Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. H1 (E)

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tady je pár obrázků z panzernetu, z německé příručce k Tigeru. Třeba to trochu upraví tu tabulku. Ale je to zase pohled z druhé strany. Těžko říct, jaká je pravda. Ani není přesně určený typ.
http://www.panzernet.net/panzernet/graf ... er/t34.jpg
http://www.panzernet.net/panzernet/graf ... herman.jpg
http://www.panzernet.net/panzernet/graf ... rchill.jpg
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pro zajímavost jsem vytáhnul přesnost střelby Tigera I.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Petrz »

Jestli máte zájem,přečtěte si článek pojednávající o Tigeru trochu z jiného pohledu na :
http://www.militaria.cz/cz/clanky/vojen ... vetsi.html

Přiznám se že autorem jsem já. :)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Má někdo informace o stále existujících funkčních Tigerech? Pokud se neplatu, tak naši filmaři na Barrandově mají ve stavu dva funkční Tigery. Může mi to někdo potvrdit nebo upřesnit? Případně by mohlo být zajímavé o jaké Tigery a s jakou historii se jedná.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tigery na Barrandově? To asi budou překopané T-34
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak například v červnu roku 2007 se u Hruškové na Sokolovsku proháněla funkční replika tanku Tiger I. Ale to byla jen replika. Já mám nějak zafixované, že na Barrandově prostě pár kousků Tigerů mají, ale možná že se jedná jen o přestavbu z nějakého sovětského "téčka".
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Mám takové tušení, že jsou postavené na podvozku T-55.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Kdo se chce podívat na repliky Tigrů, které se zúčasnili akce Bitva u Kurska, tak zavítejte do Fotogalerie/Lisice 06 na www.boj.xf.cz.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Jak jsem přislíbil, trochu jsem se podíval na podvozek Tigru. Vyhledal jsem nějakou odbornou literaturu a dozvěděl jsem se následující:

Na obrázku je celkový pohled na uspořádání podvozku:

Obrázek


Jedná se o tzv. šachovnicové uspořádání pojezdových kol. Odpružení je torzními tyčemi. Na použití tohoto typu uspořádání pojezdových kol trvali Němci z toho důvodu, aby bylo možno použít pryžové obruče pojezdových kol. Vzhledem k hmotnosti tanku totiž jiné uspořádání (s menším množstvím pojezdových kol) vedlo k velkým měrným tlakům u jednotlivých pojezdových kol a to by použití pryžových obručí znemožnilo. Použití ocelových pojezdových kol Němci nechtěli, neboť by poté životnost pásu byla minimální (i když mám za to, že nakonec byla i ocelová pojezdová kola). Zároveň mělo toto uspořádání výhodu v lepším rozložení tlaku pod pásem a větší počet kol umožňoval použít měkčí odpérování.
Celé uspořádání mělo ovšem také velmi podstatné nevýhody. Známé je vnikání kamenů a bláta mezi jednotlivá pojezdová kola, což způsobovalo mnohdy i znemožnění pohybu tanku. Další nezmiňovanou nevýhodou je uložení vahadel na levé straně ve směru jízdy. To bylo z důvodu zachování symetrie pojezdových kol, ale obecně je takto uložené vahadlo velkou nevýhodou. Důvod, proč Němci trvali na symetrickém uložení jsem nikde nenašel, ale asi měli v tomto ohledu silnou motivaci. Vahadla otočená proti směru jízdy přenáší rázy od nerovností a všeobecně se takto ukládala pouze výjimečně, zejména z prostorových důvodů (např. u T-54).

Celkově je možno uvést, že uspořádání podvozku tohoto tanku není dobré. Má více nevýhod, než výhod.
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

kacermiroslav píše:Má někdo informace o stále existujících funkčních Tigerech?
Minimálně jeden pojízdný je v Bovingtonu, Anglii: http://www.youtube.com/watch?v=wY_5c0mBXok

Něco by snad mohli ještě mít i Rusi. Kdysi je používali k natáčení filmů.
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Petrz »

Ikala:Děkuji za velmi zajímavé informace, skvělý příspěvek.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Rozdíl v životnosti pásů a koly s gumami a bez by mě zajímala, neb Tiger pozdějších sérií, Tiger II a jeho dovozeniny, Brummbär od středních sérií a pár dalších celokovová kola měli a žádné výrazné problémy s pásy nejsou nijak zmiňovány. (nebo vzhledem k průměrné životnosti techniky možná jen nestačil takový případ většinou nastat?)
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Příspěvek od TonyHazard »

YAMATO : Sice zatím neznám odpověď na Tvoji otázku ohledně životnosti pásů, ale našel jsem něco, proč ty kola vyměňovali. Částečně se na tom podepsal nedostatek gumy.
Od února 1944 začala být montována (od vozidla č. 250822) pojezdová kola s vnitřním tlumičem (bez gumové obruče), pocházející z tanku typu Tiger II. Byla lehčí a vydržela vyšší zatížení. To zároveň dovolilo snížení počtu pojezdových kol odstraněním vnitřní řady. Díky tomu se také snížila poruchovost podvozku, jejikož kola s gumovou obručí byla často blokována kamením, ledem a dalšími předměty. (týkalo se to Tigera I.)
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 30/3/2009, 20:54, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Bohužel, zklamu Vás, ale zrovna k Tigru jsem už nic dalšího nenašel. Nějaké další věci mám k Panteru, T-34 a ještě některým dalším, ale Tiger už nic. Pouze výše uvedená zmínka. Sehnal jsem si skripta o konstrukci tankových podvozků z přelomu 60 a 70-tých let a tanky z druhé světové jsou tam uváděny jako konstrukční vzory.

Ty kola z pryžovými obručemi se vyráběli jak s vnější obručí, tak i vnitřní. O žádném jiném vnitřním tlumiči nevím. Vnitřní pryžové obruče měli schopnost přenášet vyšší zatížení.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Přece jen jsem ještě něco našel. Na prvním prvním obrázku jsou pojezdová kola z některé z prvních verzí Tigru, tedy kola s vnějšími pryžovými obručemi.


Obrázek

Na druhém obrázku je pro srovnání pojezd Panteru, také s pryžovými obručemi. Dvě seriově zapojené torzní tyče byly použity proto, aby bylo dosaženo co možná nejměkšího odpérování.

Obrázek

Oba tanky měli celistvá kovaná vahadla, Němci u těchto tanků nepoužívali dělená vahadla, jako například SSSR (IS).

U Německých tanků byly k výrobě kovaných vahadel používány oceli se složením:

C - 0,43
Si - 0,26
Mn - 1,9
Cr - 0,09
Ni - 0,08
tvrdost po tepelném zpracování 263-269 HB.

Ještě něco málo k Tigru by bylo, ale ne přímo o té živostnosti pásů, na kterou ses ptal.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. H1 (E)

Příspěvek od TonyHazard »

YAMATO : Opět nemám přesnou odpověď na Tvou otázku ohledně životnosti pásů (nejen u Tigera). Po několika hodinovém pátrání jsem našel jen tohle : (technika hodně vzdálená od Tigera, a to M1 Abrams, ale myslím, že moc velký rozdíl by tam neměl být)

Pásy k Abramsu M1A1
> Došlo také ke výměně pásů T156 (životnost 1200 km), za pásy T158 opatřené gumovými spojkami (životnost 3000 km), což se opět odrazilo na váze vozidla (plus 900 kg). Byl úmysl použít lepší a lehčí německé pásy firmy Dishl, ale instalace těchto pásů by si vyžádala velké změny v podvozku vozidla, tím pádem bylo od tohoto plánu rychle upuštěno.
> M1A2 Dále dostala podvozková část vozidla nové pásy s udávanou životností až 4425 km.
> Gumové obruče na pojezdových kolech byly sníženy, což zvýšilo jejich trvanlivost a nedocházelo tak často ke smekání pásu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

By mě celkem zajímalo, z jakého blata ti američani ten pás vyrábí. Jedná se sice o váhově odlišný stroj, ale už pásy na předválečném LT vz. 35 vydržely okolo 6500 km. Ten pokrok, kam to spěje...Asi kvalitní ocel z Číny
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. H1 (E)

Příspěvek od TonyHazard »

Podle mého úsudku, a váhového rozdílu mezi Tigerem a LT vz. 35, kde pásy vydržely 6500 km (jak uvádí "hydrostar") by mohly pásy u Tigera vydržet alespoň těch 1500* km. Ale s pomyslnou životností samotného Tigera, než se pásy opotřebovaly,byl protažen pecí a byl s něj tank T-34.

)*- dodatečně opraveno
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 31/3/2009, 21:12, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

U klasických pásů s "otevřeným" spojem jsem se dočetl následující údaje:

T34 1200 km
OT-62 2000-3000 km
T-54 3000 km

U spojů s kovopryžovým spojem vzroste proběh pásů u lehčích vozidel (OT-62 a podobné transportéry) až nad 10 000 km, tedy na 5-ti násobek. Hodně zde záleží na hmotnosti stroje, lehčí stroje mají vyšší proběhy.

Toto Tigra neumím odhadnout, nevím přesně, jaké měl pásy.
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“