Nakajima C3N1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Nakajima C3N1

Příspěvek od Reisen »

Nakajima C3N1

Dva prototypy palubního dálkového průzkumného letounu, byly vyvinuty továrnou Nakajima na základě specifikací 10-Shi. Těmito specifikacemi formulovalo velení japonského námořního letectva v roce 1935 své požadavky na palubní torpédový bombardér a na průzkumný letoun. Soutěže o bombardér se zúčastnily firmy Mitsubishi se svým typem B5M1 Mabel a Nakajima s vítězným B5N1 Kate. Dalo by se říci, že když byl vývoj průzkumného letounu zadán bez soutěže Nakajimě, že je jeho výroba zaručena, ale nebylo tomu tak, zastavení výroby způsobil právě o málo mladší sourozenec torpédový bombardér B5N1.

Po vypsání specifikací, továrna Nakajima sestavila dva na sobě nezávislé vývojové týmy první tým pod vedením Katsuji Nakamury začal pracovat na projektu s továrním označením „K“, což byl torpédový bombardér a druhý tým vedl Yasudo Fukuda a tento tým pracoval na projektu a stavbě prototypů průzkumného letounu označeného „S“. To že byly ustaveny dva konstrukční týmy, ale neznamenalo, že se jednalo o dva zcela odtržené projekty. Opak byl pravdou, vedení továrny dohlíželo na to, aby si oba týmy vyměňovaly poznatky a aby byly oba projekty sjednoceny po stránce aerodynamické a zejména po stránce technologické, což mělo výhodu jak při vývoji, tak při výrobě, kdy mohla být značná část dílů shodná. Například motor Nakajima Hikari 2, motorové lože a kryty motoru byly shodné pro oba typy. Průzkumný letoun měl být třímístný, s kabinou, která by posádce umožnila dobrý výhled, rozpětí bylo omezeno rozměry palubních výtahů na 14 metrů, samozřejmě křídla byla skládací (bombardér měl z důvodu větší nosnosti povoleno rozpětí 16 metrů). Zcela nepochopitelným požadavkem námořnictva byl pevný kapírovaný podvozek pro průzkumný letoun. Pochopitelný by byl, kdyby se jednalo např. o střemhlavý bombardér, kde odpor pevného podvozku pomohl zmírnit rychlost při střemhlavém letu, ale u průzkumného letadla, kdy rychlost měla být součástí obrany…

První prototyp vzlétl v říjnu roku 1936 a námořním letectvem byl přijat jako C3N1, brzy jej ve zkouškách doplnil druhý prototyp. Letoun nevykazoval velké závady a tak zkoušky poměrně hladce pokračovaly a po necelém roce byly prototypy přijaty jako „palubní průzkumný letoun typ 97“ Působištěm obou strojů bylo především čínské bojiště a již se zdálo, že výrobě nic nezabrání, až do okamžiku nasazení B5N1. Tyto bombardéry byly přijaty pro své výkony s velkým nadšením a právě pod dojmem velmi slušných výkonů bombardérů, bylo rozhodnuto nezahajovat sériovou výrobu C3N1. Teprve později se ukázalo, že námořnímu letectvu takový stroj schází a tak bylo objednáno nejdříve dvacet průzkumných Ki-15-I Babs, pro námořnictvo mírně upravených a označených C5M1 a později třicet vylepšených C5M2. Důvod byl prostý, palubní bombardér Nakajima B5N1 nebyl v ve zcela dostatečném počtu a jeho dolet byl menší než u průzkumných letadel. Oba prototypy sloužily v Číně až do konce roku 1940 s označením S-91 а 3-92, své úkoly zvládaly dobře. Spojenecký kód nebyl přidělen. Ještě jednu konstrukční zajímavost měl tento typ, v trupu a v křídlech byly utěsněné oddíly (vnitřní plováky), které měly umožnit letadlu, při nouzovém přistání, co možno nejdelší setrvání na hladině.

Zdroj:
Rene J. Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War


TTD Nakajima C3N1

Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha v Ottu
Výroba: 1936
Vyrobeno kusů: 2 prototypy
Osádka: 3
Motor: 1x Nakajima Hikari 2 se startovacím výkonem 840 koní
Vzletová hmotnost: 3000 kg
Rozpětí: 13,95 m
Délka: 10,00 m
Výška: 3,00 m
Nosná plocha: 30,00 m2
Max. rychlost: 386 km/hod
Dostup: 6670 m
Dolet: 2280 km
Výzbroj :
1x pevný kulomet typ 92 ráže 7,7 mm
1x pohyblivý kulomet typ 92 ráže 7,7 mm

Přebal kitu firmy AML

Obrázek
C3N1 AML

Obrázek
C3N1 foto.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Další fotografie obou prototypů

Obrázek Obrázek

Obrázek
C3N1 foto - 3x
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

vy nás ale zásobujete, pane Karfík :mrgreen:
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“