Heinkel He 219

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

He 219 vs Mosquito "Poloměr zatáčky byl u obou letounů podobný."

Chel bych se zeptat kde jsi na tenhle udaj prisel. Mosquito je vyrazne lehci, je mensi a ma nizsi plosne zatizeni kridel o cca 25%. Dokonce jsem o He 219 cetl, ze z jeho manevrovatelnosti nebyli piloti nadseni. V knize "Nemecka stihaci esa" od M.Spicka (lovim to ted z hlavy, ale je to na 90% tahle kniha) se i spekuluje o smrti jednoho z NJG experten, ktery se srazil s bombarderem, kteremu se nemohl vyhnout pro horsi manevrovani He 219.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tempik píše:He 219 vs Mosquito "Poloměr zatáčky byl u obou letounů podobný."

Chel bych se zeptat kde jsi na tenhle udaj prisel. Mosquito je vyrazne lehci, je mensi a ma nizsi plosne zatizeni kridel o cca 25%.
V kontextu to mělo vyznít jako že He 219 nedokáže nevytočit Mosquito :), i když koukám, že jsem to moc jasně nepodal - opravím. Jinak rozdíl v plošném zatížení se pohybuje okolo 15% ve prospěch Mosquita (pokud budeme uvažovat se vzletovou hmotnost verze NF.Mk.XVI 20000 lb a u Heinkelu 11127 kg), což v tomto parametru není natolik zásadní rozdíl, abychom mohli s jistotou potvrdit, že jedno letadlo na tom bude v zatáčce lépe, nežli druhé. U Fw 190 a Spitfiru IX, kde činí právě více než těch 25 % už to i na základě tohoto můžeme potvrdit celkem s jistotou. Ale promítá se do toho celá řada parametrů. Domnívám se, že to bude podobné jako s ostatními manévry - na rychlosti He 219, bez rychlosti Mossie.
Dokonce jsem o He 219 cetl, ze z jeho manevrovatelnosti nebyli piloti nadseni. V knize "Nemecka stihaci esa" od M.Spicka (lovim to ted z hlavy, ale je to na 90% tahle kniha) se i spekuluje o smrti jednoho z NJG experten, ktery se srazil s bombarderem, kteremu se nemohl vyhnout pro horsi manevrovani He 219.
S tímhle celkem bezvýhradně souhlasím - He 219 nemá moc důvodů být moc manévrovatelným letadlem. Je těžký a má relativně malá křídla. Těžko ho lze považovat za obratnější a agilnější, než Bf 110 a Ju 88 G.
Osobně jsem rozhodně zastáncem právě Junkersových Ju 88, než Heinkelova Uhu. Uhu bylo drahé, složité a jeho bojová hodnota nebyla rozhodně výrazněji vyšší, než ta u Ju 88 G.

Kniha Mikea Spicka je super, bohužel ji už roky nemůžu sehnat. Někdy ještě při studiích na gymnáziu jsem si ji půjčil v krajské knihovně, ale od té doby jsem na ni už nikde nenarazil. I když tedy pochybuji, že se někdo nevyhnul bombardéru kvůli "slabé manévrovatelnosti" Heinkelu, tak slabá zase nebyla a navíc při vysoké rychlosti (kdy kolize hrozí) na tom He 219 nijak špatně nebyl. Když si to ale přeberu, tak teď mě nenapadá žádný velký Expert z Nachtjagdwaffe, který na Uhu zahynul :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Nasel jsem primo tu pasaz. Slo o Manfreda Meuera (65 sestrelu). Opisu celou tu stat, at to je to komplet.
Během roku 1943 byl zaváděn heinkel He 219, z různých důvodů se ho však vyrobilo jen 268 kusů. Udávané výkony byly impozantní. Z tohoto důvodu je neschopnost vybavit jednotky dostatečným počtem těchto letounů často prezentována jako příklad neschopnosti německých řídících složek vůbec. Pravda je však mnohem prozaičtější - udávaných výkonů se nedařilo dosáhnout. Navíc kvůli vysokému plošnému zatížení křídel letoun ve velkých výškách prakticky nemohl manévrovat. Neodbytně se tak vtírá otázka - mohl by se Manfred Meuer vyhnout srážce se svou obětí, kdyy letěl ve stroji s větší manévrovací schopností? To už se bohužel nikdy nedozvíme."

A ještě jsem našel pěkný závěr od Erica Browna (testovací pilot létající na kořistních strojích LW)
"kromě toho se ukázalo, že výkonost letounu nestačí na to, aby se vyrovnal Mosquitu, který byl jedním z důvodů jeho existence. Nicméně to jistě byl nepříjemný protivník pro každý čtyřmotorový bombardér a člověka to nutí k zamyšlení, jak ny se asi byly změnili podmínky na německé obloze, kdyby se generalluftzeugmeister nebyl tak kategoricky stavěl proti tomuto heinkelovu výtvoru nebo kdyby firma Heinkel byla schopná dodávat He 219 nočním stíhacím jednotkám ve větším počtu. "
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pravda, TENHLE pán do toho Lancastera narazil. Nicméně je hodně spekulativní, zda by se mu na obratnějším stroji dokázal vyhnout. Stejně tak dobře mohl být nešťastně zasažen a mohl být poškozený, zraněný, nebo i mrtvý. A nebo mohl Lancaster ve tmě jednoduše přehlédnout.
Tento pilot na He 219 nalétal docela dost (cca 3 měsíce), má na tomto stroji uznaných 5 sestřelů, což by naznačovalo, že už ho znal.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Ano jsou to všechno jen spekulace. Jen že jsem měl v paměti ohledně obratnosti zafixované tyhle informace a při tvém porovnáni s Mosquitem jsem si to vybavil.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“