Protiletadlová děla na kolopásových strojích

dělostřelecké a PL samohybné komplety
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Protiletadlová děla na kolopásových strojích

Příspěvek od sa58 »

Protiletadlová děla na kolopásových strojích

Německá armáda samozřejmě nepoužívala pro boj se stíhacími bombardéry a taktickým letectvem pouze flakpanzery, ty byly přednostně určeny pro tankové divize. V daleko větší míře se používali PL děla na kolopásových podvozcích a upravených nákladních automobilech. Jejich výhodou oproti flakpanzerům byla cena a dostupnost podvozku, nevýhodou potom nízká úroveň ochrany osádky. Skoro na každý kolopásový podvozek či tahač byl umístěn Flak od ráže 20 mm až po klasickou ráži německých Flaků – 88 mm. Tady je krátký přehled některých typů.

Obrněné transportéry

SdKfz 250
U tohoto „malého haklu“ se v základní verzi PL kanon nemontoval, k ostřelování vzdušných cílů šla asi použít varianta SdKfz 250/9 s kanonem KwK 38. Ten měl náměr od -4° do +70°, což umožňovalo ostřelovat i vzdušné cíle. Otázkou je, zda byl k tomu uzpůsoben zaměřovač. Mimo tuto standardní verzi došlo k nainstalování 20mm kanonu Flak 30 nebo 38, to však byly jen lokální předělávky polních dílen a sériově se nevyráběly.

SdKfz 251
U tohoto klasického kolopásu dochází už k sériové výrobě PL děla. Verze SdKfz 251/17 prodělala oproti normální rozsáhlou přestavbu, do bojového prostoru byl instalován kanon „2 cm Flak 38“ ráže 20 mm. Po úpravě korby se dalo kanonem otáčet o plných 360°. Palebný průměr byl 600 ran
Další verzí byl SdKfz 251/21, v jeho bojovém prostoru byla umístěna plně otočná lafeta se třemi leteckými kanony MG 151/20 ráže 20 mm. Nakládalo se až 3000 nábojů, vozidlo mělo být přednostně určeno pro tankové divize a divize pancéřových granátníků. Byla však vyrobena jen menší série

kolopásové tahače a vozidla

SdKfz 6
Kolopásové vozidlo kategorie 5 tun, výroba běžela od roku 1935 do roku 1943 a bylo vyrobeno cca 3 500 ks. Verze SdKfz 6/2 byla určena PVO pozemního vojska, na plošině byl umístěn „3,7 cm Flak 36“ ráže 37 mm. Kanonem bylo možno otáčet o celých 360°. Celková hmotnost vozidla byla 10,4 tuny, max. rychlost 50 km/h, dojezd 317 km, osádka - 7 mužů.

SdKfz 7
Dělostřelecký tahač hmotnostní kategorie 8 tun, výroba probíhala od roku 1937 až do konce války a bylo vyrobeno okolo 12 000 vozů. S motorem o výkonu 140 HP dosahoval rychlosti 50 km/h na silnici.
Verze SdKfz 7/1 – na otevřenou plošinu je lafetován komplet Flakvierling 38 (4x20), schopný se otáčet o celých 360°. kolo plošiny byl nízký ocelový plůtek vyplněný pletivem, který se při střelbě sklápěl. Palebný průměr byl 600 nábojů. Osádka měla 6 mužů.
Verze SdKfz 7/2 – místo Flakvierling 38 byl použit „3,7 cm Flak 36“ ráže 37 mm, jinak úprava byla v podstatě schodná. Osádku tvořilo 7 mužů
V menším množství byla u obou verzí vyráběna verze s pancéřovanou kabinou.

SdKfz 8
Tahač kategorie 12 tun, vyráběný do roku 1944. Hmotnost 15 tun.
Na jeho základě vznikla malá série do té doby nevídaného PL děla – byl použit Flak 18 ráže 88 mm. Ten byl umístěn podobně jako na lehčích tahačích. Bylo vyrobeno jen 12 vozů v letech 1939 a 1940 u firmy Krupp

SdKfz 9
Nejtěžší německý kolopásový tahač, kategorie 18 tun. Vyráběl ho koncern FAMO ve spolupráci s Tatrou a Vomagem.
Oproti normálnímu stroji mělo PL dělo upravenou korbu a pancéřovanou kabinu o síle 14,5 mm. Za kabinou byl umístěn kanon Flak 37 ráže 88 mm s palebným průměrem 40 nábojů. Bylo vyrobeno jen 14 kusů v roce 1943.

SdKfz 10
Nejmenší kolopásový tahač kategorie 1 tuna. Bylo vyrobeno na 17 500 vozidel. Na jeho podvozku byl postaven obrněný transportér SdKfz 250.
SdKfz 10/4 – na korbě byl lafetován kanon Flak 30 ráže 20 mm, popřípadě modernější verze Flak 38 stejné ráže. Vznikly i verze s pancéřovanou kabinou. Okolo kanonu byly namontovány oceloví plůtky s pletivem. Osádku tvořili 4 muži.

schwere Wermachtschlepper
Pod tímto hrozným názvem se skrývá moderní konstrukce kolopásového vozidla z konce toku 1943 produkovaného až do konce války. Vznikla omezená série těchto vozů s kanonem Flak 43 ráže 37 mm. Vozidlo dosahovalo na silnici rychlosti jen 29 km/h s dojezdem 300 km.

Německá armáda používala i kolopásové stroje ukořistěné ve Francii, kde se několik firem věnovalo výrobě kolopásových strojů. Na podvozek UNIC P107 bylo pro Schnelle Brigade West postaveno samohybné dělo s kanonem Flak 38. Vyrobeno bylo 72 ks. Němci vozilo UNIC P107 označovali jako U 304 (f)

Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 20:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Akvaman
Prudič neodbytný
Prudič neodbytný
Příspěvky: 81
Registrován: 23/5/2006, 15:02
Bydliště: Pardubice,Česká Republika

Příspěvek od Akvaman »

Dobrý příspěvek, na kolopásových strojích by byly nejlepší 2-4 hlavně s průměrem 20-30 mm.
Uživatelský avatar
Akvaman
Prudič neodbytný
Prudič neodbytný
Příspěvky: 81
Registrován: 23/5/2006, 15:02
Bydliště: Pardubice,Česká Republika

Příspěvek od Akvaman »

nebo možná až 40mm
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

používej editaci příspěvku.
o čem to mluvíš? jakej průměr 20-30? jaká ráže 40? to němci měly? pokud se nepletu tak na polopásy montovaly zbraně ráže 20mm a 37 mm. než něco napíšeš tak si pořádně přečti článek
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Akvaman píše:nebo možná až 40mm
Opět by neuškodilo se trochu informovat před tím něž něco napíšeš - 40 mm PL dělo německo nevyrábělo, obvyklé ráže byli 20-30-37. 40mm byl Bofors, což je Švédsko.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

sa58 píše:
Akvaman píše:nebo možná až 40mm
Opět by neuškodilo se trochu informovat před tím něž něco napíšeš - 40 mm PL dělo německo nevyrábělo, obvyklé ráže byli 20-30-37. 40mm byl Bofors, což je Švédsko.
Zkus se řídit vlastní radou 8) ,
od roku 1943 zaváděla Kriegsmarine do výzbroje 4 cm/56 Boffors Flak 28. Používal se na některých lehkých křižnících, ale hlavně na rychlých torpédových člunech S-Boot.
Od třídy S-38b se používal buď tento kanón (obšlehnutá kopie) nebo vynikající 3,7cm/69 Rheinmetal-Borsig M42.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 27/5/2006, 13:30, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No já bych se odkázal na název a obsah článku - PL děla na kolopásech. A tam jsem se s 40 mm kanonem nesetkal. Ale třeba nemám pravdu, rád se dozvím nějaké další informace
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Nemám zájem tu nikoho poučovat, :wink: hlavně ne tebe.
To byla jenom reakce na tvé tvrzení že "40 mm PL dělo Německo nevyrábělo".Tys to taky nespecifikoval konkrétně na polopásové stroje.
I když k zavedení 4cm flaku do výzbroje wermachtu nebyl důvod. Konstrukce Rheinmetal-Borsig byly na minimálně stejné kvalitativní úrovni.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Poučování :shock:

Jakékoliv další informace jsou vítány. Nejsme přece nějaký uzavřený debatní kroužek.

Já jsem neměl o 40 mm PL dělech v německu ani šajnu...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
rott
četař
četař
Příspěvky: 75
Registrován: 1/1/2005, 13:34
Bydliště: Slezko

Příspěvek od rott »

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Tak o tom, že Bofforsy ppoužíval wermacht v Norsku nevím zase já.
Vzhledem k mému zaměření ale vím o tom nasazení u Kriegsmarine.

Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Bofors a jeho licencie sa vyrábali a boli vo výzbroji vo viacerých krajinách. Nemci ich ukoristili slušné množstvo napr.v Poľsku,Francúzsku,Belgicku,Dánsku,Nórsku...od Britov-napr.v Afrike. Pre potreby Nemecka sa vyrobilo určité množstvo v Nórsku a Rakúsku. Prevažne pre použitie v Kriegsmarine.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Samohybná děla“