Yokosuka E14Y1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Yokosuka E14Y1

Příspěvek od Reisen »

Yokosuka E14Y1 Glen

Velení námořního letectva vydalo v roce 1937 specifikace 12-Shi, v nichž požadovalo nový plovákový, pozorovací letoun pro ponorky. V té době byl ve službě E9W1 typ 96, který rychle zastarával a ač byl ve službě jeden rok, bylo třeba za něj najít náhradu. Ve specifikacích byl požadován modernější letoun, který by bylo možno snadněji připravit pro vzlet a také snadněji uložit do hangáru na ponorkách třídy I.

Soutěže se zúčastnily jinak firma Watanabe a námořní letecký arsenál v Yokosuce, vítězem se stal prototyp z Yokosuky, ale měla jej vyrábět firma Watanabe. Velikostí hangáru byly dány předem maximální rozměry a také hmotnost musela být co možná nejnižší, byl výsledkem malý a poměrně subtilní dvoumístný letoun smíšené konstrukce, který byl poháněn hvězdicovým motorem Hitachi Tempu 12 s maximálním výkonem 340 koní. Prototyp byl zalétán v září 1939 a v následujícím roce byl přijat do výzbroje jako „ponorkový průzkumný letoun typ 0 model 1-1“ označení bylo ještě změněno na „malý průzkumný letoun model 11“. Do výzbroje ponorek se dostal na podzim roku 1941.

První bojovou akcí byl průzkumný let nad Oahu dne 17.12.1941. Letoun vypustila ponorka I-7 nebo I-9, v tom se historické prameny liší, cílem letu bylo zjistit jaké je poškození přístavu. Do roku 1943 zde byly provedeny ještě asi čtyři průzkumné lety těmito letouny a nebyly Američany zaznamenány. Velmi aktivní byla ponorka I-25, která svými Gleny, takové bylo kódové jméno, prozkoumala Oahu (1.1.42), Sydney (17.2.42), Melbourne (26.2.1942), Hobart (1.3.1942), Wellington (8.3.1942), Auckland (12.3.1942) a ostrov Suwa na Fidži (18.3.1942).
Tato ponorka, tedy její letouny jako jediné bombardovaly území USA. Dne 9.9.1942 vzlétl se svým letounem rtm.Fujita sám v letounu E14Y1, který díky ušetřené hmotnosti pozorovatele mohl nést dvě zápalné pumy, z nichž každá měla hmotnost 73 kg. Nálet se podařil, ve státě Oregon byl zapálen les a byly také oběti na životech, 29.9 byl nálet opakován. Letouny této ponorky ještě v květnu stačily provést několik průzkumných letu nad ostrovem Kodiak v rámci příprav na obsazení Aleutských ostrovů. Letouny ponorek I-10 a I-30 operovaly na d Afrikou. No a jeden Glen byl i v Evropě, 6.září 1943 připlula do Brestu ponorka I-8 a zde zanechala jeden ze svých letounů, aby mohla do Japonska dopravit německý radiolokátor. Rokem 1943 ustaly akce ponorkových letadel, japonské ponorky byly pronásledovány a potápěny, v tomto roce byla ukončena i výroba Glenů.

Nosiči byly ponorky I-7 až I-11 a I-15 až I-35. Start probíhal za pomoci katapultu a přistání co nejblíže ponorky na moře.

TTD Yokosuka E14Y1 Glen

Výrobce: Watanabe Tekkosho Kabushiki Kaisha
Výroba: 1941-1943 sériová výroba
Vyrobeno kusů: 125
Osádka: 2
Motor: 1x Hitachi Tempu 12 se startovacím výkonem 340 koní
Vzletová hmotnost: 1450 kg
Rozpětí: 11,00 m
Délka: 8,54 m
Výška: 3,80 m
Nosná plocha: 19,00 m2
Max. rychlost: 246 km/h ve výšce 0 m
Dostup: 5420 m
Stoupavost: 3000 m za 10 min 10 s
Dolet: 880 km
Výzbroj : 1x pohyblivý kulomet typ 92 ráže 7,7 mm
60 kg pum

Obrázek
E14Y1.

Obrázek
E14Y1 formace.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres E14Y1
Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie zachycující start na ponorce

Obrázek Obrázek

Obrázek
E14Y1 start.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Glen na souši a za letu.

Obrázek Obrázek
E14Y1 transport

Obrázek
E14Y1 foto.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“