Mitsubishi J2M Raiden

Moderátor: Hans S.

Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Mitsubishi J2M Raiden

Příspěvek od Reisen »

Mitsubishi J2M Raiden / Jack

Velení japonského námořního letectva vydalo technické požadavky na novou přepadovou stíhačku, tyto specifikace vydalo pod označením 14-Shi a stalo se tak v září roku 1939. Stíhačka měla operovat pouze z pozemních základen, měla dosahovat vysokou rychlost a zároveň rychle vystoupat do operační výšky, prostě moderní přepadový stíhač, u kterého nebyla nejdůležitější vysoká obratnost.
Už jsme o tom zde na foru psali, jakým zlomem bylo samotné vypsání takových revolučních specifikací. Ve velení působila stále velmi silná skupina, která prosazovala konstrukci extrémně obratných letadel s dlouhým doletem a v nových specifikacích byly jasně formulovány vlastnosti přepadového stíhače, schopného ničit nepřátelské bombardéry. A aby nebylo nezvyklého málo došlo v dubnu následujícího roku k upřesnění specifikací a tak byly požadavky doplněny např. o účinné pancéřování pilotního sedadla a reflektovaly na zpravodajské informace o připravovaných či nově vyráběných amerických bombardérech.

M-20 - J2M1
Projektu se ujal šéfkonstruktér koncernu Mitsubishi Jiro Hirokoshi a začal pracovat na projektu s továrním označením M-20. Požadavky na vysoké výkony mohl splnit jen vysokovýkonný motor a volby padla na dvojhvězdicový čtrnáctiválcový vzduchem chlazený motor Mitsubishi MK4C-A, o zdvihovém objemu 42,1 l. Ten poskytoval startovní výkon 1430 koní. Vrtule byla zatím trojlistá automaticky stavitelná s konstantní rychlostí otáčení. Kapotáž motoru byla poměrně těsná, protože motor byl poměrně rozměrný. Chlazení uvnitř této těsné kapotáže muselo být nucené za použití ventilátoru. Dne 20.března 1942 se konal první vzlet prototypu, tím začaly prototypové zkoušky. Letoun měl několik špatných vlastností, kterých se nikdy nezbavil např. špatný výhled z kabiny při pojíždění, startu a při přistání – to se podařilo jen mírně zlepšit u pozdějších sérií. Přehřívání motoru a vibrace motoru a hlučnost – na tyto vlastnosti japonští piloti žehrali také po celou dobu, zajímavé je že spojenečtí zkušební piloti hodnotily motor jako „… dobře vyřešené chlazení, pouze motor je hlučnější“, problémy na prototypu způsobovalo uchycení podvozku, zde byly provedeny poměrně rozsáhlé konstrukční úpravy a tento problém byl odstraněn. Co se týče letových vlastností nedopadl prototyp špatně, na letadle bylo použito moderní křídlo s laminárním profilem a bylo vybaveno vztlakovými klapkami, které velmi zlepšily manévrovací schopnosti. Celkem bylo vyrobeno osm prototypů, výroba od února do září 1942, poslední tři letadla byla označena jako J2M1, tyto stroje byly již vyzbrojené dvěmi kulomety typu 97 nad motorem a dvěmi kanóny typu 99 model 2 v křídlech.

J2M2 model 11
V říjnu roku 1942 vzlétl prototyp verze J2M2 11, poháněn byl motorem MK4R-A (Ko) Kasei 23a (některé zdroje uvádějí i označení MK4RF) se startovním výkonem 1800 koní a čtyřlistou vrtulí, výfuky byly již individuální pro každý válec. Krátkodobé zvýšení výkonu motoru bylo umožněno vstřikem vody a metanolu do kompresoru. To ale sebou neslo více problémů než užitku, protože při jeho použití stouply otáčky motoru tak, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti sonických rychlostí a to se projevilo jejich rozkmitáním a následně silnými vibracemi celé motorové jednotky. Další změny byly provedeny na zasklení kabiny, která dostala větrný štítek z rovného skla, tím se odstranilo zkreslení, které bylo předmětem kritiky u J2M1. Úpravy doznal také palivový systém letadla. Motorový kryt byl nyní kratší a otevřenější, čímž se zvýšilo množství chladícího vzduchu. Námořnictvo tento typ zařadilo do výzbroje jako „námořní přepadový stíhač Raiden model 11“. Výroba pomalu začala s dodávkami, zatím nebyla velká poptávka po letounu tohoto typu a tak Mitsubishi dodávala více žádaná Zera. Dodávky teto verze byly malé a celkem bylo vyrobeno 155 letadel, poslední byla dodána v lednu roku 1944. Ve výzbroji je měla např. Genzan Kokutai a 302.Kokutai.

J2M3 model 21
Další verze byla vyrobena v množství 281 letadel (to byla nejpočetnější verze). Motor zůstal stejný jako u verze předchozí, největší změna byla ve výzbroji letadla, zcela odstraněny byly trupové kulomety, ale v každé polovině křídla byla mohutná výzbroj skládající se nyní výhradně z dvacetimilimetrových kanónů typ 99 model 1 a typ 99 model 2. Model 2 měl vyšší kadenci, ale nebyl jich dostatek. Existovala ještě výzbrojní varianta J2M3a 21A Ko, u té byly všechny kanóny Typ 99 model 2 celkem bylo vyrobeno 21 letadel této varianty z celkové produkce. Raiden nebyl příliš obratné letadlo, ani se to od něj neočekávalo, ale pokud na něj přešel pilot Reisenu, tak byl mírně řečeno rozčarován a musel navíc změnit všechny své návyky. Zkušební piloti, kteří létali na Raidenu i na Shidenu (N1K1-J) hodnotili obratnost i letové vlastnosti Raidenu lépe než Shidenu. Výhrady se týkaly i nadále špatného výhledu zejména při startu a při přistání. Výroba od října 1943 do července 1945. Raideny této verze tvořily výzbroj u těchto Kokutai: 301, 302, 332, 352, 381, Genzan a Tainan.

J2M4 model 32 a J2M4Kai model 32 Kai
Verze J2M4 32 byla verzí experimentální, která měla ověřit výškové vlastnosti letadla. Jednalo se o dva prototypy, poháněné motorem Mitsubishi MK4R-C Kasei 23c (hei), přeplňování tohoto motoru měl obstarat turbokompresor, ten ale nebyl ještě vyzrálý a trpěl mnoha poruchami. Pokud však pracoval, pak měl tento motor ve výšce 9200 m ještě výkon 1440 koní. Bohužel byl to jev zřídkavý. Kladným přínosem této verze bylo zlepšení výhledu pro pilota dozadu za letoun, to bylo dosaženo úpravou trupu. Tato verze přinesla Raidenům možnost zástavby dvou šikmo v trupu uložených kanónů typ 99 ráže 20 mm, několik desítek Raidenů bylo takto později zpětně upraveno. Celkem byly vyrobeny dva prototypy u dvou výrobců první vyrobil 21.letecký námořní arzenál v Sasebu a tento stroj měl v křídlech ještě čtyři kanóny a druhý byl vyroben v Yokosuka Kaigun Koku Gijitsusho a ten byl již o dva křídelní kanóny odlehčen.

J2M5 model 33
Tato verze byla vyrobena v malém množství 34 letadel (někde se uvádí až 43 letadel). Využitím trupu, u kterého byl alespoň částečně lepší výhled a instalací nového výškovějšího motoru Kasei ve verzi MK4U-4 Kasei 26a jehož slušnou výškovost zabezpečoval třístupňový mechanický kompresor a ve výšce 7200 m motor potom dosahoval výkonu 1310 koní. Tak vznikla nejrychlejší verze Raidenu, jenž ve výšce 6600 m dosahoval maximální rychlosti 615 km/hodině a ve výšce 8000 m byla max.rychlost ještě 603 km/hod.. I u této verze byly výzbrojní varianty, stejně jako u starší veze J2M3 a J2M3a a nově byla zavedena mohutnější výzbroj, skládající se ze dvou obvyklých dvacetimilimetrových typ 99 model 2 a dvou třicetimilimetrových kanónů typ 5. Výroba probíhala od květena 1944 až do konce války, přičemž v roce 1944 byl vyroben pouze jeden stroj této verze. Na posledních strojích se projevovalo také nedostatečné dílenské zpracování.


J2M6 model 31
Už samotné označení model 31 nám napoví, že byl použit vylepšený trup (co se výhledu týče) a původní motor MK4R-A Kasei 23c výzbroj dva kanóny typ 99 model 1 a dva model 2. Vyrobeny byly pouze dva prototypy - první v červnu 1944 vznikl úpravou 31 sériového J2M2 a druhý v únoru 1945. Nepovažuji za prokázané, že výzbroj druhého prototypu byla 4x 20 mm kanón typ 99 model 2.

J2M7 model 23
Tato verze byla pouze nerealizovaný projekt a mělo se jednato spojení trupu starších J2M3 a výškového motoru Mitsubishi MK4U-4 Kasei 26a a i zde bylo počítáno se dvěmi výzbrojními variantami.

J2M8
Projekt, zadní část trupu měla být upravena tak, aby bylo možno použít kabinu s dobrým výhledem, něco na způsob Zera.

Operační nasazení:
Jen malý počet těchto letadel byl štěstím pro spojenecké bombardéry. Pokud totiž Raiden pilotoval zkušený pilot, který věděl jak letoun nejlépe použít byl dosti nebezpečným soupeřem i pro spojenecké stíhače. 381.Kokutai dostala Raideny do své výzbroje jako první a u 302.Kokutai byly operačně zkoušeny kanóny ráže 30 mm. Spojenci se Raideny setkali v létě roku 1944 a přidělili mi kódové jméno Jack. Jako jeden z mála japonských letounů dokázal ohrozit i B-29, to byl také důvod jejich brzkého stažení k jednotkám protivzdušné obrany Japonska.

Raiden - Hromoklín

Obrázek
Mitsubishi J2M Raiden
Naposledy upravil(a) Reisen dne 31/12/2005, 00:56, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Použité motory

1x Mitsubishi MK4C Kasei 13, startovní výkon 1430 koní, v 2700 m 1400 koní, v 6100 m 1260 koní, - J2M1

1x Mitsubishi MK4R-A Kasei , startovní výkon 1800 koní, v 1800 m 1575 koní, ve 4800 m 1410 koní, - J2M2, J2M3, J2M3a, J2M6 a J2M6a

1x Mitsubishi MK4R-C Kasei 23c, startovní výkon 1820 koní, v 9200 m 1420 koní, - J2M4

1x Mitsubishi MK4U-4 Kasei 26a, startovní výkon 1820 koní, ve 2800 m 1510 koní, v 6800 m, 1400 koní, v 7200 m 1310 koní - J2M5, J2M5a, J2M7 a J2M7a

Obrázek
J2M3 motor.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

TTD verzí J2M Raiden

Typ: J2M1 | J2M2 | J2M3 | J2M4 | J2M5 | J2M6
Výroba: popsáno v textu
Vyrobeno: popsáno v textu
Osádka: 1
Rozpětí: 10,80 m
Délka: 9,90 | 9,695 | 9,695 | 9,145 | 9,695 | 9,695 m
Výška: 3,82 | 3,875 | 3,945 | 3,875 | 3,875 | 3,875 m
Nosná plocha: 20,50 m2
Vzletová hmotnost: ? | 3650 | 4095 | 3946 | 3507 | 3947 kg
Max.rychlost: 578 | 596 | 612 | 577 | 615 | 590 km/hod
Dostup: 11000 | 11680 | 11520 | 11500 | 11250 | 11520 m
Max.dolet: ? | 1055 | 1055 | 1110 | 955 | 1055 km
Výstup na 6000 m: ? | 5 min 38 s | 6 min 14 s | zde do 10000 m 19 min 30 s | 6 min 20 | 5 min 40 s
Výzbroj: popsána v předchozím textu
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres verze J2M3 model 21 a bokorysy ostatních verzí

Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie J2M1 nahoře a uprostřed je prototyp z léta 1942 a dole je jeden z prototypů testovaných u 301. Kokutai v roce 1943 - nátěr by měl být oranžový

Obrázek Obrázek
J2M1 foto.

Obrázek
J2M1 prototyp.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 17/12/2005, 10:09, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie J2M3 21 nahoře je jeden z notoricky známých Raidenů od 352. Kokutai z roku 1945.

Obrázek Obrázek
J2M3 foto 2x
Naposledy upravil(a) Reisen dne 17/12/2005, 10:11, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie:
nahoře je vidět turbokompresor J2M4 model 32
uprostřed je verze J2M5 model 33 ze zkoušek kanónů ráže 30 mm
dole je fotografie J2M6 31 při zkouškách u 352.Kokutai

Obrázek
J2M432.

Obrázek
J2M5 33 foto.

Obrázek
J2M6 31 foto 352 Kokutai.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Původně byly úvahy o náběhu výroby na až 500 kusů měsíčně...nakonec to byl počet za celou dobu výroby tohoto krasavce. Velké štěstí pro Spojence!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ještě jsem zapoměl na fotografie J2M2, tak to napravím:
Nahoře: start Reaidenu patřícího do stavu 301. Kukutai - 1945
Uprostřed: Letiště Raidenů od Genzan Kokutai - 1945
Dole: Raiden od Chushi Kokutai také rok 1945

Obrázek
J2M2 301 1945.

Obrázek
J2M2 Genzan

Obrázek
J2M2 Chushi K 1945.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:Původně byly úvahy o náběhu výroby na až 500 kusů měsíčně...nakonec to byl počet za celou dobu výroby tohoto krasavce. Velké štěstí pro Spojence!
proč se jich vyrobilo jenom 500? sry, jestli jsem to někde v textu přehlídnul...
docela často píšete k různým typům japonců, že bylo štěstí pro spojence, že... něco... nevím, jestli to lze házet na štěstí, imho se hned nabídnou dva důvody, proč to za něj nepovažovat:

1)spojenci věděli o kvalitách těch letadel a bombardováním továren znemožnili jejich plnohodnotnou výrobu- pak ale nelze mluvit o štěstí pro spojence, ale o jejich dobré práci

2)blbá organizační struktura japonskýho letectva a výroby, o tý sice nic nevím, ale podle toho co tu píšete, že si každá složka vyráběla snad i vlastní šroubky a nejtky, tak mi to přijde jako obrovský plejtvání prostředkama, který se muselo zákonitě projevit, opět bych v tom nehledal štěstí, ale neschopnost japonska...

Japonci byli určitě schopní konstruktéři, ale kolik toho dokázali převést do praxe? Kolik vynikajících a slibných typů zůstalo jenom na papíře, nebo ve fázi prototypů? Kolik toho obšlehli od Německa, občas dokonce typy, který náckové zavrhli, jako špatný, nebo horší, než konkurence? Přijde mi to jako poměrně dost chyb a docela zásadních, v dnešní době by to zavánělo asi korupcí, když na to kouknu z tehdejšího pohledu, tak to ale bylo určitě typem společnosti, která se v tý době asi na konkurenční boj dívala jako na něco z Marsu...
To je můj pohled laika, kterej se o japonce nezajímá právě z toho důvodu, že toho moc neudělali pořádně a je u nich spousta nelogičností...

tak a teď mě zabte 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Oba body platí, bod 2) je asi ještě významější. Bylo to někdy až neskutečně absurdní!

Z Německa toho zas tak moc nebylo, hodně z USA, GB...zbraně, podvozky, elektronika, motory...

Prototypy...kolik jich bylo v Německu, SSSR, GB atd. Japonsko mělo hlavně surovinový problém...prostě Spojenci byly příliš velké sousto.

Nelogičností...ale koukni třeba na Němce. Těch absurdností je u nich srovnatelně. Pár příkladů? Létající šmejd He 177, výhra Bf 109 nad He 112, zmršení Ju 88, přehlížení He 219, dlouhý zájem o nesmyslný stíhací Me 209, absence těžkého bombardéru, absurdní idea He 162 (těšte se, připravuju!)...atd. atd.

IMHO děláš chybu, že Japonsko ignoruješ, je to převelice zajímavé téma!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Jenomze v Nemecku to bylo tak, ze si prototypy a jejich vyvoj vetsinou hradily samy firmy, bylo tomu tak i v Japonsku?

Taky si nemyslim, ze by byla 109 tak extra velkej propadak, jiste, zminovanej Heinkel byl vykonove lepsi, ale tam v ty dobe imho hrala velkou roli prave ona korupce, nebo mozna i ochota prijmout myslenku nacismu, kdo vi...

Zmrsenej Ju-88? V jakym smyslu?

Absence tezkyho buffu byla velka chyba veleni, ktery o ne nestalo, jinak jsem docela presvedcenej, ze kdyby o ne byl zajem, dokazali by nemci vyrobit hodne kvalitni letadlo, dokazali to u stihacek, lehkych i strednich buffu, transportnich letadel, nevidim duvod, proc by tezkej bombarder mel vybocovat. Velkou roli v tom imho hralo podceneni, byli presvedceni, ze jich nebude treba...

Mne se treba libi ki-84, Niki, ale to je tak pomalu vsechno, mam prave jinej nazor na kvalitni stihacku (i bombarder), nez byl ten japonskej, proto me jejich skola extra nebere, ikdyz si samozrejme rad neco prectu a kouknu se
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Myslíš, že v Japonsku byly ty firmy státní? Tam byla sakra konkurence, většinou tedy. Někdy byla vybrána jedna firma pro kladné zkušenosti s ní (třeba Mitsubishi: úspěch s G3M = náhrada od něj), ale to i jinde.

Ju 88 mohl být skvělý rychlý bombardér (a la Mosquito), kdyby na něj nezačali věšet vše možné, k tomu střemhlavé útoky...ale je to můj názor.

Ano, těžký bombardér He 177 byl skutečně velmi povedený :lol:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ju-88 S bylo sakra rychly letadlo, to v pohode mohlo souperit s Mossiem, prece...

U He-177 byl asi nejvetsi problem v tom, ze pozadavky na jeho parametry delali bud ve stavu vozralosti, nebo zfetovanosti, jak jinak si vysvetlit, ze mel bejt schopnej bombardovat pod uhlem 60 stupnu? Naprosta debilita...
Jinak nejvetsi a vlastne asi jedinej velkej problem byl s motorama, ten ale nastesti nevyresili az do konce valky, jinak to bylo imho dobry letadlo, i pres vsechny ty byrokraty, co se kolem nej motali....

btw: nezapominej na to, ze treba B-17 se zacala vyvijet o vic nez 2 roky driv, to je dost velkej rozdil, taky si vzpomen, jaky problemy meli amici s B-29, proste takovyhle letadla chteji svuj cas a o ten se nemci nastesti pripravili sami 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ju 88 S ano...ale kolik a kdy, v tom je ten vtip!

He 177 byl trapas od začátku do konce. Když byl požadavek střemhlavého bombardování (debilita je možná ještě slabé slovo :mrgreen: ), tak tomu musela být i přizpůsobena konstrukce = těžká. A to už pak nešlo jen tak změnit, leda totálním překonstruováním. Motory byly kapitolou samy o sobě...čilo co by bylo je jedno, fakt je, že místo těžkého bombardáru někde v roce 1941 měly létající zapalovač o dva roky déle...

B-29 byl o něčem úplně jiném, radikálně řešený (a přesto se povedl!)...He 177 nebyl nijak zvláštní, prostě jen ty požadavky byly nesmyslné...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jj, otazku 4motoru v nemecku totalne prokoucovali, taky je pravda, ze tomu uz ke konci nevenovali takovou vahu, nebylo proc, na zapade se v podstate od roku 42 jenom branili, na vychode o chvilku dyl to samy...
pokud se nepletu, tak tohle byl asi jedinej pokus o 4motor, co...

ju88S byl rdy tusim od 43., ale zase....prednost mely ve vyrobe jiny typy, opet chyba strategie, ne letadla
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Vidíš to sám: bezkoncepčnost, nesmyslné nápady atd. Kdepak že jen Japonci! Ostatně podobné bláznoviny lze najít všude, ale ne všude to zašlo tak daleko...

Když nebyly He 177 potřeba, tak proč je vyvíjeli, vyráběli? Buď není pravda, že je nepotřebovali, nebo tam je faktor hlouposti...

Ale něco a la Ju 88 S mohli mít už na začátku války! A v tom to je.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

he177 bylo jeden z mala zmrsenych letadel, v japonsku jich bylo 99% podle mych meritek :mrgreen:
nemecko je samozrejme potrebovalo, ale vedeni si myslelo, ze ne, nekdo inteligentni pod nima ale zabranil tomu, aby se vyvoj uplne zabalil imho...
no a dal uz je to jasny- prim hraly proudovy letadla

ju88s nemohli mit na zacatku valky, vsechno je to o motorech, mossie taky nebyl prece na zacatku valky, jsou to v podstate letadla ze stejny doby...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Podle jakých měřítek? Teď jen zírám! Japonská letadla byla velmi efektivní, v období 41-42 byla kvalita vyloženě na jejich straně (ne vždy samozřejmě) a i později dost drželi krok. Jiné to bylo s kvantitou...

A že je He 177 jedno z mála...určitě ne. Pár by se jich našlo, buď totálně podělaných, nebo s tak dlouhým vývojem, že pak už nebyly nic moc či nebyly třeba...

Jistě by ten Ju 88 S "vz 40" nebyl výkonově na úrovni S "43" ale oni i stíhačky byly v roce 1940 výkonostně jinde...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

moje meritka jsou- rychlost, dive, stoupavost, palebna sila, pasivni ochrana

jiste uznas, ze moc takovych by se v japonsku nenaslo ;O)))) tam to bylo hlavne o obratnosti a to ja neuznavam 8)
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“