Kawanishi E15K1 Shiun

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Kawanishi E15K1 Shiun

Příspěvek od Reisen »

Kawanishi E15K1 Shiun / Norm
Na začátku bylo jako obvykle vypsání specifikací velitelství námořního letectva 14-Shi z roku 1939, ve kterých byl zadán jednoduchý požadavek „… průzkumný letoun, který by byl schopen plnit úkoly i v oblasti, kde bude operovat nepřátelské stíhací letectvo.“ Ke splnění tohoto úkolu byla vybrána továrna Kawanishi Kokuki Kabushiki Kaisha v Nauru. Projekt dostal tovární označení K-10 a téměř bezodkladně práce začaly. Křídla měla laminární rychlostní profil, letoun byl navržen jako dolnoplošník s centrálním plovákem a na koncích křídel byly vyvažovací plováky, ale zase s ohledem na požadavek rychlosti, byly plováky zatažitelné a sklopné. Pohonnou jednotkou byl u prototypu dvouhvězdicový čtrnáctiválec Mitsubishi MK4D Kasei 14, který přes reduktor poháněl dvě dvoulisté protiběžné vrtule. Toto řešení zase eliminovalo gyroskopický moment vrtule. Na tomto projektu nebylo vyřešeno běžným způsobem takřka nic a tak měl Shiun – Fialový oblak, takové mu bylo přiděleno bojové jméno, v případě napadení nepřátelským stíhačem odhodit hlavní plovák. K tomuto účelu byly ve spojích namontovány pyropatrony, které svou explozí měly odhodit plovák, tím se snížil odpor vzduchu a Siun uletí do bezpečí. Přistání mělo proběhnou pouze za pomoci vyrovnávacích plováků, snad polozatažených.

V roce 1941 byl dokončen první prototyp, začaly zkoušky a nekonečné odstraňování problémů a poruch. Jako první byly již od druhého prototypu odstraněny zatahovací vyrovnávací plováky. Problém byl v jejich vypuštění – tím zmenšení objemu, zatažení, zajištění, potom zase s vyklopením a nahuštěním jejich horní gumové části. Zkrátka plováky nepracovaly jak měly a tak byly nahrazeny pevnými, aby byl odstraněn jejich záporný vliv a aerodynamiku, tak byl nainstalován výkonnější motor Mitsubishi MK4S Kasei 24. Potíže byly s reduktorem, nastavením listů přední vrtule, přehříváním motoru a mírnou nestabilitou. Vývoj a zkoušky se protahovaly a letoun byl přijat do výzbroje namořnictva jako "vysokorychlostní průzkumný plovákový letoun typ 2. První z devíti malosériově vyrobených letounů byl až v roce 1943 a poslední v roce 1944.

Operačně bylo nasazeno snad šest letadel u Palau a nejméně tři používal lehký křižník Oyodo. Nevím není to doložené, ale údajně mělo u některých Shiunů dojít k pokusu o nouzové odstřelení plováku. Naopak jisté je, že v této oblasti byly všechny Shiuny rychle sestřeleny. Jedním kulometem typu 92 ráže 7,92 mm se tento letoun nedokázal ubránit. Zde mu bylo přiděleno kódové jméno Norm.

TTD Kawanishi E15K1 Norm
Výrobce: Kawanishi Kokuki Kabushiki Kaisha v Nauru
Typ: E15K1 11
Výroba: 1941-1943 prototypy a 1943-1944 malosériová výroba
Vyrobeno: 6 prototypů a 9 sériových letadel
Motory:
1x Mitsubishi MK4D Kasei 14 startovní výkon 1460 koní, 1620 koní ve 2700 m, 1480 koní v 5500 m, dvoulisté protiběžné vrtule (první prototyp)
1x Mitsubishi MK4S Kasei 24 o startovním výkonu 1850 koní; 1680 koní ve 2100 m ;1540 koní v 5500 m dvoulisté protiběžné vrtule o průměru 3,10 m
Rozpětí: 14,00 m
Délka: 11,59 m
Výška: 4,95 m
Nosná plocha: 30,00 m2
Vzletová hmotnost: 4100 kg
Max.rychlost: 468 / 558 km/h ve 5700 m
Dostup: 9830 m
Dolet: 3370 km
Výstup na 6000 m: 10 min
Výzbroj: 1x kulomet Typ 92 7,92 mm
Pumová výzbroj: 2x 60 kg pum
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres a fotografie prototypu

Obrázek Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie Obrázek

Obrázek Obrázek
E15K1 foto 3x
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“