Kawasaki Ki-48 Sokei / Lily

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Návštěvník

Kawasaki Ki-48 Sokei / Lily

Příspěvek od Návštěvník »

Kawasaki Ki-48 Sokei
Firma Kawasaki dostala v prosinci roku 1937 zakázku na vývoj lehkého bombardéru, tedy bombardéru podobných parametrů a kvalit, jaké měly sovětské bombardéry Tupolev SB-2. Japonci se totiž s těmito rychlými bombardéry setkali v čínském letectvu a letadla na ně udělaly velký dojem. Měly velkou rychlost a tak se po čínském nebi pohybovaly takřka beztrestně. V požadavcích byla stanovena nejvyšší rychlost na 480 km/hod, nosnost 400 kg a obranou výzbroj 3-4 kulometů. Prací se ujal konstruktér Takeo Doi. Navrhl stroj celokové konstrukce, poháněný dvěma hvězdicovými motory Nakajima Ha-25 po 950 koních. Čtyřčlenná osádka měla pro obranu tři pohyblivé kulomety typu 89 ráže 7, 7 mm, jeden byl v přídi, jeden na hřbetě trupu a jeden v prosazení za pumovnicí. Ta pojala buď 24 pumy po 15 kg nebo 6 pum po 50 kg. První prototyp vzlétl v roce 1939 a v tomto roce byl přijat do výzbroje jako "armádní dvoumotorový lehký bombardér vzor 99, model 1A", zkráceně Ki-48-la, spojenecká rozvědka pro něj vyhradila kód Lily. První nasazení nových bombardérů bylo v Číně a bylo velice úspěšné, protože čínské letectvo bylo velmi slabé. Prvním útvarem byla 45.Sentai, která byla přezbrojena na Ki-48 v listopadu 1940. Jakmile se Lily dostaly do prostoru se silnější stíhací obranou, potom již měly značné ztráty.
V roce 1942 se objevily novější Ki-48-II, prototyp s motory Nakajima Ha-115 po 1150 koních se dostal do vzduchu v únoru roku 1942. Vyšší výkonnost motoru dovolila zvýšit bezpečnost osádky a tak byly přidány pancéřové pláty, ochrana nádrží a schránek se střelivem. Ki-48-IIa měly zesílenou konstrukcí trupu. Další Ki-48-IIb měly v na křídlech sklopné brzdicí mříže, aby dokazaly snížit rychlost ve střmhlavém letu. Pumový náklad pum byl dvojnásobný 800 kg ale zůstala slabá kulometná ochrana.
To se částečně podařilo nahradit u verze Ki-48-IIc z roku 1943. V jejím hřbetním střelišti byl nyní kulomet typu Ho-103 ráže 12,7 mm a stejný kulomet byl u několika strojů montován dodatečně jako druhá zbraň do přídě trupu. Obrana se mírně zlepšila, avšak klesla jejich rychlost a nosnost pum. Ki-48 však nesly tíhu taktických úkolů japonského armádního letectva téměř po celou válku. Výroba skončila v říjnu 1944. Mnoho Ki-48 skončilo v sebevražedné úpravě označené Ki-48-II KAI s nákladem 800 kg pum a dlouhým tyčovytým detonátorem, v přídi trupu. Lily měly složit i jako nosiče rádiem řízených letounovitých pum Kawasaki I-Go-1-B, pokud je mi známo nebyly však operačně nasazeny.

TTD Kawasaki Ki-48
Výrobce: Kawasaki Kokuki Kogyo K. K. továrna v Gitu
Typ: Ki-48-Ia | Ki-48-IIb
Výroba: od léta 1940 | 05/1942-10/1944
Vyrobeno: 557 | 1408
Osádka: 4 | 4
Motory: 2x Naka Ha-25 | 2xNaka Ha-115
Výkon koní: 950 | 1150
Rozpětí: 17,47 m | 17,45 m
Délka: 12,60 m | 12,65 m
Výška: 3,80 m | 3,80 m
Nosná plocha: 40,0 m2 | 40,0 m2
Vzletová hmotnost: 5900 kg | 6500 kg
Max.rychlost: 480 km/hod | 505 km/hod
Dostup: 9500 m | 10100 m
Dolet: 1980 km | 2050 km
Výstup na 5000 m: 9 min | 8,5 min
Výzbroj: 3x 7,7 mm | 2x 7,7 mm a 2y 12,7 mm
Pumy: 400 kg | 800 kg
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohled a fotografie letadla Ki-48
Obrázek Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Kdopak nám to přihodil tu Lili na palbu?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Taky si myslím, že není důvod se za články stydět. 8)
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No nevěřily byste, co jsem o víkendu rozepsal...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:No nevěřily byste, co jsem o víkendu rozepsal...
závěť? :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Jakým způsobem se zvýšila nosnost? Z 360 na 800 kg je celkem dost, na japonce přímo neuvěřitelné. Že by se chudák Lily tahala se stejným nákladem jako velké tetičky Sally a Helen? Občas si říkám, jestli si to kdysi někdo nespletl s upravenými sebevražednými stroji a ostatní to od něj od té doby opisují. Ale určitě se pletu, toho by si snad už někdo všiml.
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“