Stránka 6 z 6

Napsal: 2/9/2005, 16:56
od Fatale
S bombardovanim je to takovy zvlastni, stejne tak s Harrisem, jedni ho nesnaseji, druzi uznavaji. On pritom nebyl ani cernej, ani bilej, musel bombardovat mesta, o tom pochybujou asi jenom blazni, na druhou stranu to asi nemuselo bejt tak intenzivni, nicmene on uz po nastupu do svy funkce prohlasil, ze se pokusi vyhrat valku strategickym bombardovanim, ze nikdo nevi, jestli to jde, ale ze to zkusi a Nemecko bude pokusnym kralikem...

A faktem taky zustava, ze dusledny bombardovani mest, az vyhlazovani, dalo by se rict, paradoxne ublizovalo i spojencum pri jejich obsazovani, kvuli troskam se do nich nedostali s technikou a museli jit pesaci, coz stalo spoustu zivotu...

Ale to jsou nase humani pivni reci 60 let pote, bejt v ty dobe, asi vsichni mame jiny nazory...



Sejdou se Čech, Francouz a Němec. Rozpřede se debata o všeličemž, a tak se také začne Čech chlubit, že když vystoupí na Petřínskou rozhlednu, tak vidí celou Prahu.
Francouz zase dokládá, že když vystoupí na Eiffelovku, tak vidí celou Paříž, která je mnohem větší než Praha.
Nakonec vyskočí Němec a říká: „A to všechno pánové nic není. Já, když si stoupnu na cihlu, tak vidím celý Berlín.“

Vtip z knihy „Protektorát se směje“, vydáno jako ilegální tisk v prosinci 1944

Re:

Napsal: 7/3/2013, 19:25
od Lord
Granátník píše:Ono bombardování továren bych schválil. Snaha o omezení výroby. Ale stačí se kouknout na Drážďany ... Na ty byl podniknut letecký útok, prý na přání Stalina ... to už jde trochu mimo, nemyslíte ??
Především bych to bral jako demonstraci síly a snahu podlomit morálku Němců a Japonců, což bylo skoro nemožné ...

Re: Strategické bombardování

Napsal: 7/3/2013, 21:17
od parmezano
bombardování Dráždan se zdůvodňolo nutností přerušit železniční dopravu a zabránit ústupu německé armády na západ, ale německé železniční vojsko dokázalo obnovit nejnutnější železniční provoz za tři dny po náletu

Re: Strategické bombardování

Napsal: 7/3/2013, 22:39
od Stuka
Ten příspěvek od Fatale o Harrisonovi je dobrý. Mnoho vysvětluje. Že v noci se nedalo nic jiného dělat, než plošně bombardovat. Je to ale pravda i v létech když měli OBOE a radar?

Re: Strategické bombardování

Napsal: 7/3/2013, 23:15
od jersey.se
Celkem ano. Radar dokázal najít tak město nebo řeku, ale těžko bodový cíl. To byl úkol pro Pathfindery, kteří pro přesné zaměření používali světlice a také menší letadla a menší výšky než hlavní bombardovací svaz, tedy obvykle Mosquita. Ale byly užívány dokonce jednomístné stíhačky. Britové tak skutečně mohli a často útočili podstatně přesněji než Američané.

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 01:08
od Alfik
Radar teoreticky dokáže objevit objekty o velikosti poloviny vlnové délky na níž pracuje, ale prakticky je to jinak.
Nejlépe se zobrazí:
a) předměty z hmoty, příp. s povrchovou úpravou, odrážející radar. paprsky. Typicky kov, vyleštěný. To se sice hodí pro hledání lodí, ponorek a tanků, ale ne pro hledání továrních hal uprostřed měst.
b) kolmé odrazy. Příp. odrazy koutových odražečů (podobají se odrazkám na kole a na autě, princip je stejný). Z tohoto důvodu se používají např. na sportovních jachtách, vytáhnou se na stožár a na obrazovce radaru v kormidelně tankeru to pak vypadá, že se na sebe řítí dva tankery :)
Obě podmínky sice tak trošku lépe splňuje městská zástavba než pole a lesy, ale ne natolik, aby se na to dalo spoléhat. A především, nelze rozeznat tovární haly nebo nádraží od činžáků.
V praxi tedy je rozlišovací schopnost i několikanásobek vlnové délky. A pokud uvažujeme o radarech používaných za leteckého strat. bombardování, jde o radary o délce vlny několik decimetrů až metrů. Dle letectva i dle roku.
Jedinou výjimkou je voda. Voda (dokonce i destilovaná) má díky svému výjimečnému složení (dva at. vodíku a jeden kyslíku v konfiguraci 120 stupňů) totiž zcela "jakoby zkratuje" dopadající vlny a jeví se na radaru jako černá plocha. Díky tomu se radary na bombardérech mohly používat především k navigaci - zobrazily řeky.
Teprve v r. 43 se začaly dostávat (přednostně ke Coastal Command) centimetrové radary, aby bylo možno vyhledávat šnorchly a periskopy ponorek. No a pak teprve se také dostalo na strat. bombardéry - a i tak se především využívaly k navigaci - jak jsem již výše napsal, odhalí sice domy, ale ne co je to za domy...
Zajímavostí je, že zbytky zásob elektronek z centimetrových radarů byly po válce využity k masovému rozšíření mikrovlnných trub :twisted:

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 13:46
od parmezano
Nevím jestli je pravda, ale někde jsem četl , během studené války měli zapadní diplomaté v SSSR za úkol , na svých cestách po SSSR si všímat budov s plechovou střechou a zjištovat jejich zeměpisnou orirentaci

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 15:57
od Alfik
Těžko říci, nakolik by to bylo užitečné v praxi. Ale tomu, že to dostali jako jeden z úkolů bych věřil :D Ostatně myslím, že by podobný úkol mohli dostat i sověti na západě :twisted:

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 16:14
od Stuka
K dané témě není asi na škodu si přečíst článek na http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=4670.0
Vybírám:
Jaký vliv vlastně mělo bombardování na německý válečný průmysl? Nepatrný. Německý průmysl stále jel v jakémsi zpřísněném civilním režimu. V mnoha továrnách převládal jednosměnný provoz, zaměstnání žen v průmyslu bylo nevýrazné, převládal dostatek jídla a celkově byl sortiment lepší než v Anglii. Pokud už němečtí vojáci něco postrádali, tak to bylo zpravidla administrativní chybou než nedostatečnou kapacitou továren. Německá ekonomika byla připravená na krátkou válku a sotva se začala namáhat. Kdysi bylo řečeno, že kdyby si Británie uvědomovala potenciál německého průmyslu a její široce rozptýlené zdroje, nikdo by se asi ani nepokusil o zlomení Německa bombardováním. Nic z toho ovšem ministerstvo letectví ani ministerstvo pro vedení ekonomické války nevědělo. Celá Británie věřila, že Německo je pod silným tlakem. Zřejmě proto žili letci v mylné představě, že bombardováním německého národa pouze udeří do již uvolněných dveří.
Američané situace viděli skeptičtěji díky svým pozorovatelům v Německu. Generál Raymond Lee zaznamenal do svého deníku v srpnu 1941: „ … Zdůraznil jsem, že Luftwaffe i za těch nejpříhodnějších podmínek nedokázala paralyzovat Británii, nebo ji odsoudit k bezmocnosti za více než rok útoků, na krátkou vzdálenost a při soustředěnosti všech sil. Tak proč, zeptal jsem se, může RAF věřit tomu, že dokáže zlomit Německo na větší vzdálenost, s mnohem více rozptýlenými cíli než v Anglii a s mnohem lepší protileteckou obranou. Byl jsem si v tomto směru zcela jistý, přestože jsem měl málo času na prostudování statistiky škod způsobených Brity …“3 Americký letecký atašé v Londýně o rok později poznamenal: „ Britská veřejnost žije v mylném přesvědčení, vytvořeném účinnou prací RAF ve styku s veřejností, že německá válečná mašinérie může být zničena a národ poražen intenzivním bombardováním.“4
Přestože Británie měla větší míru retrospektivy než totalitní Německo, tak nenastala změna. Přes veškerou kritiku, která se opírala o pádné argumenty, o správnosti koncepce strategického bombardování rozhodovala úzká skupina lidí, která byla přesvědčena, že se musí pokračovat v boji těmito prostředky, a že lze srazit německo bombardováním na kolena.

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 17:35
od cover72
Stuko, jenomže se sluší uvést, že to hovoří o Bomber Command v době, kdy se sbíralo, v porodních bolestech se snažilo najít způsob, jak efektivně útočit, a v době, kdy byla Luftwaffe ještě pořád na velice dobré úrovni.
Když se zlepšili, stále jsou tu ty informace jako vyjádření Kruppa, že přišel o 60% dodávek oceli, což je v plánování a výrobě setsakramentský problém.
Dále bych podotkl, že je problematika zatížena řadou nepřesností mj. proto, že nacistická propaganda samozřejmě účelově tvrdila, že jí spojenecké nálety nepůsobí ztráty, průmysl nemá prolémy, vyhrají a zlí Britové jen terorizují civilisty a nikoli válečnou výrobu. To je nutné brát v potaz.

Re: Strategické bombardování

Napsal: 8/3/2013, 18:48
od Stuka
Cover, jsou na mou osobu výhrady, že se ozývám ve dvou stejných tématech, tak se v tomto musím odmlčet. :down:

Re: Strategické bombardování

Napsal: 9/11/2023, 16:15
od DieselSmoke
Z jaké výšky shazovaly bombardéry svůj náklad při plošném bombardování Německa ? Je mi jasné že to ovlivňovala oblačnost - ale v případě ideálních podmínek? Třeba B-17 měly dostup +10 km, ale předpokládám že bombardování prováděly z nižších výšek (i když nad Japonskem byl např. používán zaměřovač OPB-5 SN a B-29 s ním byl údajně schopen relativně přesných útoků z výšek 10 km - ale přepokládám že podmínkou byla také absence oblačnosti nad cílem)?

Re: Strategické bombardování

Napsal: 9/11/2023, 18:16
od seabee
Nálet na Berlín, operační let č. 250 8. americké letecké asrmády ze 6. března 1944 byl plánovaný z výšky 5 950 m, při přeletu měly bombardéry udržovat výšku max 6 400 m, kde se už neměly tvořit kondenzační pruhy.