Messerschmitt Bf 109

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jasná odpověď Bf 109
Je to dáno tím, že před válkou se podnik vyrábějící tato letadla nejmenoval po hlavním konstruktérovi, ale měl jiný název s písmeny Bf.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

Takže v serialu maj error
platon : Jen mrtví viděli konec války
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Na frontě se píše toto. Cituji:
Správné „oficiální“ označení zní Messerschmitt Bf 109. Označení Bf 109 (a stejně tak i Bf 108 či Bf 110) totiž bylo tomuto letounu přiděleno v době, kdy se firma která stroj zkonstruovala stále ještě jmenovala Bayerische Flugzeugwerke A.G. (též BFW; tato firma byla založena roku 1926 v Augsburgu). Teprve později, v červenci 1938, byla firma přejmenována na Messerschmitt A.G. (ovšem typu již jednou přidělené označení Bf 109 zůstalo nadále beze změn).

No a podle mě je to odpověď celkem logická. A že se v dokumentech objevovalo i to Me, tak je to podle mě podobné, jako když se v naší armádě místo označení PA-II používalo označení OA vz. 23... Takže spíše chyba nějakého zásobovače než opravdové přejmenování...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Nedá se to trochu srovnat i s naším Avia B-534 nebo pro Řecko vyrobené Avia 534, kdy to B je označení jen pro naši armádu a později Avia B-135 a Avia Av 135, kde to Av je podle německého vzoru? Tedy opět podle firmy. A není třeba možné, že po přejmenování celé firmy se u nových vývojových strojů a to i odnoží Bf 109 začalo interně firemně používat označení Me 109? A v Luftwaffe se používalo jen to Bf 109?
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 26/3/2009, 22:33, celkem upraveno 1 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Dříve jsem byl mohutným zastáncem označování "Bf 109" a snažil jsem se ostatní odrazovat od psaní "Me 109". Časem jsem ale dospěl k názoru, že povětšinou je správné označení jak Bf 109, tak Me 109. Přibližně od roku 1940 se v tovární i vojenské dokumentaci uvádí stále častěji označení Me 109. Ideální by možná bylo označovat letouny, jejichž vývoj započal do Hydrostarem zmiňované doby, jako Bf a ty po ní jako Me. Takto bychom dostali například Bf 109 C-3, Bf 109 E-1, Me 109 G-5, Me 109 K-4.. Zřejmě jediným skutečně špatným a nevhodným označením by bylo "Me 109 A - D".
U ostatních je to tak nějak už jedno :) TADY je spousta originální dokumentace. U pozdějších Bf/Me 109 je to v označení guláš. Někde je to Bf 109 G-6, jinde Me 109 G-6 - zjevně si z toho v Augsburgu těžkou hlavu nedělali :)
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 26/3/2009, 22:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Je hloupé odpovídat jen odkazem, ale stejně to udělám - http://109lair.hobbyvista.com/index1024.htm , Articles, Bf or Me an explanation.

P.S. - článek o Bf/Me 109 bude asi opravdu vhodnější pro tuhle debatu. :wink:
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Hans S. píše:
Tempik píše:Vím že teď odběhnu trochu od tématu, ale co je pak G6AS ve hře/simulátoru il2 sturmovik? G14AS?
G-6/AS je v ILovi takovej hybrid neodpovídající dohromady ničemu. G-14/AS by měl být v nízké výšce podobně výkonný, jako klasický G-14 (možná trochu méně) a ve velké výšce by na tom měl být zhruba jako G-6/AS. ILovský G-6/AS je z výkonostního hlediska jedno z nejzmrvenějších tamních letadel.
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -gj-fx.jpg viz DB-605AS s MW50
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Mám otázku ako to bolo s výrobou Bf-109 (myslím že od verzie F) v Maďarsku a Rumunsku? Zaujíma ma dátum začatia výroby priemerná produkcia mesačne a celková produkcia.
Ďalej či mali tieto licenčné stroje nejaké zvláštnosti (prístrojové vybavenie, zbrane) Ďakujem
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak sem náhodou narazil na tuto fotku, je viedět že zkoušky byly opravdu důkladné...
Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
pragr
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 23/10/2008, 11:58

Příspěvek od pragr »

K tomu porovnání s ostatními letadly. Přijde mi to dost zjednodušené a zejména jde-li o výkony, hodně ale opravdu hodně generalizované. Což je na jednu stranu pochopitelné, jelikož tam hraje roli vícero proměných (i u jednoho konkrétního typu letadla) na druhou stranu bych tedy raději vynechal výkonnostní srovnání vůbec. Abych nevařil z vody, udám konkrétní příklad:

Sprovnání P-51 vs 109K. Počítám tedy s verzí P-51D. Podle testu zde: http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -level.jpg

při 3000rpm/67MP s pumovými závěsníky, je rychlost P-51D 375mph, což je cca 605km/h. To je ta snažší část. Teď to komplikovanější.

U Bf 109K-4 se dá snadno dostat k výkonů s motorem DB 605L (kritická výška 9.6km) + vstřikování Methanolu, DB 605DB (kritická výška 6,8km) DB 605D (kritická výška 6.5km). Rozdíly ve výkonech s jednotlivými typy motorů se pohybují v řádech desítek km/h takže jaká varianta verze K je použitá pro srovnání? Navíc i kdybych z výše uvedených vzal tu nejvýkonnější (s motorem DB 605L) a vzal křivku výkonu pro "Start und Notleistung", pořád bude u země o cca 30km/h pomalejší než P-51D, ve 3km je rozíl zhruba 50km/h, ve výšce 5km budou na tom obě letadla rychlostně prakticky stejně, v 8km je to opět 30km/h pro Mustang, v 9km se rychlosti prakticky srovnají a pak má navrch 109K-4. V 11km je rozdíl cca 80km/h pro K-4.

Údaje jsem našel zde:
http://simcentrum.com/uploads/109_projekt.pdf

Jak jsem psal, díval jsem se i na několik dalších grafů z testů verze K-4, jeden dokonce s verzí K-14. Můžeš mi Hansi kdyžtak postnout na základě čeho si posuzoval letadla ty? Nic ve zlém, ale trochu z toho mám dojem, že je to psáno na základě zkušeností s Il-2 :wink:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11678
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

já jsem měl za to, že K-14 nebo K-4 s DB 605L nikdy nelétala, nebo?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

přesně tak.
A kdyby tu měl Hans porovnávat každou subverzi každého typu letadla, tak to dělá pravděpodobně ještě teď. On i ten P51 měl docela dost různých výkonů v závislosti na plnění jeho motoru a konkrétním typu.
Argumentovat tím, že (by) byla K4 s motorem 605L v 11km rychlejší je tak trochu bezpředmětné, protože se v těchto výškách téměř nelétalo a za druhé i když tam ty letadla vyletěla, tak už měla horko těžko vůbec výkon navíc pro nějaký boj. Krom toho křídla Bf jsou pro takové výšky zcela nevhodné s velkým plošným zatížením a maximální vyvinutá rychlost je takřka nicnevypovídající, protože to letadlo dokázalo letět sotva rovně.
Navíc Hans neudává přesný typ P-51 a když se podíváš, tak ona například verze C byla výkonnější, než verze D.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pragr, mrkni se třeba na TENTO, nebo TENTO graf. První je pro DB 605 DB, druhý pro DC. O nějaké převaze 30 km/h u P51 u země nemůže být ani řeč. I pokud vezmeš nejoptimističtější data P51D, tak s používaným plnicím tlakem to taková sláva nebyla. Rozhodně nebyl rychlejší o 30 km/h. Údaje o Bf 109 na spitfireperformance jsou trochu nedokonalé. Raději data o 109kách čerpej z výše uvedeného zdroje. Je myslím z hlediska výkonů nejkompletnější.

Jsou tam jak K-4, tak K-6. S verzí K-14 tě trošičku zklamu, neboť - jak ostatně naznačují Zemakt s Tempíkem - již nestihl vzlétnout.
pragr
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 23/10/2008, 11:58

Příspěvek od pragr »

Díky.

Mně to bylo jen divný, vzhledem k těm grafům, ke kterým se dostanu.

ta K-14ka mi byla podezřelá, ale zas až tak důkladně se do 109ek nevrtám

Ad P-51. Ta maximální výkonostní křivka je pro 3000rpm a 67MP. Pokud bych bral nejoptimističtější verzi, dalo by se argumentovat tím, že při použití 150oktanového paliva by výkony šly o dost nahoru.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

pragr píše: Ad P-51. Ta maximální výkonostní křivka je pro 3000rpm a 67MP. Pokud bych bral nejoptimističtější verzi, dalo by se argumentovat tím, že při použití 150oktanového paliva by výkony šly o dost nahoru.
Ani nemusíš brát nejoptimističtější verze. Mustangy se 150 oktanovým palivem létali a podle dodávek tohodle paliva jich bylo opravdu hodně takto používaných na konci r 44 a v roce 45
Tady je pěkně vidět, že max rychlost P-51 stoupla zhruba o 25-30 km/h
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Dnes jsem si s rodinou udělal výlet na letiště v Pardubicích. Zde jsem nafotil tento obrázek:

Obrázek

Pořadatelé to vydávají za Bf-109 (nebo Me-109). Nevíte někdo, co je to za letadlo?
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17833
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

To je španělský Hispano Aviacion HA1112 Buchon. Je to kombinace BF109G s motorem Merlin. Slavným se stal hlavně díky filmu Bitva o Británii
ObrázekObrázekObrázek
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Děkuji za bleskovou odpověď.
Obrázek
Stryx
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 135
Registrován: 22/11/2009, 22:00
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Stryx »

Dotaz: Co zpusobuje ten nadherne hvizdavej zvuk na BF 109ce? chladice na kridlech? To je proste maso ho slyset. Motor to rozhodne neni,hvizda aj buchon.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Hvízdá snad kompresor, ale těžko říct. Hvízdá jak Merlin, tak i DB 605.

Dneska jsem zjistil zajímavou věc a to že Bf 109 byl vybaven benzinovým ostřikovačem čelního skla. Včera v noci jsem s někým na Aviatické pouti na toto téma debatoval a tvrdil jsem, že to opravdu není možné. Inu spletl jsem se :) A pak jsem zjistil ještě jednu zajímavou věc týkající se Fw 190 :)

lkala, nenavštívil jsi náhodou náš modrý ministánek s leteckými simulátory? :) Mohli jsme hodit krátkou řeč :)
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“