Mitsubishi A5M Claude

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Mitsubishi A5M Claude

Příspěvek od Reisen »

Mitsubishi A5M Claude
V roce 1932 vydalo velení japonského námořního letectva technické specifikace 7-Shi, ve kterých byly zformulovány požadavky na nové konstrukce palubních letadel, které svými vysokými výkony měly námořní letectvo dostat na vyšší kvalitativní úroveň. Japonsko se totiž vydalo na cestu, která jej měla dovést k novému cíli, z uctivého, ale podceňovaného žáka se měla stát moderní námořní velmoc.

Nejvyšší nároky byly kladeny na vývoj nového palubního stíhacího letadla, které nemělo být v žádném případě hendikepováno skutečností, že se jednalo o palubní letoun, jeho výkony měly být přinejmenším rovnocenné pozemním stíhačkám. Nový stíhač měl disponovat ve výšce tří tisíc metrů maximální rychlostí v rozsahu 335 až 370 km/h a do táto výšky měl vystoupat za čtyři minuty. Rozpětí křídla nemělo přesahovat 10,25 m, to byl rozměr výtahů, které tehdy měly letadlové lodě pro dopravu letadel mezi hangárovou a letovou palubou. Na tyto specifikace odpověděly dvě firmy nakajima a Mitsubishi. Nakajima se snažila novým a náročným požadavkům přizpůsobit vylepšený typ A1N, ale koncepce dvouplošníku se již neprosadila, námořnictvo se rozhodlo jít opravdu novou cestou.
Koncern Mitsubishi sídlící v Nagoji, svěřila vývoj mladému konstruktéru Jiro Hirokoshimu, který nyní mohl využít a také využil svých znalostí z častých stáží v Evropě i v USA. Úkolu navrhnout pro námořní letectvo palubní stíhačku nové generace se Hirokoshi nezalekl a nesnažil se ani o ulehčení své práce nějakým kopírováním zahraničních letadel. Navrhl moderní celokovový dolnoplošník s eliptickým křídlem, lomeným do W, Trup byl řešen jako poloskořepina. Prototyp však neměl dobré letové vlastnosti a trpěl nestabilitou, která vycházela z nedodržení poměru mezi velikostí trupu a křídla. Dva prototypy tohoto letounu havarovaly a námořní stíhací letectvo ztratilo o letoun 7-Ši zájem.

Tím však nebylo nic vyřešeno, námořnictvo stále nemělo moderní stíhačku a tak v roce 1934 námořnictvo zveřejnilo další aktualizované technické požadavky pod označením 9-Shi. Požadavky byly mírně pozměněny a pro stíhací letoun byla požadována rychlost nejméně 350 km/h ve výšce 3 000 m, vystoupat do výšky 5 000 m měl za 6 minut a 30 sekund. Byla také stanovena minimální interní zásoba pohonných hmot na 250 l, výzbroj byla požadována obvyklá - dva kulomety puškové ráže. Rozpětí mohlo být jedenáct metrů a délka osm metrů. Jiro Horikoshi navázal na předchozí typ 7-Shi, ale radikálně jej přepracoval, tak aby splnil nové specifikace.

První prototyp měl ještě křídlo lomené do W, ale od druhého prototypu již od něj bylo upuštěno. Podvozek byl pevný s aerodynamickou karotáží. Japonci ještě považovali zatahovací podvozek za luxus, který navíc není stoprocentně spolehlivý. Devítiválcový motor Nakajima Kotobuki byl ukryt pod Townendovým prstencovým krytem. Motor byl japonskou obdobou britského motoru Bristol Jupiter. Eliptická křídla a ocasní plochy zůstaly zachovány jako u prototypu 7-Shi.

První vzlet prototypu 9-Shi se konal v únoru 1935, letoun byl továrně označen Mitsubishi Ka-14, byl poháněn motorem Kotobuki 5 a dosahoval skvělých výkonů jen maximální rychlost byla 450 km/h ve výšce 3200 m) a na 5000 m vystoupil za 5 min 54 s, částečné zklamání přinesl motor, který vykazoval časté poruchy a také bylo notno udělat několik úprav, které musely odstranit nestabilitou letadla. Křídlo bylo vybaveno odštěpnými vztlakovými klapkami a motor byl vyměněn za Kotobuki 2, tentokrát bez reduktoru, dále bylo provedeno několik méně podstatných změn, které měly zlepšit obratnost a manévrovací schopnosti letadla. Do zkoušek byly zapojeny další čtyři prototypy Ka-14. Na konci zkušebního programu došlo k dohodě nad motorem, který byl nyní Nakajima Kotobuki 2 KAI-1. Potom byl Ka-14 přijat do výzbroje jako "námořní palubní stíhací letoun typ 96 model 1“ nebo zkrácené označení A5M1, podle označení typ 96 tak víme, že to bylo v roce 1936. Zároveň byla připravena i sériová výroba, která do léta roku 1937 dodala 75 letadel v této verzi.

V létě roku 1937 se na výrobní linku dostaly modernější Micubiši A5M2a se výkonnějším motorem Kotobuki 2 KAI-3, pohánějícím nyní již třílistou kovovou vrtuli. Kulomety v synchronizovaném provedení byly typu 89 a byly shodné jak u starší verze, tak i u všech pozdějších verzích. Uloženy byly v trupu před kabinou, jejich hlavně ústily mezi válci motoru k jejich zaměření byl používán teleskopický zaměřovač typu 89-1. Tyto stroje se jako první účastnily bojů v čínsko-japonském konfliktu, od srpna 1937 byly účastníky bojů o Šanghaj a Nanking nejdříve to byly A5M1, později i novější A5M2a, často sloužily jako ochrana bombardérů G3M z Kanoja Kokutai a Kisarazu Kokutai. Nový letoun se ukázal jako výborná zbraň a umožnil japonským letcům získat vzdušnou převahu. Jedna vada na kráse se však projevila - nedostatečný akční rádius.

Další verzí byla A5M2b, kterých bylo vyrobeno 124 kusy, motor byl Kotobuki 3, ale hlavní změnou bylo uzavření kabiny odsuvným průhledným krytem a to byl kámen úrazu. Japonští piloti byli zvyklí létat v otevřených kabinách, létali s krytem odsunutým dozadu a v této poloze zajištěným, proto později vyrobené stroje se opět vrátily k otevřené kabině.

Jiro Hirokoshi se snažil nadále zvyšovat výkony a tak do jediného prototypu A5M3 byl vestavěn francouzský řadový dvanáctiválec Hispano Suiza 12Xcrs. Z duté vrtulové hřídele střílel kanón Hispano 404 ráže 20 mm, ten byl uložen mezi řadami válců. Byla to bezesporu nejrychlejší verze ze všech A5M, ale námořnictvo nemělo k řadovým motorům důvěru a tak neprojevilo žádný zájem. Nedochovala se nic, žádná fotografie, výkres nebo plánek, pouze jedna jediná skica.

Nejvíce vyráběnou verzí byla A5M4. Její konstrukce již odrážela bojové zkušenosti japonských pilotů z čínského bojiště. Motor byl opět o něco výkonnější Kotobuki 41, a dolet byl zlepšen zavěšením nové doutníkovité přídavné nádrže s obsahem 160 nebo 210 litrů. Tím se podařilo prodloužit dolet až na 1245 km. Do výzbroje se dostala v roce 1938 a na čínském bojišti s nimi námořní piloti svedli mnoho vítězných bojů. Letouny A5M4 ale i dříve vyráběné A5M2b mohly být podvěšeny dvěmi pumami po 30 kg. Ještě jedna výzbrojní varianta stojí za zmínku, na jednom letadle A5M1 byla experimentálně instalována kanónová výzbroj dvou dvacetimilimetrových kanónů Oerlikon v křídle.

V roce 1942 bylo již ukončeno přezbrojení jednotek na modernější Reiseny, protože letadla A5M již svou práci v první linii již odvedla. To však neznamenalo, že A5M šly do šrotu, pouze odešly z první linie a sloužily dále jako cvičné, nebo pro kondiční létání. Speciální cvičnou verzí byla dvoumístná A5M4-K nad sedadly pilotů byly zpevněné pylony, které chránily osádku před zraněním při převrácení letadla na záda. Těchto letadel bylo dodáno 103 kusů a zvolna se udržely ve výrobě až do roku 1944.

Spojenci dali tomuto letadlu kódové jméno Claude a na dálném východě byl znám jako Sandy, později bylo pojmenování sjednoceno na Claude. Na začátku války se ještě objevily na palubách menších letadlových lodí Hosho, Ryuho, Shoho a Zuiho, zde zajišťovaly pouze doprovod bombardérů. Další útok, který byl proveden v Tichomoří letouny Claude byl v prosinci 1941 proti městu Davao na Filipínském ostrově Mindanao. K poslednímu nasazení došlo až na závěr války v Pacifiku, kdy byly nasazeny při sebevražedných útocích.

Zajímavostí je také nepřijetí těchto letadel armádním letectvem, Jiro Hirokoshi upravil nejprve A5M1 a tomu armádní letectvo přidělilo označení Ki-18, soutěž nevyhrál, protože jej armádní piloti srovnávali s obratnějšími dvouplošníky. Podruhé se do soutěže dostal upravený A5M2a armádou označený jako Ki-33, ten se zúčastnil soutěže s Nakajimou Ki-27 a s Kawasaki Ki-28 a ani tady se neprosadil. Letadla pro armádní soutěže byla denavalizovaná – tedy přizpůsobené požadavkům armádního letectva, armáda dala v druhém případě přednost obratnějšímu typu Nakajima Ki-27.

Obrázek
A5M
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Motory

Příspěvek od Reisen »

Motory a jejich výkony

1x Nakajima Kotobuki 5 o startovním výkonu 550 koní, ve 3100 m 600 koní,
Ka-14.01 a Ki-18

1x Nakajima Kotobuki 3 o startovním výkonu 640 koní, ve 2800 m 715 koní,
Ka-14.02 aA5M2b

1x Nakajima Hikari 1 o startovním výkonu 700 koní, ve 3500 m 800 koní,
Ka-14.03 a Ka14.05

1x Nakajima Kotobuki 2 KAI-1 o startovním výkonu 580 koní, v 1500 m 630 koní, A5M1

1x Nakajima Kotobuki 2KAI-3A o startovním výkonu 610 k, ve 3250 m 690 koní,
(A5M2a).

1x Hispano-Suiza 12Xcrs o startovním výkonu 610 koní, ve 3900 m 690 koní
A5M3a

1x Nakajima Kotobuki o startovním výkonu 710 koní, ve 3000 m 785 koní,
A5M4 a A5M4-K .

1x Nakajima Ha-1a o startovním výkonu 710 koní, ve 3700 m 745 koní,
Ki-33

Všechny motory, krom řadového dvanáctiválce Hispano, byly hvězdicové vzduchem chlazené devítiválce.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

TTD vybraných verzí A5M
Typ: Ka-14 |A5M1 | A5M2b | A5M4 | A5M4-K | Ki-33
Výroba: 35-36 | 36-37 | 37-38 | 38-40 | 41-44 | 36
Vyrobeno: 6 | 75 | 124 | 981? | 103| 2
Osádka: 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1
Rozpětí: 11,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 m
Délka: 7,67 | 7,71 | 7,56 | 7,57 | 7,57 | 7,55 m
Výška: 3,27 | 3,20 | 3,27 | 3,27 | 3,27 | 3,19 m
Nosná plocha: 17,80 | 17,80 | 17,80 | 17,80 | 17,80 | 17,80 m2
Vzletová hmotnost: 1373 | 1500 | 1659 | 1671 | ? | 1462 kg
Max.rychlost: 450 | 405 | | 422 | 435 | ? | 475 km/hod
Dostup: ? | 8500 | 8520 | 9800 | ? | ? m
Max.dolet: ? | 980 | 1030 | 1200 | ? | ? km
Výstup na 5000 m: 5 min 54 s | 8 min 30 s | 5 min 25 s | 3 min 36 s (3000 m) | ? | 5 min 55 s
Výzbroj: byla popsána v předchozím textu A5M4-K bez výzbroje
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres A5M4 nahoře je A5M4-K

Zajímavá fotografie zachycující let zřejmě A5M2b s drobným poškozením křídla

Obrázek
A5M4 3D.

Obrázek
A5M poškození.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 13/12/2005, 22:32, celkem upraveno 3 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie A5M1 a prototypu Ka-14

Obrázek Obrázek
A5M1 foto.

Obrázek
Ka-14.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie A5M2b a A5M2a

Obrázek Obrázek
A5M2b fotografie 2x

Obrázek
A5M2a
Naposledy upravil(a) Reisen dne 13/12/2005, 22:23, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

A5M3 kamufláž, fotografie A5M4-K a A5M4

Obrázek
A5M4-K foto.

Obrázek
A5M3

Obrázek
A5M4 foto
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Zajímavá fotografie zachycující let zřejmě A5M2b s drobným poškozením křídla
:shock: drobným?
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“