Yokosuka R2Y Keiun

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Yokosuka R2Y Keiun

Příspěvek od Reisen »

Yokosuka R2Y Keiun

V roce 1943 vydalo velení námořního letectva specifikace 18-Shi, ve kterých bylo požadováno strategické průzkumné letadlo pro pozemní letiště. Prací se ujal První námořní zbrojní arzenál v Yokosuce (Dai-Ichi Kaigun Koku Gijutsu-Sho ) a zde byl vyprojektován letoun, který byl velmi ovlivněn prototypem německého Heinkelu HE-119, který Japonsko zakoupilo v Německu již v roce 1940 a intenzivně jej zkoušelo. Tak jako He-119 byl nový projekt Y-40 založen na vystříbřených aerodynamických tvarech a byl to také ve své podstatě dvoumotorový letoun, se vzhledem jednomotorového. Pohonná jednotka označená Aichi Ha70-10 byla složena ze dvou řadových motorů Aichi Atsuta 30. Výkon nového motoru byl 3400 koní při startu a 3100 koní ve výšce 3000 metrů. Pro přenos tak velkého výkonu byla nutná velká šestilistá vrtule. Gyroskopický moment této vrtule musel být velký, ale jiné řešení nebylo reálné. Protiběžné vrtule nefungovaly spolehlivě (E15K a N1K) a jít cestou zvětšení průměru vrtule, zde byl další obtížně zvládnutelný problém - konce vrtulových listů se dostaly do oblasti nadzvukové rychlosti až hrozilo poškození od vibrací. Letoun byl řešen jako celokovový dolnoplošník s podvozkem příďového typu. Obranou letadla měla být jeho vysoká rychlost a tak nebyla plánována žádná výzbroj. Letoun provedl jen několik letů v květnu roku 1945, po přehřátí a poškození motoru a po jeho demontáži byl letoun zničen při náletu amerických bombardérů.

Rok 1944 přinesl s sebou poznání, že Japonsko takový letoun již nepotřebuje, protože přešlo do obrany a jeho vývoj se ztrácí prioritu. Shiro Otsuki vojenský konstruktér v Yokosuckém arzenálu, proto navrhl úpravu na rychlé bombardovací letadlo s označením Yokosuka R2Y1-G. Tato úprava zůstala pouze ve stádiu projektu.

Koncem roku 1944 z Německa začaly přicházet informace o proudových motorech a také japonské továrny již začaly s výrobou prvních proudových motorů, jednak vlastí konstrukce a jednak se stavbou nových motorů, které vycházely z německých vzorů. Není tedy divu, že drak druhého prototypu Yokosuky R2Y1 byl přestavován dle projektu útočného bombardéru s proudovými motory. Pod každou polovinou křídla byla motorová gondola pro motory Mitsubishi Ne-330 a palivová nádrž byla zase v trupu, na místě původních motorů. Proudový bombardér byl označen R2Y2-G, rozestavěný letoun našla spojenecká zpravodajské služba až po kapitulaci. Dalším vývojovým projektem měl být bombardér R2Y2-KAI, u kterého bylo počítáno se zástavbou proudových motorů do trupu, ale to už opravdu nebylo možno realizovat – byl konec války.

Keiun – Nádherný oblak

TTD R2Y Keiun

Typ: R2Y1 | R2Y2-G
Výrobce: Dai-Ichi Kaigun Koku Gijitsusho
Výroba: popsáno v textu
Vyrobeno: popsáno v textu
Osádka: 2 | 2
Rozpětí: 14,00 | 14,00 m
Délka: 13,05 | m
Výška: 4,24 | ? m
Nosná plocha: 34,00 | 34,00 m2
Vzletová hmotnost: 8100 | 7805 kg
Motor: 1x Aichi Ha 70-10 | 2x Mitsubishi Ne-330
Výkon: 3400 koní | 12,9 kN
Max.rychlost: 718-783 ( různé údaje) | 740 km/hod
Dostup: 11700 | 10500 m
Max.dolet: 3610 | ? km
Výstup na 10000 m: 21 min | 7 min
Výzbroj: žádná | 4x typ 5 ráže 30 mm a 800 kg pum zavěšeno pod trupem

Obrázek
R2Y1 kit. (malba na krab.)
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Výkresy obou verzí

Obrázek
R2Y1 3D.

Obrázek
R2Y1.

Obrázek
R2Y2.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie z výroby a jedna zachycuje start Keiunu

Obrázek Obrázek
R2Y1 výroba 2x foto

Obrázek
R2Y1 start.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie ze zkoušek

Obrázek Obrázek

Obrázek
R2Y1 foto 3x
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jen jedno: proč R2Y1-G? Nebylo to P?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Nevím. já jsem to nevymýšlel je to převzaté z těchto pramenů:
Rene J.Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, 1995
Robert C.Mikesh: Japanese Aircraft Code Names & Designations, Schiffer, Atglen, 1993
Tadeuz Januszewski, K. Zalewski: Japońskie samoloty Marynarki 1912-1945, tom 1, Lampart, Warszawa, 2000
Sh.Nohara: The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, Green Arrow, Japonia, 2000
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“