Nakajima J1N Gekko

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Nakajima J1N Gekko

Příspěvek od Reisen »

NAKAJIMA J1N GEKKO / Irving

Velení japonského námořního letectva vyzvalo v roce 1938 společnosti Mitsubishi a Nakajima specifikacemi 13-Shi, aby předložily své návrhy na dálkovou vícemístnou těžkou stíhačku, určenou k doprovodným, rychlým průzkumným a také nočním akcím. Požadavky byly poměrně náročné, např. nejvyšší rychlost 515 km/hod a slušný dolet na úrovni dolet 3700 km, navíc letadlo mělo mít i při poměrně vysoké hmotnosti stejnou obratnost a ovladatelnost jako jednomotorově stroje. Mitsubishi ze soutěže odstoupila a tak zůstala Nakajima. Její šéfkonstruktér Katsuji Nakamura navrhl letoun jako jemně tvarovaný celokovový dolnoplošník se sloty v náběžných a klapkami na odtokových hranách křídel. Výkon měly zaručit dva motory Nakajima Sakae NK1F 21 a 22 po 1130 koních, které měly protiběžný chod a tak byl vyrovnán reakční moment vrtulí. Těmito způsoby se konstruktéři snažili dosáhnout co možno nejvyšší obratnosti tohoto poměrně velkého a hmotného letadla.

Námořní experimentální třímístný doprovodný stíhací letoun 13-Shi
Prototyp byl zalétán v květnu roku 1941. Výzbroj tvořily dva pevné 7,7 mm kulomety typu 97 a jeden kanón ráže 20 mm v přídi, navigátor ze svého místa mohl dálkově ovládat dva dvojkulomety ráže 7,7 mm nad a pod trupem. Nový letoun trpěl jednak třepetáním křidélek a jednak nedůvěrou velení námořního letectva v tento příliš moderní letoun. První problém se konstruktérům podařilo odstranit, ale druhý přetrval. To dokazují i zkoušky při nichž se tento robusní letoun cvičně utkal s novým Reisenem a když pilot Reisenu dosáhl vítězství, bylo to konstruktérům Nakajimy vyčteno. Zkrátka námořnictvo nevědělo jak by jej jako stíhací použilo a tak nebyl zařazen do služby jako stíhací, ale po úpravách jako průzkumný.

J1N1-C
Stroje byly pak v červenci 1942 objednány ve zjednodušené úpravě a se shodným chodem motorů a bez dálkově ovládaných střelišť, kterým velení nevěřilo a později dodávány jako třímístné dálkové průzkumné JINI-C Typ 2 model 11, do trupu se snadno vešly kamery a tak byly používány k průzkumným letům. Svou premiéru v bojovém nasazení měly poprvé nad Šalomounovými ostrovy a dostaly americké kódové jméno Irving, které příslušelo stíhacím letounům.

J1N1-C KAI
Kruh se uzavřel, když byl bombardován Rabaul těžkými bombardéry USAF a jeden J1N1-C byl upraven na dvoumístný a do zadní kabiny byly vestavěny dva kanóny ráže 20 mm pro střelbu šikmo vzhůru. Tím se pro Gekko našlo uplatnění, pro které jakoby bylo stavěno samého od začátku. Varianta pro boj proti bombardérům nesla označení J1N1-C KAI. Upravené Nakajimy J1N1-C-KAI zaznamenaly první potvrzený úspěch jedné noci v květnu 1943, kdy dva stroje sestřelily nad Rabaulem dvě B-24. Postupně tak byla upravena většina postavených letadel.

J1N1-F a J1N1-R
Původně měla tato verze sloužit k průzkumu, později jako věžová stíhačka, ale nakonec nebyla ani bojově nasazena a sloužila v letecké škole. Na hřbetě byla střelecká věž s jedním kanónem typu 99 ráže 20 mm. Postaveno bylo zřejmě jen dvanáct letadel.

J1N1-S
Tato verze byla nejrozšířenější a byla od počátku vyráběna jako noční stíhač od srpna 1943. Čtyři šikmé kanóny typu 99 ráže 20 mm v trupu za křidly pro střelbu nahoru a dolu pod trup, zůstaly zachovány, zcela však chyběla výzbroj v přídi. Stroje J1N1-S Gekko zaznamenaly zprvu značné úspěchy, startovaly především ze základny Atcugi u Jokohamy. Pokud ale B-29 operoval ve velké výšce, byl účinný útok na něj pro Gekko velmi obtížným úkolem.

J1N1-Sa
Byla konečná verze nesoucí dvoučlennou posádku a někdy reflektor v nosu. Trup za kabinou neměl již typický hrb. Poslední série Gekka měly do přídě namontované primitivní střelecké radary se stromečkovými anténami. Gekko bylo snad nejlépe vybavenou noční stíhačkou japonského námořního letectva a námořní piloti s ní dosahovali mnohdy velmi dobrých výsledků. Výroba byla ukončena v listopadu 1944. Výzbroj byla většinou 3x kanón Typ 99 model 2 pro střlbu šikmo vzhůru.

Některým Gekkům se nevyhnul smutný úděl mnoha japonských typů letadel a byla použita k sebevražedným útokům, pro tento způsob útoku byla podvěšena celkem 500 kg pum.

Gekko – Měsíční svit

TTD Nakajima J1N

Typ: J1N1-13-Shi | J1N1-C | J1N1-S
Výrobce: Nakajima Hikoki K.K. at Koizumi
Výroba: popsáno v textu
Vyrobeno: celkem 479 letadel včetně prototypů
Osádka: 3 | 3 | 2
Rozpětí: 16,98 | 16,98 | 16,98 m
Délka: 12,18 | 12,18 | 12,77 m
Výška: 4,56 | 4,56 | 4,56 m
Nosná plocha: 40,00 | 40,00 | 40,00 m2
Vzletová hmotnost: 7250 | 6890 | 7010 kg
Motor: 2x Nakajima Sakae 21 a 22 | 2x Nakajima Sakae 21 | 2x Nakajima Sakae 21
Výkon: 1130 koní
Max.rychlost: 507 | 530 | 507 km/hod
Dostup: ? | 10300 | 9320 m
Max.dolet: ? | 2700 | 2540-3780 km
Výstup na: ? | 4000m 5 min 35 s | 5000 m 9 min 35 s
Výzbroj: popsáno v textu

Obrázek
J1N1 S kamufláž.
Obrázek
J1N1 Sa kamufláž.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 28/12/2005, 00:44, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Bokorysy jednotlivých verzí

Obrázek
J1N1-S bok výkres.

Obrázek
J1N1-Sa bok výkres.

Obrázek
J1N1-F.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres J1N1-C KAI a fotografie verze průzkumné verze J1N1-C

Obrázek
J1N1-C KAI 3D.

Obrázek
J1N1-C foto
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

J1N1-S fotografie
Obrázek
J1N1-S foto z boku.

Obrázek
J1N1-S foto.

Obrázek
Gekka na letišti.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Poslední verze Gekka J1N1-Sa model 11A

Obrázek Obrázek
J1N1-Sa foto.

Obrázek
J1N1-Sa antény.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

a nepovedené přistání nepovedené verze J1N1-F

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ten systém čtyř dálkově ovládaných kulometů vypadal takto...Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“