zzz píše:Takže "úzké hrdlo" nebyla ani tak vyzbrojování bombardérů proti americkým letadlovkám. A dokonce ani hlavní zádrhel nespočíval v nedostatku A6M současně pro CAP i pro doprovod bombardérů útočících na americké LL. Ale japonský problém spočíval v nepříliš vysoké efektivně organizace CAP (to nekritizuji jako chybu, spíše to vnímám jako odraz tehdejší úrovně technologií/know-how).
V případě toho útoku Dauntlessů byla ta organizace leteckých obranných hlídek opravdu nedostatečně efektivní, nicméně pokud šlo o izolované útoky tak jim to fungovalo většinou dobře, stačí se podívat jak si poradili Japonci s útoky vedenými z Midway. Kombinovaný úder současně vedený z různých směrů a výšek neměli šanci zastavit (přesněji rozbít tak aby nebyl efektivní), tehdy to neuměl nikdo na světě a asi jediní Američané to během války zvládali, ale až někdy od roku 1944.
Je opravdu těžké najít i třeba teoreticky nějaké lepší řešení. Bez radaru byli tak nějak nuceni používat torpédoborce jako předsunuté hlídky které po odhalení leteckého útoku začaly vypouštět kouř a tím v podstatě naváděly stíhače na hlídce nad svazem. Ono mezi námi při leteckém útoku při absenci radaru to bylo asi to nejlepší využití jejich torpédoborců protože k samotné protiletadlové obraně neměly moc čím přispět. Narozdíl od amerických protějšků neměly dvouúčelová hlavní děla a těch pár 25 mm protiletadlových kanónů mizerné kvality co měly by asi situaci nezachránilo.
zzz píše:
Zajímavé,neboť už od 1937 (od nasazení Kagy v oblasti středočínského pobřeží - Šanghaj, a v menší míře oblast Kantonu atd) bych předpokládal, že právě organizaci CAP u japonských lodí bude špičková, možná nejlepší na světě.
Jenže při tom nasazení u Číny ten jejich koncept obrany svazu nikdo pořádně neprověřil takže neměli potřebu ho měnit nebo modifikovat. A jak jsem psal, ono asi nebylo ani jak to vylepšit. I když - mohli si uvědomit že stíhačky potřebují kvalitní rádio, že mít všechny letadla na stejné rádiové frekvenci není dobrý nápad a že vlastně nikdo nemá kontrolu nad tím jak se ta která část stíhací hlídky chová v případě napadení.
zzz píše:
Nemáš nějaký zdroj o tom, jak konkrétně probíhala organizace japonské CAP u svazů letadlovek v 1942? Zajímalo by měl Operace C (04/1942) a srovnání, jak se japonci zlepšili o něco později - v období střetů letadlovek v oblasti Šalamoun (05/1942 v Korálovém Moři i v rámci Guadalcanal 08/1942 i 10/1942).
Ve zkratce - k žádnému zlepšení organizace leteckých hlídek během celého roku 1942 vlastně nedošlo. Těsně po bitvě u Midway začal tedy být k dispozici pro obranu svazu letadlových lodí radar a počet nesených stíhaček na palubě byl zvýšen, ale ve finále to situaci nějak výrazně neovlivnilo. Radar byl nespolehlivý a i když fungoval a odhalil nálet tak stále nebylo možné efektivně navádět stíhače na hlídce, tedy ne proti podobnému kombinovanému úderu o které jsme se tu bavili. A stále docházelo i na podzim 1942 k situacím kdy Japonci zjistili že na ně někdo útočí až v okamžiku kdy začaly padat pumy. A i když radar určitě pomohl tak stejně Japonci nebyly schopni efektivně ten úder zastavit. U Santa Cruz odhalil radar na Shokaku relativně početně skromnou skupinu letadel z Hornetu hodně dopředu, stíhačky byly poslány ji zachytit a přesto byla Shokaku těžce zasažena. Na druhou stranu - úplně stejné problémy měli Američané a ani oni nebyli schopni navzdory včasnému varování radarem a akci svých stíhaček zabránit leteckým úderům na své letadlové lodi.
zzz píše:
P.S. Díky za zajímavý postřeh s Taiyo jako eventulní možné lodi pro přepravu japonských letadel pro jejich umístění na Midway, až bude dobyta. Nicméně combinedfleet.com uvádí, že 25.května odplula z (krátké) návštěvy doků v Kure. Hlavní japonský útočný svaz z Japonska vyplouval nazítří. A transportní lodi, vyplouvající z Japonska, vypluly už něco dřív, tuším cca kolem půlky května (myslím to tak, že doprovodné tankery pro pomalešjí lodě nepotřebovaly vysokou rychlost, IMHO možná IJN nedisponovala dostatek rychle plujících tankerů). Tj. teoreticky asi by Taiyo byla řešením převozu A6M namísto jejich transportu na prvoliniových japonských letadlovkách, ale asi to mělo nějaký háček (např., že úmyslně nechali nějakou loď s pevnou letovou palubou v oblasti japonska, kdyby se objevil nějaký další americký nájezd a la Doolitlův nálet ... ale to je jen spekulace).
To že byla Taiyo v suchém doku pouze čtyři dny naznačuje že ty opravy co tam byly provedeny mohly počkat. Já myslím že kdyby Japonci chtěli tak klidně mohli poslat 6. Kokutai na palubě Taiyo, každopádně k tomu nedošlo. Vím že to je jen příklad, ale stejně - nemyslím si že to bylo kvůli tomu aby byla v Japonsku loď s letovou palubou, byla tam přece tak nějak bojeschopná Zuikaku. Háček byl pravděpodobně v tom co jsi tu již napsal (a ještě se k tomu dostanu) - nebylo třeba použít další loď pro přepravu 6. Kokutai protože pro letadlové lodě stejně nebyly k dispozici žádné záložní stíhačky (i s piloty) a tak nebyl důvod letadla 6. Ku nepřevážet je tak jak je převáželi.
zzz píše:
Nicméně nabízela by se možnost použít eskortní letadlovou loď patřící japonské armádě (to není omyl, opravdu nepatříla pod IJN), která v době příprav na bitvu o Midway patrně fungovala na zásobovacích linkách (nevím jestli převáženým nákladem byly letadla či klasické cargo)
http://www.combinedfleet.com/Akitsu_t.htm TTD o této lodi (a její sestře) se různí.
Velmi vzdálená možnost, že by armáda půjčila loď námořnictvu je vysoce nepravděpodobné. Navíc to vlastně nebyla eskortní letadlová loď ale specializovaná výsadková loď, té by se armáda asi jen těžko vzdávala jen proto že námořnictvo potřebuje něco pro převoz letadel.
zzz píše:
P.P.S.Také je otázkou jestli v době příprav na bitvu o Midway existoval dostatek A6M s piloty schopnými operovat z japonských letadlových lodí. Myslím jako posily do existujících palubních skupin vyplouvajících k Midway. Tj. jestli těch 21 A6M patřících pozemní 6. Kokutai nebylo vyplnění prostoru, který by beztak zůstal nevyužit na japonských letadlovkách mířících k MIdway.
Velmi dobrá úvaha. V té chvíli Japonci podle všeho neměli žádné záložní A6M2 s vycvičenými piloty které by mohli přidělit těm čtyřem letadlovým lodím plujícím dobýt Midway. Byli na tom dokonce dost zle, stačí se podívat na to jaká byla situace se stíhači na letadlové lodi Junyo - z 18 Zer na palubě jich 12 patřilo 6. Kokutai a jen 6 Junyo. K pilotům viz. níže.
zzz píše:
Nemyslím, že by v praxi asi bylo snadné řešení přesunout piloty s letadly ze Zuikaku, Shokaku po jejich návratu z Korálového moře. Mj. kvůli jisté rivalitě, která je popsána v Shattered Sword (kapitola 5 "Transit") ve smyslu, že osádky a piloty na Shokaku a Zuikaku byly považováni za méně schopné v očích jejích kolegů na Kaga, Akagi, Soryu, Hyriu.
Přesun pilotů a letadel ze Zuikaku a Shokaku bylo jedinou možností jak posílit ostatní letadlové lodě, proč to neudělali můžeme jen odhadovat. Zřejmě by to až takový problém nebyl, protože po návratu Zuikaku a Shokaku do Japonska se část jejich letců přesunula právě na ostatní lodě, což bylo naplánováno již předem (bitva v Korálovém moři na to neměla vliv). A když se vrátíme k Junyo - i když měla 18 stíhaček tak pouze 5 pilotů patřilo Junyo, 3 další byli dočasně zapůjčeni z Shokaku, 2 z Ryujo a zbytek tvořili letci z 6. Kokutai (z nich jen 4 byli vycvičeni pro palubní operace). Na druhou stranu jeden stíhací pilot z Junyo byl během bitvy o Midway dočasně zapůjčen na Soryu. Takže přesun pilotů mezi loděmi Japonci praktikovali. Mimochodem vědět že stavím letadlovou loď (Junyo) a v okamžiku jejího zavedení do služby pro ni nemít k dispozici vycvičené stíhací piloty je něco nepochopitelného.
zzz píše:
"Jestli levobočci (míněno Shokaku a Zuikaku) dokážou dosáhnout vítězství, tak synové z řádného manželství (míněno Kaga, Akagi, Soryu, Hyriu) nemají sobě rovného po celém světě"
Ta rivalita jistě existovala, Parshall a Tully o tom nicméně píší především v souvislosti s tím proč si Japonci mysleli že 4 letadlové lodi na operaci proti Midway pohodlně stačí.
EDIT: Ryuho na Ryujo.