Tiger – zásobní sudy

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Tiger – zásobní sudy

Příspěvek od Lord »

Většina fandů ví, že německý tank Tiger měl poměrně značnou spotřebu paliva. Nyní připojuji obrázek jak dokázali vojáci SS během ofenzívy u Charkova provizorně vyřešit tento problém. Jednoduše připevnili na zadní část korby dva sudy s benzínem.

Obrázek

Přečerpání do hlavních nadrží museli provést pravděpodobně sami. Je zajímavé, že konstruktéři sami nenavrhli náhradní zásobní sudy paliva pro tento tank. Sověti u svých tanků T-34 s oblibou používali postranní sudy pro prodloužení dojezdu. Je známo, že tanky Tiger se například musely zastavit při Ardenské ofenzívě kvůli nedostatku paliva. Kdyby si sebou vezly sudy, mohly by dál drtit západní spojence. Profesionální řešení by spočívalo v zavedení hadic od speciálně navržených a připevněných sudů k čerpadlu a motoru. Nejdříve by se pravděpodobně vyčerpalo palivo z nesených sudů a pak by došlo k přepnutí na hlavní nádrže. Dojezd tanku by se tak mohl zvýšit až o polovinu.

Obrázek

Druhý obrázek pak zobrazuje doplňování munice a paliva pro tank Tiger prostřednictvím upraveného německého tanku bez věže.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Tank T-34 s "želva věží" a odhazovatelné palivové sudy. Rusové dodnes u svých tanků používají přídavné nádrže.

Obrázek


Francouzský tank Leclerc a palivové sudy. Pravděpodobně jde o klasické sudy, v kterých je dopravováno a skladováno palivo.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Sudy používali již za WW II a dodnes používají i Britové.

Němci evidentně nebyli zas takoví über, když je nenapadlo (technicky to problém být nemohl) zavést něco tak triviálního a přitom užitečného...zvláště u takových hltounů paliva, jako je Panther nebo Tigry.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Jaromir Vasek
Příspěvky: 6
Registrován: 16/4/2007, 16:43
Bydliště: Pod Ostrou Hurkou 74 Haj ve Slezsku

Palivové sudy a Tiger

Příspěvek od Jaromir Vasek »

Vážení přátelé,nemyslím si,že Němci byli zas takový blbci.Ale jak známo,Tiger a německé tanky vůbec používali jako palivo benzín,vysoce hořlavé palivo,velmi lehce zápalné-v boji v sudech nad motorem-děkuji.Navíc 2x200L-jisté upálení za živa.
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Externú nádrž plánovali u Panthera, no akosi sa od nej upustilo.
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ano německé tanky jezdily na benzín a ruské na naftu. To že benzín hoří lépe než nafta je známo. Že tyto sudy jsou zranitelné v bojových podmínkách je také pravda. Každopádně je překvapující, že o tom neuvažovali jako o možné variantě. Že to neprošlo testováním, úprava by nebyla složitá.

Obrázek

Takhle musela tanky zásobovat třeba Škoda RSO nebo nákladní auta. A ta byla mnohem více zranitelná než tanky. V době vzdušné převahy spojenců – likvidace již na silnicích.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Palivové sudy a Tiger

Příspěvek od Lord »

Jaromir Vasek píše:"zápalné sudy" nad motorem, děkuji. Navíc 2x200L - jisté upálení za živa.
Obrázek

Sudy by samozřejmě nebyly umístěny na horní straně korby. Ta fotografie je improvizované řešení. Sudy by se připevňovaly na držáky na zadní straně korby. Tam kde má Tiger výfuky, nebo filtry. S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty by se to muselo vyřešit trochu jinak.

Po případném zásahu by palivo vyteklo na zem. Když by to začalo hořet, sud by se musel odhodit pryč.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Re: Palivové sudy a Tiger

Příspěvek od Marvin »

Lord píše: S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty
No nejsou to "kryty" ale zařízení k odsávání teplého vzduchu z motorového prostoru. Výfukové plyny strhávají vzduch a tím v těch válcích vytvářejí podtlak který odsává vzduch z motorového prostoru. Podobně funguje chlazení u ruského BVP.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Palivové sudy a Tiger

Příspěvek od Hans S. »

Lord píše:
Jaromir Vasek píše:"zápalné sudy" nad motorem, děkuji. Navíc 2x200L - jisté upálení za živa.
Sudy by samozřejmě nebyly umístěny na horní straně korby. Ta fotografie je improvizované řešení. Sudy by se připevňovaly na držáky na zadní straně korby. Tam kde má Tiger výfuky, nebo filtry. S těmi výfuky a polokulatými plechovými kryty by se to muselo vyřešit trochu jinak.

Po případném zásahu by palivo vyteklo na zem. Když by to začalo hořet, sud by se musel odhodit pryč.
Nejsem přeborníkem, ani nijak extrémně vzdělaným člověkem, co se tanků týče - ale zde musím s lehkým úšklebkem v pravém oku poznamenat, že benzin nehoří, ale bouchá :-?. To, že začala hořet nádrž a že je záhodno ji odhodit pozná šofér jednoduše tak, že se ozve obrovská rána. Diskutovat můžeme spíše o tom, zda by benzin v sudu byl dostatečně "výkonný", aby samotného Tigera vážně poškodil, či zničil.
Budu sice hodně teoretizovat, ale předpokládám, že možné následky při zásahu nádrže s naftou a nádrže s benzinem, budou zcela odlišné. Troufám si předpokládat, že takto ověšený tank by mohl svého delšího dojezdu využít pouze v případě, že se nesetká s nepřítelem.

Benzinové přídavné nádrže by se musely odhazovat před bojem (stejně jako u letadel), ne až v případě jejich zásahu. To je pozdě. Krásně to myslím popisoval Saburo Sakai ve své knize. Měl vůbec někdy nějaký tank s benzinovým motorem přídavné nádrže?
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Bouchne to, když se vytvoří větší koncentrace výparů. Hansi ty víš jak to fungovalo u letadel, a u leteckého benzínu. Letadla musela být vybavena samosvornými nádržemi. Víš jak tyto samosvorné nádrže fungovaly? Ne každé letadlo přeci po zásahu skončilo v plamenech. Nemám teď na mysli první verze japonských Zer.

Máš pravdu u tanku jsme mluvili o obyčejných sudech. Doplnění samosvornými nádržemi by bylo náročnější. Zda to měly i jiné tanky, Yamato mluvil o britských tancích.

Odhazování před bojem u tanků nemá smyslu, resp. jde o to jak to myslíme. Tanky mají za úkol dosáhnout určité operační hloubky, odříznout a případně obklíčit nepřátelské jednotky. Než se pustí někde do boje mohou některé tanky mezitím pronikat do hloubi území a nemusí ani bojovat.

Některé tanky Panzer IV ostatně vozily v zadní části také kanystry s benzínem. Sice o menším objemu, ale také slabším pancíři než Tiger, osádka zřejmě obavy neměla.

Obrázek

Obrázek

Jen pro zajímavost známé kanystry zavedl Hitler, předtím se benzín čepoval ze sudů do konví a z konví se lil do nádrží. Tzv. Jerrycans je vynález pro lepší skladování a přepravu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Samohybka SU-101 obandážovaná 6 sudy s palivem! Dvě nádrže na každé straně věže a dva sudy vzadu. Při případném bojovém zásahu – vstupenka do nebe?

Obrázek

Konstrukce SU-101 s kanonem D-10S byla zajímavá. Jednalo se o „sůčko naruby“. Nástavba s kanonem byla umístěna vzadu, motor vpředu. Byl to nápad Uralmashzavodu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Lord píše:Bouchne to, když se vytvoří větší koncentrace výparů. Hansi ty víš jak to fungovalo u letadel, a u leteckého benzínu. Letadla musela být vybavena samosvornými nádržemi. Víš jak tyto samosvorné nádrže fungovaly? Ne každé letadlo přeci po zásahu skončilo v plamenech. Nemám teď na mysli první verze japonských Zer.


Nebezpečí výbuchu plné nádrže s benzinem je při zásahu obyčejnou kulkou relativně nízké, samotný benzin není tak výbušný, jako jeho výpary. Právě z tohoto důvodu měly například Lavočkiny do nádrže vháněné výfukové plyny, aby vyplnily vyprazdňující se nádrž atmosférou bez kyslíku - a tak se zabránilo vzniku výbušných par. Většina letadel podobný systém ochrany neměla. Jak moc to bylo účinné a spolehlivé ale nevím.

Letecká samosvorná nádrž fungovala poměrně jednoduše - několik vrstev tvořených z různých materiálů. Takže to pak vypadalo jako plech - pryž - plech - pryž - plech - pryž - plech. Někde se myslím používala místo pryže třeba kůže. Při průstřelu se otvor sám "zatáhl" (z počátku války mělo jen naprosté minimum letadel samosvorné nádrže - starší modely Bf 109 je neměly).
Samozřejmě, pokud po zásahu granátem vznikl otvor o průměru třeba 40 cm, tak benzin vytékal vesele dál a pilot mohl být jen rád, pokud tento granát nepřivedl samotnou nádrž k výbuchu a pokud měl nádrží třeba více. Vytékající benzin samozřejmě za letadlem tvořil výbušný oblak - ten se mohl také vznítit. Část letadel měla nádrže i opancéřované - klasickým pancéřovým plátem. Ale u stíhaček se to používalo pokud vím jen vyjímečně, jednalo se hlavně o bitevní letouny (Fw 190 F např.). Možná někdy zkusím vyplodit menší článeček na téma pasivní ochrany WWII letadel, v tomto tématu bych se až moc rozcházel s tím naším PzKpfw VI E.
Máš pravdu u tanku jsme mluvili o obyčejných sudech. Doplnění samosvornými nádržemi by bylo náročnější. Zda to měly i jiné tanky, Yamato mluvil o britských tancích.
Což o to, samotná konstrukce samosvorné nádrže, jak jsem ji popisoval výše, není v principu nikterak složitá. Ale jak jsem psal - jedná se o ochranu před únikem paliva při zásahu spíše malými rážemi. Přídavné nádrže, jakožto prostředek sloužící k prodloužení doletu mimo boj, samosvorné nebyly. Letadlo jimi bylo až moc bržděno, tanku by nevadily a jeho mobilitu výrazně nesnížily. Přesto i samosvorná benzinová nádrž by pro tank představovala myslím značné zvýšení rizik.
Odhazování před bojem u tanků nemá smyslu, resp. jde o to jak to myslíme. Tanky mají za úkol dosáhnout určité operační hloubky, odříznout a případně obklíčit nepřátelské jednotky. Než se pustí někde do boje mohou některé tanky mezitím pronikat do hloubi území a nemusí ani bojovat.
Zde můžeme otevřít diskusi na téma "jeďte tak daleko, dokud nebudete nuceni odhodit přídavnou nádrž a pak operativně upravte svůj plán".
Některé tanky Panzer IV ostatně vozily v zadní části také kanystry s benzínem. Sice o menším objemu, ale také slabším pancíři než Tiger, osádka zřejmě obavy neměla.
Vozily to i do boje, nebo jen při nebojovém přesunu na delší vzdálenosti?
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ona naprostá většina práce tanků a bojovky byla, že někam jely. Boj byl jen krátkodobá záležitost. A ve většině případů se samozřejmě vědělo kam se jede, kde co hrozí atd. (průzkum). Takže samozřejmě že do přímého střetu by takové soudky nebyly vhodné, ale pro přesuny byly velmi užitečné. Ostatně Lord to dobře vypíchnul...Němci přídavné nádrže něměli, takže byli nuceni často improvizovat, těch fotek s kanystry a sudy na různé bojovce lze vyhledat spoustu. Čili ten problém s nedostatečnou zásobou paliva vezenou ve vnitřních nádržích zde evidentně byl.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Němci rádi „bandážovali“ tanky různým „vercajkem a nádobíčkem“. Třeba na Stugu vezli sebou náhradní kola, pásy, kanystry s benzínem, deky, munici, různé butelky, kyblíky.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Originální fotky z bojových podmínek, všimněte si kanystrů na zádi samohybných děl.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Největší „bomba“ byl Panther s plynovými „flaškami“. Údajně se používalo na konci války pouze ke školním účelům, kvůli nedostatku benzínu. Zda došlo k bojovému nasazení, nevím ...

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Vzhľadom na zraniteľnosť plynových bômb to bolo určené len k výcviku. S približujúcim sa bojiskom mohli byť stroje upravené do klasickej podoby a použité v boji.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Na jaký Gas to jezdilo? Je mi asi jasné, že musel být vyráběný z uhlí. Na dřevoplyn by takový otesánek asi nejezdil :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Na co ten "plyňák" přesně jezdil, nevím, ale dřevoplyn byl ke konci války "oblíbený". V tom případě si, ale vozidlo vezlo sebou tzv. zplyňovací generátor.

Škoda na dřevoplyn

Obrázek

http://gorvin.mysteria.cz/generator.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Panther s kanystry. Některé tanky nesly i náhradní kola, články pásů, atd.

Umístění "jerrycans" je označeno červeným obdélníkem.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“