Focke-Wulf Fw 190 A

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

On byl plán na společný projekt několika lidí na komplexní zpracování Spitfiru a všeho okolo, ale právě asi proto se to celé bohužel nepodařilo...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Článek o Spitu měl být (společná práce mě, Yamata a Islanďana), nakonec se do toho ale hlavní iniciátor nepustil a vůbec autorská činnost i těch druhých dvou je v tuhle chvíli prakticky nulová..

S rychlostmi je to komplikovanější. Výše popsaná událost má hned několik "detailů". Psal jsi o datu akce a přiřadil jsi k tomu Fw 190 A-3, což by odpovídalo přibližné dataci na první pololetí 1942.
První věc: Háček jest, že Focke-Wulf, resp. BMW mělo v téhle době potíže s motory. Palivo mělo natolik hraniční antidetonační schopnosti, že u některých BMW 801 pracovalo vše optimálně a u jiných docházelo k předčasným explozím směsi ve válci, což mělo negativní dopad na spalování, životnost i výkon samotný. Než se podařilo problém identifikovat (červen 1942), byl u daných Fw 190 snižován maximální plnicí tlak. Motor pak již pracoval bez problémů, ale s nižším výstupním výkonem. V červnu 1942 byla přesná příčina odhalena (benzin..) a po přidání jistých aditiv došlo k zlepšení antidetonačních schopností paliva C3. Od té chvíle se všechny Fw 190 s motory BMW 801 D-2 mohly po nebi prohánět opět na maximální výkon při maximálním tlaku 1,42 ATA. Takže první otázka je, jak výkonné proháněné Focke-Wulfy skutečně byly :)
Druhá věc: jednalo se o JABO stroje, tedy stíhací bitevní letouny. Nyní je otázka, jakou konfiguraci podvěsů tyto stroje měly. V závislosti na této konfiguraci byl bitevník pomalejší až o několik desítek km/h oproti "čisté" stíhací verzi.
Třetí věc: I když se z výfuků mělo valit dýmu jak na čínský Nový rok, neznamená to, že letouny letěly na plný plyn. Navíc opravdu hustý a dobře patrný kouř, který by šlo identifikovat dle popisu z knihy, se vyvalí pouze krátce po prudkém zvýšení plnicího tlaku a je to známka nedostatečně kvalitního spalování. Jakmile narostou otáčky motoru, kouř by měl zmizet. Není mi známo, že by Fw 190 na "plný plyn" výrazněji kouřil (to vlastně žádný pístový motor, co znám) a pokud nedošlo k nějaké poruše, tak je to téměř vyloučeno.
Čtvrtá věc: Je zhola nemožné udržet formaci za předpokladu, že velitel letí na plný plyn (pokud jeho soukmenovci nemají výrazně rychlejší stroje).
Pátá věc: to, co ukazoval rychloměr Spitfiru je jedna věc, jak rychle ta letadla letěla je věc jiná. Přístroje při různých rychlostech mohou ukazovat různou chybu (nepočítám vliv výšky/tlaku). U některých letadel při určitých rychlostech mohla tato chyba dělat rozdíl i třeba ve výši 10 - 15%.
Šestá věc: Pouze specializované hloubkové Spitfiry LF.Mk.V byly schopné u země dosahovat rychlostí okolo 520+ km/h, ve středních a velkých výškách na tom ale byly dosti mizerně. Ani jejich rychlost v nízké výšce rychlosti standardních stíhacích Fw 190 nedosahovala. V malé výšce si Focke-Wulfy udržovaly nad různými verzemi Spitfirů převahu vlastně až do konce války. Spitfiry (klasické, ne hloubkové Mk.V) pak excelovaly ve velkých výškách.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

ad 1) to je úplně jedno, já psal o tý aktuální době, jestli měl Fw problém s motorama, nebo s něčím jiným, je to fuk, v danou chvíli letěl na maximum

ad 2)pročítal jsem si to ještě jednou, píše, že předpokládal, že asi byli něco bombardovat, protože čas od času to dělali (vzpomeňme třeba na vybombardovanou nemocnici v Torquay), ale pak už se tam nikde nepíše, že by bomby někam shodili, jen že jeden fokouš byl sestřelen AA na pobřeží a další tři honem otočili zpátky na moře, což je, naše letce, zmátlo, protože do sluchátek jim říkali, že fokouši mají bejt 4, takže se báli, aby ten poslední nebyl někde za nima. Jinak jabo verze... nevím, ty jsi na fokouše expert, ale u A3 nebyl zrovna velikej rozdíl, ne? Šlo asi jen o závěs, nic jinýho, ne jako později u "eFkových" verzí, takže by rozdíl v rychlosti s případným závěsem nemusel být tak veliký, nebo se pletu?

ad 3)nějak bych v tom případě nechápal myšlenkový pochody pilotů luftwaffe, aby se spitfirama na dostřel na své šesté neletěli na plný plyn

ad 4)proč to u pilotů Spitfirů šlo? nepsal jsem, že drželi nějak sevřenou formaci, nebo něco na ten způsob

ad 5)tady přece nejde o to, co ukazoval budík, ale o to, že Spitfiry fokoušum stačily

ad 6) tak asi pan Liškutím lže, aby měl ve svý knížce víc stránek :)

Nechci vyvolávat flame, jen píšu zážitek jednoho našeho pilota, který tam, na rozdíl od kohokoliv z nás, byl. Když to vezmu svým selským rozumem, přijde mi divný, aby se piloti lw nesnažili vzdálit se alespoň třeba na 1km, zkrátka mimo dostřel, pak už by třeba svoje letouny mohli šetřit, ale tohle by mi přišlo jako dost velikej a bezdůvodnej risk. To je vše, co k tomu můžu napsat, dával jsem to sem jenom jako zajímavost od člověka, který to zažil :wink:

btw:
Tohle nevypadá už na tak suveréní rozdíl, ne?
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... 7oct43.jpg
http://www.spitfireperformance.com/w3134speed.gif
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Lidé, kteří to zažili, jsou největším zdrojem jak informací, tak i dezinformací :)

ad 1) celkově vzato souhlasím, je jedno. Jen poznamenávám, že jeden Fw 190 mohl v této době letět i výrazně rychleji, než druhý :)
ad 2) pokud byl pod letounem umístěn pouze podtrupový závěsník ETC 501, rychlostní ztráta byla okolo 10 km/h (přesnou hodnotu můžu dohledat v nějaké dobové dokumentaci). Není to mnoho, ale měřitelné to je.
ad 3) dle předpisu bylo možno letět na plný plyn na Fw 190 A v této době maximálně po dobu 3 minut. Sice motor vydržel více, ale nedoporučovalo se to jak kvůli možnosti poškození v důsledku přehřátí, tak i kvůli snížené životnosti agregátů. Jak se ukázalo, 190ky letěly přesně tak rychle, aby stíhačům unikly :)
ad 4) nešlo. Velitel letí "rovně". "Wingman" opravuje kurz, aby se udržel na nějaké pozici a vzdálenosti od velitele. Wingman tak de facto vždy letí na delší trase, nežli velitel. Pokud jsou obě letadla stejně rychlá a jedno letí po delší dráze, než druhé, začně jeden dříve nebo později zaostávat. Čím je formace větší a čím více manévruje, tím větší rezervu ve výkonu musí velitel wingmanům ponechat.
5) možná stačily, ale fakticky nedohnaly. Dle popisu je zřejmé, že Spity letěly naplno. Focke-Wulfy nemusely.
6) tak oni pamětníci přímo nelžou, jen si obvykle trochu přikreslují skutečnosti. Často je to dáno jak rozčilením v době kdy, se zážitek stal + dlouhou dobou mezi událostí a sepsáním knihy. Je třeba to filtrovat a ohledně výkonů se spoléhat spíše na jiné zdroje, než informace pilota "Byl jsem rychlý jak peklo!". Testovací piloti bývají lepším zdrojem..
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

# - on je Hans trochu posledlej dokonalostí FW 190 a nepřipustí si, že by i Spitfire mohl dohnat jeho rychlý stroj ;-). Každopádně z jednoho popisu si člověk přesně obrázek neudělá. Těžko říct, jak na tom byl jednotlivý stav daných strojů. Spity mohli mít ogenerálkované, či nové motory. Jeden z fokáčů mohl mít od flaku počechraný motor a proto ten kouř a menší rychlost. Ty plnící tlaky taky mohli udělat svoje.
Další vcelku podstatnou věcí u britů je to, že se nedá prakticky dohledat jak měli seřízené motory do výšek. Klidně mohli mít tyhle spity "přetuněný motor" od mechaniků.
Těch faktorů tam může být celá řada. Ale je pravdou, že třeba Johnie Johnson odlítal celou válku na Spitfirech a nikdy si neztěžoval, že by to proti fockewulfům nešlo. Ba naopak přesně věděl, jak proti nim létat a létal hlavou. Nejednou se mu podařilo papírově rychlejši stroje dohnat a sestřelit.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Liškutínovo motor šel po týhle taškařici na generálku, mechanik prý vytáhl z filtrů hrst kovových pilin, nicméně sprint pobřeží Anglie-pobřeží Francie a návrat cestovní rychlostí vydržel bez větších (vnějších) problémů.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

# píše:Liškutínovo motor šel po týhle taškařici na generálku, mechanik prý vytáhl z filtrů hrst kovových pilin, nicméně sprint pobřeží Anglie-pobřeží Francie a návrat cestovní rychlostí vydržel bez větších (vnějších) problémů.
Až na to, že ten motor už nešlo použít dále :D Právě o tomhle jsou ty údaje o dobách, jak dlouho může pilot letět na maximum, on ten letecký motor zase tak úplně levnou záležitostí taky není - ale jistě lepší měnit motor, než pilota :). Maximální rychlost klasického Fw 190 A-3 u země činila cca 560+ km/h.

Tempík je kecka, já jsem ohledně Fw 190 realista.. 8-) :eek:
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

560? A3? Nepřekouknul jsi se? Co jsem zahlíd na spitfireperformance, tak se to pohybovalo tuším max. na cca. 540 km/h ...
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Spitfireperformance má myslím údaje pouze od toho ukořistěného A-3 Armina Fabera. Nicméně to letadlo má stejné (nebo lepší) výkonové dispozice, jako Fw 190 A-5, který je zdokumentován velice podrobně (stejný motor, podobná (takřka identická) aerodynamika, nižší hmotnost.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Hele, a ty focke wulfy o nich věděli ? :wink:
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Šlo přece o zkušený piloty, ne? :wink:
Don't worry, pee happy.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

# píše:Šlo přece o zkušený piloty, ne? :wink:
No zrovna JABO letky byly tvořený ze všelijakejch typanů :D
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Třeba velitel 10.(JABO)/JG26, Paul "Bomben" Keller skončil tak, že vlítnul do výbuchu své vlastní pumy.. Ale zpravidla piloti JABO skutečně nebyli extra kvalitní stíhači. Na východní frontě se jich řada vypracovala, ale na západě se kontaktu raději vyhýbali.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

ale na západě se kontaktu raději vyhýbali.
asi proto, že byli JABO a měli JABO mašiny a západ byl hold západ :-)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Lépe bych to neshrnul :)
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Nebo to JABO mašiny nebyly a prachsprostě zdrhli domů, západ byl holt západ :wink:
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To je druhá možnost, ale už méně pravděpodobná. Stíhači nad Británií provokovali jen velice zřídka, většinou se nepouštěli až nad pobřeží, ale drželi se nad vodami Kanálu.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Hans S. píše:Třeba velitel 10.(JABO)/JG26, Paul "Bomben" Keller skončil tak, že vlítnul do výbuchu své vlastní pumy.. Ale zpravidla piloti JABO skutečně nebyli extra kvalitní stíhači. Na východní frontě se jich řada vypracovala, ale na západě se kontaktu raději vyhýbali.
Tak oni se na západě vyhýbali i klasičtí stíhači bojům se stíhači spojenců. Dohnat němce k souboji bylo prakticky nemožné a přímým konfrontacím se Luftwaffe vyhýbala.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Tempik píše: Tak oni se na západě vyhýbali i klasičtí stíhači bojům se stíhači spojenců. Dohnat němce k souboji bylo prakticky nemožné a přímým konfrontacím se Luftwaffe vyhýbala.
To trošku nedává smysl ne. Byli tam vůbec nějací stíhači teda ? A kdo teda zatápěl RAF v roce 42 ? Někdo kdo se skovával za bukem ?

Si chtel spis rict ze nezahajovali boj, pokud nemeli vyhody na sve strane.
Naposledy upravil(a) pbarry dne 7/8/2009, 10:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

pbarry píše:
Tempik píše: Tak oni se na západě vyhýbali i klasičtí stíhači bojům se stíhači spojenců. Dohnat němce k souboji bylo prakticky nemožné a přímým konfrontacím se Luftwaffe vyhýbala.
To trošku nedává smysl ne. Byli tam vůbec nějací stíhači teda ? A kdo teda zatápěl RAF v roce 42 ? Někdo kdo se skovával za bukem ?
LW pilotům šlo přece primárně o bombardéry a za stíhačema se zrovna nehonili, samozřejmě, že když je stíhači doprovázeli, tak k mele došlo, ale pokud byl jen čistě stíhací sweep, Němci raději zůstávali na zemi. A jsem přesvědčenej, že to víš a jenom rejpeš :D :wink:
Don't worry, pee happy.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“