Nelson píše:
(...) Po odplutí na bezpečnou vzdálenost otočil k západu a začal Grafa Spee sledovat. Po celodenním boji zakotvila německá válečná loď v Montevideu a Langsdorf dostal 72 hodin na odstranění škod a opětovné odplutí. Ajax a Achiles zakotvily mimo 12 mílové pobřežní pásmo a později se k nim připojil i Cumberland. Ten vyplul bez rozkazu z Falkland již při prvních zprávách o probíhající bitvě. Zároveň z Ria de Janeira vyrazila maximální rychlostí i skupina K (Ark Royal a Renown), byla však příliš daleko. To však nezabránilo Harwoodovi v tom, aby 15.12 úřady v Montevideu nepožádal o zajištění pořádku až desítky námořníků z letadlové lodě a bitevního křižníku, které prý připlují další den, dostanou propustky k návštěvě města.
Mezitím Langsdorff kontaktoval Raedera a požádal o další pokyny. Potom se však dozvěděl o „britských posilách“ a odeslal do Berlína novou depeši se třemi návrhy. Buď internace v Uruguai, proražení blokády a odplutí do Buenos Aires nebo potopení lodi. Raeder předložil správu Hitlerovi a ten rozhodl , že do úvahy přicházejí druhá a třetí možnost. Internace byla okamžitě zamítnuta.
Večer 17.12.1939 tedy Graf Spee opustil uruguaiské Montevideo. Na lodi bylo jen několik členů posádky, zbytek tajně přestoupil na tři německé nákladní lodě. Přibližně v 19.30 se válečná loď zastavila a opustil ji i zbytek námořníků, kteří předtím po celém plavidle rozmístili nálože. V 19.56 Grafa Spee roztrhl obrovský výbuch a loď dosedla na dno. Hlavní paluba a nástavby čněly nad hladinu a postupně je trhaly výbuchy munice. Trvalo další 4 dny než požár strávil vše hořlavé a uhasl. Němečtí námořníci mezitím odpluli do Buenos Aires kde se Langsdorff v noci z 19. na 20.12.1939 zastřelil.
(...)
Nabízím úhel pohledu na širší souvislosti za kterých se KM rozhodovala ohledně komunikace s AGS v Montevideu.
a) IMHO v 1939 nebyly na oceánech žádné pomocné křižníky KM v roli korzárských plavidel
b) ze 4 těžkých lodí KM s větším akčním rádiem ve službě v 1939 byly na moři pouze 2 - AGS a další panzeschiffe Deutschland (Admiral Scheer a "klasický" CA Admiral Hipper byli doma)
c) tyto 2 hladinové korzárské lodě KM "honilo" po světových oceánech velký počet válečných lodí (ať už britských či francouzských)... srovnávám se situací o rok později... citelně lepší možnosti "lovců" v 1939 vidím díky tomu, že rychlé letadlové lodě v zimě/podzim 1939 měly menší počet úkolů než o rok později - ve druhé polovině roku 1940 sice rychlých letadlových lodí bylo
početně zhruba stejně (ztrátu ve formě potopení Glorious na jaře 1940, nahradila Illustrious, resp. Formidable), ale rapidně narostl počet úkolů (jednak kvůli tomu, že válečným angažmá Itálie se Středomoří a část Indického oceánu staly místem přímých bojových střetů i na souši... druhým faktorem způsobujícím nárůst úkolů bylo obsazení přístavů na francouzském pobřeží).
Rovněž velkou výhodou v 1939 bylo, že na "lovení" německých korzárů se podíleli francouzské válečné lodě - vypíchnul bych zejm. oba bitevní křižníků třídy Dunkerque a z francouzských CA bych zdůraznil 5 novějších (tj. 4x Suffern a Algérie)
d) doplním srovnání se situací o rok později, tj. ve druhé polovině roku 1940 již bylo na moři nebo postupně vypluly či se chystaly vyplout:
oba Scharnhorst, panzeschiffe
Admiral Scheer, CA
Admiral Hipper(tj. neúčast panzeschiffe Lützow (ex Deutschland) patrně tolik nebyla znát)
+ lodě první vlny
pomocných křižníků na korzárské plavbě: jako Orion, Atlantis, Widder, Thor, Pinguin, Stier, Komet, Kormoran
Možná se pletu, ale v 1940/zimě 1941 se "lovcům korzárů" nepovedlo zneškodnit žádnou korzárskou loď KM (a to ještě KM nebyla v
teoreticky plných stavech, bo již výše uvedená absence panzeschiffe Lützow, potopený CA Blücher během norské invaze a nebylo uspíšeno zařazení do služby CA Prinz Eugen). Plus efekt italských pomocných křižníků (Ramb 1, 2, popř. Ramb 4) hrozících, že vyplují z Italské východní Afriky do Indického oceánu.
V zásadě jediným úspěšným bojovým vystoupením RN na podzim/zimě 1940 byly "remízy"...
-CA
Berwick proti CA Admiral Hipper,
- sebeobětování ozbrojené transportní lodě
Jervis Bay proti panzeschiffe Admiral Scheer a
- to že se ukázala prospěšnost nasazovat bitevní lodě jako součást doprovodu konvojů tj. stará BB
Ramiliesjako prevence proti beztresným operacím obou Scharnhorst
Závěr: možná by dávalo smysl se pokusit probít z uruguayského Montevidea do argentického Buenos Aires a tam se nechat internovat (neboť zatímco Uruguay spíše byla neutrální, tak Argentina tendovala ke (slovním) podpoře Třetí říše), tak aby britové/francouzi nemohli vyšpionit detaily z vybavení panzeschiffe během internace v Montevideu.
Pokud by snad byla zvažována možnost, že po vyplutí z Montevidea se pokusí probít do Buenos Aires, aby po tamním případném provedení nejnutnějších oprav a po případném doplnění munice/PHM pokračoval řekněme v lednu 1940 v korzárské aktivitě, tak IMHO by to bylo zbytečné. Zbytečně by umírali námořníci válečných lodích na obou stranách.
Z mého osobního pohledu - obdivuji, že AGS "přežil" těch zhruba 10 týdnů korzárské činnosti proti tak silnému nepříteli... Jestli jeho kapitán při a těsně po bitvě mohl pracovat líp, to si jako laik (="suchozemská krysa") nedovolím hodnotit.