Bitva o Británii - 3. část

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Bitva o Británii - 3. část

Příspěvek od Haness »

Po začátku celkového boje mezi RAF a Luftwaffe si piloti obou stran mohli dobře prohlédnout taktiku druhé strany a taky se podle ní zařídit. Jak už jsem psal v článku o taktice tak RAF používala už z dob předválečných taktiku kdy letadla létala v trojici které se říkalo „roj“ pokud letělo rojů víc utvořili formaci která vypadalo jako přední část písmena B. Luftwaffe naproti tomu používala tzv. „čtyřprstou“ formaci, většinou čtveřice strojů letěla vedle sebe a kousek za a pod ní letěla další čtveřice, takovéto řady po 4 letadlech obvykle létaly 4 za sebou.

Dobře tohle vystihl jeden pilot Luftwaffe který prohlásil něco ve smyslu že formace ve kterých létala RAF byla výborná na přehlídky – přesně držený tvar, malá vzdálenost samotných letadel od sebe), ale v boji byla tato formace kamenem úrazu. Šlo totiž o to že ve formaci RAF letadla mela mezi sebou jen malinké rozestupy, tato formace byla opravdu sevřená. Piloti se proto při náhlém napadení stíhači RAF museli opatrně rozestoupit což zabralo těch pár drahocenných vteřin které je dělily od sestřelení. Formace Luftwaffe byla v tomto ohledu výborná, piloti ji ozkoušeli už v občanské válce ve Španělsku, při letu v této formaci se letadla od sebe oddálila tak že měla mnoho prostoru a mohla se tak velice rychle rozestoupit, piloti měli výborný výhled.
Svou zranitelnost si piloti RAF brzy uvědomili a začali proto používat také „čtyřprstou formaci.“

Tak a teď k samotnému „Dni orla“

Den orla měl, a také byl jakýmsi úvodním dnem přímých útoků proti VB. Do této doby byly útoky němců na území Anglie spíše vyjímečnými , útočilo se hlavně v kanálu La Manche. Göering chtěl na Anglii zaútočit co nejdříve, bránilo mu v tom však několik faktů:

- zázemí pro Luftwaffe nebylo dostatečně vytvořeno, chyběl dostatečný počet všech strojů, pozemní personál, vybavení letišť, atd.
- velitelé jednotlivých leteckých armád Luftflotte mezi sebou měli spory, ty se týkaly především taktiky. Jednotlivé armády chtěly rozkazovat těm druhým na co mají útočit, a také se neustále hádali ohledně taktiky a také přidělování nových letek
- Göering také potřeboval svolení Hitlera

Hitler mu toto „povolení“ udělil a Göering tak mohl začít pevně plánovat samotný Adlerangriff – „útok orla“ – tak bylo nazýváno celkové útočení němců proti stanicím vojenského letectva Velké Británie. Hitler však měl jednu velikou výhradu – v žádném případě se Luftwaffe nebude zapojovat do „teroristických náletů“ proti civilnímu obyvatelstvu. Toto mělo být údajně až poslední možností, největší zákaz se týkal letovému prostoru kolem Londýna, útoky na zejména na Londýn Hitler přímo zakázal.

Po udělení souhlasu vůdce byla vydána směrnice č.17: „K vytvoření podmínek pro definitivní porážku Anglie budou zahájeny následující akce – Luftwaffe by měla jednou provždy zničit RAF a britskou leteckou obranu, zaútočit nejen proti vzdušným silám, ale také proti leteckým základnám, zásobovacímu systému, leteckému průmyslu a také proti závodům kde se vyrábějí díly pro letadla. Až toho bude dosaženo, mají být zničeny přístavy na Jižním pobřeží VB s vyjímkou těch které byly určeny k použití německými výsadkovými vojsky. Luftwaffe toto musí provést bleskově a bezohledně tak aby byly ochráněny síly určené pro vylodění Seeloöwe.“

I velitelé RAF si byli jistí že následné útoky přímo proti Anglii jsou na spadnutí. Velitel stíhacího letectva RAF Dowding proto vydal následující rozkaz: „ Bitva o Anglii začne každým okamžikem. Vojáci Královského letectva, osudy generací jsou ve Vašich rukou.“

Britové měli v této době malý problém, často se stávalo že se piloti pouštěli do honů na Luftwaffe a než se nadáli byli na Francií sestřeleni, i němci si tohoto všimli. Třeba sám Adolf Galland na těchto „nájezdnících“ učil své nováčky, vydal se od pobřeží Anglie sám když věděl že se za ním spouští osamovený stíhač RAF, když dosáhl bezpečného místa u Francie, vylétla proti překvapenému nájezdníkovi horda letadel LW.

Konečný Den Orla přišel 13. srpna 1940,toto datum přišlo po mnoha oddalováních, uskutečnění také kazilo počasí, samotného 13. srpna nebylo příliš dobré, ale nakonec se zlepšilo. Němci proto ranní operace posunuli na odpoledne. Tento rozkaz však k mnohým jednotkám přišel až pozdě, letka 74 bombardérů Do-17 se zhruba 50-ti doprovodnými Me-110 vzlétla proti svým cílům v Kentu, letišti a objektům k němu přiřazeným. Stíhačky se vrátily, ale bombardéry letěly dále pod vedením plukovníka Johannese Finka, ten čekal že je ochrání silná vrstva mraků když jim odletěla eskorta. RAF však špatně odhadla počet přilétajících letadel a poslala menší počet letadel než bylo potřeba. Byly sestřeleny 4 bombardéry a další 4 poškozeny, bombardéry však dosáhly svého cíle a bombardovali letiště v Eastchurchi. Tady zničila na zemi několik Spitfirů a lehkých bombardérů a celkem dost budov na letišti – za 10 hodin však bylo letiště opět naplno provozuschopné.
Kolem 16. hodiny však němci vyslali plnou sestavu bombardérů a doprovodných stíhaček které měli zaútočit na několik cílů které se nacházely mezi Southamptonem a Temží, bylo zapojeno mnoho letadel, Ju-88, Dorniery 17, He-111, Štuky. Velké množství letadel se zaměřilo na přístav v Southamptonu, proti nim vzlétla RAF, v jejím rámci i letadla Blenheim, ty byly experimentálně vybaveny radarem a zkoušelo se jejich použití pro boj v noci pže se nehodily pro boj za dne, byly pomalejší než třeba Ju-88. S Ju-88 se také střetly a tato německá letadla jim uštědřila ránu, několik jich sestřelila a poškodila. Těmto bombardérům se podařilo zdevastovat velké území přístavu a okolí. K cílům v okolí Southamptonu se snažily dostat i Štuky, ty však narazily na Spitfiry které je zastavily – 9 z nich sestřelily a další poškodily, zbytek se poté rychle otočil nazpět. Tohoto dne byl Göering velice potěšen úspěchy svého letectva, především udávanými počty sestřelených letadel, nechal proto objednat šampaňské pro své vojáky, bohužel nevěděl o skutečných počtech, domníval se že sestřelili 88 stíhaček (70 Spitfirů, Hurricanů a 18 Blenheimů), ztráty vlastních letadel byly ohlášeny jako 18 letadel.Kdyby se však dozvěděl o skutečných počtech moc by ho to nepotěšilo, Luftwaffe sestřelila 13 letadel RAF a sama přišla o 11 stíhaček a 23 bombardérů. Navíc tu byl další aspekt který byl + pro Brity, posádky letadel Luftwaffe deprimovalo že RAF vždycky věděla kde jsou.

Po dvou dnech ode dne orla, se Luftwaffe znovu pustila do horlivých náletů na základny RAF, počasí tohoto dne bylo výborné a Luftwaffe proto zapojila velké procento svých dostupných strojů. Odhaduje se že tohoto dne bylo použito 975 stíhaček, 432 bombardérů a zhruba 200 střemhlavých bombardérů. Do útoku se zapojila i Luftflotte 5, ta se rozhodla že zaútočí na cíle mezi Tynemounthem a Yorkshirem. Samozřejmě i na této straně byly radary které je ihned zjistily. Stíhačky RAF proto měly dostatek času zaujmout pozice, poté co se 65 He-110 zhruba 35 Me-110 přiblížilo stíhačky RAF na ně okamžitě zaútočily arozehlnaly je do mnoha stran, bombardéry tak ani neměly šanci pořádně se dostat ke svým cílům. V druhé vlně letělo nekoli bombardérů Ju-88 s eskortou Me-109, těm se podařilo zasáhnout letiště v Bridlingtonu a zničit několik bombardérů. Bylo sestřeleno 16 He-111, 6 Ju-88 a 10 Me-110, tento útok byl pro němce utrpením pže se jim nepodařilo sestřelit ani jedno letadlo RAF.

Jih Velké Británie
Tady to bohužel bylo na jihu kde se němcům dařilo neustále bombardovat letiště RAF, poničena byla těžce letiště kolem Londýna, bojovalo se na velké ploše. Luftwaffe celkem sestřelila 34 letadel RAF. Tady se RAF podařilo sestřelit celkem 19 letadel Luftwaffe.

Po tomto dnu – 15. srpnu 1940 byly sváděny urputné boje takřka každý, měly podobný scénář, Luftwaffe se mermomocí snažila dostat nad letiště, důležité přístavy, nebo továrny vyrábějící letadla, nebo díly do nich.RAF se je snažila horlivě zastavit.

Za krátkou dobu se začalo stále víc ukazovat jak se letadla jako Me-110 a Ju-87 nehodí do boje s hbitou RAF, Göering je proto stáhl z větiny bojových nasazení nad Anglií.
Další co se domnívali Němci bylo to že se jim daří neustále oslabovat RAF, 20. srpna měla RAF podle německé rozvědky jen něco kolem 150 letadel, měli jich však více jak 750, horší to bylo s letci kteří neustále scházeli. Britové při prvních bojích nechtěli nasadit cizí piloty pže se velice obávali že jejich menší znalost jazyka by mohla být spíše záporným aspektem než kladným. To znamená že letci ze zemí jako Polsko, Francie a samo že i naši piloti z ČSR museli být na zemi a čekt, to se však změnilo poté co už ztráty letců začínaly být velice citelné a také po události která se stala jednoho srpnového dne. Polská letka která byla na cvičném letu se střetla s němci, podařilo se jim sestřelit několik bombardérů a stíhaček.

Města zatím zůstala takřka netknuta, ale to se mělo změnit.

Obrázek
Bristol Blenheim
Obrázek
Messerschmitt Me-110
Naposledy upravil(a) Haness dne 12/2/2006, 19:49, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pane děkuji za popsání " dne Orla ", popsání konzervativní stíhací taktiky RAF, samozřejmě Angličanům velice trvalo, než změnili taktiku stíhacích skupin. Dále všimněte si své věty, Němce deprimovalo, že onich stále Angličané vědí. V této době měli Angličané 1/2 - 2/3 radiolokátorů " metrového pásma ( m -RL přehledový radiolokator na 600 - 700 km. Metrový znamená radiolokační vlna má metr ) rozbité a informace předávali letecké hlídky ( mnou nazývané videohlásky ). Čtěme co píšeme a analyzujme řečené. To nic nemění na skutečnosti, že jste zde tento den popsal skvěle.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

takovéto podrobnosti co se týče radarů opravdu nevím, ani pořádné počty ani technické "dovednosti" co se týče radarů, takže jestli můžete doplnit tak jen do toho...

Kdybych k tomu měl podrobnosti tak bych to sem samo že napsal...v knize odkud píšu je napsáno že pro německé posádky, především bombardérů bylo velie deprimující že se při drtivé většině náletů potkaly se stíhačkami RAF, o tom jak byli zjištěni už se podrobnosti neuvádějí...zase je pravdou že se údaje o samotných radarech jsou velice rozdílné, při útocích Luftwaffe na radary je někde napsáno že byla zničena stanice v Rye a jinde že byl zničen radar ve Ventnoru...ale to jen tak na okraj
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ano správně pane říkate zde vše i o radarech, co lze o srpnu a září 1940 v historických pramenech získat, já od vašich prvních reportáží popisuji, že tyto metrové radary ( vlnová délka byla metrová ) nebyly dokonalé, zjistily jenom, že letadla letí, azimut a směr a ostatní doplňovaly ostatní služby, včetně změn směrů množství letadel a jejich typů. Teprve při přechodu na jinou vlnovou délku a zdokonalení " Radiolokátorů " což se stalo trochu v roce 1941 se informace zdokonalily. Rok 1940 a RL technika je nafukována v souvislosti s celkovým hrdinstvým lidí té doby.
Prosím pokračuj, jedeš skvěle.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To pořádně nedokážu posoudit jak to všechno bylo nafukováno, jednoznačně co je známé je to že během samotné bitvy byly oběma stranami hodně zveličovány počty sestřelů které udávaly jednotlivé jednotky a tudíž i strany....
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Mluvil jsem o tom s michanem telefonem. Má se to asi takto:
V r.1940 ten radar pouze ukázal skvrnu,která znamenala,že cosi letí. Naprosto se z něj nedalo vyčíst,zda jde o průzkum,stíhače,či bombardéry - tj jaké hrozí nebezpečí. Taktéž nešlo zjistit,zda je cílů 5 -nebo 100. atd

Proto zdůraznňoval tu roli "naslouchačů",kteří dokázali upřesnit informaci "že něco letí" do podoby,kdy velitelé PVO už mohli rozhodnout,jaká se přijmou opatření. Zda vystartuje 10stíhačů,100 stíhačů,vyhlásí se nálet a schování obyvatelstva do krytů, či vzlétnou výškový stíhači na ůder proti průzkumu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

vejsku z nej vedeli, vedeli i rychlost, s tim se da uz slusne operovat do zacatku...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Vejšku čeho? Rychlost čeho? Z toho,že "něco letí" se zas tak moc nevyčte, pouze to je echo,že se "něco" děje. Ale co?
Má smysl proti průzkůmnému letounu posílat celý stíhací svaz a proti svazu bombardérů 2 výškové stíhače? Kvůli každému letícímu objektu vyhlašovat protiletecký poplach?

O to šlo - přesně identifikovat cíl(e),aby se mohlo zvolit vhodné protiopatření. A tuto přesnou identifikaci ty radary neuměli.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Úpřesnil to zde všechno Pegeucko, teprve na základě všech upřesněných údajů od všech zdrojů se vydávaly rozkazy, kam ktérá stíhací letecká skupina vzlétne. Radilokátor té doby skutečně ukázal bílou skvrnu na azimutu ( když bylo letadlo 1, tak tečku, když jich bylo více tak bílý flek ), ta se pohybovala na obrazovce. Nikdo v té době ještě neměl takové zkušenosti, aby z toho něco vyvodil. Teprve později vznikali odborníci na radiolokaci a také dokonalejší RL. Uvědomme si, že byl srpen 1940.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

V době kdy už Angličanům "teklo do bot" bylo k těm skvrnám, u kterých jak píšeš podle radaru nemohli určit kolik letadel přilétá posílaly samotné roje, ty podle přímého kontektu s nepřítelem povolávaly další případné stíhačky. V době kdy se toto konalo si nemohli dovolit poslat nikoho, i 3 stíhačky proti množství nepřátel dokáže přibrzdit jejich případný postup.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

michan píše:Úpřesnil to zde všechno Pegeucko, teprve na základě všech upřesněných údajů od všech zdrojů se vydávaly rozkazy, kam ktérá stíhací letecká skupina vzlétne. Radilokátor té doby skutečně ukázal bílou skvrnu na azimutu ( když bylo letadlo 1, tak tečku, když jich bylo více tak bílý flek ), ta se pohybovala na obrazovce. Nikdo v té době ještě neměl takové zkušenosti, aby z toho něco vyvodil. Teprve později vznikali odborníci na radiolokaci a také dokonalejší RL. Uvědomme si, že byl srpen 1940.
vsechno si to testovali na svych letadlech, jak dosahy, tak i hluchy mista, takze urcite museli minimalne behem par dni vedet, ze kdyz se jim objevi na stinitku 1 mala tecka, tak to nebude svaz o velikosti 50 letadel, ale 1-3 stroje, napriklad....stejne tak i naopak. jiste, nevedeli, jestli ten svaz ma kuprikladu 75 letadel, nebo 150 letadel, ale vedeli, ze jich je hodne a z toho uz se da vychazet pri vysilani jednotlivych peruti...
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Opět říkáte jen část, ale celek všeho co jsme řekli je pravda. Ještě dodám, že radiolokátory Angličani zavedli do výzbroje v květnu 1940. Jeden bod na obrazovce je jedno letadlo a ostatní, s lidma kteří nechtějí pochopit nemá cenu diskutovat.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tak znovu, meli na obrazovce ruzne velky skvrny, nebo slo vzdy jen a pouze o jeden normalizovanej bod, at uz slo o jakkoliv velikou skupinu ci jedince?
válka je vůl
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

fatale
Zkus si přečíst toto:
michan píše: Radilokátor té doby skutečně ukázal bílou skvrnu na azimutu ( když bylo letadlo 1, tak tečku, když jich bylo více tak bílý flek ), ta se pohybovala na obrazovce. Nikdo v té době ještě neměl takové zkušenosti, aby z toho něco vyvodil. Teprve později vznikali odborníci na radiolokaci a také dokonalejší RL. Uvědomme si, že byl srpen 1940.
Myslím,že tvuj dotaz byl již zodpovězen.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Víš co zkus si něco najít o radiolokaci a PVOS a např. získání magnetronu, nejdůležitější součásti RL, které se Anglickým commandos , svou akcí v dubnu 1940 podařilo u Němců získat. A až o tom něco budeš vědět tak si začneme dělat srandičky jak ono to tedy bylo s těmi radary. Dost se dozvíš, když si zde přečteš i mé příspěvky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Prave ze jsem to cetl, ale prijde mi, ze to odporuje tomu, co zase pise Michan, nevim, mozna ho jenom spatne chapu...

Dobre, kdyz rozeberu tohle:
Anglicani by museli bejt asi hodne prostodusi, nemyslis? Pokud videli na obrazovce ruzne velky skvrny, tak by casem MUSELI odhadnout, ze se nejedna o 1-2 letadla, ale ze to bude vetsi svaz, ktery uz se vyplati napadnout. Samozrejme nemohli vedet, jestli se jedna o 50xbf109, nebo 15xhe111, videli zkratka velkej flek, takze to MUSELA byt vetsi skupina, nezni to logicky? Nasazeni radaru nezacalo prvnim dnem BOBu, fungoval uz nejakou dobu pred tim a jak uz jsem psal, sami anglicani hledali hluchy mista, zkouseli dosah, atd., a to slo jedine tak, ze do vzduchu posilali svy vlastni letadla, vedeli tedy, kolik jich leti a podle toho si uz mohli mirne udelat obrazek, co se jim na radaru objevi. Navic by byli sami proti sobe, kdyby se nesnazili zjistit, kolik nepratel se priblizuje, takze tohle 100% netestovali jenom s jednim jedinym letounem, ale urcite si zkusili, jak to vypada, kdyz prilitava vetsi skupina...
No, to je moje logika, co vase?
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

michan píše:Víš co zkus si něco najít o radiolokaci a PVOS a např. získání magnetronu, nejdůležitější součásti RL, které se Anglickým commandos , svou akcí v dubnu 1940 podařilo u Němců získat. A až o tom něco budeš vědět tak si začneme dělat srandičky jak ono to tedy bylo s těmi radary. Dost se dozvíš, když si zde přečteš i mé příspěvky.
Proc by me melo zajimat, kdy, kde a jak ziskali magnetron? Ja se bavim JEN A POUZE o tom, co bylo ci nebylo videt na radaru! Mi prijde, ze kdyz uz se na neco zeptam, tak odpovis mirne uhejbave a naznacis, ze jsem prilis blbej na to, abych to pochopil, jindy napises, ze je to prilis slozity a posleze pak, abych si nasel informace sam... to se pak blbe diskutuje a nema to asi ani cenu :?

btw: taky mam jeden magnetron doma, obcas mi pomaha s veceri 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

mala citace:
Tehdejší radar se však nijak nepodobal tomu, co známe dnes. Letadla, či lépe řečeno formace letadel, se zde zobrazovali pouze jako stopa na osciloskopu a obsluha musela rozpoznat velikost formace, rychlost a polohu. Již tehdy ale radar rozlišoval, která ze stop patří vlastním letadlům.
The CH radar was read with an oscilloscope. When a pulse was sent out into the broadcast towers, the scope was triggered to start its beam moving horizontally across the screen very rapidly. The output from the receiver was amplified and fed into the vertical axis of the scope, so a return from an aircraft would deflect the beam upward. This formed a spike on the display, and the distance from the left side -- measured with a small scale on the bottom of the screen -- would give the distance to the target. By rotating the receiver antennas to make the display disappear, the operator could determine the direction to the target (this is the reason for the cross shaped antennas), while the size of the vertical displacement indicated something of the number of aircraft involved. By comparing the strengths returned from the various antennas up the tower, the altitude could be determined to some degree of accuracy.
vsimnete si poslednich 2 souveti...
vedeli vysku, vedeli smer, vedeli hodne zhruba velikost, rychlost si dopocitali rucne...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Možná by bylo taky dobré citovat, k jakému časovému úseku se tento údaj vztahuje.
Toto totiž odpovídá stavu konec roku 1940, ale spíše roku 1941.
A zde se mluví o situaci srpen 1940 , jejich zavedení v květnu 1940 a to ještě po získání klíčové součástky od Němců.
Prostě obvyklý problém zde na Palbě - snaha aplikovat znalosti a dovednosti,kterých bylo dosaženo až mnohem(o něco) později.
Je prostě nutné sledovat časovou osu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

k tomu prvnimu nebyl konkretne psan casovej usek, jen a pouze zacatek valky, uznavam, k tomu druhymu byl napsan zacatek roku 1940....
konkretne u anglicanu uz fungoval v roce 1939, ovsem byl to prej jinej typ....
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“