Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

LEHKÝ TANK LEOPARD (prototyp VK 1602)
Německo
Rok 1942/1943


Obrázek

V druhé polovině třicátých let minulého století se na scéně pozemních bojů začal zcela nepopiratelně prosazovat tank, jakožto dominující bojový prostředek pro podporu jak pěších vojsk, tak i k obranným či průlomovým akcím. Většina států světa, které tanky konstruovali a vyráběli, se spíše specializovali na tanky lehkých váhových kategorií s hmotností kolem 10 tun a s kanonovou výzbrojí maximálně do ráže 50mm, ale nejčastěji s ráží 37mm. Tyto lehké tanky byly většinou slabě pancéřované s posádkou dvou až tří mužů, ale na druhou stranu poměrně mobilní a s relativně nízkými výrobními náklady. První roky druhé světové války ale ukázali, že tyto stroje mají své limity a to právě především v podobě slabé výzbroje a pancéřové ochrany. V době německého vpádu do Polska, následně pak při útoku na Západ a pochopitelně i na Balkánu, ještě lehké tanky plně v boji postačovali. Nicméně po vpádu do Sovětského svazu v létě roku 1941 bylo rychle v boji zjištěno, že lehké tanky si nedokážou poradit s vyspělou sovětskou technikou v podobě středních a těžkých tanků typů T-34, KV-1, KV-2. Sovětské lehké tanky v podobě T-26 a typy BT také zůstávali být poměrně odolným oříškem a to především díky svému výkonnému kanonů ráže 45mm a vysoké mobilitě (to platilo především pro typy BT).

Lehké tanky v podobě typů Panzer I, II, Panzer 35(t) a Panzer 38(t) začali od bojových útvarů velice rychle stahovat, protože bylo jasné, že proti moderním tankům by museli podnikat téměř sebevražedné mise s velkými ztrátami na životech a technice. Proto se němečtí konstruktéři počátkem roku 1942 zaměřili na nový typ lehkého tanku, který by nahradil výše jmenované lehké tanky. Samozřejmě bylo to postavené na filozofii, že je potřeba mít všechny typy tanků v podobě lehkých, středních a i těžkých, které se v podobě typu Tiger I. plánovali k nasazení na rok 1942.

Vývojem nového lehkého tanku byla pověřená firma MIAG, která připravila projekt velice moderně vyhlížejícího stroje, který nesl znaky sovětské tankové školy v podobě ostře skloněného pancéřování, silnější výzbroje atd. Svými parametry tak nový tank, který měl nést název LEOPARD, překonával všechny předchozí modely, kterými Němci disponovali ať již z produkce vlastních továren, nebo ze zabavené československé a francouzské techniky. Nový typ měl na svá bedra převzít úkoly ostatních lehkých tanků a zároveň měl být především schopen aktivně provádět průzkumnou činnost, v čemuž mu měla dopomoci kvalitní pancéřová ochrana a vysoká rychlost. Aby se LEOPARD mohl v boji vypořádat s většinou nepřátelské techniky, tak musel být osazen i výkonnou zbraní. Leopard by se tak zařadil po bok nově konstruovaných středních Pantherů a těžkých Tigerů, tedy strojů, u kterých se Němci drželi jimi oblíbených názvů ze zvířecího světa.

Konstruktéři se pak zaměřili na vysokou průchodnost terénem a rozložením hmotnosti v podobě velkých pojezdových kol, které se vzájemně překrývali. Tento koncept se pak použil právě mj. u středních Pantherů a těžkých Tigerů. Takto řešený podvozek měl své klady, ale rovněž i zápory, mezi které například patřilo zamrzání bahna mezi koly, které dokázalo v tuhých ruských mrazech tank i zcela znehybnit. Napínací kladky nebylo díky velkému průměru kol, potřeba použít, protože pás shora dosedal přímo na kola. Podvozek byl tedy tvořen dvěma řadami plných (tedy bez odlehčujících otvorů) pojezdových kol, jejichž obvod byl vybaven gumovou bandáží. Vnější řada byla složená ze tří kol, ta vnitřní pak jen ze dvou, které byly těmi vnějšími částečně překryty. Standardně pak vepředu bylo kolo hnací a vzadu, napínací. Široké pásy pak umožňovali dobrou průchodnost terénem při nízkém měrném tlaku.
Svařovaný trup byl již na první pohled řešen velice jednoduše, což se mělo jistě pozitivně promítnout do výrobních časů/nákladů. Svým vnějším tvarem tento trup připomínal později velice známí střední tank Panther. Pancéřování bylo vzhledem k plánovanému účelu, velice silné. Čelní strana trupu byla tvořená 60mmsilným pancířem skloněným pod ostrým úhlem, což ještě zvyšovalo jeho odolnost. Boky a záď pro změnu měl chránit jen 20mm silný pancíř, což bylo naopak poněkud málo. Například později od roku 1944 vyráběný stíhač tanků Hetzer měl rovněž boky a záď pancéřované pouze deskami o síle 20mm a v boji se to ukázalo jako nedostačující. Proto jeho plánovaný nástupce stíhač tanků E10 měl mít boky a záď zesílené již na 30mm. Čelení partie opět plně svařované věže měl krýt 80mm pancíř a boky se zádí věže mělo chránit 50mm oceli. Jen pro představu, tato pancéřová ochrana byla lepší než u všech Panzerů vyráběných až do typu G a na přibližně shodné úrovni s Ausf. H.

Obrázek

Hlavní výzbroj se skládala z 50mm "dlouhého" kanonu KwK 39 L/60 (délka hlavně byla 60 násobek ráže hlavně, tj. 3 metry), který byl umístěn v plně otočné věži a vedle něho byl instalován kulomet MG 34/42 ráže 7,92mm. Druhý kulomet MG34, který měli německé tanky standardně umístěn v trupu, nebyl v případě tanku Leopard použit. Kanon byl pro vyšší odolnost vybaven odlévaným čelním štítem typu Saukopfblende. Na bocích věže byla uchycená jedna trojhlavňová baterie zadýmovacích granátometů typu Nbk 39 ráže 90mm. Uvedený kanon 5cm KwK 39 L/60 (někdy se uvádí, že to byl model 39/1) se například používal u středních tanků PzKpfw III Ausf. H-M. Jako munice se nejčastěji používal projektil typu PzGr. 39 o hmotnosti 2,06 kg, který měl úsťovou rychlost 835 m/s a na vzdálenost 100 metrů prorážel 67mm silný pancíř skloněný pod úhlem 60°. Na 500 metrů to bylo 57mm, na 1000 metrů 44mm, na 1500 metrů 34mm a na 2000 metrů stále slušných 26mm. V případě použití munice PzGr. 40 byla průraznost s 0,925 kg těžkým projektilem vystřelovaným úsťovou rychlostí 1180 m/s na vzdálenost 100 metrů velice slušných 130mm. Na vzdálenost 500 metrů průraznost poklesla na 72mm a na vzdálenost 1000 metrů tento projektil probíjel již jen 38mm. Palebný průměr pro hlavní zbraň byl 50 kusů munice, pro kulomet se nakládalo 2.400 nábojů. Osádku tvořili čtyři muži v sestavě řidič, velitel, střelec a nabíječ.

Pohonnou jednotku tvořil dvanáctiválec vodou chlazený motor Maybach HL 157 o výkonu 410 kW (550 koňských sil). Převodovka byla rovněž značky Maybach a byla vybavená osmi rychlostními stupni pro jízdu vpřed a jedním reversním. Elektrický systém pracoval s napětím 12 voltů ze čtyř akumulátorů. Každý z nich měl kapacitu 105 Ah. Výkonný motor ve spojitosti s nižší hmotností umožňoval tanku vysokou mobilitu, kdy v terénu byl schopen vyvinout rychlost kolem 30 km/h a na silnici až 60 km/h. Vezená zásoba PHM o objemu 520 litrů umožňovala po silnici dojezd kolem 300 km, v terénu pak dojezd úměrně k tomu poklesl na cca 150 km.
Obrázek
V březnu 1942 obdržela společnost MIAG a Daimler-Benz objednávku na stavbu dvou verzí nového lehkého průzkumného tanku s tím, že se mělo jednat o verzi střední a těžkou. Proto se zřejmě v různých zdrojích liší informace o hmotnosti, protože dle zdroje achtungpanzer měla střední verze mít hmotnost 18 tun a těžká měla vážit 26 tun. Společnost MIAG pak měla na starosti konstrukci podvozku a trupové části a návrhem věže byla pověřená firma Daimler-Benz. Obě výrobní verze střední a těžká, měly být k sériové výrobě připraveny od října 1942. Od vývoje, který jak jsme si napsali, započal na začátku roku 1942, mělo k zahájení sériové výrobě dojít v dubnu 1943 s tím, že první série měla dát celkem 339 lehkých tanků LEOPARD (součást výrobního plánu Panzerprogramm 41). Prvních 105 kusů Leopradů mělo být dokončeno do prosince 1943 a dalších 150 tanků mělo být dodáno do poloviny roku 1944. Kdy měla být splněná celá první série plánovaných 339 tanků, mi není známá. Nicméně k sériové výrobě nikdy nedošlo. Byl postaven pouze jeden prototyp s tím, že se nejednalo o funkční, ale pouze technologický vzorek, který byl dokončen 1.prosince 1942. V roce 1943 byl tedy tento projekt nakonec zrušen z důvodů, které následně uvádím níže ve zhodnocení. Celý program ale nevyzněl úplně do ztracena, protože dělová věž byla včetně výzbroje použitá ke stavbě obrněného vozu SdKfz 234/2 známého též jako PUMA.

TTD - technická data
Hmotnost: 21,9 tun (I.Pejčoch uvádí hmotnost 26 tun)
Délka: 6,45 m
Šířka: 3,27 m
Výška: 2,80 m
Pohonná jednotka: Maybach HL 157 o objemu 15.580 cm3, a výkonu 550 koňských sil
(410 kW)
Max. rychlost - silnice: 60 km/h
Max. rychlost - terén: 30 km/h
Dojezd - silnice: 300 km
Dojezd - terén: 150 km
Spotřeba PHM - silnice: 170 litrů/100 km
Spotřeba PHM - terén: 340 litrů/100 km
Zásoba PHM: 520 litrů
Pancéřování - trup: čelo 60mm, boky a záď 20mm
Pancéřování - věž: čelo 80mm, boky a záď 50mm
Výzbroj: 1x kanon ráže 50mm, KwK 39 L/60, 1x kulomet MG 34 ráže
7,92 mm
Osádka: 4 muži
Obrázek

Zhodnocení
Nevím jestli se mnou budete souhlasit, ale podle mě byla trošku škoda, že se LEOPARD nakonec nedočkal sériové výroby. Samozřejmě je mi jasné, že hned namítnete, stejně jako německé velení za války, že bylo zbytečné v roce 1943 zavádět do výzbroje další typ tanku, který by navíc asi zůstal spíše úzce specializovaným strojem, než víceúčelovým. A německé hospodářství na tom nebylo zrovna tak dobře, aby si mohlo dovolit vyčlenit síly a prostředky na stavbu nového typu, jehož roli přitom mohl plnit jiné, starší modely. Na druhou stranu v té době Němci vyvíjeli a stavěli průzkumný tank "Luchs", který byl výrazně slaběji vyzbrojen a nedosahoval celkově takové kvality, jakou by nabízel Leopard. A přestože Luchs byl stavěn na podvozku Panzeru II, tak se de facto jednalo o téměř kompletně nový tank a nikoliv jen o nějakou menší modifikaci, vylepšení. Leopard by tak byl daleko platnějším pomocníkem, než Luchs a další podobné průzkumné stroje. Holt Němci měli v tomhle smůlu, že moderní stroje začali konstruovat až na základě zkušeností z Východní fronty. Kdyby Leopard přišel o něco dříve, tak si myslím, že by byl platným pomocníkem nejen v průzkumné roli, ale na jiných bojištích třeba i jako úspěšný bojový tank. Tady mě napadá zejména africké bojiště, kde by jeho mobilita a dojezd byly zcela jistě velice vítané. Navíc dlouhý kanon ráže 50mm by se dokázal na tomto bojišti vypořádat s většinou tehdejších spojeneckých tanků a obrněné techniky. Vzhledem k modernímu designu a plánované hmotnosti 21,9 tun (Pejčoch uvádí 26 tun) se pak domnívám, že i výrobní náklady by byli vcelku přijatelné a měsíčně by se mohlo vyrábět hodně tanků jak pro vlastní potřeby, tak i potřeby spojenců. Ale to už jsem trošku popustil uzdu fantazii. Válečná realita byla jiná a tak je asi nakonec logické, že tehdejší velení Leoparda k sériové výrobě nedoporučili. A ve světle dalšího vývoje si myslím, že to bylo skutečně správné rozhodnutí.

Zdroje:

• I. Pejčoch - Obrněná technika I. - Praha 2010
http://www.achtungpanzer.com/vk1602-leo ... e-tank.htm
http://www.dishmodels.ru/picture/glr/12 ... 295633.jpg
http://www.clubregalia.co.uk/ww2/german ... _tanks.htm
http://www.wikipedia.org
http://www.panzernet.net
http://www.palba.cz
ObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od Bublifuk »

Sice souhlasím, že Leopard by byl dobrým tankem pro africké bojiště, ale musíme si uvědomit časové souvislosti. Výroba L. měla začít až v dubnu 43 a do konce tohoto roku měla dát (pouze) 105 strojů. Jenže už na konci r.42 došlo k bitvě u El Alamejnu a v květnu 43 Němci v Africe kapitulovali úplně. A to, že Afrika je v kýblu, Němci věděli už počátkem r.43 velmi dobře. Možná tedy i tohle byl důvod, proč výrobu vůbec nezahajovat (samozřejmě krom toho hlavního, tedy navyšování počtu typů).
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

Díky za názor. Proto jsem i sám psal, že ke smůle Němců s Leopardem přišli pozdě. Navíc byl v plánu vyrábět pouze v malé sérii, které plynula z jeho primárního účelu použití. Tady mě spíše překvapuje ten "luxus" v podobě více jak jednoho a půl roku na vývoj. Když si vezmu, jak dokázali Němci koncem války mobilizovat některé jiné projekty a dotáhnout je do konce během pár týdnů, měsíců, tak mě to trošku překvapuje (např. HETZER). Samozřejmě mi je jasné, že vývoj tanku prostě není žádná maličkost a holt nějaký čas to zabere. Ale i tak to na mě působí, že prostě to zdaleka nebyla priorita a proto se až tak moc nespěchalo. To Africké bojiště mě napadlo právě s ohledem na rozměry a plánovanou hmotnost. Mohlo se jich tak na lodě více vejít, plus ta mobilita a dojezd by právě na tomto bojišti podle mě byli vysoce ceněné. Ale jak jsem psal, realita byla jiná a vývoj Leopardu prostě přišel pozdě a zřejmě se s ním jinam, než na východní frontu ani nikdy nepočítalo.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od Zemakt »

Mezi využitím kategorie lehkého a průzkumného tanku v druhé polovině války a de facto jejich konstrukcí nevidím rozdílu. Proto lze k posouzení jak by tank na bojišti obstál přihlédnout právě k Luchsu, jenž byl sice slaběji pancéřován, ale měl min. srovnatelné výkony a dle některých zdrojů i tu padesátku.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

Zemakt píše:Mezi využitím kategorie lehkého a průzkumného tanku v druhé polovině války a de facto jejich konstrukcí nevidím rozdílu. Proto lze k posouzení jak by tank na bojišti obstál přihlédnout právě k Luchsu, jenž byl sice slaběji pancéřován, ale měl min. srovnatelné výkony a dle některých zdrojů i tu padesátku.
Pejčoch ve své "Obrněné technice I." uvádí, že již v počátcích vývoje se počítalo s přezbrojením Luchsu na výkonnější kanon KwK 39/60 ráže 50mm, protože původní zbraň byla prostě zcela nedostačující i pro průzkumnou roli. Nicméně instalace větší a těžší zbraně s sebou přinesla řadu problémů včetně dalšího nárůstu hmotnosti. Proto pokud měl být Luchs vyzbrojen 50mm zbraní, musela být věž modifikována a zbavená stropní části. Přes střechu se tak v případě nepřízně počasí přetahovala celta. Takto mělo být postaveno 31 tanků LUCHS s 50mm kanonem. I tak ale LUCHS zůstal v porovnání s LEOPARDEM o třídu nižší, co se bojové hodnoty týče. Jeho mobilita byla sice srovnatelná, ale LUCHS byl výrazně slaběji pancéřován a i absence stropního pancíře na věži byla nevýhodou v bojových podmínkách.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od brano »

Nová téma, no staré a chybné zdroje od Pejčocha (4.vydanie z roku 2010 predpokladám bez akýchkoľvek korekcií od prvého vydania z roku 1997) a achtungpanzer.
Odporúčam Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts no.20-2 Paper panzers (Aufkaerungs-, Beobachtuns-, and Flak-Panzers, rok vydania 2002, ISBN 0-9708407-7-2, resp. čerpať z iných stránok.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

Brano, takže ta informace od Pejčocha ohledně použití 50mm u Luchse je platná nebo ne? Nějak jsem to z tvého vstupu nepochopil:-(
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od brano »

Pripomienka sa týkala celej témy VK 16.02.
Ad.Luchs s 5 cm kanónom. Týmto kanónom sa mal Luchs vyrábať od 101. vyrobeného kusu. Výroba po vyrobení 100 ks Luchsov skončila, žiadnych 31 kusov s 5 cm kanónom nebolo vyrobený. Ak dobre pamätám omyl vznikol pri chybnom údaji o plánovanom počte postavených kusov k istému dátumu. Realita však bola iná. Prezentovaný akože prototyp s 5 cm kanónom v zhora otvorenej veži je prototyp stíhača tankov na platforme VK 9.01 (Pz.Sfl.1c).

P.S. Máš SS.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

Pořád si říkám, že do určité míry by výroba LEOPARDU byla opodstatněná v podobě nikoliv jen lehkého průzkumného tanku, ale de facto lehkého bojového tanku. Nebo spíše středního, protože výzbrojí i hmotností bych LEOPARD spíše řadil mezi střední tanky. Stačí se třeba podívat na konkurenci v podobě sovětského T-70 (T-70 M), kterého bylo v letech 1942-1943 vyrobeno 8.226 kusů. Na jejich zničení tak museli Němci nasazovat i plnohodnotné tanky, které pak chyběli jinde atd. A přitom výroba LEOPARDU by byla levnější než třeba Pz IV, či Pantheru.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od brano »

Ak sovieti zastavili produkciu tebou porovnávaného T-70 v roku 1943, aký zmysel mala produkcia obdobného nemeckého typu v roku 1944 ? Neujasnenosť koncepcie a roztrieštenosť vývoja prieskumných tankov odsunuli i tento zaujímavý typ do prepadliska dejín. Priority boli iné, rodil sa nový Panther. Nemci nemali kapacity na produkciu ďalšieho nového typu "malého Panthera". I sovieti presunuli kapacity na produkciu stredných tankov. Rozhodnutie nevyrábať Leoparda bolo veľmi správne.

Nemáš správne údaje. Prvoplánovo mal mať Leopard silnejšie pancierovanie ako Panther. Finálne hodnoty boli takéto:

Korba:
čelo korby - 50 mm/50-52°
boky korby - 30 mm/0-43°
zadok korby - 30 mm/33°
strop - 16 mm
dno - 16-25 mm

Veža:
čelo veže - 50 mm/20°
boky a zadok - 30 mm/30°
strop - 16 mm

Leo mi pripomína análógiu so silne pancierovanými, no slabo vyzbrojenými Pz.Kpfw.I Ausf.F a Pz.Kpfw.II Ausf.J. Nezmyselné typy.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Prototyp lehkého tanku LEOPARD (VK 1602)

Příspěvek od kacermiroslav »

Brano, jak jsem psal už v úvodním článku, Leopard prostě přišel pozdě. V době, kdy měl být sériové vyráběn fakt už moc potřebný nebyl a nikdy jsem nezpochybňoval rozhodnutí jeho výrobu nezahajovat. Co se sovětských T-70 týče, tak i když byla výroba ukončená koncem roku 1943, tak v takovém masovém měřítku jsi na ně narazil prakticky na každém kroku až do konce války. Jinak je vidět, že hodně vývojových věcí z Leopardu použili Němci pro Panther a i pro novou připravenou skupinu obrněné techniky typu "E".
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“