Focke-Wulf Ta 152

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Hlavne ale musel pilot TA152 do tech cca 10km vubec vystoupat, coz zabralo mraky casu a nemecke nebe nebylo v rukach nemcu. Boje v 10km se asi snad ani neodehravali.
Jinak by to samozrejme vypadalo, kdyby meli nemci vyskovy bombarder, ktery by mohli Ta 152H doprovazet.
Co se tyce turbin, tak P80 nebyla urcite o moc poruchovejsi, nez Me 262 ;-) Briti meli Meteory a i Vampiry uz ve 46 byli k dispozici. Ale hlavne spojenci uz na konci valky necpali svoje prostredky do novych stroju, nebylo proc. Nemcum teklo do bot a tak do toho hrnuli vse co meli - hop nebo trop a jak to dopadlo vsichni vime, takze zbytecna debata. Musim se smat vsem tem recem o nemecke technicke nadrazenosti, co vychazi vetsinou jen z planu, ktere nikdy nedokoncili a zustalo to na prkne, ci stroju, ktere zabili vic svych pilotu, jak spojeneckych.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tempik píše:Hlavne ale musel pilot TA152 do tech cca 10km vubec vystoupat, coz zabralo mraky casu a nemecke nebe nebylo v rukach nemcu. Boje v 10km se asi snad ani neodehravali.
Tyto stíhačky mohly relativně bezpečně operovat ve značné výšce a čekat tam (neohrožovány) právě na svazy bombardérů letící cca v 8000 m. Letové vlastnosti i samotné výkony nad nějakých 7000 m byly u Ta 152 H mnohem příznivější, než u klasických Fw 190 a to včetně D-9. Maximální stoupavostí překonávaly své stájové kolegy dokonce ve všech výškách.
Jinak by to samozrejme vypadalo, kdyby meli nemci vyskovy bombarder, ktery by mohli Ta 152H doprovazet.
Ta 152 H, i přes velmi slušný dolet, nikdy nebyl projektován jako eskortní stíhačka. Je to čistě záchytný letoun. V nouzi by se asi dal použít i jako poměrně slušný eskortní.
Co se tyce turbin, tak P80 nebyla urcite o moc poruchovejsi, nez Me 262 ;-)


P80 už určitě ne, naopak. Ale YP80, o kterých se tady bavíme (alespoň dle toho, co jsem doteď o nich kdysi našel), fungovaly spíše na dobré slovo. Nespolehlivost v podstatě vylučovala operační nasazení.
Briti meli Meteory a i Vampiry uz ve 46 byli k dispozici. Ale hlavne spojenci uz na konci valky necpali svoje prostredky do novych stroju, nebylo proc.
V roce 1946 by byly zase i Me 262 jinde, zřejmě by létal Ta 183, nebo P.1011, nebo také oba. Ale to jsou čiré spekulace.
Nemyslím si, že by spojenci zpomalovali svůj vývoj s ohledem na blížící se konec války. Nic tomu nenasvědčuje. Zbrojní programy, co vím, běžely naplno až do kapitulace Japonska. Sám to vidíš na Tempestu - v jakou chvíli došlo ke skutečným omezením objednávek a rušení vývoje.
Nemcum teklo do bot a tak do toho hrnuli vse co meli - hop nebo trop a jak to dopadlo vsichni vime, takze zbytecna debata. Musim se smat vsem tem recem o nemecke technicke nadrazenosti, co vychazi vetsinou jen z planu, ktere nikdy nedokoncili a zustalo to na prkne, ci stroju, ktere zabili vic svych pilotu, jak spojeneckych.
Technická nadřazenost právě plyne z věcí, které dokončili a ke kterým se spojenci ani nepřiblížili. Ať už se bavíme o Hs 293, A4, MP 44, Me 262, ponorky typu XXI...ale ono těžko soudit, spojenci zase měli jadernou zbraň.
Jeden z největších německých propadáků byly Me 163 a projekty supertěžkých tanků. Tam šlo už od počátku po zralé úvaze dospět k závěru, že je to slepá ulička vývoje.
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Technická nadřazenost právě plyne z věcí, které dokončili a ke kterým se spojenci ani nepřiblížili. Ať už se bavíme o Hs 293, A4, MP 44, Me 262, ponorky typu XXI...ale ono těžko soudit, spojenci zase měli jadernou zbraň.
Taky nezapomeň na radary a REB, Němci to sice pomalu dotahovali, ale jen velmi pomalu... Pokud jde o letounové střely, jde kouknout sem a používali toho víc...Spojenci.
Vidím ještě jeden důvod, ať by Němci zavedli cokoli, problém byl v osádkách, sebelepší letadlo bez dobrého výcviku pilota je na nic...
A to je asi největší chyba kterou Němci udělali ( no Rusi taky, jenže těch zas bylo moc ) a navíc se nedala napravit. Určitě ne v "46"
Jinak naprostý souhlas Hansi
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Odkázal jsi mě na věc, kterou jsem si přečetl už nějaký ten týden zpátky :). Ale jestli to považovat za technologicky alespoň trochu podobné Hs 293, to si jistý nejsem. Navíc Hs 293 je o nějaký ten pátek starší.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hm, a co americké polořízené pumy Azon, řízené Razor a samonaváděcí (!!!) Bat? Zvlášť ta třetí, poprvé nasazená 23. 4. 1945, byla skutečně revoluční. Měli Němci něco srovnatelného?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pokud se bavíme o ASM-2B "Bat", tak to byla spíše semi-samonaváděcí puma. Nosný letoun PB4Y-2B cíl zachytil palubním radarem a následně automaticky naváděl pumu na cíl přes nějaký datalink. Což ale ve své době mělo podobné, nebo stejné nevýhody, jako Hs 293, tedy že PB4Y musel letět rovně a udržovat cíl "ozářený" relativně dlouhou dobu. Ale ano, systému patřila budoucnost. Moc informací o tom tedy vážně není, těžko srovnávat účinnost, přesnost..atd. Každopádně to bylo nasazeno téměř dva roky po Hs 293..a to je hromada vody :)
Btw: nebylo první skutečně plně automatické navádění zavedeno u torpéd?
Obrázek
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

Hans S. píše:Pokud se bavíme o ASM-2B "Bat", tak to byla spíše semi-samonaváděcí puma. Nosný letoun PB4Y-2B cíl zachytil palubním radarem a následně automaticky naváděl pumu na cíl přes nějaký datalink. Což ale ve své době mělo podobné, nebo stejné nevýhody, jako Hs 293, tedy že PB4Y musel letět rovně a udržovat cíl "ozářený" relativně dlouhou dobu. Ale ano, systému patřila budoucnost. Moc informací o tom tedy vážně není, těžko srovnávat účinnost, přesnost..atd. Každopádně to bylo nasazeno téměř dva roky po Hs 293..a to je hromada vody :)

mne sa praveze zda ze Bat mal vlastny radar...? nenavadzalo sa to samo?? viem ze to znie trochu futuristicky na 1945 ale zda sa mi ze som videl obrazok s odkrytym radarom vpredu na bombe.

EDIT: A nasiel som aj obrazok... Obrázek
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Přesně tak, Bat byla vybavena vlastním radarem a naváděla se zcela autonomě! Měli Němci něco takového?

No je to už dost OT...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tak jsem hold našel špatné informace, to v hlavě bude radar. Němci nic takového neměli, jen zvládli svými raketami potápět plující lodě o dva roky dříve - a v té době zase nic podobného neměli spojenci.
Obrázek
toltec
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 165
Registrován: 10/11/2004, 20:27
Bydliště: StČ

Příspěvek od toltec »

Je to už hodně off-topic od Ta-152, ale Němci měli Hs 293, 294 a prototypově Hs 295. Navádění pomocí TV kamery a vyhledání a "samonavádění" na cíl v pásmu infravln.
Co se týká dalšího off-topic tématu - YP80A na evropském kolbišti - byly nasazeny 4 letouny, 2 pro parádu v Itálii, 2 pro zkoušku v Anglii (1 havárie hned) - je to na samostatné téma.
Další off-topic - Gloster Meteory byly schopné bojového nasazení od poloviny roku 1944, v průběhu II. poloviny roku 1944 se zůčastnily misí proti V1 (616. peruť) a na konci roku 1944 by verze - tuším Mk. III mohly směle soupeřit s Me 262.
Pokud bych volil mezi "odpovídajícími" konkurenty - pak jednoznačně Gloster. P-80 musel ještě dlouhou dobu dozrávat. DH Vampire rovněž ještě dozrával v průběhu roku 1946 - čili jako protivníka jej nelze přirovnávat.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ohledně Meteorů vs. Me 262 jsme asi rok zpátky rozjeli s Yamatem poměrně zajímavou diskusi ZDE. Pokud je zájem o prodiskutování témat Meteor vs. Me 262, tak jsem samozřejmě maximálně otevřený otevření zdrojů :)
Obrázek
PETR ŠPAČEK
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 14/2/2009, 18:50

FOCKE WULF TA-152 NEJLEPŠÍ STÍHAČKA ll SVĚTOVÉ VÁLKY !!

Příspěvek od PETR ŠPAČEK »

ČETL JSEM, ŽE PRO LETOUN SE POČÍTALO S MOTORY JUMO 222, KTERÝ SE ZAŘÍZENÍM MW50 MĚL VÝKON 2 163KW ( 2 931k ), NEBO ŠESTNÁCTIVÁLCEM DB 609 O VÝKONU 1 956kW ( 2 660kW ) BEZ VSTŘIKOVÁNÍ ( ÚDAJNĚ S NÍM 2 253 kW ) A SE ČTYŘLISTOU VRTULÍ.
JAKÉ BY ASI MĚL VÝKONY TAKOVÝ LETOUN. RYCHLOST Ta 152 VE VÝŠCE
1060 m. BYLA 720 km/hod. MUSTANG ANI THUNDERBOLT ZDALEKA
RYCHLÍ TAK NÍZKO NEBYLY. PROTO SI MYSLÍM, ŽE BYL LEPŠÍ NEŽ AMERICKÉ STÍHAČKY NATOŽ RUSKÉ.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

ČETL JSEM, ŽE PRO LETOUN SE POČÍTALO S MOTORY JUMO 222, KTERÝ SE ZAŘÍZENÍM MW50 MĚL VÝKON 2 163KW ( 2 931k ), NEBO ŠESTNÁCTIVÁLCEM DB 609 O VÝKONU 1 956kW ( 2 660kW ) BEZ VSTŘIKOVÁNÍ ( ÚDAJNĚ S NÍM 2 253 kW ) A SE ČTYŘLISTOU VRTULÍ.
Nešlo by to bez tolika velkých písmen?

Ono to s těmi motory není zdaleka tak jednoduché. Celá konstrukce Ta 152 měla značné potíže s poněkud nedostatečnou stabilitou. Jakékoliv montáže motorů značně rozdílných hmotností neodvratně vedou k posunům těžiště, což se na stabilitě opět projeví a je to třeba bezprostředně řešit (hmotnostní rozdíl mezi Jumo 213 a Jumo 222 je značný). Nehledě na to, že je značně diskutabilní, kdy by skutečně tyto motory dozrály do skutečně nasazeníschopného stavu.
JAKÉ BY ASI MĚL VÝKONY TAKOVÝ LETOUN. RYCHLOST Ta 152 VE VÝŠCE 1060 m. BYLA 720 km/hod.
To bude nějaká mýlka. Ta 152 (ani C - DB 605 LA, ani H - Jumo 213 E) v takovéto výšce nebyly schopny dosáhnout ani zdaleka rychlosti 720 km/h, ale "pouze" rychlosti okolo 600 km/h. Oba dva letouny podávaly výborné výkony ve velké výšce a velmi dobré ve výškách středních. V nízkých ale na svou dobu již nikterak neexcelovaly - což je ostatně patrné z grafu, letouny jsou na tom podobně jako Fw 190 A-8/9. Až do výšky zhruba 7000 m se z hlediska výkonů lépe jevily Fw 190 D s motory Jumo 213 A, C, EB a F.

Obrázek
MUSTANG ANI THUNDERBOLT ZDALEKA RYCHLÍ TAK NÍZKO NEBYLY.
No záleží na verzi, o které se budeme bavit. P51H byla pořádná pila, stejně jako P47M. Oba dva letouny v nízkých a středních výškách neměly z hlediska výkonů s Ta 152 problém - pravda, na rozdíl od Ta 152 si již nestihly zabojovat, ale to jen velice těsně.
PROTO SI MYSLÍM, ŽE BYL LEPŠÍ NEŽ AMERICKÉ STÍHAČKY NATOŽ RUSKÉ.
Ruské, německé, britské, sovětské i japonské konstrukční školy se značně odlišovaly. Porovnávat dva cizí letouny už je ošemetné a bagatelizovat toto srovnáním všech ruských a amerických stíhaček nelze. Obecně vzato v uvedené nízké výšce na tom sovětské stíhačky byly velice dobře. Taková La-7, pokud byla správně vyrobena a schopna dosáhnout továrních výkonů, předčila Ta 152 H dosti výrazně.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

P-47 M byl bojově nasazen, pravda jen u jediné jednotky, kterou byla 56.FG, a to od března 45. Dodávky sice běžely od října 44, ale došlo k problémům vinou korose při přepravě z USA do Velké Británie.

Mimochodem - byly úžasné, rychlost 760 km/h v 9750 m mluví za vše. Ostaně výkon motoru byl až neskutečný, bez oproblémů se dosahovalo až 2800 HP!

/admin/ Obecná diskuse o leteckých motorech pokračuje ZDE. /admin/
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Doufám, že jsem to nepřehlíd a že to sem už někdo nenapsal - našel jsem překlad hodnocení šancí Ta 152H proti P-51 od Fw. Rudiho Drieba (II/JG 301), tak proč se nepodělit:

"Rádius první otáčky měl Ta 152 rozsáhlejší než P-51, ale poté se stal menším. Tedy, jakmile jste přežili první útok P-51, mohl jste se za ním držet v následujících otáčkách. Jestliže by se Ta 152H dostal do služby o rok dříve, myslím, že by to pro P-54 vypadalo mnohem hůře."
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Neměl bys někde odkaz na originál tohohle hodnocení? Ten překlad je takový trochu moc kostrbatý" :)
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Bohužel mám jen tohle - autorem textu je tuším Aleš Janda.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
OndřejW
svobodník
svobodník
Příspěvky: 23
Registrován: 4/5/2010, 13:36

Ta 152 vs P47 N a P 51 H...

Příspěvek od OndřejW »

Ona ta rychlost u P 51 H byla dosažena odlehčením konstrukce letounu a odmontováním závěsníků. Čímž vznikla sice rychlá přepadová stíhačka, ale velice zranitelná a pro jiný druh úkolu nepoužitelná. Proto byly v Korejské válce nasazeny verze P 51 D a ne H.

Piloti co létali s Ta 152 H se shodovali, že oproti P 51 D byl jejich stroj rychlejší a výrazně lépe stoupal. V manévrovacím boji měl Mustang výhodu poze v první fázi útoku, potom snadno převzala iniciativu Německá stíhačka. Ve vertikální rovině na tom byly stíhačky kolem 7000m podobně, v nižších výškových hladinách měla mírnou převahu Ta 152 H, ve vyšších výraznou. Slabinou Ta 152 vůči Mustangu byl pomalejší výkrut v nízkých výškách. Jinak odolnost v boji a výzbroj měl lepší Německý stroj.

U P 47 N zůstala zachována robustní konstrukce, zvýšil se jen výkon samotného legendárního motoru, takže letoun byl na rozdíl od P 51 H plnohodnotným bojovým strojem. Ve výšce kolem 9000 byl rychlejší než Ta 152 H, s rostoucí výškou ale postupně ztrácel na lehčí Ta 152 s velkou plochou křídla. Stejně tak v nízkých výškách, kde měl Německý stroj podstatně lepší aerodynamiku. P 47 N byl tedy rychlejší a velice odolný, Ta 152 byla obratnější a byla lépe vyzbrojena. Nevýhodou P 47 N bylo, že svůj excelentní maximální výkon nedokázal držet po tak dlouhou dobu, jako Ta 152 H.
OndřejW
svobodník
svobodník
Příspěvky: 23
Registrován: 4/5/2010, 13:36

Ta 152 C vs Fw 190 D...

Příspěvek od OndřejW »

Ta 152 C nevznikl jako nějaké lpění na dřívějších nerealizovaných projektech, ale měl vyrovnávat jeden zásadní handicap verze H. Totiž paradoxně jeho velké křídlo a výkonný výškový motor. Piloti hovoří, že se strojem šlo dělat v přízemních výškách tak utažené obraty, jako s žádným jiným strojem, akorát výkrut byl pomalý a stroj výrazně zaostával s konkurencí, natož v kontrastu s Fw 190, který byl králem této disciplíny a všechny své soupeře dokázal zatlačit před sebe častými změnami směru. Proto vznikl projekt Ta 152 C, který dostal kratší a jinak tvarované křídlo, které mu umožnilo spolu s pro tyto účely nastaveným motorem podávat nejlepší výkony ve středních a malých výškách.

Porovnáme-li Ta 152 C s nejvýkonější sériově vyráběnou variantou Focke wulfu D a to 12-tkou, je Ta 152 ve všech hladinách letu rychlejší. V nízkých výškách sice nijak výrazně... Její konstrukce je odolnější, pevnější, pancéřování a výzbroj silnější. Daleko lépe se tudíž hodí k bojům s bombardovacími svazy a jejich doprovodem a k pozemním útokům, se kterými se u verze C také počítalo. V manévrovatelnosti Ta 152 nijak výrazně za 190 D nezaostávala, Focke wulf se o něco lépe ovládal a hbitěji reagoval na ovládání. Navíc do budoucna se počítalo s použitímnových výkonějších motorů, které nebylo možné osadit do draku Fw 190 řady D, protože ten to neumožňoval. Je třeba si uvědomit, že Dora vycházela z konsrukce stíhačky postavené v roce 1941, byť přepracované.

Je tedy jasné, že vývoj Ta 152 C byl opodstatněný...
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ta 152 C vs Fw 190 D...

Příspěvek od Tempik »

OndřejW píše:V manévrovatelnosti Ta 152 nijak výrazně za 190 D nezaostávala, Focke wulf se o něco lépe ovládal a hbitěji reagoval na ovládání. Navíc do budoucna se počítalo s použitímnových výkonějších motorů, které nebylo možné osadit do draku Fw 190 řady D, protože ten to neumožňoval. Je třeba si uvědomit, že Dora vycházela z konsrukce stíhačky postavené v roce 1941, byť přepracované.
Mohl bych se zeptat z čeho čerpáš při otázce manévrovatelnosti Ta-152C vs FW-190D? Hmotnost o cca 700kg/500kg (u prázdného/plného letounu) větší mi přijde jako dost výrazný handicap pro Ta při manévrových soubojích při až ne tak velkém nárůstu výkonu a zvětšením plochy křídel. Vždyt samotná verze C Tankova nového stíhače se potýkala s nestabilitou za letu i bez boje.

Ohledně silnějšího motoru do budoucna - jaký ten silnější motor měl být, že se nedal zabudovat do 190D? Nejsilnější motory - ať řadové, či hvězdicové- se bez problémů do FW zabudovávali a fungovalo to.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“