda porovnám s tím co tvrdili třeba něm. piloti o tom co stačí na sestřelení letadla jejich 30mm kanóny. Že by ty sovětské kanóny byly o tolik horší?

PříspěvekNapsal: 23/9/2008, 08:35
od kacermiroslav
Těžko říct co dokáže udělat za paseku 23 a 37mm granát. V každém případě autor i když napsal že se střely zavrtali do trupu, tak to mohla být jen jedna nebo dva granáty ráže 23mm. Z 37mm kanonu by asi vznikla větší paseka.

PříspěvekNapsal: 23/9/2008, 08:38
od Jája
kacermiroslav píše:Těžko říct co dokáže udělat za paseku 23 a 37mm granát. V každém případě autor i když napsal že se střely zavrtali do trupu, tak to mohla být jen jedna nebo dva granáty ráže 23mm. Z 37mm kanonu by asi vznikla větší paseka.


Tak tak, podle popisu to vypadá, jak kdyby v cíli skončilo půl zásobníku a nic.

PříspěvekNapsal: 23/9/2008, 10:27
od hydrostar
Prosím vás, nemohli byste ten odkaz trochu zkulturnit? Mně se to nedá na obrazovku a potom šmejdit posuvníkama je celkem namáhavé. Jo a když to zkulturníte, tak tento vzkaz smažte, je uplně mimo.

PříspěvekNapsal: 23/9/2008, 10:45
od Hans S.
Prostě jen s největší pravděpodobností trefovali pendrek, toť vše. Žádné letadlo té doby nebylo schopné přežít delší dávku z MiGu-15. Viz. mohutné a odolné B-29 v Korei. Možná by z inkriminovaných soubojů byly někde k dispozici záznamy z fotokulometů. Domnívám se, že ti piloti prostě byli dost ve stresu a nedokázali zcela zužitkovat svůj výcvik. Pokud vím, tak hlavňový střelecký výcvik v čs. letectvu neprobíhal tak intenzivně, jako v USA.
On už jen ten popis vypadá trochu amatérsky: "Poté rázným manévrováním odvrátil srážku a zatáčkou navedl svůj stroj na druhý útok." ...odpoutání označit jako rázné manévrování. Ale ano, pilot takhle vypadá jako hrdina, který zabránil bezmála obrovské katastrofě :)


Hydrostar: fertig