Ono Clostermanna brát jako zdroj informací taky jde jen s rezervou,po přečtení Velkého cirkusu jsem měl pocit že na západní frontě meli němci převahu ve stíhačkách až do konce války,jak tam pořád popisuje boje s masami německých stíhačů...
To celkom mohlo byť pravdou, strojov a pilotov bolo celkovo dosť, horšie to bolo s palivom a so skúsenosťami, ako popisujú mnohý spojenenecký piloti dokázali iba prehliadkovo letieť vo formáciách, veľa osobných a individuálnych akcií pripraviť nedokázali, deklasovali ich než mohli nabrat ako také skúsenosti a mnohý už začali pociťovať beznádejnosť situácie, tak načo riskovať za niečo čo už niet ?
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Closterman ale neni historik. Vsechno co napsal psal podle toho, jak to tenkrat videl. Sam vi a dokonce to i priznal, ze ne vzdy jsou jeho nazory presne (staci se podivat treba i na technicke udaje letadel) Jiz na zacatku knihy pise, ze se nejedna o historicky presne dilo, ale o to, jak to tenkrat piloti videli. Kdyz se prehnali nemci v takovem poctu pres spojenecka letiste a po te co zbylo z letadel na zemi se neni cemu divit, ze to videl jako katastrofu. Samozrejme nemohl vedet o kolik stroju prisla LW, vsak to se take spojenci dozvedeli az na konci valky. Krasne rozebrane ztraty vcetne jmen a vyrobnich cisel ma ve sve knize " Operace Bodenplate" Norman Franks
Spojenci ztratili asi 400 stroju + poskozene, ktere driv nebo pozdeji opravili a ztratili 10 pilotu
Nemci prisli o cca 300 stroju, ale co bylo dulezite, tak 270 jejich pilotu bylo do konce valky vyrazenych (mrtvi, zajati, zraneni) Asi tyden trvalo doplneni stavu RAF/USAAF a mezitim opravdu 122. wing tahl frontu. Luftwaffe se z toho uz nedostala, respektive byl to dalsi velky hrebik do rakve treti rise. Uplne presne cisla z te studie nemam momentalne u sebe, ale neni to problem dohledat na hlavu i se seznamem mrtvych, pokud bude zajem.