Stránka 14 z 14

Napsal: 11/8/2009, 10:22
od kacermiroslav
Historické dokumenty

Churchillovo zhodnocení letecké bitvy o Británii v roce 1940
WW2


I když jsme se po válce přesvědčili, že v ten den nepřítel ztratil jen padesát šest letounů, přesto toho dne – 15.září – vyvrcholila bitva o Británii. Téže noci naše bombardovací letectvo ve velkém počtu napadlo německé lodě soustředěné v přístavech od Bolougne po Antverpy. A právě v Antverpách byly způsobeny mimořádné ztráty. Jak dnes víme, fuhrer se 17.září rozhodl odložit operaci „Lachtan“ na neurčito. Oficiálně byla však invaze odvolána až 12.října. Nový termín zněl – příští jaro. V červenci 1941 Hitler invazi odložil do jara 1942, „až bude skončeno ruské tažení“. Tuhle ješitnou představu jsme uvítali. 13.února 1942 hovořil admirál Reader s Hitlerem o operaci „Lachtan“ naposledy a přiměl ho, aby souhlasil s úplným „odstoupením“ od tohoto záměru. Tím skončila operace „Lachtan“. A 15.září lze považovat za den jejího zhroucení.

Německý námořní štáb vřele souhlasil se všemi odklady, vlastně k nim sám dával popud. Ani velitelé armád proti tomu nic neměli. 17.září jsem sdělil parlamentu: „Trvalé čekání ve stavu vypjaté morální pohotovosti den po dni nepůsobí příliš příznivě. Nedělní akce byla nejskvělejší a nejplodnější ze všech, jež byly dosud vybojovány stíhači královského letectva…Rozhodnutí této dlouhé letecké bitvy můžeme očekávat se střízlivou, leč rostoucí důvěrou“. Bitva o Londýn však bylo přesto nutné teprve vybojovat. I když invaze byla odvolána, Goringovi trvalo až do 27.září, než se vzdal naděje, že by tato metoda, jak dosáhnout vítězství ve válce, mohla přinést úspěch…

Energie a statečnost našich stíhacích letců zůstala nezlomná a svrchovaná i ve vrcholných okamžicích bojů. Tak byla Británie zachráněna. Proto jsem snad mohl v Dolní sněmovně oprávněně prohlásit: „Na poli lidských konfliktů nikdy tak velké množství nevděčilo za tak mnoho tak nepatrné hrstce“.


Zdroje:
XX.století o sobě, dějiny v dokumentech – Kvaček, Kuklík, Mandelová, Pařízková – Dialog 2005


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Takto po válce ve svých pamětech hodnotil Winston Churchill leteckou bitvu o Británii. Pro nás může být potěšujícím faktem, že této bitvy se zúčastnila i celá řada československých pilotů a tak slova. Která Churchill po ukončení nejtvrdších bojů pronesl na půdě Dolní sněmovny, patřila i jim.

Napsal: 28/8/2009, 09:35
od Jája
Včera jsem byl v Levných knihách a zaujala mě tam kniha z Našeho Vojska "Bitva o Británii", ze zvědavosti jsme nakoukl na fotky a nestačil sem se divit. V popisce fotky stálo: Pilot RAF ze 3. myslivecké eskadrony, jestli je tam takových perel víc, nevím neměl sem žaludek na to dívat se dál...

Napsal: 28/8/2009, 09:48
od stalker
V tomto případě se vsadím, že jde o překlad z polštiny, kde eskadra mysliwska znamaná stíhací eskadra (nebo peruť či jiná jednotka).

Napsal: 28/8/2009, 09:57
od Jája
stalker píše:V tomto případě se vsadím, že jde o překlad z polštiny, kde eskadra mysliwska znamaná stíhací eskadra (nebo peruť či jiná jednotka).
Taky mě to napadlo, ale opravdu jediný co mě napadlo bylo podívat se na vydavatele (první mě napadl Mustang, ale chyba lávky).

Napsal: 16/1/2010, 08:04
od karaya1
kacermiroslav píše:Pro nás může být potěšujícím faktem, že této bitvy se zúčastnila i celá řada československých pilotů a tak slova. Která Churchill po ukončení nejtvrdších bojů pronesl na půdě Dolní sněmovny, patřila i jim.
„Po ukončení nejtvrdších bojů“ je trochu přehnané, onen projev se konal 20. srpna 1940 (a podle slov spolupracovníků si tu myšlenku Churchill piloval už několik dní předem na návštěvách u jednotek)…

Napsal: 6/4/2012, 10:16
od kacermiroslav
Winston Churchill o letecké bitvě o Británii
Rozhlasový projev ze dne 11. září 1940


Kdykoli to dovolí počasí, objevují se vlny německých bombardérů, chráněných stíhačkami, v počtu tří a čtyř set, nad naším ostrovem, zvláště v Kentu, v naději, že za denního světla budou moci napadnout vojenské i jiné cíle. Narážejí však na odpor našich stíhacích perutí a jsou téměř vždy rozdrceny. Tato usilovná snaha Němců ovládnout Anglii letecky za dne je nyní samozřejmě stěžejním bodem celé války. Přišlo to však Němcům velmi draho a my se cítíme silnějšími a také dnes jsme podstatně silnější, než jsme byli na počátku těžkých červencových leteckých bojů. Je naprosto nepochybné, že pan Hitler své stíhačky v podstatně míře vypotřeboval, a bude-li v tomto boji ještě několik měsíců pokračovat, brzy tuto životně důležitou součást svých zbraní dokonale zničí. To pro nás bude ovšem znamenat velikou výhodu. Odvážit se vpádu do naší země bez absolutní letecké nadvlády ve vzduchu bylo by nanejvýš šíleným podnikem. Přesto však pokračuje Hitler v přípravách na invazi v míře co nejširší. Mnoho set motorových člunů brázdí celé severní pobřeží Evropy od německých a holandských přístavů až k přístavům severní Francie, od Dunkerque do Brestu a dále k francouzským přístavům v Biskajském zálivu. Nadto byly četné konvoje obchodních lodí v počtu několika tuctů dopraveny vodní trasou do Kanálu a postaveny pod ochranu nových baterií, které Němci zřídili podél francouzského pobřeží od přístavu k přístavu. Od Hamburku k Brestu, v německých, holandských a francouzských přístavech lze nyní zjistit povážlivé hromadění loďstva. Konečně jsou u norských břehů připraveny další lodě pro dopravu invazní armády. Za tímto seskupením lodí a člunů čekají silné německé vojenské sbory na rozkaz, aby se nalodily a nastoupily nebezpečnou a nejistou plavbu přes moře. Nemůžeme říci, kdy tento pokus podniknou, a nemůžeme také s jistotou vědět, zda se tohoto podniku vůbec odváží a postoupí-li jej, ale nikdo nemůže zavírat oči před skutečností, že Němci se vší svou známou důkladností a metodikou připravují těžký, široce založený útok na náš ostrov a že jej mohou každým okamžikem rozpoutat – proti Anglii, proti Skotsku nebo Irsku, či dokonce proti všem třem. Odváží-li se nepřítel vůbec nastoupit k tomuto útoku, pak jej nemůže a nesmí dlouho odkládat. Počasí se může kdykoli změnit. Nad to bude nepříteli velmi těžké ponechat takové spousty lodí čekat a vystavovat je den co den náletům našich bombardovacích letadel a velmi častému ostřelování z našich válečných lodí, která na ně na volném moři číhají. Proto snad již příští týden musíme hledět vstříc nejvážnějšímu údobí našich dějin; bude se podobat onomu dni, kdy se španělská armáda blížila ke Kanálu a Drake nejdříve dokončil svou partií kuželek; anebo když Nelson mezi námi a Napoleonovou „Grande Armée“ v Boulogni. V dějepisech jsme o tom velmi mnoho četli, avšak, co se děje nyní, to se odehrává v mnohem větším rozsahu a má daleko větší význam pro bytí a budoucnost světa a jeho kultury, než ony hrdinné dávné doby.

(Zdroj: W.Churchill – Druhá světová válka II. – Praha 1993, str. 316-317)

Napsal: 8/4/2012, 11:52
od karaya1
kacermiroslav: podle mě je jistě záslužné, že sem dáváš dobové dokumenty, ale jen tak, bez ničeho, mi to přijde trochu kontraproduktivní. Protože Churchill na řadě míst kecá, to by se hodilo aspoň nějak okomentovat.

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 30/1/2015, 22:59
od kacermiroslav
Podle mě jedním z důvodů, který rozhodl Bitvu o Británii v prospěch ostrovní říše, je i samotná produkce letadel. Tady bych řekl, že Němci do toho šli jaksi vlažně, opojení vlastním úspěchem. Za měsíce červen až říjen 1940 Němci postavili 975 letounů, zatímco za stejné období Britové dokázali vyprodukovat 2.354 letounů (zdroj: Válka revue speciál 2014").

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 31/1/2015, 07:02
od Hektor
Skôr by som to videl na nedostatok produkcie plotov.
Obrovská nevýhoda bola nemožnosť záchrany pilotov po núdzovom pristátí .
Proste každý kto nad Albionom vyskočil tam už zostal.
Ok ok tuším jeden pilot Bf 109E utiekol

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 5/2/2015, 10:29
od Hien
Hektor píše:
Ok ok tuším jeden pilot Bf 109E utiekol
To byl Franz von Werra :)

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 5/2/2015, 11:58
od jarl
Kdo se o tom chce dozvěfět víc má možnost tady

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 5/2/2015, 17:43
od karaya1
Vida, o tom speciálu jsem nevěděl. Kacermiroslave, napíšeš sem, prosím, kdo jsou autoři textů?

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 26/1/2016, 00:27
od Dzin
Tak jsme si sedl a trochu si započítal. Vzal jsem početní stavy FC od 17. 7. do 31. 10. 1940 a udělal mezi jednotlivými dny přírůstky a úbytky bojeschopných leatdel. Vyšly docela zajímavé věci.

Pokud vezmu nosné typy Spitfire a Hurricane, potom Spit má celkový úbytek -473 letadel a přírůstek +463 letadel. Hurricane je na tom trochu lépe ten má -547 a +615. Z dalších typů je to Blenheim (-287 a +260), Defiant (-191 a +181) a Gladiator (-37 a +45).
Celkově tedy můžeme říci, že u nosných typů přírůstky převýšily úbytky o 58 letadel a celkově byly přírůstky větši o 29 letadel. Za celou BoB tak byly Britové víceméně schopny plně nahradit veškeré ztráty na letadlech. To potvrzovalo i když jsem vzal čistě denní úbytky bez ohledu na jednotlivé typy. Potom byl výsledek -856 a +885 letadel.

Další věc, na co jsme se podíval bylo, zda neexistovalo období, které by bylo charakteristické dlouhodobějšími úbytky. To bylo zhruba od 6. do 18. srpna (10 dnů úbytky) a potom od 25. srpna do 20. září (18 dnů úbytky). Zde jsou denně vesměs úbytky prokládány pouze jednodeními přírůstky. Ovšem ty jsou vždy jednorázově poměrně značné, takže za první období činí celkový úbytek -13 letadel a ve druhém -29 letadel.

A nakonec jsme si vybral dny s největším přírůstkem resp. úbytkem. Největší úbytek byl 23. 7. (-70 letadel), 20. 7. (-37), 9. 10. (-37), 8. 9. (-35) a 12. 10. (-35). Podle typů bylo nejvíce Spitů ztraceno 9. 8. (-29), 8. 9. (-26) a 12. 10 (-23) a 15. 9. (-23) a Hurricanů 23. 7. (-75), 1. 10. (-35) a 16. 9. (-33).
Co se týká přírůstků, nejvíce bylo dodáno 18. 8. (+75), 20. 9. (+57), 14. 10. (+42), 9. 9. (+38) a 22. 7. (+38) a podle typů Spit 20. 9. (+26), 16. 9. (+24), 9. 9. (+23) a 7. 9. (+23) a Hurricane 18. 8. (+51), 22. 7. (+48) a 14. 10. (+32).

Finálně mi to samozřejmě nedalo a podíval jsme se i na to, jestli by se zde nějak promítlo populární tvrzení o chybě Němců, když zahájili bombardování Londýna místo, aby pokračovali dál v útocích na letiště. Takže když se podíváme, do 7. 9. je celkový přírůstek +39 letadel a u nosných typů Spit -14 a Hurricane +67 letadel, což tomuto populárnímu tvrzení moc neodpovídá a spíše to hovoří proti. Stejně když se podíváme na největší denní úbytky, potom pouze 4 dny z 12 spadají do tohoto období a stejně tak nepozorujeme, že by v tomto rozmezí byl nějaký soustavnější úbytek letadel u FC.

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 26/1/2016, 05:22
od Tempik
Pěkná práce a hezky shrnuto.

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 27/1/2016, 10:26
od Dzin
Díky, :-)
Kamarád mě naví upozornil, že reálně bude výsledek pro Brity ještě příznivější, protože tohle zohledňuje jen počty letadel a ne příčiny ztrát a doplňků. Takže úbytek strojů mohl být také i z jiných příčin, než setřelení nebo jakékoliv poškození, třeba údržba.

Jen mě na tom zaráží, že přestože jsou tato čísla už desetiletí známá, ne vždy s nimi historici pracují a spíše než na analýzu "tvrdých" dat se spoléhají na poválečná tvrzení nacistických generálů.

Také mě docela zaujalo, že obecně oslavovaný Spitfire si v tomto pohledu vede hůře, než Hurricane.

Tak tohle tvrzení "že to bylo o fous" v podstatě udržovala už britská vláda s Churchillem hned po tom, co byl boj o kanál vyhrán. Šlo o to, aby lidi nepolevili v práci, dělali co se po nich che a hlavně neremcali, že se mají špatně, dokud válka pokračovala a dokud byla vůle lidu porazit německo obrovská.

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 27/1/2016, 10:39
od ringlett
Dzin píše:Také mě docela zaujalo, že obecně oslavovaný Spitfire si v tomto pohledu vede hůře, než Hurricane.
Tak to je jednoduché , důvodem je prostě větší náročnost na výrobu a opravy u celokovové konstrukce, než u smíšené. Přeci jen v tehdejší době bylo víc mechaniků zvyklých pracovat s plátněm a dřevem než těch kteří uměli nýtovat hliníkové plechy. Ona i obecně je ta kombinace plátno, kostra, výrobně méně náročná.

Re: Bitva o Británii - 4. část

Napsal: 12/8/2016, 08:08
od Dzin
To budeš mít pravdu, ovšem opět to ukazuje, že tvrzení o Hirricaneu jako "tažném koni" RAF v BoB má dost do sebe.