Detronizace Habsburků (1918)

Moderátor: Zemakt

Odpovědět
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Pátrač píše:Cassius – jsem opět zde a snad ve formě. Takže jsem se podíval na Tvé připomínky a podrobil je kritice

K bodu 1 - Dodám a rád, ale chvilku počkej. Abych dokola a dokola nevypisoval zdroje tak je vypíšu jakmile nás to přestane bavit nebo nám mirakačerů neprovětrá játra za to, že jsem mu zkazili dobré úmysly a úplně zbortili téma.

K bodu 2. - Hele kolego, mám obavu že si nějak nerozumíme. Buď já píšu pitomosti, nebo ty moje slova vykládáš jinak. Pokud já píšu o „rakušácích“ nebo po Klofáčovsku o „austrijácích“ není to přece totéž jako když ty píšeš o Rakušanech. Rakušané byli po rozpadu říše občané či obyvatelé nového státu. Nevidím důvod, proč by Masaryk měl nevražit na obyvatele jiné země, zvláště když tím, že pomáhal monarchii destruovat, této nové zemi pomohl na svět.

Termín „rakušáci“ je ve své podstatě termín, kterým se označovali lidé jakýmkoliv způsobem spojeni se zaniklou říší - důstojníci, příslušníci policie a to zejména tajné na kterou lidé z odboje nevražili nejvíce, ale i vysoce postavení zaměstnanci pošt, železnic a úřadů. Nejen proto, že často měli tendenci zachovat loajalitu svým kolegů a zaniklé říši a na nové lidi a chování se dívali s nedůvěrou. Dopředu se předpokládalo, že „rakušáci“„ jsou nové zemi nepřátelští a navíc jejich výhozem byla možno jejich místa a tím i postavení, pláty a prestiž dát exponentům nového státu.

Tedy legionářům, příbuzným nové elity, kamarádům a spolubojovníkům z disentu – potřebných je vždy dosti. Koneckonců tak jak je to u nás ale i jinde běžné.

Je zajímavé, že u civilní správy se jim dařilo poměrně dobře. Jejich nepřítomnost v armádě naopak byla pro armádu krajně škodlivá. Na druhou stranu musím uznat, že díky tomu, že naší armádě veleli napřed Italové a později Francouzi, kteří a to zvláště ti první velice těžko nesli, že musí velet vojákům, kteří je poráželi jak v obraně tak při útoku a dávali jim řádné bití, prostě udělali všechno proto, aby s těchto lidí zbavili.

Takže Cassiusi – Rakušané nejsou totéž co „rakušáci“

K dalšímu.

Pokud se Masaryk dal cestou odboje, udělal to z vlastní vůle. Pokud byl ženatý tak vše co stalo jeho rodině je jeho odpovědnost. Politické policie dodnes na celém světě berou rodinné příslušníky jako rukojmí a nikdo se tomu až tak moc nediví. Jeho ale perzekuovala policie – na co nenávist k armádě a důstojníkům.

Děkuji Ti, že jsi sám potvrdil, že Masaryk odmítal cokoliv mít s monarchií. Jeho odmítání jednat s Habsburky jako se zrádci Němců - zde se až tak neorientuji – a toto použít jako argument pro tlak na Němce – lepší důkaz bych těžko hledal. Pro Masaryka slovo Habsburk personifikovalo monarchii což je pro monarchistické systémy běžné. Jen mi není jasné, jak mohli Habsburkové dvakrát zradit Němce. 2a)Právě to, že monarchie setrvala až do konce v jejich spojenectví jí nakonec zlomilo vaz.

O generálu Králíčkovi a generálu Podhájském jsem zde sepsal rozsáhlou práci. Mohla by být i lepší ale i tak je dobrá. Králíčka do nové armády vůbec nevzali – přitom jako velitel sboru trvale přesvědčoval o svých kvalitách. Generál Podhájský byl zařazen do nové armády, ale čelil opakovaným útokům a podrazům. Ale na našem území žil a zemřel ještě jeden vysoký rakousko –uherský důstojník.

2b)Byl to polní maršál Eduard Böhm-Ermoli. Celou válku velel 2. armádě. Jeden čas dokonce velel skupině armád kde byla i 1. armáda německého spojence. Byl hodnocen jako spolehlivý , vysoce erudovaný stratég i taktik. Nesl na svých ramenech většinu tíhy boje s ruskými armádami.
Když by toto bylo málo, tak můžu uvést, že když u Zborova české legie udeřily na 35. plzeňský a 75. jindřichohradecký pluk od 19. rakousko – uherské pěší divize. Jde o slavný zborovský boj, ikonu našeho legionářského mýtu. Stalo se dne 2. července1917. Na základě překvapivého úspěchu legionářů bylo proti oběma plukům zahájeno řízení pro podezření ze srozumění se z nepřítelem. Po seznámení se s podmínkami tento generál řízení ukončil jako bezpředmětné.
Toto jeho rozhodnutí zabránilo podobným věcem jako museli podstoupit „pražské děti“ i o nich jsem zde psal.

Tento muž žil před válkou v Opavě se svou rodinou. Na základě územní příslušnosti byl tedy určen jako občan nového Československa. Hned po válce nabídl své služby nové armádě a novému státu. Byl okamžitě penzionován. Byl činný ve veteránských spolcích a byl považován za neformálního představitel desítek tisíc rakousko-uherských vojáků, veteránů Velké války na našem území. Mezi těmito veterány, které legionáři odmítli akceptovat jako sesterský zájmový spolek požíval velký respekt a nepředstíranou úctu. Našemu panu prezidentovi nestál ani za pár vět. Nechal ho přes ohlášenou audienci čekat jak nějakého šmejda, náhle měl málo času a tohoto skvělého muže odbyl rychlým podáním ruky mezi dveřmi a více se něj nezajímal. I takto náš pan prezident vylepšoval národnostní situaci v zemi. V Opavské společnosti to vyvolalo hodně trpkosti.

A další citace: Cassiusi – takže je lepší aby byli podřízeny 3 miliony Němců? Proč se neuvažovalo tak, že k našim 10 milionům musíme korektním a četným jednáním připojit tyto tři miliony tak, aby měli pocit, že jsou zde také doma? Proč by potom mělo 50 milionů Němců v Rakousku a Německu připustit pořízení svých lidí – Němců v našem pohraničí naší exekutivě? Nebyl už zde položen zárodek budoucího problému v Sudetech?

Klást vznik války pouze na Němce a dokonce naše Němce je zlomyslný šleh ale spíše neznalost a ignorance. Naši Němci byli občané monarchie a tedy museli respektovat rozhodnutí své vlády a císaře. Jak tedy mohli zavinit válku? O jaké protislovanské politice je řeč? Německo bojovalo v celé Evropě, v Africe a na blízkém Východě. Proti desítkám národů - co s tím mají více společného naši Němci než to co Češi, Slováci, Chorvati, Uhři, Poláci a další slovanské národy, které bojovaly v rakousko-uherské armádě? je to jakési divné.

Pořádek? Uznej sám, že ta věta je k smíchu nejen tehdy.

3. K tomuto bodu mohu říci jen jedno. To nebyla profesionální nedůvěra. Ti přeběhlíci- legionáři věděli, že toho moc neznají a že jsou ve své podstatě k ničemu, pokud jde o velení od pluku nahoru. Oni nevěřili, že by to nebylo vidět a měli strach, že by najednou mohli být postradatelní – a to vedlo k tomu, že byly proti „rakušákům“ vedeny nekonečné Štvavé a vyštvávací kampaně. A nakonec úspěšně.

4. Zbytečná jízlivost.

5. Jakou „revoluci“ máš na mysli? Žádná zde nebyla. Jen vyřizování si účtů a výměna schopných ale podezřelých za sice neschopné ale důvěryhodné. To není revoluce ale prostě ... no vyřizování účtů a zabírání dobrých míst.

6. U Beneše ani Masaryka nemůžeš sledovat, že by měli snahu nějak potlačit či ignorovat český nebo slovenský národ. Jelikož tvrdili, že existuje pouze československý národ, jak by mohli národy, které podle nich neexistují potlačovat či omezovat?
Od Slováků jsem v tomto duchu slyšel také ledacos ale to neřeším. Znám i takové co se mě snažili přesvědčit že jsme jim mi Češi Štéfánika zavraždili aby nemohl být prezidentem. To by jeden vyskočil oknem.

7. Beneš není autorem teorie čechoslovakismu a mluvit v jejím duchu začal mluvit až pro něj začala být důležitá. Nevím nic o tom, že bych kdekoliv uvedl, že je tuto teorii odpovědný, nebo že by se v tomto směru angažoval v 19. století.

8)Jinak si rád počkám na to, co časem najdeš k mým otázkám. Nerad bych aby upadly v zapomění.

Zdravím Tě a těším se na odpověď.
2) V tom případě platí to samé jako k bodu 1.
2a)V daných dnech na konci října mohl být rozpad R-U front a uzavření příměří v době, kdy ještě Německo bojovalo, k smluvním závazkům k Německu považováno za zradu. Zvláště, když kolaps R-U armády znamenal porážku a obklíčení Mackensena a jeho německých jednotek. Uvědom si, že v době napsání těch dopisů Německo ještě tvrdě bojovalo.
2b)Jak jsem uvedl, Masaryka generálové před 1.s.v. ani po ní nezajímali a tudíž ho těžko mohl zajímat penzionovaný generál Böhm-Ermoli. Máš snad z nějaké korespondence či úředních listů, že Masaryk se podílel na jeho penzionování a zajímal se o jeho osobu? Já ti to neberu, že mladá republika se dopustila spousta blbostí, jako každý nový stát a že ignorovala dobré důstojníky, ale tvé útoky a schazovat to na představitele státu, konkrétně na Masaryka, jest bezzubé. Kdyby byla pravda to o těch tvých "austrijácích", asi by mu těžko podal ruku, že. "Masaryk mu jako šmejdovi podal ruku, jaká to drzost." :)
4)Může být, ale jestli sis všimnul, já se tady s tebou nehádám, že ČSR poslala důstojníka XYZ do penze nespravedlivě, samozřejmě to tak mohlo být a bylo a existuje jistě velké množství lidí, kteří za to nesou větší či menší odpovědnost. Ale budu se ohražovat, proti nepodloženým útokům. Mě nestačí věta "za to můžou Masaryk a jeho lidé", kteří lidé a jakou úlohu v tom hrál Masaryk.
5)Dobře Bastillu jsme neměli, naprostá většina revolucí je o výměně státního zřízení, postu a potažmo politické ideologie. Jenom proto, že se tady nevraždili austrijáci a nelikvidovali menšiny, je přece škoda ignorovat název revoluce. Potažmo i mnohem poklidnější záležitosti let 1948 a 89 nesou název revoluce a zakládání ČSR si vyžádalo více obětí než třeba revoluce v roce 1848.
6)Tohle teda koukej podložit, protože je to dle mého naprostá hloupost. Rád bych viděl, kdy a kde řekl Masaryk, nebo Beneš, že český, nebo slovenský národ neexistuje.
7)"...jako teorie vznikl již v 19. století. Jeho předními hlasateli byli Masaryk, Beneš a Šrobár." Z čehož jsem chybně usoudil, již zmíněné.
8)K tvým otázkám platí co jsem řekl, doufám že nám všem osvětlíš více ony "zajatecké tábory" atd.

Až budeš mít chladnou hlavu, tak mi upřímně odpověz, je dostatečně revoluční činností zakládání nového státu, výměna státního zřízení a postů, i když k mnoha věcem došlo s vědomím "poražené" strany, jak to tak i u jiných revolucí (včetně francouzské) chodí?
Naposledy upravil(a) Cassius Chaerea dne 8/1/2010, 23:10, celkem upraveno 1 x.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

S pátračovými závěry se rámcově ztotožňuji. Vidím určité rozpory (např. v hodnocení významu legií), které ovšem považuji za periferní. Pátrač ovšem udělal kus práce v oblasti, kterou jsem já naznačoval a začal. Teď ji dokončím.

Ponechme nyní stranou legitimitu detronisace shromážděním, tak jak proběhla. Celá situace nás totiž staví před mnohem závažnější problém.

A to:
I) Máme tu shromáždění, které se jednoznačně nemůže opřít o žádný většinový mandát společnosti svého (nového) státu.
II) Máme tu otázku detronisace samé.

Za těchto okolností může být jen jediný způsob detronisace-referendem. To může být boď demokratické, nebo nedemokratické-zmanipulované. Tou 2.možností se nebudu zaobírat.

Demokratické referendum mohlo mít 2 myslitelné termíny z úhlu pohledu státoprávních potřeb i časové náročnosti-a to 1918/1919; příp. 1920. I v letech 1918/1919 by byl výsledek krajně nejistý. Jazýčkem na vahách by totiž byli zřejmě Židé a venkov. Přitom konzervativnost venkova byla nad očekávání-jak ukázal následný politický vývoj.

Roku 1920 by se již nedalo počítat s oporou žádné z těchto skupin. Venkov si, tou dobou, ozkoušel téma pozemkové reformy. Židé zas vzpomínali příchodu legionářů. Přesněji-poměrně laxního postihu těchto ze strany nového státu (míra právní ochrany židovského etnika v R-U byla evropsky nadstandardní). Uvědomme si, že Židé, i díky této zkušenosti, zůstávají vůči ČSR vlažní prakticky až do roku 1933 ... :!:

Byl bych nerad, aby mi bylo podsouváno více, než jsem řekl a napsal.Jen poukazuji na velmi problematický krok na počátku naší republikánské státnosti a, v souladu s kolegou Pátračem, zastávám názor, že podle toho vypadá i její chod-až doposud.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:(míra právní ochrany židovského etnika v R-U byla evropsky nadstandardní)
To byla i v ČSR, navíc poprvé v historii židů na území ČSR, byl před zákonem židovský občan na stejné úrovni jako ostatní občané.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

Ještě k přísaze-zaznamenal jsem tu názor, že přísaha platí, jen pokud se jí cítím být morálně vázán (doufám, že jsem přesný).

:!: :!: :!: Proboha nikoliv :!: :!: :!:

V oblasti mezinárodních vztahů jsem pragmatik, který je kdykoliv připraven nerespektovat ledascos, pakliže je to výhodné pro jeho stát. Jenže v tom to je-jsem povinován loajalitou svému státu (lhostejno, zda ja to ČR, R-U nebo EU). Mohu si samozřejmě vybrat ve kterém státě chci a budu žít a kterému budu loajální.

Leč jestliže přísahám, tak to prostě platí. Jsem-li dospělej chlap a mám kouska cti v těle (tím z toho ženy nevylučuji), tak přísaze musím dostát. Ano-může tento můj závazek přestat platit, ale ne tak, že se pro to (bez ohledu na pravidla) prostě rozhodnu. To pak nejsem chlap/ženská s kouskem cti v těle, leč typ Jíra Paroubků :!: :!: :!:
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše: :!: :!: :!: Proboha nikoliv :!: :!: :!:

V oblasti mezinárodních vztahů jsem pragmatik, který je kdykoliv připraven nerespektovat ledascos, pakliže je to výhodné pro jeho stát. Jenže v tom to je-jsem povinován loajalitou svému státu (lhostejno, zda ja to ČR, R-U nebo EU). Mohu si samozřejmě vybrat ve kterém státě chci a budu žít a kterému budu loajální.

Leč jestliže přísahám, tak to prostě platí. Jsem-li dospělej chlap a mám kouska cti v těle (tím z toho ženy nevylučuji), tak přísaze musím dostát. Ano-může tento můj závazek přestat platit, ale ne tak, že se pro to (bez ohledu na pravidla) prostě rozhodnu. To pak nejsem chlap/ženská s kouskem cti v těle, leč typ Jíra Paroubků :!: :!: :!:
Proboha si uvědom, že zrovna odmítnutí vojenské přísahy v R-U armádě se rovnalo žaláři a nuceným pracím. Nemám u sebe k dispozici podklady, abych mohl přesně stanovit následky jež by vojákovi hrozili za odmítnutí, ale sám jistě uznáš, že v tomhle případě nejde o žádnou dobrovolnou věc, kde máš na výběr (teda výběr "máš").
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

ad. C.C.:
1) Nepřesné. Již R-U mělo zásadu rovnosti všech před zákonem. Máme, dokonce tady v Čechách, i několik dosti významných žido-českých šlechtických rodů.

ČSR ovšem udělala hned 2 věci, které Židé nesli těžce a pamatovali si je. Jednak velmi laxně (nebo vůbec ne) trestala ony násilníky, a to v zásadě hlavně s přihlédnutím k tomu, že šlo o legionáře. Symbol-a ty se dobře pamatují. A pak vytvořila jazykovou bariéru. Uvědomme si, že většina židovského obyvatelstva u nás mluvila německy. V plně 2-oj jazyčném prostředí Čech a Českých zemí za R-U to nevadilo. V ČSR z toho vznikl problém ... :(

2) To v každé, ale na věci to vůbec nic nemění. Navíc-službě v armádě R-U se bylo možno vyhnout. A to vystěhovalectvím nebo poukazem na (příslušná-mimo jiné i judaistické) výrovyznání. Já tím navíc nepoukazoval na stav armády R-U. Zástávám, a domnívám se, že plně podložený, názor-že její vojáci své přísaze dostáli se ctí a až neuvěřitelným odhodláním v masovém měřítku i zdrcující většině. A to plně demokraticky-bez ohledu na národnost, stav, vírovyznání ... . Já poukazoval na podstatu té myšlenky, a to je to s čím jsem nesouhlasil :!:
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:ad. C.C.:
Nepřesné. 1)Již R-U mělo zásadu rovnosti všech před zákonem. Máme, dokonce tady v Čechách, i několik dosti významných žido-českých šlechtických rodů.

1a)ČSR ovšem udělala hned 2 věci, které Židé nesli těžce a pamatovali si je. Jednak velmi laxně (nebo vůbec ne) trestala ony násilníky, a to v zásadě hlavně s přihlédnutím k tomu, že šlo o legionáře. Symbol-a ty se dobře pamatují. A pak vytvořila jazykovou bariéru. Uvědomme si, že většina židovského obyvatelstva u nás mluvila německy. V plně 2-oj jazyčném prostředí Čech a Českých zemí za R-U to nevadilo. V ČSR z toho vznikl problém ... :(
1)R-U jako katolický stát si uchovávala židovská omezení. Blíže k postavení židů v 19. století v Rakousku: PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc. z ústavu českých dějin na UK, magdalena.pokorna@ff.cuni.cz
K postavení židů v střední a východní Evropě ve 20. století: doc. PhDr. Jan Pelikán, CSc. z ústavu světových dějin na UK, jan.pelikan@ff.cuni.cz

1a)To je pravda, zvláště u druhé části.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

Nerad bych sklouzl k řešení židovské otázky v R-U, není o tom tohle vlákno. Leč je třeba věc nazírat v kontextu času a prostoru.

R-U nebylo společensky rovnostářským státem. Společenská rovnost je, konec-konců, nereálná a nedosažitelná. Ve svém čase a prostoru však zajišťovalo pro Židy velmi nadstandardní postavení, a to i společenské. V R-U byl antisemitismus-dokonce židovský :twisted: Jenže při projednávání věcí před zákonem, tedy správními úřady a soudy, panovala rovnost. A Právě v téhle, pro Židy tolik citlivé otázce, nezačala ČSR nejlépe.

Konečně R-U bylo spíše státem tolerančního patentu, chceteli-v jeho pozdějších úpravách a platném znění. Takže v Čes.zemích nalézáme šlechtu židovskou (křesťanskou i judaistickou), muslimskou, pravoslavnou, protestantskou ... dokonce i budhistickou. Zde panovala poměrně velká volnost.
Naposledy upravil(a) Johan dne 9/1/2010, 00:08, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:ad. C.C.:
2) To v každé, ale na věci to vůbec nic nemění. 2a)Navíc-službě v armádě R-U se bylo možno vyhnout. A to vystěhovalectvím nebo poukazem na (příslušná-mimo jiné i judaistické) výrovyznání. Já tím navíc nepoukazoval na stav armády R-U. Zástávám, a domnívám se, že plně podložený, názor-že její vojáci své přísaze dostáli se ctí a až neuvěřitelným odhodláním v masovém měřítku i zdrcující většině. A to plně demokraticky-bez ohledu na národnost, stav, vírovyznání ... . Já poukazoval na podstatu té myšlenky, a to je to s čím jsem nesouhlasil :!:
2)Nikoli v každé přísaze, policejní přísaha je právě většinou ta dobrovolná, zatímco vojenská přísaha v době probíhajícího konfliktu a nucených odvodů je "bez" možnosti volby.
2a)Tak tohle by mě docela zajímalo. Jak probíhalo ono vystěhovalectví? Vystěhování se dle mých informací vztahovalo, pouze na občany jiných národností.
Pokud se nepletu výrovyznání se vztahovalo na představené církví (faráře, popy atd.), nikoli na samotné věřící.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:Jenže při projednávání věcí před zákonem, tedy správními úřady a soudy, panovala rovnost. A Právě v téhle, pro Židy tolik citlivé otázce, nezačala ČSR nejlépe.
Jak ti řikám nikoli, židé měli zákoná omezení, malá ale existovala, více se obrať na uvedené osobnosti.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

1) tezi o té přísaze jsem řekl já a stojím si za ní. Je obrovský rozdíl mezi loajalitou a slepou loajalitou. Klidně půjdu a s hrdostí odpřísáhnu, že budu sloužit vlasti. A klidně se budu za ni hrdě a tvrdě bít! Ale pokud uvidím, že se najednou děje něco co je proti mému morálnímu přesvědčení? Mám udělat co? Zavřít oči nebo udělat co je podle mne správné? Jsem občanem Slezska, bojuji na italské frontě a dostanu se do zajetí. R-U moc nemusím, nebo k ní mám "normální vztah", ale jsem částečně naočkován předky o germanizaci. A hle najednou je tu tatíček Masaryk, uznávaný to profesor, který mi hlásá něco o sebeurčení národa, vytvoření nového státu, zbavení se monarchie, která mě přivedla do těch zákopů, kde jsem chytil plíseň a kdo ví co ještě. Ta myšlenka se mi zalíbí, tak co budu dělat? Budu dál věren přísaze ke státu, který nechci? Nebo se začnu bít za své ideály? Co je větší zbabělost? Jít zpátky do zákopů nebo být v zajateckém táboře? Jsou tedy Lord Fairfax a Cromwell zrádci? Jsou zrádci i ti co rozpoutali válku o americkou nezávislost?
2) Pátrači ať chceš nebo nechceš, to co se tu dělo byla revoluce. Jedna frakce přebila tu druhou a dosadila si na klíčové posty lidi, kterým mohli věřit. Mohl někdo věřit zkušenému člověku, který ten post vykonává dlouho? Ke komu bude loajální? Nebude připravovat palácovou revoluci?
3) Co je mi známo tak tatíček Masaryk měl ve zvyku nepodávat ruku lidem, které zavrhoval. (možná mýtus)
4) Johane co je na panovníkovi R-U demokratického? Byl snad panovník volen vším lidem? Proč se najednou monarchista ohání demokracií u detronizace? Vznikem légií se disent zvrhl de facto do jakési občanské války. Vyhráli republikáni. Konec hry.
5) neláska ke germánskému obyvatelstvu je spíše historicko-sociologický problém. Dle mne se po letech germanizace nešlo čemu divit. Stará křivda, je stále křivda.
ObrázekObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

ad C.C.:
Ne-myslel jsem tím, že postih následuje v každém státě, ve kterém máte brannou povinost a odepřete složení přísahy (vojenské). Službu mohla odepřít osoba takového vírovyznání jejíž kult přímo zakazoval užívání (a příp.nošení) zbraně. Ač se to, vzhledem k válečným výsledkům státu Izrael, může zdát nepravděpodobné, je judaismus právě takovým kultem.

Vystěhování, či vysídlení, nebylo prakticky ve staré monarchii rgulováno. Chtěl jste cestovat za prací, za léčením, nechtěl jste na vojnu ... prostě jste sebral pas a jel. Do konce života jste se nemusel vrátit. Při porušení zákona, samozřejmě, byl návrat možný jen po uplynutí promlčecí lhůty.

Omezení existovala spíše stavovská. ČSR však přinesla faktická a realitou podložitelné obavy, že i nakonec ta před zákonem. Z toho pak vznikla nedůvěra ...

Navíc-nepsal jsem, že omezení Židů zde nebyla. Psal jsem, že jejich postavení bylo nadstandardní, a to v kontextu celé Evropy s vyjímkou GB a tuším, že i Skandinávie.
---------------------------------------------------------------------------------------

1) Nikdy jsem nebyl stoupencem absolutismu, ani monarchistického. Přísahám-li věrnost státu, a to v R-U nebylo poviné, pak akceptuji legitimitu jeho státního zřízení.

2) Ve věci přísahy se zřejmě neshodnem. Neupírám Vám Váš názor. Samozřejmě jsem psal o legitimních státech a ne o diktaturách. A to je to. R-U bylo legitimním, demokratickým a neabsolutistckým státem.

3) Tohle už je spíše všeobecné. Republika, zvláště tak-jak ji provozujeme u nás, má-v mnoha směrech-ráz diktatury parlamentu. Ta je všeobecně považována za jednu z nejhorších možných.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše: Ne-myslel jsem tím, že postih následuje v každém státě, ve kterém máte brannou povinost a odepřete složení přísahy (vojenské). 1)Službu mohla odepřít osoba takového vírovyznání jejíž kult přímo zakazoval užívání (a příp.nošení) zbraně. Ač se to, vzhledem k válečným výsledkům státu Izrael, může zdát nepravděpodobné, je judaismus právě takovým kultem.

2)Vystěhování, či vysídlení, nebylo prakticky ve staré monarchii rgulováno. Chtěl jste cestovat za prací, za léčením, nechtěl jste na vojnu ... prostě jste sebral pas a jel. Do konce života jste se nemusel vrátit. Při porušení zákona, samozřejmě, byl návrat možný jen po uplynutí promlčecí lhůty.

3)Omezení existovala spíše stavovská. 3a)ČSR však přinesla faktická a realitou podložitelné obavy, že i nakonec ta před zákonem. Z toho pak vznikla nedůvěra ...

Navíc-nepsal jsem, že omezení Židů zde nebyla. Psal jsem, že jejich postavení bylo nadstandardní, a to v kontextu celé Evropy s vyjímkou GB a tuším, že i Skandinávie.
---------------------------------------------------------------------------------------

1) Nikdy jsem nebyl stoupencem absolutismu, ani monarchistického. Přísahám-li věrnost státu, a to v R-U nebylo poviné, pak akceptuji legitimitu jeho státního zřízení.

2) Ve věci přísahy se zřejmě neshodnem. Neupírám Vám Váš názor. Samozřejmě jsem psal o legitimních státech a ne o diktaturách. A to je to. R-U bylo legitimním, demokratickým a neabsolutistckým státem.

3) Tohle už je spíše všeobecné. Republika, zvláště tak-jak ji provozujeme u nás, má-v mnoha směrech-ráz diktatury parlamentu. Ta je všeobecně považována za jednu z nejhorších možných.
1)Máš konkrétní čísla, nebo jde jen o soudní teorii v praxi ignorovanou.
2)Tak to právě, že bylo regulováno i za staré monacharchie a velmi dobře hlídáno. Muž ve věku cca 15-40 let musel při odchodu do ciziny za prací platit "zálohu" státu a to pěkně mastnou, která ve výsledku měla právě zabránit těmto typům dezercí. Potažmo pakliže měl chalupník dva syny, tak, aby mohl jeden jít za prací třeba do Hamburku, nezbylo chalupníkovi než zastavit celou svou chalupu, druhý syn tak musel zůstat doma a první si rozmyslel, jestli zůstane v zahraničí, nebo se raději vrátí, aby nepřišli rodiče o majetek.
Navíc je iluzí, že by občan R-U si vzal pas a opustil R-U, kdy se mu zachtělo. Vydávání pasů během 1 s.v. bylo pod velmi přísnou kontrolou a dostat pas, aniž by jste již před válkou obchodovali v zahraničí, nebo pravidelně vyjížděli z různých důvodů do ciziny nebylo prakticky možné. Od druhé poloviny roku 1915, se pasová politika ještě více zpřísnila a výjezd do Švýcarska byl pro nezavedené osoby nemožný.
3)Zjisti si daná omezení, než budeš dokola s různým odůvodněním obhajovat zákony R-U k židům.
3a)Realita byla taková, že Polsko mělo protižidovský zákon, maďarsko mělo protižidovský zákon a i v Rakousku měli židé omezení. Nevím jak na tom byla Výmarská republika, ale není s podivem že finance zahraničních židovských bankéřů se ve střední Evropě opírali právě o ČSR.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

Pane kolego-slučujete dohromady několik věcí=bude to trochu složitější.

1) Vycestovat v čase války, válečného stavu a mimořádného stavu bylo samozřejmě velmi komplikované. Jako v každé zemi světa!!! Budeme-li se (a to je můj případ) bavit o normálním životě v míru, tedy před 1914, nebylo cestování, ani vydávání cestovních dokladů výrazněji regulováno.

2) Budeme-li chtít R-U posuzovat přímo ve válečném čase, pak musíme konstatovat, že se jeho chování opět nikterak výrazněji od jiných válčících mocností neodlišovalo. Jinými slovy-před válkou jste do A.R-U nezbytně nutně nemusel. Za války si pak R-U službu samozřejmě vynucovalo. Stejně jako jiné státy; např.: F, I, GB ..., abych zmínil jen některé z těch mnohonárodnostních.

3) Netvrdím, že zde nebyla protižidovská opatření. Tvrdím, že byla nesrovnatelně slabší než v Rusku, Bulharsku, Srbbsku, ... , ale i třeba v Německu (ač Německo před 1.sv.v.bylo židům velmi vztřícné).

4) Neméně důležité jsou ovšem jiné 2 aspekty:
a)Byl jste-li Žid a ve svém sporu jste se dostal před soud, tak jste měl garantováno stejné procesní postavení, jako kdokoliv jiný. Zbytek, jako i dnes, byla hra peněz a právníků.
b)Vaše národnost nelimitovala vaše postavení. Židovští podnikatelé byli Židé a byli úspěšní (či neúspěšní) dle toho, co dokázali (viz Walterovka). Žido-např.česká šlechta (tady je již třeba s otázkou národnosti zacházet mimořádně opatrně) byla prostě šlechta. Judaismu nehrál zásadnější úlohu (viz baroni Kolbenové).

5) Proti tomu vnímali Židé své postavení v nové ČSR, i z důvodů, které jsem uváděl výše, jako méně stabilní a méně zajištěné. Můžete s tím nesouhlasit, nemusí se Vám to líbit, pane kolego, a můžete proti tomu i protestovat. Jenže to je tak to jediné, co s tím můžete dělat.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:Pane kolego-slučujete dohromady několik věcí=bude to trochu složitější.

1) Vycestovat v čase války, válečného stavu a mimořádného stavu bylo samozřejmě velmi komplikované. Jako v každé zemi světa!!! Budeme-li se (a to je můj případ) bavit o normálním životě v míru, tedy před 1914, nebylo cestování, ani vydávání cestovních dokladů výrazněji regulováno.

2) Budeme-li chtít R-U posuzovat přímo ve válečném čase, pak musíme konstatovat, že se jeho chování opět nikterak výrazněji od jiných válčících mocností neodlišovalo. Jinými slovy-před válkou jste do A.R-U nezbytně nutně nemusel. Za války si pak R-U službu samozřejmě vynucovalo. Stejně jako jiné státy; např.: F, I, GB ..., abych zmínil jen některé z těch mnohonárodnostních.

3) Netvrdím, že zde nebyla protižidovská opatření. Tvrdím, že byla nesrovnatelně slabší než v Rusku, Bulharsku, Srbbsku, ... , ale i třeba v Německu (ač Německo před 1.sv.v.bylo židům velmi vztřícné).

4) Neméně důležité jsou ovšem jiné 2 aspekty:
a)Byl jste-li Žid a ve svém sporu jste se dostal před soud, tak jste měl garantováno stejné procesní postavení, jako kdokoliv jiný. Zbytek, jako i dnes, byla hra peněz a právníků.
b)Vaše národnost nelimitovala vaše postavení. Židovští podnikatelé byli Židé a byli úspěšní (či neúspěšní) dle toho, co dokázali (viz Walterovka). Žido-např.česká šlechta (tady je již třeba s otázkou národnosti zacházet mimořádně opatrně) byla prostě šlechta. Judaismu nehrál zásadnější úlohu (viz baroni Kolbenové).

5) Proti tomu vnímali Židé své postavení v nové ČSR, i z důvodů, které jsem uváděl výše, jako méně stabilní a méně zajištěné. Můžete s tím nesouhlasit, nemusí se Vám to líbit, pane kolego, a můžete proti tomu i protestovat. Jenže to je tak to jediné, co s tím můžete dělat.
1)Pak je nesmysl to dávat do spojitostí s vojenskou přísahou během 1 s.v.
2)To je logické.
3)To ano. Ohledně toho Německa, tam je to na dlouhou diskusi, na kterou si ale netroufám.
4a)Ano
5)Samozřejmě že s tím nesouhlasím, protože případ legií a spol. v revolučním období se týkal hrstky německých židů a neměl žádný podstatný vliv. V podstatě vůči problémům vystěhovaných haličských židů v R-U se nejednalo o žádné vážnější věci. Jiná věc je onen jazyk, kdy židé v Čechách opravdu upřednostňovali němčinu a židé v Horních Uhrách maďarštinu (z počátku spíše nuceně) a tedy samozřejmě vzniklé jazykové problémy v nové ČSR.
b)"Národnost" samozřejmě v případě židů omezovala v určitých oblastech. Je ale nesrovnatelná diskriminace židů v Rakousku na přelomu 18. a 19. století a na přelomu 19. a 20. století.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

Teď si již nejsem plně jist o čem jde řeč? Ptáte se zda ČSR byla antisemitská? Ne, zvláště v kontextu doby a prostoru, nikoliv. Ptáte se odkdy se mění postoj židovského obyvatelstva k tomuto státu? Od 30.-ých let.

Jinak ano-i R-U procházelo vývojem, kterému podléhala i židovská otázka. A tedy ano, na počátku 19.st.se postavení Židů v něm značně lišilo od počátku 20.st.

Případ legií byl bohužel trpký symbol. Židům zde byla ze zákona garantována práva a stát je ignoroval. O co hůře-s poměrně jasným sdělením, že se dostali do knfliktu s "občany vyšší" kategorie. Netvrdím, že to predikovalo postoj ČSR vůči Židům. Ale mělo značný význam pro postoj Židů vůči ČSR, takže jejich hlas by, v případném referendu, republikánství zřejmě nezískalo.

---------------------------------------------------------------------------------------

Ve věci Vašeho vyjádření k 1.bodu mám pocit, že nastolujete trochu zvláštní přístup. Tohle není provokace, opravdu se jen ptám. Mám tomu rozumět tak, že vojenská přísaha učiněná před válkou vstupem státu do války ztrácí, pro přísahajícího, svou morální závaznost? A vnímáte to tak, že tohle platilo pouze pro R-U nebo i pro ostatní státy? Jestliže pouze pro R-U, tak proč ne i pro jiné (např. výše zmíněné) mnohonárodnostní mocnosti?
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:1)Teď si již nejsem plně jist o čem jde řeč? Ptáte se zda ČSR byla antisemitská? Ne, zvláště v kontextu doby a prostoru, nikoliv. Ptáte se odkdy se mění postoj židovského obyvatelstva k tomuto státu? Od 30.-ých let.

Jinak ano-i R-U procházelo vývojem, kterému podléhala i židovská otázka. A tedy ano, na počátku 19.st.se postavení Židů v něm značně lišilo od počátku 20.st.

Případ legií byl bohužel trpký symbol. Židům zde byla ze zákona garantována práva a stát je ignoroval. 2)O co hůře-s poměrně jasným sdělením, že se dostali do knfliktu s "občany vyšší" kategorie. Netvrdím, že to predikovalo postoj ČSR vůči Židům. 2a))Ale mělo značný význam pro postoj Židů vůči ČSR, takže jejich hlas by, v případném referendu, republikánství zřejmě nezískalo.

---------------------------------------------------------------------------------------

4)Ve věci Vašeho vyjádření k 1.bodu mám pocit, že nastolujete trochu zvláštní přístup. Tohle není provokace, opravdu se jen ptám. Mám tomu rozumět tak, že vojenská přísaha učiněná před válkou vstupem státu do války ztrácí, pro přísahajícího, svou morální závaznost? A vnímáte to tak, že tohle platilo pouze pro R-U nebo i pro ostatní státy? Jestliže pouze pro R-U, tak proč ne i pro jiné (např. výše zmíněné) mnohonárodnostní mocnosti?
1)To mluvíš k jakému židovskému obyvatelstvu? Pakliže mluvíš ve všeobecnosti, tak to chci vědět jak tohle podložíš.
2)To bylo čí sdělení, kdy a kde.
2a)Opět sjednocování místního problému, který vůbec netrápil celkovou židovskou obec. Více než tyhle případy, bylo ovlivněno židovské obyvatelstvo na Slovensku maďarskou republikou Rad, jež měla vřelé sympathie velké části židovského obyvatelstva na Slovensku.
4)Přečti si celou diskusi na toto téma zde.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Cassiusi – pořád po mě chceš abych Ti napsal kde kdy a komu – Masaryk řekl že neexistují národy český a slovenský. Cassiusi, já nevím. Já vycházím ze těchto věcí:

Masaryk byl člověk, který vyznával teorii čechokoslovakismu. To je snad nezpochybnitelné a není o tom tedy spor. Pokud to chceš zpochybnit, máš problém budeš se muset utkat nikoliv se mnou , ale S Masarykovým ústavem Československé akademie věd. Pokud je to tak, tak nerozlišoval dva národy Čechy Slováky. Pokud je nerozlišoval v rámci teorie kterou vzal za svoji, nemohl nikdy říci, že jeden nebo druhý nebo oba národy neexistují když v jeho mysli byl jen jeden.

Podle Masarykova ústavu zmíněné akademie věd Masaryk celou svoji dobu prezidentského působení o vyřešení také marně usiloval o vyřešení národnostního problému ČSR v duchu federativního uspořádání státu podle švýcarského vzoru. Jiné zdroje to popírají. POud má AV pravdu- není jasné které národy by měly být v této federaci. To nahrává Tvému pohledu.

Ať je tomu jak je, zdá se, že politik a prezident Masaryk občas měnil své názory. Návrh na federaci neuspěl ze dvou důvodů:
- pro silný odpor československé nacionální pravice,
- pro odpor mnohých jiných politiků obávajících se snížení svého vlivu.

Tak se prosadila centralistická koncepce podle francouzského vzoru. Ta vedla k nerovnoprávnému postavení, k diskriminaci četných národů a menšin:
- slovenského národa a menšin bylo více:
- německé
- maďarské
- polské
- romské
- rumunské
- rusínské
- židovské

Byl to projev toho omílaného „čechoslovakismu“. Ten vedl k tomu že byla potlačena obsahová rovnost mnoha ujednání které vedli ke vzniku samostatné Československé republiky. Jde o:

Clevelandskou dohodou z 22. října 1915, která měla dva zajímavé body:

- samostatnost Českých zemí a Slovenska.

- spojení Českého a Slovenského národa ve federativním svazku států s úplnou národní autonomií Slovenska, s vlastním jménem, s vlastní státní správou, úplnou kulturní svobodou, teda i s úplným užíváním jazyka slovenského, vlastní správou finanční a politickou, se státním jazykem slovenským.

Už další dohoda mezi Čechy a Slováky ale zněla jinak. Byla to pittsburská dohoda, kterou 31. května 1918 v americkém Pittsburghu podepsali zástupci Slovenskej ligy v Americe, Českého národního sdružení a Svazu českých katolíků s Tomášem G. Masarykem, který také text dohody při této své návštěvě USA zformuloval. Pokud ho zformuloval, muselo se v jeho duši něco dít. Proč?

Dohoda totiž schvalovala spojení Čechů a Slováků v samostatném státě, ve kterém mělo Slovensko mít:
- samostatnou státní správu
- parlament
- soudnictví.
Tedy Slováci tím že ji podepsali připustili nemalé ústupky od hlavních požadavků Clevelandské dohody aler zaručovala - zatím - Slovákům samosprávu a slovenštinu jako úřední a vyučovací jazyk. Zásadní rozdíl byl v tom, že na rozdíl od Clevelandské dohody ale už nemělo jít o federativní uspořádání státu ale o republiku.

A v roce 1919 pak došlo vše tak daleko, že se tato dohoda stala předmětem politického boje o autonomii Slovenska. Sám její spoluautor a signatář Masaryk najednou kdoví proč už jako prezident tvrdil, že smlouva „není právně závazná“ a že se mělo jednat „pouze o lokální dohodu amerických Čechů a Slováků“.

Pokud ani toto není důkazem že nepovažoval Slováky za samostatný národ, potom by to mělo být důkazem, že pro něj Slováci rovni Čechům. Ale já jsem přesvědčený, že celý problém byl v tom, že viděl jen národ československý a pokud je zde jeden národ, tak na co federace a autonomie pro část jednoho národa. Potvrzuje to pak další dokument:

Tedy známá a myslím i mnou už citovaná Washingtonská deklarace, která ale má plný název Prohlášení nezávislosti československého národa jeho prozatímní vládou československou. Vznikla v americkém Washingtonu 16. října 1918. Vydána bylo 18. října 1918 v Paříži. Autorství prohlášení je připisováno Masarykovi. Pokud i nebyl jediným autorem, někdo tam musel termín československý národ vložit. Masaryk dokument podepsal, tedy s jeho zněním a názvem souhlasil. Když jsem se pozastavil nad tím, proč československý národ a ne národ Český a Slovenský, tak jsi to shodil ze stolu.

Přitom i Martinská deklarace používá termín československý národ a díky tomu byla Slováky po celé meziválečné období zpochybňována.

Toto vše vedlo k trvalému oslabování předválečné Československé republiky. Tento čechoslovaskistický postoj a koneckonců i ústava z roku 1920, která jej potvrdila, nakonec vedl k tou že když došlo na lámání chleba Slováci si založili vlastní stát a Československo je přestalo zajímat.

Já mam vždy chladnou hlavu. Ale jelikož se diskuse vydal jiným směrem který pro mě je zajímavý a já necítím potřebu se vám do ní míchat, tímto svoje působení v tomto vláknu končím. Jedině až dokončím vstup - bohužel ne dlouhý o těch táborech pro navrátilce tak sem vstoupím.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nechápu proč vedete spor jestli uznával český a slovenský národ? Vytvořil Československo, tak se snažil vytvořit jeden národ. Američan je taky jen jeden, a´t je odkudkoliv. Češi jsou taky jen jedni, i když jsou tu i Moraváci s Slezané. Ach ten můj separatismus :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

On to není klasický spor - spíše se snažíme zjistit, kdo má pravdu a nebo se tomuto zjištění přiblížit. Až se my dva začneme hádat, máme oba BAN.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „ČESKOSLOVENSKO“