Organizace jednotek samohybného dělostřelectva
Organizace jednotek samohybného a útočného dělostřelectva
Jednotky samohybného dělostřelectva se v organizačních strukturách Wehrmachtu objevily v listopadu roku 1939. Podle tehdejších plánů měla být největší samostatnou jednotkou baterie samohybných děl složená ze tří čet. Každá četa se měla skládat ze dvou samohybných děl StuG III, jednoho polopásového transportéru Sd.Kfz 253 v roli obrněného vozidla řízení palby a jednoho polopásového transportéru munice Sd.Kfz 252 s přívěsem. Tyto stroje se ale jako doprovodná vozidla neobjevovaly vždy. V první úloze mohly stejně dobře vystupovat transportéry Sd.Kfz 251 a ve druhé pak zastaralé, z bojového nasazení stahované tanky PzKpfw I Ausf. A, z nichž byly pro tento účel odstraněny věže. Později se používaly obyčejné nákladní automobily.
Zpočátku byly vytvořeny tři baterie samohybných děl (640, 659, 660) a hned po zahájení francouzské kampaně další čtyři (665, 666, 667 a SS Sturmgeschütz Batterie).
V dubnu 1940 byla pro připravovanou invazi do Velké Británie založena větší organizační jednotka, 600. prapor dělostřelectva se zvláštním určením, do něhož měly být začleněny výše zmíněné první tři baterie.
Přesně rok nato začaly být organizovány další prapory smohybných děl, vytvářené podle stejného organizačního schématu, čili skládající se z 18 samohybných děl StuG III. V listopadu 1941 obdržela každá baterie další, sedmé samohybné dělo, které dostal k dispozici velitel, pozorovací vozidla byla převedena z úrovně baterie na úroveň praporu. V prosinci 1942 byla provedena další reorganizace : každá baterie se od té doby skládala ze tří čet, v každé po třech samohybných dělech. Navíc sem bylo zařazeno, stejně jako dříve, vozidlo velitele baterie, což znamenalo celkem 10 vozidel na baterii. Takto vzrostl počet samohybných děl v praporu na 31 (tři baterie po 10 dělech a vozidlo velitele praporu). V roce 1943 se samohybné dělostřelectvo dočkalo i vlastní školy připravující specialisty pro tuto zbraň. Vznikla v obci Burg nedaleko Magdeburgu.
V březnu 1943, po zahájení výroby samohybných děl StuH 42, se objevila koncepce zřízení jednotek, skládajících se z obou typů samohybných děl. Každá taková baterie se měla skládat ze sedmi děl StuG 40 a tří děl StuH 42.
Další změna byla zavedena v roce 1944, kdy byly od února zaváděny baterie, jež se skládaly ze tří čet. Tři baterie byly vyzbrojeny děly StuG 40 a jedna děly StuH 42. Každá četa měla obdržet tři samohybná děla. Ve velitelské sekci se mělo ocitnout po jednom dělu každého typu. Jelikož existovaly baterie se třemi nebo čtyřmi četami, počet děl v praporech se lišil.
Kolona obrněných vozidel se samohybným dělem StuG III v čele projíždí sovětskou vsí (východní fronta, prosinec 1941)
V roce 1943 došlo k významné změně v nomenklatuře jednotek samohybných děl. Namísto dosavadní Sturmgeschütz Abteilung se objevila Sturmgeschütz Brigade. Zčásti to bylo způsobeno snahou o získání lepšího psychologického efektu z vlastnění větších a silnějších jednotek samohybného dělostřelectva. Počet samohybných děl zůstával na předchozí úrovni (tj. 31 vozidel).
V zimě 1944 se z důvodu nedostatku tanků na východní frontě objevila myšlenka vytvořit větší jednotky samohybných děl, tedy brigády samohybného dělostřelectva, které by mezery ve výzbroji zaplnily. Samohybná děla byla levnější a také jejich výroba byla rychlejší než u tanků. Tyto brigády měly být složeny ze 45 samohybných děl (33 StuG 40 a 12 StuH 42). K některým pěším divizím a divizím horských myslivců byly přiděleny roty samohybných děl.
Ne všechna bojová vozidla StuG 40 a StuH 42 byla zařazena do zvláštních jednotek samohybného dělostřelectva. Z důvodů citelného nedostatku tanků (německé továrny nebyly schopny dodávat dostatečné množství těchto vozidel, nutných k nahrazení ztrát a formování nových jednotek) byly některé tankové jednotky přezbrojovány samohybnými děly. Generál Heinz Guderian, který se v březnu 1943 stal generálním inspektorem tankových vojsk, byl příznivcem posilování úlohy samohybného dělostřelectva jako protitankové zbraně, a to dokonce na úkor počtu tanků v tankových jednotkách. V porovnání s klasickým dělostřelectvem bylo totiž samohybné dělostřelectvo účinnější a v porovnání s tankovými jednotkami zase méně náročné a podstatně levnější co do vybavení. Namísto rot tanků se tedy od roku 1943 začaly objevovat roty samohybných děl, jež tvořilo 14 vozidel (tři čety po čtyřech dělech a navíc dvě děla ve velitelské sekci) nebo 22 vozidel (čtyři čety po čtyřech dělech a navíc dvě děla ve velitelské sekci). Roty samohybných děl byly přidělovány mj. do divizí obrněných granátníků.
V roce 1944 se problém s nedostatkem tanků ještě prohloubil, a to z důvodu vyřazování obrněných vozidel PzKpfw III z tankových jednotek, ty totiž i přes mnohé modernizace na bojištích stále častěji prohrávaly souboje se silnějšími tanky nepřátelskými. Náhradou mířilo do tankových jednotek ještě více samohybných děl.
Dalším způsobem využití samohybných děl StuG 40 byly pluky stíhačů tanků.
Ve formacích Waffen-SS se samohybná děla objevila již za francouzské kampaně, kdy byla zmíněná SS Sturm Batterie zařazena do motorizovaného pluku Liebstandarte SS Adolf Hitler. V únoru 1941 byla baterie samohybných děl zařazena do motorizované divize SS Das Reich. Po zahájení operace Barbarossa vznikly stejné jednotky také v motorizovaných divizích SS Totenkopf (červenec 1941) a Viking (září). Na podzim 1942 byl již během reorganizace SS divize Liebstandarte SS Adolf Hitler vytvořen prapor útočných děl. V říjnu téhož roku byly také rozšířeny jednotky samohybných děl v divizích SS Das Reich a Viking. Nově vznikající divize Waffen SS obdržely své jednotky útočných děl také. V následujících letech, stejně jako u jednotek Wehrmachtu, se samohybná děla stávala náhradou tanků v tankových jednotkách divizí obrněných granátníků a tankových divizí.
Na přelomu let 1942 a 1943 se samohybná děla dostala také do právě vznikajích polních divizí Luftwaffe. Vzniklo celkem osm těchto Sturmgeschütz Batterien. Nakonec se samohybná děla objevila také v pěších divizích a divizích horských myslivců, a to v podobě protitankových rot.
Jak je vidět, projevila se samohybná děla StuG III (a v menší míře také StuH 42) jako nenahraditelný bojový prostředek, používaný v nejrůznějších formacích německé armády.
Bojová taktika samohybného a útočného dělostřelectva
Taktika využití samohybného dělostřelectva se měnila v závislosti na průběhu války, jelikož Wehrmacht byl až do poloviny roku 1943 stranou útočící. Po bitvě u Kurska však již vedl takřka bez vyjímky činnost pouze obrannou. Tak ztratila samohybná děla možnost podporovat útočící pěchotu (jen kromě lokálích útoků) a byla nucena změnit se v obrannou zbraň, ve stíhače tanků. Zvláště od zavedení kanonu 7,5 cm StuG 40 L/43 (u verze F) a později L/48 ráže 75 mm bylo dělo známé též jako StuG 40 častěji používáno jako stíhač tanků, než jako původně zamýšlené bojové vozidlo podpory pěchoty. Jako takové se stalo díky svému nízkému profilu a velice dobré výzbroji velmi nebezpečnou zbraní. Podle německých údajů mělo na svém účtu již na jaře 1944 na 20 000 zničených sovětských tanků a samohybných děl. Proto se v březnu 1943 objevila jeho nová verze, samohybné dělo StuH 42 vybavené houfnicí ráže 105 mm, které mělo navázat na původní určení samohybného děla.
Němci včak formálně až do konce války taktiku úzké součinnosti samohybných děl s pěchotou neopustili, proto se dokonce v Řádu užití samohybných děl z roku 1944 klade důraz právě na tento aspekt boje. Ve smyslu tohoto předpisu vycházela hlavní síla bojového nasazení samohybných děl ze spojení jejich palebné síly, mobility a aktivity, což mělo v konečném efektu nepřítele zaskočit. Díky těmto vlastnostem měla samohybná děla poskytovat pěchotě přímou bojovou a morální podporu (a ve vzpomínkách německých pěšáků z období války je skutečně samohybné dělostřelectvo líčeno jako formace, která jim svou přítomností dodávala odvahu a mnohokrát jim pomohla z potíží).
Důležitou vlastností, již v souvislosti s činností samohybného dělostřelectva nelze nezdůraznit, byla koncentrace sil. Samohybná děla neměla být nasazována jednotlivě, ale vždy ve větších formacích. Boj s nepřátelskými tanky byl zvažován pouze v nutných případech, souhlas s použitím samohybných děl jako stíhačů tanků však požadován nebyl. Během nepřátelských útoků musela zůstávat samohybná děla v záloze, aby mohla útočící tanky v příhodné chvíli zaskočit. Při útoku nebo pronásledování muselo samohybné dělostřelectvo působit jako úderná skupina a rychle překonávat obranné body nepřítele. Během prolomení vlastní obranné linie nebo při odpoutání od nepřítele bralo na sebe úlohu zadního voje. Plnění funkce klasického dělostřelectva při ostřelování nepřátelských pozic bylo přípustné pouze v případech, kdy jiné dělostřelecké jednotky nebyly schopny tento úkol plnit anebo pokud to nenarušovalo plnění vlastních úkolů samohybného dělostřelectva.
V zásadě však neměla být samohybná děla ve statických bojových operacích vůbec používána. Jejich hlavní bojovou náplní měla být spolupráce s pěchotou, obrněnými granátníky a s tanky při jejich operacích.
Jednotky samohybného dělostřelectva se neměly dostat pod velení jednotek menších než pluk.
Čím většího momentu překvapení se jim v boji podařilo dosáhnout, tím lepší byl výsledek střetu. Nejlépe se osvědčilo, když se příchod jednotek samohybného dělostřelectva na pozice a poslední přípravy před bojem odehrávaly v noci. Samohybná děla se neměla zúčastňovat dělostřelecké přípravy před vlastní akcí.
Obrnění granátníci byli povinni v první řadě samohybná děla během každé fáze bitvy chránit. Měli upozorňovat na zjištěné pozice protitankového dělostřelectva, na minová pole a další překážky, zajišťovat samohybná děla při cestě na bojové pozice i během odpočinku za první frontovou linii. Tvar i všechny ostatní vlastnosti terénu, po němž se samohybná děla pohybovala, mohly totiž mít zásadní vliv na jejich provoz, plné využití teréních podmínek značně zvyšovalo hodnotu jejich palebné síly, snižovalo ztráty a chránilo ostatní výzbroj.
<> Pokračování <>