Mitsubishi F1M Pete

Moderátor: Hans S.

Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Mitsubishi F1M Pete

Příspěvek od Reisen »

Mitsubishi F1M Zerokan / Pete

10-Shi
Koncem roku 1934 sestavil technický odbor velitelství císařského námořního letectva specifikace v nichž byly technické požadavky na dosud neobsazenou kategorii letadel. Specifikace označené jako 10-Shi byly předány továrnám Aichi, Kawanishi a Mitsubishi na konci roku 1935. V těchto specifikacích bylo požadováno téměř vše, co se letounu týkalo. Nový letoun měl být plovákový, s jedním hlavním plovákem a dvěma pomocnými, dvoumístný, vyzbrojený dvěma pevnými kulomety a jedním pohyblivým pro obranu. Pohon byl také dán a měl to být hvězdicový devítiválec Nakajima Hikari 1 se startovacím výkonem 820 koní. Námořnictvo používalo na katapultech svých válečných lodí průzkumná letadla kategorie E, nová kategorie měla představovat menší, ale obratnější letoun, který měl mimo jiné sloužit pro řízení dělostřelecké palby válečných lodí.

Ka-17 a F1M1
První prototyp továrně označený jako Ka-17 byl zalétán v červnu 1936, jednalo se aerodynamicky čistý dvouplošník křídla byla štíhlá eliptická, stejně jako ocasní plochy. Vzpěry mezi křídly byly zredukovány na nezbytné minimum, na každé polovině byla jedna jediná, aerodynamicky tvarovaná.
V soutěži se nový prototyp utkal pouze s konkurentem od fy Aichi, označeným AB-13, nebo námořním označením F1A1, protože fa Kawanishi ze soutěže odstoupila. Soutěž vyhrály prototypy Ka-17, námořnictvem označené jako F1M1. Nedá se ovšem říci, že by letouny Mitsubishi lehce vyhrály, právě naopak, námořnictvo je přijalo pod podmínkou, že budou dosti radikálně překonstruovány. Všechny čtyři prototypy trpěly za letu poměrně značnou nestabilitou, kterou se nedařilo odstranit. Nautické vlastnosti nebyly o mnoho lepší, možná je působil plovák, který konstruktér Joji Hatori použil z průzkumného E8N1. Připomínky si vysloužilo eliptické křídlo, které bylo velmi náročné na výrobu.

F1M2 model 11
Rekonstrukce dala téměř zcela nový letoun, nová křídla byla lichoběžníková s mírným vzepětím, plovák byl zcela nový, větší a s mnohem lepšími nautickými vlastnostmi. Nejmarkantněji se rekonstrukce projevila na SOP. Plocha kýlovky byla nyní zvětšena o 85%, a plocha kormidla byla větší o 32%. Motor byl také zcela nový dvojhvězdicový čtrnáctiválec Mitsubishi Zuisei 13 se startovním výkonem 875 koní. Nový motor měl menší průměr a tak mohl být lépe kapotován. Tento nový stroj byl zkoušen od srpna roku 1938. Jeho letové vlastnosti byly velmi dobré a tak zkouškami prošel takřka bez problémů. Do sériové výroby a zařazení do výzbroje se dostal až v roce 1940. Zařazen byl jako námořní plovákový pozorovací letoun typ 0 nebo krátce F1M2 model 11. Zde, ač byl radikálně přestavěn trup a namontován jiný motor, označujeme model 11, protože teprve v tomto provedení byl přijat do výzbroje.
Výzbroj zůstala stejná jako u prvních prototypů a skládala se ze dvou synchronizovaných kulometů nad motorem typu 97 ráže 7,7 mm. Pozorovatel měl možnost v případě nutnosti vysunout ze štěrbiny kulomet typu 92 ráže 7,7 mm (obdoba britského Lewisu), který měl bubnové zásobníky. Pod centroplán bylo možno zavěsit dvě šedesátikilové pumy.
Používán byl jako pozorovací a pro řízení dělostřelecké palby, jako lehký bitevník, k protiponorkovému a protilodnímu hlídkování a je známo, že byl v počáteční fázi války používán i jako stíhací letoun a na ostrově Attu byla stíhací skupina vybavená těmito letadly.
Zerokan byl poměrně rozšířen a používán na nosičích hydroplánů Kimikawa Maru, Kiyokawa Maru, Kunikawa Maru, Sagara Maru, Sanuki Maru a Sanyo Maru, na bitevních lodích Kongo, Kirishima, Hiei, Fuso, Nagato, Mutsu, Yamato a Musaschi. Samozřejmě operovaly i s křižníků Aoba, Kinu, Atago, Haguro, Nachi, Takao, Ashigara, Maya a Myoko. Zařazeny byly do výzbroje např. u těchto Kokutai 21, 32, 453, 902, 938, 954, Amakusa, Fukuyama, Otsu a Tateyamaa.
Od spojenecké zpravodajské technické komise dostal přidělené kódové jméno Pete.

F1M2-K
Několik desítek letadel bylo dodáno v cvičném provedení s dvojitým řízením, byla to letadla z pozdější produkce, které vyráběl 21.námořní letecký Arzenál v Sasebu.

Celkově lze tento letoun kladně hodnotit a byl to jeden z mála dvouplošníků, které vydržely ve službě po celou dobu války. Své největší úspěchy slavil samozřejmě v prvé fázi války v Pacifiku, a bojoval nad Filipínami, Šalamounovými ostrovy, nad Novou Guineou i u Aljašky.

Celkem bylo vyrobeno 1118 letadel F1M
Z toho Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha – Nagoya : 4 F1M1 a 524 F1M2
Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho - Sasebo: 590 F1M2


Zdroje:
Monografie V.Němečka Mitsubishi F1M2
Rene J.Francillion: Japanese Aircraft of the Pacific War, Putnam rok 1979


TTD Kawasaki F1M2 model 11

Výrobce: uvedeno v textu
Výroba: uvedeno v textu
Vyrobeno kusů: uvedeno v textu
Osádka: 2
Motor: 1x Mitsubishi Zuisei 13 se startovacím výkonem 875 koní
Vzletová hmotnost: 2550 kg
Rozpětí: 11,00 m
Délka: 9,50 m
Výška: 4,00 m
Nosná plocha: 29,54 m2
Max. rychlost: 370 km/h ve výšce 3000 m
Dostup: 9440 m
Stoupavost: 3000m za 5 min; 5000 m za 9 min 35 s
Dolet: 440-740 km
Výzbroj : popsána v textu
Pumy: 2x 60 kg

Obrázek
Pete.

Obrázek
Kit Fujimi.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres pozorovacího letounu typ 0 model 11 F1M2
Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie F1M2 foto 3x
Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

a ještě tři další
Obrázek Obrázek

Obrázek
F1M2 Pete. - 3x
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

strasny letadla, tohlecto... neco jako ten zastaralej paskvil Swordfish :roll:
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Jé ty ještě žiješ? :P Už jsem se strachoval jestli jsi nezmrznul.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ale kdeze, jenom jsem cekal na ten spravnej rejpanec a tohle letadlo mi to umoznuje :mrgreen: ne, delam si srandu, zatracuju ho jenom proto, ze bylo tak extremne zastaraly a ta zminka o Swordfischi nebyla samozrejme nahodna, to abych nurazel jenom japonciky... :wink: na nejaky experimentalni letadla nema cenu reagovat, protoze to mohlo dopadnout kladne i zapodne a ja nejaky prehnany domejsleni kvalit a vysledku nemam rad 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

fatale píše:strasny letadla, tohlecto... neco jako ten zastaralej paskvil Swordfish :roll:
Jaký paskvil, svou úlohu si to letadlo splnilo na více než 100%. Rozhodně to nebyl žádný výkřik techniky, ale alespoň na začátku války byla Síťovka pro RN nenahraditelným letadlem
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

za cenu jakych ztrat, treba sworfishe taky muzes kladne hodnotit, pokud ovsem nekouknes na 90% ztraty z kazdyho naletu...
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Všeobecně torpédové letadla dostávala na prdel pokud se poblíž objevil jen trochu průměrný stíhací pilot. Swordfish byl posléze používán jako hlídkový letoun při konvojích a tam se rozhodně osvědčil.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Fatale, člověče, proč by v kategorii E Japonci vymýšleli nějaké superletouny? Na to, co od něj chtěli, dokonale stačil. Porovnej to s podobnými letouny jinde. Srovnání se Swordfishem je dost mimo, jsou to úplně jiné kategorie.

Mimochodem, v kategorii palubních torpédových/horizontálních bombardovacích letounů byli Japonci na špici! B5N a B6N byly velmi povedené.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

To fatale: Pete měl opravdu mírně archaický vzhled (postrádal jsem od Tebe něco podobného u Fiatu CR.42), ale jak Ti píše Yamato, co by měl podle Tebe splňovat letoun, jehož prvořadým ukolem bylo korigovat palbu lodních děl. Velkou rychlost asi nepotřebuje, tak dvouplošný může být, stabilní za letu byl, velký dostup byl zcela zbytečný. Já si také myslím, že to byl letoun na svém místě i pro eskortování konvojů, nebo pro hlídkovou službu. No a shodnu se v tom i s piloty F1M2, kteří si jej pochvalovali a byli s ním spokojeni.
No a co se toho vzhledu týče, mně se docela líbil, on je opravdu aerodynamicky jemný, a s tím Swordfishem bych ho ani s tím vzhledem nesrovnával.

Já vím je to Japonec viď? Tak to musíš.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Reisen píše:Já vím je to Japonec viď? Tak to musíš.

:mrgreen: mas me prokouklyho

o Fiatu CR.42 se asi nemusime bavit, to nepovazuju za kvalitni letadlo ani pro zacatek ww2, neco podobnyho jsem tam imho i napsal, ze i v porovnani s jinyma dvouplosnikama to nebylo zadny terno...

co bych cekal od letadla tyhle kategorie... asi neco takovyho, aby kdyz potkaji nepritele nebyli takovy ovce a nebylo to mysleno jenom na japonce, ale komplet na vsechny dvouplosniky, konkretne tenhle se prece nepouzival jenom k ochrane konvoju, ale sami pisete, ze i jako vyzvednej letoun a letoun pro rizeni delostrelecky palby, takze je jasny, ze se do kontaktu s nepritelem asi dostaval pomerne casto, at uz s letedlama, nebo strelbou ze zeme, s tou svoji rychlosti a bez pancerovani to musela bejt docela sebevrazda imho, veru nechtel bych v tom litat...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hm, chtěl bych vidět tvoje řešení stroje, určeného ke katapultáži z lodí, vybaveného plováky...a aby nebyl "jako ovce". Jak bys to do něj vše srovnal.

Mimochodem, F1M byl velmi obratný, čili proti útoku stíhače úplně bezbranný nebyl...ostatně to, že byl používán i jako stíhací hovoří za vše!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

1) katapultaz z lodi a vybaven zaroven plovaky???
2) japonske stihaci stroje :roll:

:mrgreen:
válka je vůl
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

fatale píše:1) katapultaz z lodi a vybaven zaroven plovaky???
A jaký podvozek by měl mít? Pásy? :shock:
Tyto stroje přistávaly po skončení akce na hladině a loď si je vyzvedla pomocí jeřábu.
Na palubě byl letoun posazen plovákem (plováky) na zvláštním vozíku který byl součástí katapultu.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ano Yamato má plně pravdu.

Že ty sis nevšimnul na bitevních lodích a křižnících katapultů na dělových věžích nebo mezi nimi. Teď nemám na mysli jen japonské lodě, ale i lodě USA, VB, Německa aj.

Na Attu byl Pete jako stíhač opravdu požíván, jistě proti PBY a bambardérům, ale jako stíhač.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ale proc bych si nevsimnul....
jenom mi to prijde zbytecnost, aby sel z katapultu, kdyz ho muzou posadit na hladinu a odtud i vzlitat...

kdyz to letadlo bylo tak super, jak pisete, jaky melo uspechy? kdyz to byla dobra stihacka, kolik na ni bylo sestrelu? kdyz to byl dobrej bitevnik, jakej to melo vyraznej bitevni uspech?

a opet jsme u toho...stihacka s 2x7mm, nebo bitevnik s 2x60kg :roll:

ani ta produkce neco malo pres 1000 kusu mi neprijde moc, spis si myslim, ze to vsechno byly letadla vyrobeny pred valkou, ktery se proste jenom nechaly doject, dokud to litalo, to je ale moje domenka, nebo se vyrabely i behem valky?

mozna by bylo zajimavy, kdyby se vam podarilo nekde vyhrabat % ztrat v boji, bysme videli, jestli jenom blbe kecam, nebo ne 8)

na druhou stranu musim uznat, ze treba americkej OS2U byl jeste asi vetsi plecka :wink:
válka je vůl
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Když navrhuješ vzlet z hladiny, tak proč se divíš těm plovákům. :o

Tento typ startu se v případě bitevních plavidel používal minimálně, hlavně kvůli zdržení a vyšší spotřebě paliva.
Teď si nevzpomenu přesně, ale pravděpodobně neexistovala bitevní loď která by měla vlastní letouny a zároveň nebyla vybavena katapulty. Dokonce i ti němečtí prckové měli katapult.

A k tomu počtu bych jenom dodal, že při jeho určení jich nebylo potřeba vyrábět víc. Primárně byl přece konstruován jako průzkumný hydroplán pro bitevní lodě a křižníky. Při omezeném počtu těchto plavidel bylo těch 1100 kusů vlastně až moc.
To že byl později používán nouzově i jako stíhačka svědčí spíš o jeho obratnosti, ne o tom že by byl pro tento účel tím nejvhodnějším typem.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Jako stíhač byl používán opravdu jen nouzově, ono zde nešlo o to vybojovat vítězství za každou cenu, ale úspěch byl zahnat bombardér od kotviště vlastních lodí, nebo nepovolit průzkumnému letounu lety nad přístavištěm. Samozřejmě to nebyl plnohodnotný stíhač, který by sestřelil např. 2 Airacobry a 3 Tomahawky během jedneho letu a cestou zpět by dokázal potopit bitevní loď. Vem si ale příklad, že se vylodil japonský výsadek, letadlové lodě se již stáhly a zůstala např. Chitose (nosič hydroplánů) a je schopen vypustit 6-10 letadel, dvouplošníků jen se dvěma pumama po 60 kg. Nezastoupil bitevníky? Ani trochu? Fatale, nebuď maximalista. Ustup alespoň trochu. :roll:
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“