Heinkel He 162 Spatz

Moderátor: Hans S.

J.T.C
desátník
desátník
Příspěvky: 41
Registrován: 19/3/2006, 15:32
Bydliště: Ostravsko

Příspěvek od J.T.C »

Hmmm.....jednoduše v té době by už Němci učili i veverky lítat,kdyby jim to mělo přinést obrat k lepšímu.A to byl právě duvod vzniku této stihačky.
Vím že nic nevím a to je vše co vím,
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Školní kluzák He 162S
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Já si myslím, že zoufalá vojenská a hospodářská situace Německa ke konci války ospravedlňuje použití stroje, který ačkoliv je proudový, tak je stavěn převážně ze dřeva. Samozřejmě kvalita šla rapidně dolů, ale spíše než v samotném použití dřeva byl problém u dodavatelů. Aby mohla být výroba co nejmasovější (ideální plány počítaly se 4.000 stroji měsíčně! Někdy je uváděno 1.000 letadel měsíčně), bylo potřeba výrobu rozhodit do velkého množství drobných kovo a dřevozpracujících firem, které neměli zkušenost s precizností potřebnou pro leteckou výrobu (několik desítek firem). V tom byl podle mě kámen úrazu, protože jinak se jednalo o velice zdařilou, i když nouzovou koncepci. Jinak i dnes musí člověk smeknout před tím tempem, jaký všichni na projektu Salamander (He 162) zamakali. Vždyť výkresové plány byly dokončeny 30.října 1944 a již o 37 dní později vzlétl prototyp! Také samotná výroba (některé odhady hovoří o celkem 170 dokončených He 162 všech verzí a 900 kusech rozpracovaných) hovoří o tom, že i ke konci války, dokázalo rozbombardované Německé vyrábět moderní proudové letadlo v masovém měřítku.

Za zmínku ještě stojí, že kromě vlastní výroby sériové verze A-2 se jak již tradičně, rozjela konstrukce celé řady verzí vycházejících z He 162. Tak byla zpracováa celá řada verzí a studí, které např. počítali se změnou draku, šípových křídel, motýlkových ocasních ploch, i pohonné jednotky (kombinace proudového a raketového motoru, či náporového atd.). Rovněž se uvažovalo o verzi Mistel 5, což měla být kombinace He 162 s Aradem E-377 A. To byla okřídlená puma s pohonem v podobě dvou motorů BMW 003. He 162 měl být připevněn na hřbetě tohoto bezpilotního prostředku.

K té výzbroji MK 108 r. 30mm s 50 náboji pro každý. Pro někoho se to může zdát být malá zásoba munice, nicméně jeden jediný projektil ráže 30mm většinou stačil ke zničení bombardéru. K té připravenosti. Jak již bylo řečeno v úvodním článku, nebyl čas a tak bylo rozhodnuto na He 162 přezbrojit dvě Gruppe útvaru Jagdegeschwader 1, která doposud létala s Fw 190. Přeškolené probíhalo na letišti Parchim (asi 70 km od Rostocku) od února 1945 do konce března, kdy jednotky obdržely prvních asi 58 strojů He 162 A-2. Od 20.dubna1944 (na Hitlerovi narozky, jaká to náhoda) byla jednotka 1./JG 1 považována za plně bojeschopnou (sídlila v Lecku). Jejím úkolem bylo podnikat bojové vzlety proti bombardérům, které napadaly Německé ze severu. Dne 20.4.1945 byl podniknut první útok, při kterým jednotka ztratila jeden stroj. Dne 25.1945 přibyla II/JG 1. Obě skupiny měly podle tabulek mít ve stavu 120 letounů He 162. Svou činnost ukončili 7.5.1945 přičemž si na konto připsali dva potvrzené sestřely.
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

kacermiroslav píše:K té výzbroji MK 108 r. 30mm s 50 náboji pro každý. Pro někoho se to může zdát být malá zásoba munice, nicméně jeden jediný projektil ráže 30mm většinou stačil ke zničení bombardéru.
Při zásahu z přední polosféry (do pilotní kabiny), ale kdo by to se stoosmičkou při takovém součtu rychlostí zkoušel. Při střelbě ze zadní polosféry musely být zásahy statisticky tři.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Já sem měl za to, že se tyto letouny do akce nikdy nedostaly. A tady čtu, že minimálně dva sestřely.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Spread
svobodník
svobodník
Příspěvky: 38
Registrován: 5/1/2011, 15:55
Bydliště: Praha

Příspěvek od Spread »

Já jsem někde četl, že dosáhl pouze jednoho sestřelu a teď tu čtu, že byl o 100% účinější :). Nevěděl by někdo jaké typy byly ty sestřelené stroje? Jinak mě se tenhle stroj děsně líbí...
Obrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 586
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Podľa toho čo som ja čítal, tak nemeckí piloti na He 162 si nárokovali dokonca tri zostrely. Ani jeden z nich však nebolo možne potvrdiť (v jednom prípade malo ísť o Tempest alebo Typhoon).
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Já mám tu informaci o dvou sestřelech z knížky "Stíhací a bombardovací letadla Německa 1939-45" od Jaroslava Schmida (Plzeň 1994).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

2. května 1945 dosáhl jako první pilot Unteroffizier Rechberg vzdušného vítězství na He 162, když sestřelil P-47. O dva dny později sestřelil Leutnant Schmitt Typhoon.
zdroj: valka.cz
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Příspěvek od Firefly »

Vyšla kniha o He 162 Spatz a v prodeji je např. tady http://knihy.abz.cz/prodej/heinkel-he-1 ... olksjaeger
za 313.-Kč
Obrázek

Největší životní úspěch? Nevím ještě. Ještě žiju! Josef Šnejdárek
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Příspěvek od Firefly »

A tady si můžete prohlédnout celý cocpit (360 stupnů) v plné kráse + další překvapení. :)
http://www.museeairespace.fr/votre-visi ... t-360.html
Naposledy upravil(a) Firefly dne 22/12/2011, 15:33, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Na http://www.airwar.ru/enc/fww2/he162.html jsou následující informace:
1. sestřel 19.4.1945, feldwebel Gunter Kirchner hlásí rádiem po střetu s britskými stihacími letouny sestřel. Potvrzen mu nebyl protože Kirchner byl vzápětí sestřelen a zabit P-47 (jediný pilot, který na He-162 zahynul v boji). Jeden z ten den sestřelených britských pilotů měl uvést, že byl sestřelen malým proudovým letadlem.
2. sestřel 2.5.1945, unteroffizier Reichberger sestřelil americký P-47
3. sestřel 4.5.1945, leutnant Schmidtt ostřeloval z velké vzálenosti Tempest nebo Tajfun letící v malé výšce a sestřelil jej. Zda to byl on nebo protiletadlové dělostřelectvo, které na letadlo rovněž střílelo, nelze zjistit. po válce bylo zjištěno, že v daný den byl v uvedené oblasti sestřelen jeden Tempest a jeden Tajfun a dva další Tajfuny byly vážně poškozeny.

Potvrzený je prý tedy pouze ten P-47
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

kacermiroslav píše:Já si myslím, že zoufalá vojenská a hospodářská situace Německa ke konci války ospravedlňuje použití stroje, který ačkoliv je proudový, tak je stavěn převážně ze dřeva. Samozřejmě kvalita šla rapidně dolů, ale spíše než v samotném použití dřeva byl problém u dodavatelů. Aby mohla být výroba co nejmasovější (ideální plány počítaly se 4.000 stroji měsíčně! Někdy je uváděno 1.000 letadel měsíčně), bylo potřeba výrobu rozhodit do velkého množství drobných kovo a dřevozpracujících firem, které neměli zkušenost s precizností potřebnou pro leteckou výrobu (několik desítek firem).
V tom byl podle mě kámen úrazu, protože jinak se jednalo o velice zdařilou, i když nouzovou koncepci. Jinak i dnes musí člověk smeknout před tím tempem, jaký všichni na projektu Salamander (He 162) zamakali. Vždyť výkresové plány byly dokončeny 30.října 1944 a již o 37 dní později vzlétl prototyp! Také samotná výroba (některé odhady hovoří o celkem 170 dokončených He 162 všech verzí a 900 kusech rozpracovaných) hovoří o tom, že i ke konci války, dokázalo rozbombardované Německé vyrábět moderní proudové letadlo v masovém měřítku.
Kačermíro, určitě díky za obšírnější výklad. Ano, problém, že ty letadla měla vyrábět „každá fabrika či truchlárna na nábytek“, ovšem jaksi nebylo možné v těchto podmínkách zaručit technologické postupy a kvalitu.

Dále i kdyby se to povedlo, pak představa mladíku z Hitlerjugend v kokpitech, jak budou kosit ostřílené amíky? Možná by to mohlo fungovat v případě masového nasazení, ale na konci války to bylo už zoufalství. Dále mám pochybnosti zda by dokázali vyrobit dostatečně množství proudových motorů?
K tomu se vyjadřuje i Adolf Galland ve svých pamětech. Preferoval Me 262, ovšem nesměla by se tolik protahovat jeho výroba a nasazení.

Citace z knihy První a poslední:

Zatímco několik týdnů před zahájením invaze nepřítel rozbíjel jedno město za druhým, zbrojní továrny, dopravu a závody na výrobu syntetického benzínu, pokoušel se generál bombardérů předělat Me 262 na bombardér. Museli být vycvičeni piloti, vyzkoušeno shazování bomb, vysvětlována obsluha a na stroji provedeny četné změny. Když pak konečně 6. června 1944 začala invaze, nebyl k boji připraven ani jediný bleskový bombardér, který by invazi odvrátil. Ani v následujících týdnech, pokud boje probíhaly ještě v oblasti vylodění, nezúčastnil se jich jediný stroj.

... Reaktivní letadla mají zvýšené požadavky na rozměry, zásobování a pomocné prostředky leteckých základen. Vytvořit vhodná letiště a startovací dráhy, které byly tedy budovány v souladu s plánovanou výrobou Me 262. Zastával jsem názor, že výstavba letišť musí probíhat od nitra Německa k jeho okrajům. Chtěl jsem totiž nové reaktivní stíhačky nasadit nejdříve v srdci vlasti, nad centry zbrojní výroby, aby zde současně s nezbytnou obranou sbíraly technické a taktické zkušenosti v bezprostředním kontaktu s výrobním závodem.

Nakonec bylo přidělování Me 262 stíhacímu letectvu štědřejší. Mezitím začala výroba prvních reaktivních bombardérů Arado. Za každý dodaný Ar 234, povolil Hitler další Me 262 stíhačům.

… Po těchto zkušenostech a zážitcích již nemohly být pochyby o proveditelnosti dalšího plánu: letci Hitlerovy mládeže, chlapci ve věku 16, 17 a 18 roků měli být nasazeni jako piloti nových „Volksjägrů“ - lidových stíhaček bez motorového a stíhacího výcviku - jako poslední výzva obrany říše.
Tento „vzdušný Volkssturm“ se již díky Bohu neuskutečnil.

... Po uplynutí pouhých dvou a půl měsících byla dokončena konstrukce, ve velkém stylu připravována sériová výroba a postaveny prototypy. To je v dějinách leteckých konstrukcí a výroby dosud jedinečný výkon.
6. prosince 1944 byl He 162 předán k zalétávání. V překotném tempu byl o několik dní později předváděn velkému okruhu zúčastněných zbrojních odborníků ve Vídni-Schwechatu. Tovární pilot Peter před očima diváků silně potlačil dosud nedostatečně vyzkoušený stroj, aby po přitažení předvedl výkrut ve stoupavém letu. Při tomto manévru se stroj úplně rozlámal, počínajíc náběžnou hranou pravého křídla, a Peter se zabil.

V březnu byly hotové první sériové stroje. Do konce války jich bylo asi dvě stě. Otázka, zda lidový stíhač může ještě v obraně říše sehrát významnou roli, již nebyla zodpovězena. Stavební podklady a značný počet částečně zhotovených letadel padl do rukou Sovětů. Také západní spojenci ukořistili několik letadel tohoto typu. Další vývoj tohoto stroje na rozdíl od mnoha jiných německým projektů nepokračoval ani na západě, ani na východě.

Video
Dobrý odkaz, ke stažení pdf
Rusky o He 162
Uvadí varianty se šípovitými křídly He 162D
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Když už uvádíme ty citace - tak přikládám překlad části výše uvedeného článku, který se týká zkoušek He-162 v Sovětském svazu.
Není to až tak dehonestující, hlavně co se týká konstrukčních detailů. Letové vlastnosti, to je jiná.

Do Sovětského svazu byla přivezena dvě letuschopná letadla typu He-162-2, vyzbrojená kanóny MG-151/20. Modifikace A-1 s kanóny MK-108/30 ukořistěna nebyla.
Letové nedostatky typu byly známy, takže přístup k nim byl opatrný. Komise ministerstva leteckého průmyslu stanovila před prvním letem He-162 řadu letových omezení. Maximální rychlost ve výšce menší než 4 km nesměla překročit 700 km/hod. Nad touto výškou nesměla přesáhnout hodnotu M = 0,75. Maximální přetížení při manévrech nesmělo přesáhnout 2,5 g, maximální úhel sestupu při maximální rychlostí nesměl přesáhnout 5°. Zvláštní podmínky se vztahovaly k nedostatečné směrové stabilitě.
První let uskutečnil zkušební pilot Georgij Šijanov 8. května 1946. Následně bylo provedeno několik letů, které prokázaly, že He-162 má nevyhovující letové vlastnosti, je nestabilní při cestovním letu, má malou zásoby podélné stability a příčná stabilitu je téměř neutrální. Z aerodynamického hlediska se letadlo rovněž ukázalo nevyhovujícím. Vysoká pádová rychlost (230 km/h proti společností uváděným 190 km/h), dlouhá délka rozběhu (1350 m), malá stoupavost, rychlá ztráta rychlosti při snížení otáček motoru. Prakticky všechny testovací lety byly prováděny s celkovou hmotností nepřevyšující 2.750 kg, přičemž normální vzletová váha byla 2.773 kg.
Všechny výše uvedené nedostatky vedly k zastavení letů na He-162. Za hlavní důvod byla označena "nenormálně dlouhá rozjezdová dráha". Jedno z letadel bylo předáno k provedení aerodynamických testů v aerodynamickém tunelu CAGI T-101, druhá byl rozmontován na kousky v CAGI - BNT (Úřad nových technologií). Absolutním zjevením pro sovětské konstruktéry bylo katapultovací sedadlo pilota, fungující na bázi pyropatrony. Oceněno bylo velké množství konstrukčních řešení draku letadla a promyšlená technologie, umožňující výrobu jednotlivých částí u subdodavatelů. V centrální části dřevěného křídla se nacházel úsek, pokrytý zevnitř speciálním lepidlem sloužící jako nádrž paliva. Zatahování podvozku a klapek pomocí silných pružin bylo považováno za velmi vtipné řešení.
Celkově bylo letadlo po konstrukční stránce oceněno velmi vysoko. Celá řada detailů byla v následujících letech využita sovětskými konstruktéry při konstrukci proudových letadel.
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Příspěvek od Firefly »

Zoufalí lidé dělají zoufalé činy. A ne jinak to bylo v nacistickém Německu. Pilotovaná V1, Ba 349 či He 162 patří mezi absurdní pokusy. Ještě bych mezi ně přidal Me 163 i když při jiném typu motoru a delším chodu by měl šanci na větší ůspěchy. Jenže letecká převaha spojenců na západě a SSSR na východě byla znatelná.
Obrázek

Největší životní úspěch? Nevím ještě. Ještě žiju! Josef Šnejdárek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Skeptik píše: V centrální části dřevěného křídla se nacházel úsek, pokrytý zevnitř speciálním lepidlem sloužící jako nádrž paliva.
Tady jen doplním, že motorová gondola byla umístěná na hřbetu trupu, který byl vyroben jako duralová sjkořepina s dřevěným kuželem přídě. Křídlo, kryty podvozkových šachet a další části byly rovněž vyrobeny ze dřeva. V křídle pak byla umístěná palivová nádrž pro 360 litrů PHM (letecký petrolej J2). Dalších 695 litrů PHM bylo umístěno v trupové nádrži.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

El Diablo, web, na který odkazuješ, je obecně jeden velký plagiát. Sice pochází z veskrze slušného zdroje, ale morálně je to fuj.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Plagiát čeho?
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

El Diablo píše:Plagiát čeho?
Podle všeho jde o překlad z němčiny, některé germanismy člověku trhají oči na
monitoru. Ten kdo to překládal si plete budoucí čas a trpný rod.

"Všechny dřevěné detaily museli být vyráběny na dvou místech, speciálně vytvořená skupina dřevoobráběcích závodů v Erfurtu a Stuttgartu. Kovové části letadla se museli vyrábět v závodech Heinkelu v Barthu (Pomořansko)" - hovoří za vše. To snad nemohl překládat Čech či Moravan, který by absolvoval alespoň 5. třídu pomocné (speciální) školy.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“