Armádní strategický průzkumný letoun Mitsubishi Ki-15

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Armádní strategický průzkumný letoun Mitsubishi Ki-15

Příspěvek od YAMATO »

Vývoj tohoto letounu začal v roce 1935. Japonská armáda měla na svou dobu velmi vysoké požadavky, rychlost měla být minimálně 450 km/h ve výšce 3000 m při doletu 1000 km do hloubky nepřátelského území. 23. 7. 1935 obdržela firma Mitsubishi tyto požadavky. Trojice konstruktérů, Fumihiko Kono, Tomio Kubo a Masakichi Mizuno, vytvořila velmi dobře aerodynamicky řešený stroj. V prosinci 1935 začala stavba prototypu. Pro pohon byl použit motor Nakajima Ha-8 o výkonu 551 kW. Zkoušky, započaté v květnu 1936, přinesly jednoznačný úspěch, maximální rychlost byla plných 481 km/h v 4000 m (a to při pevném podvozku!), letové vlastnosti velmi dobré, jedinou vadou byl špatný výhled pilota směrem dopředu dolu, zapříčiněný širokým krytem motoru. Druhý prototyp se proslavil pod jménem Karigane I, když pod značkou tiskového koncernu Asahi Shinbun vykonal etapový přelet z Japonska do londýna ve dnech 6. - 9. 4. 1937, přičemž vytvořil světový rekord, když vzdálenost 15353 km urazil za 51 hodin, 17 minut a 23 sekund.

Po drobných změnách byl stroj zaveden do sériové výroby pod označením typ 97 model 1 neboli Ki-15 I. První stroje se k jednotkám dostaly v květnu 1937. Nasazeny byly v Číně již od srpna téhož roku a prokázaly výtečné vlastnosti, jedině Polikarpov I-16 byl schopen je reálně ohrozit. Pro ochranu měly pouze jeden kulomet typ 89 ráže 7,69 mm v hřbetním střelišti, hlavní ochranou byla vysoká rychlost. Ve výbavě se nacházela sada leteckých kamer a radiostanice Hi-4. V případě potřeby bylo možno podvěsit pumy do celkové hmotnosti 250 kg.

Armádní letectvo však neusnulo na vavřínech. Zabudováním motoru Mitsubishi Ha-26-I o výkonu 662 kW měly výkony ještě dále narůst. Motor měl také oproti Ha-8 podstatně menší průměr, což mimo zlepšení aerodynamiky slibovalo také zlepšení výhledu pilota. Stroj, označený typ 97 model 2 neboli Ki-15 II, poprvé vzlétl v červnu 1938 a nárůst výkonu se ukázal být skutečně výrazný, maximální rychlost stoupla na 510 km/h! Sériová výroba tohoto provedení se rozběhla od září 1939.

V tomto roce vnikla také další varianta. Zástavbou motoru Mitsubishi Ha-102 o výkonu 772 kW se podařilo zvýšit maximální rychlost na 530 km/h. Vznikly však jen dva prototypy této verse, označené Ki-15 III. V té době se totiž chýlil k závěru vývoj průzkumného letounu nové generace, typu 100 neboli Ki-46, který sliboval a také skutečně přinesl podstatně vyšší výkony. Ki-15 III zůstal pouze zálohou pro případ neúspěchu tohoto stroje.

Rivalita mezi armádou a námořnictvem v Japonsku je všeobecně známou věcí. Výkony Ki-15 však byly natolik skvělé, že došlo k něčemu šokujícímu: námořnictvo objednalo stejný letoun, jaký byl vyráběn již pro armádu! V roce 1938 bylo ojednáno 20 kusů letounu označeného typ 98 model 1 neboli C5M1. Poháněny byly motory Mitsubishi Zuisei 12 (námořní varianta Ha-26-I) o výkonu 643 kW. Následovala obědnávka na 30 C5M2. Tyto stroje, ačkoliv poháněné výkonným motorem Nakajima Sakae 12 o výkonu 689 kW, však byly natolik výrazně přizpůsobeny podle požadavků námořnictva, že to přineslo více škody než užitku. Maximální rychlost klesla na necelých 490 km/h, velmi výrazně poklesl dolet.

Celkově bylo postaveno 439 strojů Ki-15 a 50 C5M. Mimo Číny a bojů se Sověty byly nasazeny také v počátečních bojích v pacifické oblasti, především v Malajsii a na Filipínách. Podílely se např. na zničení svazu Z, když jeden C5M2 10.12.1941 svaz objevil a navedl na něj útočné stroje. Dosti rychle se však projevily i zápory stroje, především absence jakékoliv pasivní ochrany. Ani rychlost již nebyla dostatečná a proto byly urychleně nahrazovány skvělými Ki-46. Stroje samozřejmě dále sloužily a to jako cvičné či kurýrní, ke konci války se dkonce oběvily i v sebevražebných jednotkách.

TECHNICKÉ ÚDAJE (Ki-15 II / C5M2)

ROZMĚRY
Rozpětí: 12 m
Délka: 8,7 m
Výška: 3,34 m / 3,47 m
Nosná plocha: 20,36 m2

HMOTNOST
Prázdná: 1592 kg / 1715 kg
Vzletová: 2189 kg / 2345 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 518 km/h / 487 km/h
Dostup: 10000 m / 9600 m
Dolet: 2400 km / 1100 km

Obrázek
Karigane I 4.

Obrázek
Ki-15 I.

Obrázek
Ki-15 II.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Dobrý! Doplním Tě ještě fotogarafií Ki-15-I v armádním provedení a námořní C5M2

Obrázek
Ki-15-I foto.

Obrázek
C5M2.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Reisene, ne abys psal o Ki-46, mám ji rozepsanou!...Prosím!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Klidně piš, kdybys potřeboval nějaké info, dej vědět, pokud budo mít podklady pošlu Ti to. Zahrneš do toho doufám prototypy, Ki-46-I, Ki-46-II, Ki-46-IIKAI, Ki-46-III, IIIKAI a také Ki-46-IV?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Kompletně vše.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“