Detronizace Habsburků (1918)

Moderátor: Zemakt

Odpovědět
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Pátrač píše:Cassiusi – pořád po mě chceš abych Ti napsal kde kdy a komu – Masaryk řekl že neexistují národy český a slovenský. Cassiusi, já nevím. Já vycházím ze těchto věcí:

1)Masaryk byl člověk, který vyznával teorii čechokoslovakismu. To je snad nezpochybnitelné a není o tom tedy spor. Pokud to chceš zpochybnit, máš problém budeš se muset utkat nikoliv se mnou , ale S Masarykovým ústavem Československé akademie věd. Pokud je to tak, tak nerozlišoval dva národy Čechy Slováky. Pokud je nerozlišoval v rámci teorie kterou vzal za svoji, nemohl nikdy říci, že jeden nebo druhý nebo oba národy neexistují když v jeho mysli byl jen jeden.

Podle Masarykova ústavu zmíněné akademie věd Masaryk celou svoji dobu prezidentského působení o vyřešení také marně usiloval o vyřešení národnostního problému ČSR v duchu federativního uspořádání státu podle švýcarského vzoru. Jiné zdroje to popírají. POud má AV pravdu- není jasné které národy by měly být v této federaci. To nahrává Tvému pohledu.

2)Ať je tomu jak je, zdá se, že politik a prezident Masaryk občas měnil své názory. Návrh na federaci neuspěl ze dvou důvodů:
- pro silný odpor československé nacionální pravice,
- pro odpor mnohých jiných politiků obávajících se snížení svého vlivu.

3)Tak se prosadila centralistická koncepce podle francouzského vzoru. Ta vedla k nerovnoprávnému postavení, k diskriminaci četných národů a menšin:
- slovenského národa a menšin bylo více:
- německé
- maďarské
- polské
- romské
- rumunské
- rusínské
- židovské

4)Byl to projev toho omílaného „čechoslovakismu“. Ten vedl k tomu že byla potlačena obsahová rovnost mnoha ujednání které vedli ke vzniku samostatné Československé republiky. Jde o:

Clevelandskou dohodou z 22. října 1915, která měla dva zajímavé body:

- samostatnost Českých zemí a Slovenska.

- spojení Českého a Slovenského národa ve federativním svazku států s úplnou národní autonomií Slovenska, s vlastním jménem, s vlastní státní správou, úplnou kulturní svobodou, teda i s úplným užíváním jazyka slovenského, vlastní správou finanční a politickou, se státním jazykem slovenským.

Už další dohoda mezi Čechy a Slováky ale zněla jinak. Byla to pittsburská dohoda, kterou 31. května 1918 v americkém Pittsburghu podepsali zástupci Slovenskej ligy v Americe, Českého národního sdružení a Svazu českých katolíků s Tomášem G. Masarykem, který také text dohody při této své návštěvě USA zformuloval. Pokud ho zformuloval, muselo se v jeho duši něco dít. Proč?

Dohoda totiž schvalovala spojení Čechů a Slováků v samostatném státě, ve kterém mělo Slovensko mít:
- samostatnou státní správu
- parlament
- soudnictví.
Tedy Slováci tím že ji podepsali připustili nemalé ústupky od hlavních požadavků Clevelandské dohody aler zaručovala - zatím - Slovákům samosprávu a slovenštinu jako úřední a vyučovací jazyk. Zásadní rozdíl byl v tom, že na rozdíl od Clevelandské dohody ale už nemělo jít o federativní uspořádání státu ale o republiku.

A v roce 1919 pak došlo vše tak daleko, že se tato dohoda stala předmětem politického boje o autonomii Slovenska. Sám její spoluautor a signatář Masaryk najednou kdoví proč už jako prezident tvrdil, že smlouva „není právně závazná“ a že se mělo jednat „pouze o lokální dohodu amerických Čechů a Slováků“.

5)Pokud ani toto není důkazem že nepovažoval Slováky za samostatný národ, potom by to mělo být důkazem, že pro něj Slováci rovni Čechům. Ale já jsem přesvědčený, že celý problém byl v tom, že viděl jen národ československý a pokud je zde jeden národ, tak na co federace a autonomie pro část jednoho národa. Potvrzuje to pak další dokument:

Tedy známá a myslím i mnou už citovaná Washingtonská deklarace, která ale má plný název Prohlášení nezávislosti československého národa jeho prozatímní vládou československou. Vznikla v americkém Washingtonu 16. října 1918. Vydána bylo 18. října 1918 v Paříži. Autorství prohlášení je připisováno Masarykovi. Pokud i nebyl jediným autorem, někdo tam musel termín československý národ vložit. Masaryk dokument podepsal, tedy s jeho zněním a názvem souhlasil. 6)Když jsem se pozastavil nad tím, proč československý národ a ne národ Český a Slovenský, tak jsi to shodil ze stolu.

Přitom i Martinská deklarace používá termín československý národ a díky tomu byla Slováky po celé meziválečné období zpochybňována.

7)Toto vše vedlo k trvalému oslabování předválečné Československé republiky. Tento čechoslovaskistický postoj a koneckonců i ústava z roku 1920, která jej potvrdila, nakonec vedl k tou že když došlo na lámání chleba Slováci si založili vlastní stát a Československo je přestalo zajímat.

Já mam vždy chladnou hlavu. Ale jelikož se diskuse vydal jiným směrem který pro mě je zajímavý a já necítím potřebu se vám do ní míchat, tímto svoje působení v tomto vláknu končím. Jedině až dokončím vstup - bohužel ne dlouhý o těch táborech pro navrátilce tak sem vstoupím.
1)To je překroucený bazmek čechoslovakismu, tedy nešlo o žádnou neexistenci či ignoraci českého a slovenského národa, ale o spojení těchto dvou národů.
2)Tohle je zajímavá otázka a rozhodně by si to zasloužilo vlastní kapitolu. Problém s federací by chtělo pořádně probrat a proprat.
3)Řekni mi stát na východ od Rýna, kde by existovala lepší menšinová politika a to včetně zaniklých (R-U, Rusko atd.). Vždyť právě že ČSR žádný zákon o menšinách neměla. Právě postavení menšin v ČSR bylo jednou z hlavních věcí, která byla probírána ve Versaill a měla velký podíl na přisouzení Podkarpatské Rusi k ČSR.
Již samotný volební systém ČSR umožňoval místním oblastem (tedy menšinám) získat na mandátech zastoupení v poslanecké sněmovně. Ještě jsem nenašel volební systém, jenž by umožňoval lepší obsazení parlamentu dle oblastní.
Obviňovat ČSR potažmo její zákony z diskriminace menšin v meziválečném období, je jako obviňovat Švýcarsko z vedení agresivní zahraniční politiky.

4)K otázce Slovenska a potažmo i dohod za 1. s.v.:
SETON-WATSON, Robert William, Nové Slovensko, Praha: Fr. Borový, 1924
První léta Slovenska po světové válce (1918-1923), problémy společného soužití Čechů a Slováků. Je to malá "brožura" o 120 stránkách, kde jsou řečeny problémy a logické vývody.
5)Je to mnohem složitější a rozhodně to nemá nic společného s pohledem Masaryka na existenci slovenského národa.
Na Slovensku vzniklo v Bratislavě vlastní ministerstvo, jenž se mohlo stát později zárodkem dalších institucí, jenže záhy bylo slovenskými úřady obcházeno, až ztratilo na významu a bylo zase přičleněno k Praze. Existence federace se ukázala v roce 1919 jako nereálná záležitost z jednoho prostého důvodu, na Slovensku chyběli lidé. K těm dohodám, byl to Štefánik, kdo radil "ignorovat" hlavně Pittsburgskou dohodu, tedy spíše jí brát, jen jako "přátelskou" dohodu čs. vlády se slovenskou kolonií v USA, protože byl toho názoru, že slovenská kolonie nemá právo jednat o postavení Slováků v R-U a ČSR. Tedy primát ve vztahu Slováků k ČSR měla až domácí Martinská deklarace z 30. října 1918.

Ale je nezpochybnitelný fakt, že podepsání Pitt. dohody Masarykem, byla jeho velká chyba, jenž pak posloužila "hospodským" rádoby politikům soustřeďujícím se kolem Hlinky.

6)Jestli ti jde o název Československá republika, tak to se musíš vrátit zpět na začátek roku 1916 do Paříže, kde došlo k ústní dohodě M+Š+B, potažmo Štefánikem byla po celou válku doporučené používat název jen "Česká národní rada", neb se obával, že by svět jednak těžko vyslovoval a pak i těžko chápal Československá, nebo Česká a Slovenská národní rada. A ani pak asi zrovna moc neřešili tvůj velký problém spojeného a odděleného názvu.
7)Jestli někde hledat chybu federace ČSR, tak to nebyl konec světové války a vytváření ČSR, ale konec 20. let, potažmo "lennost" československých politiků řešit tento problém, ale jak jsem řekl, to je na samostatné téma a půl knihy.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tedy Cassiusi tento zajímavý a velmi sofistikovaný vstup mě i když jsem nechtěl opět vrací do diskuse. Ale jelikož je pozdě, bude to zítra.

Děkuji za skvělou diskusi.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

1) Teď si již nejsem plně jist o čem jde řeč? Ptáte se zda ČSR byla antisemitská? Ne, zvláště v kontextu doby a prostoru, nikoliv. Ptáte se odkdy se mění postoj židovského obyvatelstva k tomuto státu? Od 30.-ých let.

- To mluvíš k jakému židovskému obyvatelstvu? Pakliže mluvíš ve všeobecnosti, tak to chci vědět jak tohle podložíš.

Politickým projevem. Respektive podporou židovského obyvatelstva nonintegristickým politickým uskupením, která se projevovala prakticky právě až do těch 30-ých let. Nejde jen o podporu aktivistickou (např.ve volbách), ale začasté i finanční.


Případ legií byl bohužel trpký symbol. Židům zde byla ze zákona garantována práva a stát je ignoroval. 2) O co hůře-s poměrně jasným sdělením, že se dostali do knfliktu s "občany vyšší" kategorie. Netvrdím, že to predikovalo postoj ČSR vůči Židům.

- To bylo čí sdělení, kdy a kde

Nepotrestání viníků, resp.odmítnutí žid.stěžovatelů, bylo takovým sdělením.

2a)) Ale mělo značný význam pro postoj Židů vůči ČSR, takže jejich hlas by, v případném referendu, republikánství zřejmě nezískalo.

- Opět sjednocování místního problému, který vůbec netrápil celkovou židovskou obec.

Pane kolego-děláte si srandu? Jestli něco takové zaznamená jakýkoliv Žid zvedne ho to ze židle, říká se tomu kolektivní paměť národa-jsou na to fakt dóst citliví. Je uplně fuk, jestli se jedná (psáno akusticky) o Aškenaziho, nebo Chasida, je fuk jestli je to ortodoxní nebo pokrokář-určitě to žádný z nich nepřehlédne :!:

- -Více než tyhle případy, bylo ovlivněno židovské obyvatelstvo na Slovensku maďarskou republikou Rad, jež měla vřelé sympathie velké části židovského obyvatelstva na Slovensku.

Tohle není přesné. Platí to spíše jen pro pauperizované a vykořeněné obyvatelstvo židovské národnosti. V jeho čele sice stáli poměrně „výbušní“ tribunové, ale celkově bylo v menšině. Režim sám byl pro středostavovské obyvatelstvo dost nestravitelný, a takového byla mezi Židy většina. Navíc i dějiny dosti jasně ukázaly, že pro ultralevicové myšlenky, kam komunismus a socialismus patří, jsou Židé příliš věřící, než aby jimi byli opravdu výrazně (a většinově) oslovováni.

---------------------------------------------------------------------------------------

4) Ve věci Vašeho vyjádření k 1.bodu mám pocit, že nastolujete trochu zvláštní přístup. Tohle není provokace, opravdu se jen ptám. Mám tomu rozumět tak, že vojenská přísaha učiněná před válkou vstupem státu do války ztrácí, pro přísahajícího, svou morální závaznost? A vnímáte to tak, že tohle platilo pouze pro R-U nebo i pro ostatní státy? Jestliže pouze pro R-U, tak proč ne i pro jiné (např. výše zmíněné) mnohonárodnostní mocnosti?

- Přečti si celou diskusi na toto téma zde.

Četl jsem. A domnívám se, že i proto jsem Vás, pane kolego, nepochopil. Takže, se vší úctou, mé otázky trvají.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Johane nepochopils... přísaha neztrácí svou váhu vyhlášením války, ale pokud tě tato přísaha začne nutit do něčeho co je proti tvému svědomí. Příklad:
1) Pokud budeš ve válce a vrchní velitel vynese rozkaz, že se zajatci budou střílet. Co uděláš? Budeš nadále věrným vojákem, i když se ti toto rozhodnutí hnusí? Když nesplníš tento rozkaz porušíš přísahu.
2) Jsi zajatec a zjistíš, že stát kterému jsi přísahal věrnost má vyhlazovací tábory. Budeš se snažit o útěk a bránit tento stát, i když jsou ti jeho praktiky odporné?
3) Jsi voják nedemokratického státu, a zjistíš, že u demokratických nepřátel se formují jednotky složené z emigrantů a zajatců. Co uděláš? Budeš dále bojovat za stát s jehož politikou nesouhlasíš?

Dle mého skromného odhadu se Legionářů varianta bodu 3. Můžeme se přít o tom jestli to byli zrádci. Z pohledu R-U zajisté, ale byli zrádci z pohledu svého svědomí? Obohatit se tou zradou nemohli, polepšit také ne. Prostě jen bojovali za nové ideály, neboť ty staré byly mrtvé.

Přísaha Rakousko - Uherské armády:

"Bohu všemohoucímu ,se zavazujeme slavnostní přísahou, že budeme věrni Jeho apoštolskému Veličenstvu, svému nejosvícenějšímu panovníkovi (jméno vladařovo), z boží milosti císaři rakouskému,
. králi českému atd. a apoštolskému králi uherskému a že ho budeme poslušni, jakož i jeho generálů a vůbec všech svých představených a vyšších, že je budeme ctít a chránit, že budeme jejich nařízení a rozkazy ve všech služebních výkonech plnit, že budeme statečně a mužně bojovat proti kterémukoli nepříteli a podle vůle Jeho Veličenstva kdekoli, na vodě i na zemi, ve dne i v noci, v bitvách, v útocích, v bojích a v podnicích každého druhu, zkrátka na každém místě, v každý čas a za všech okolností, že nikdy neopustíme svých jednotek, praporů, standart a děl, že nikdy nevstoupíme s nepřítelem ve styk, nýbrž vždy se budeme chovat ve shodě s válečnými zákony, jak se sluší řádným válečníkům, a takto ve cti žíti a zemříti. Tak nám dopomáhej Bůh! Amen."
zdroj

Přísaha čs. vojska (od r.1919)

"Přísaháme při všem, co jest nám svato, a v plné shodě se svým svědomím a přesvědčením, že budeme poslušni presidenta a vlády republiky československé a všech svých velitelů, presidentem a vládou ustanovených; přísaháme, že budeme bez odmluvy plniti její nařízení vždy a všude, i v nebezpečí, bez váhání a odporu, že svých vojsk neopustíme, ale i životy své ochotně dáme na ochranu vlasti a za její svobodu; přísaháme, že budeme druh druha milovati, k sobě věrně státi, v nebezpečí se neopouštěti, ale až do konce se brániti tak, jak nám káže mužná čest a vědomí povinností občanských. Tak přísaháme!"

přísahy z této stránky

Pokud si ty stránky přečtete, tak uvidíte, že jedině v přísahách legionářů a prvorepublikové československé armády vojáci přísahali, že budou jednat pouze se souhlasem svého svědomí
ObrázekObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

1) Pokud budeš ve válce a vrchní velitel vynese rozkaz, že se zajatci budou střílet. Co uděláš? Budeš nadále věrným vojákem, i když se ti toto rozhodnutí hnusí? Když nesplníš tento rozkaz porušíš přísahu.

V takovém případě by porušil R-U velitel platné zákony a bylo by oprávněné (i podle R-U práva válečného :!: ) neuposlechnout. Situace by v praxi samozřejmě byla zjevně komplikovanější, ale bezhlavé vraždění zajatců přinesla až válka o něco pozdější (leč když-už tak v 1.sv.v.šlo spíše o problém Itálie, než R-U).
-----
2) Jsi zajatec a zjistíš, že stát kterému jsi přísahal věrnost má vyhlazovací tábory. Budeš se snažit o útěk a bránit tento stát, i když jsou ti jeho praktiky odporné?

Ač byl koncentrák znám již z Bůrských válek R-U nic takového nemělo. Navíc, žel, státy-které konc.používaly neměly valných problémů s morálkou (bojovou) vlastních vojáků.
-----
3) Jsi voják nedemokratického státu, a zjistíš, že u demokratických nepřátel se formují jednotky složené z emigrantů a zajatců. Co uděláš? Budeš dále bojovat za stát s jehož politikou nesouhlasíš?

Tohle je jádro pudla. R-U bylo plně demokrtickým státem (v rámci dobových zvyklostí), takže argument je v podstatě lichý. Navíc bylo mnohem demokratičtější než některé Dohodové mocnosti. Takže mi nezbývá než zopakovat svou otázku ... ?
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johan píše:1) Teď si již nejsem plně jist o čem jde řeč? Ptáte se zda ČSR byla antisemitská? Ne, zvláště v kontextu doby a prostoru, nikoliv. Ptáte se odkdy se mění postoj židovského obyvatelstva k tomuto státu? Od 30.-ých let.

- To mluvíš k jakému židovskému obyvatelstvu? Pakliže mluvíš ve všeobecnosti, tak to chci vědět jak tohle podložíš.

Politickým projevem. Respektive podporou židovského obyvatelstva nonintegristickým politickým uskupením, která se projevovala prakticky právě až do těch 30-ých let. Nejde jen o podporu aktivistickou (např.ve volbách), ale začasté i finanční.


Případ legií byl bohužel trpký symbol. Židům zde byla ze zákona garantována práva a stát je ignoroval. 2) O co hůře-s poměrně jasným sdělením, že se dostali do knfliktu s "občany vyšší" kategorie. Netvrdím, že to predikovalo postoj ČSR vůči Židům.

- To bylo čí sdělení, kdy a kde

Nepotrestání viníků, resp.odmítnutí žid.stěžovatelů, bylo takovým sdělením.

2a)) Ale mělo značný význam pro postoj Židů vůči ČSR, takže jejich hlas by, v případném referendu, republikánství zřejmě nezískalo.

- Opět sjednocování místního problému, který vůbec netrápil celkovou židovskou obec.

Pane kolego-děláte si srandu? Jestli něco takové zaznamená jakýkoliv Žid zvedne ho to ze židle, říká se tomu kolektivní paměť národa-jsou na to fakt dóst citliví. Je uplně fuk, jestli se jedná (psáno akusticky) o Aškenaziho, nebo Chasida, je fuk jestli je to ortodoxní nebo pokrokář-určitě to žádný z nich nepřehlédne :!:

- -Více než tyhle případy, bylo ovlivněno židovské obyvatelstvo na Slovensku maďarskou republikou Rad, jež měla vřelé sympathie velké části židovského obyvatelstva na Slovensku.

Tohle není přesné. Platí to spíše jen pro pauperizované a vykořeněné obyvatelstvo židovské národnosti. V jeho čele sice stáli poměrně „výbušní“ tribunové, ale celkově bylo v menšině. Režim sám byl pro středostavovské obyvatelstvo dost nestravitelný, a takového byla mezi Židy většina. Navíc i dějiny dosti jasně ukázaly, že pro ultralevicové myšlenky, kam komunismus a socialismus patří, jsou Židé příliš věřící, než aby jimi byli opravdu výrazně (a většinově) oslovováni.

---------------------------------------------------------------------------------------

4) Ve věci Vašeho vyjádření k 1.bodu mám pocit, že nastolujete trochu zvláštní přístup. Tohle není provokace, opravdu se jen ptám. Mám tomu rozumět tak, že vojenská přísaha učiněná před válkou vstupem státu do války ztrácí, pro přísahajícího, svou morální závaznost? A vnímáte to tak, že tohle platilo pouze pro R-U nebo i pro ostatní státy? Jestliže pouze pro R-U, tak proč ne i pro jiné (např. výše zmíněné) mnohonárodnostní mocnosti?

- Přečti si celou diskusi na toto téma zde.

Četl jsem. A domnívám se, že i proto jsem Vás, pane kolego, nepochopil. Takže, se vší úctou, mé otázky trvají.
1 a 2)Tak a teď už věcně, máš tu pamět národa čím podložit, nebo se jedná o "jedna paní povídala, jak na žida přišla veliká bída".
4)Tyhle tvoje dotazy k přísaze jsou již vyřčené zde.
Johan píše: Tohle je jádro pudla. R-U bylo plně demokrtickým státem (v rámci dobových zvyklostí), takže argument je v podstatě lichý. Navíc bylo mnohem demokratičtější než některé Dohodové mocnosti. Takže mi nezbývá než zopakovat svou otázku ... ?
Když mluvíš o demokracií u R-U, vypusť raději to U, to tam trošku hapruje. :wink:
Naposledy upravil(a) Cassius Chaerea dne 10/1/2010, 09:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Johane, já uvedl obecné příklady, a pak se ti snažil říct jak asi uvažovali legionáři. Proto jsem tam uvedl slovo VARIANTA bodu 3. Prostě to pochopit nechceš a mě se nechce dál plevelit zajímavou debatu mezi Cassiusem a Pátračem.
ObrázekObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

ad. C.C.:
Tak a teď už věcně:

Politickým projevem. Respektive podporou židovského obyvatelstva nonintegristickým politickým uskupením, která se projevovala prakticky právě až do těch 30-ých let. Nejde jen o podporu aktivistickou (např.ve volbách), ale začasté i finanční.

Jaký jiný věcný podklad lze přinést, když už vám nepostačují peníze.
Jinak-Židé u nás tuto událost ještě dnes řadí mezi pogromy. To bych považoval za velmi nadsazené a nesouhlasil s tím, ovšem poměrně silně to vypovídá o tom, jak značnou odezvu událost v židovské obci měla. I to považuji za průkazný podklad ke svým tvrzením.
--------------------------------------------------------------------------------------
"Když mluvíš o demokracií u R-U, vypusť raději to U, to tam trošku hapruje."

Kupodivu ani ne. Připouštím sice, že demokracie v „U“ byla citelně slabší než v Předlitavsku. Připustím tedy i, že byla „poněkud“ nedostatečná i vůči té ve F. Jenže … s tou v It.byla plně srovnatelná a násobně rozvynutější proti té v RUS. A to RUS té doby považuji za celkem solidní stát.
================================================
ad. skelet

„Johane, já uvedl obecné příklady, a pak se ti snažil říct jak asi uvažovali legionáři. Proto jsem tam uvedl slovo VARIANTA bodu 3. Prostě to pochopit nechceš a mě se nechce dál plevelit zajímavou debatu mezi Cassiusem a Pátračem.“

1) Ano-nepochopil jsem, že šlo o obecné příklady.
2) Ano-je pravda, že se složením přísahy „na výpověď“, a to, když nebylo vynucené, mám „mírný“ problém.
3) Ovšem-na nic z toho jsem se neptal. Dokonce jsem ani do ničeho z toho nerejpal. Sice s Vámi nesouhlasím, ale chápu, co chcete říci.
4) Jde o to, že zde jsou (1914-1918) státy srovnatelné a horší než je R-U. V těchto státech (nikoliv v tom lepším-GB) vznikají legie. Ač Váš přístup není tím mým, tak pro tuto chvíli přijímám Vaše východisko. A tím pádem pokládám (již po několikáté) stále stejnou otázku: Co je tím morálním důvodem ospravedlňujícím přeběhnutí, obrácení kvéru proti vlastnímu státu a popřením přísahy? Jaký je to důvod? Jaká je jeho síla? Proč bylo (a to i v poválečné ČSR) obdobné chování vojáka z F, It., ale i carského Ruska, označováno za odpornou vlastizradu? Dokonce i tehdy, když šlo o vojáka koloniálního? A na to vše se ptám s tím, že nic takového, žádný takový důvod, nevidím. Rozumějte-tahle otázka je mnohem, mnohem závažnější, než se z dosavadního uvolněného rázu diskuse může zdát :!:
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Johan: jenže tohle je na sociologický rozbor a ne politický. Jde o to kolik Čechů, Moraváků a Slezanů se pokládalo za občany R-U, a kolik se jich považovalo za obyvatele tohoto státu. Vojáci přísahali věrnost Jeho apoštolskému Veličenstvu nikoliv věrnost Rakousku-Uhersku a jeho obyvatelům. A pokud se mi zalíbí republikánská myšlenka, tak zradím obyvatele Rakouska-Uherska? Budu jednat v souladu se svým svědomím, že jednám správně a ve prospěch svých blízkých a spoluobčanů... Prostě bojovali za své ideály. Nic víc, nic míň. Byli to občané monarchie, a ta jim už nebyla schopná a ochotná nic nabídnout. Až něco nabídlo tak bylo příliš pozdě.. Těžko je můžeš podezírat z toho, že to dělali ze zbabělosti nebo kvůli vlastnímu obohacení.

O tom kdo je zrádce, a kdo hrdina rozhodují dějiny. A těžko po mne můžeš jako obyvateli České REPUBLIKY chtít, abych řekl, že lidé, kteří bojovali za REPUBLIKU byli zrádci. Myšlenka konstituční monarchie je pro mne lákavá, ale Rakouské císařství, respektive Rakouskou-Uhersko mi nikdy nepřirostlo k srdci a jsem rád, že s těmi sedláky nemáme už nic společného.
ObrázekObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

Ano-dstal jsem odpověď, kterou jsem, v zásadě, očekával. Nemám z toho pražádnou radost, ale nic Vám nevyčítám. Poměrně přesně jste shrnul stávající způsob smýšlení Čechů v této věci.

Teď nechme stranou R-U. Republikánství je samozřejmě jen záminková věc. Mimochodem-i proto, že našim legionářům slibovali monarchii. Důležité je, že z cca.20 000 přeběhlíků, z nichž ještě ne všichni do legií vstupovali tak uplně dobrovolně (Italové by mohli vyprávět) byla "vyrobena" morální elita národa. Je třeba mít na paměti, že jen velmi malá část ze cca.150 000 legionářů byli přeběhlíky. Tihle lidé přišli s často různícími se teoriiemi velmi prapodivných ražení o tom, proč nedodrželi svou přísahu. Ti co ji dodrželi byli následně hanobeni.

Výsledek? Čech v průměru opravdu zastává názor, že přísahu lze jednostranně vypovědět. Tedy tak, že si najdu vlastní důvod ke změně strany, aniž by ta původní, jíž jsem cosi odpřísáhl, podmínky mé přísahy porušila.Vypadá to někdy tak, že:"Přísahám ti, vlasti, věrnost, dokud ji neodpřísáhnu někomu jinému."

Jak říkám-není to ve zlém. Popsal jste prostě stav věcí. Jen po mě nemůže nikdo chtít, abych s ním (tím stavem věcí) souhlasil a jeho strůjce obdivoval :( :evil: :(

P.S.:
:D 8-) S těma sedlákama, zdá se, zase budete v 1-om státě (EU) 8-) :D
Naposledy upravil(a) Johan dne 10/1/2010, 20:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

skelet píše:Johane nepochopils... přísaha neztrácí svou váhu vyhlášením války, ale pokud tě tato přísaha začne nutit do něčeho co je proti tvému svědomí. Příklad:
1) Pokud budeš ve válce a vrchní velitel vynese rozkaz, že se zajatci budou střílet. Co uděláš? Budeš nadále věrným vojákem, i když se ti toto rozhodnutí hnusí? Když nesplníš tento rozkaz porušíš přísahu.
2) Jsi zajatec a zjistíš, že stát kterému jsi přísahal věrnost má vyhlazovací tábory. Budeš se snažit o útěk a bránit tento stát, i když jsou ti jeho praktiky odporné?
3) Jsi voják nedemokratického státu, a zjistíš, že u demokratických nepřátel se formují jednotky složené z emigrantů a zajatců. Co uděláš? Budeš dále bojovat za stát s jehož politikou nesouhlasíš?
Je to zajímavá konstrukce, ale naprosto mimo ideu diskuze o vzniku Československa a rozpadu monarchie.
Rusko - největší legie, nebylo demokratickým státem a to vlastně není ani nyní v úravém slova smyslu.

Střílení zajatců byl v době I. SV nečastý exces považovaný na špatný skutek a často trestán.

V době I. SV neexistovalo nic podobného vyhlazovacím táborům.

Předjímat, že by vojáci nedemokratického státu věděli, že jsou občany nedemokratického státu je nesmysl. Když jinou variantu než existuje neznáš, nemůže ti jiná, možná lepší chybět.

Neznám na světě ani jeden stát, co dějiny existují a to ani demkratický ani nedemokratický, který by toleroval porušení vojenské přísahy a vojenskou zradu. Jen Československá republika si na tomto chování vytvořila vojenskou základnu svého politického uznání.

Nebo znáte jinou zemi, kde by to tak bylo?
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 12/1/2010, 13:31, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Pátrač »

Johan píše:
Tohle je jádro pudla. R-U bylo plně demokrtickým státem (v rámci dobových zvyklostí), takže argument je v podstatě lichý. Navíc bylo mnohem demokratičtější než některé Dohodové mocnosti. Takže mi nezbývá než zopakovat svou otázku ... ?
Cassius Chaerea píše:Když mluvíš o demokracií u R-U, vypusť raději to U, to tam trošku hapruje. :wink:
A Cassiusi představ si, že Johan má pravdu. Nelze směšovat termín demokracie tak jak jej chápeme nyní a jak byl chápan tenkrát. Pokud bys to chtěl udělat, tak bys musel tvrdit že Velká Británie je nedemokratickou zemí a vlastně i další země v Evropě bys musel nařknou z toho samého.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pátrači opakuji znovu: MLUVIL JSEM OBECNĚ!

A z prominutím ty jsi si myslel, že žiješ v demokratické zemi?

Mě napadá taková ROA, Cromwell a Fairfax, za francouzské revoluce to bylo jistě také častým jevem ...

Dost už OT. Svůj názor jsem již řekl. Klidně mě kamenujte, ale pro mne byla VV do určité míry občanskou válkou našich pradědků. Ti s novými ideami měli to štěstí, že stáli na straně vítězů. A šmidra jak říká Pátrač.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Je více než zajímavé, že základní kostra čs. armády, která byla složena z přeběhlíků, rychlokvašek, zrádců, flákačů a kýho čerta ještě..., to dotáhla v roce 38 na armádu s tak vysokou morálkou a národním uvědoměním (myslim tím čechy a slováky), že by nám to mohl závidět kde kdo. Toť velmi zajímavý problém a vymejvání mozků neberu :rotuj:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Pátrač píše: A Cassiusi představ si, že Johan má pravdu. Nelze směšovat termín demokracie tak jak jej chápeme nyní a jak byl chápan tenkrát. Pokud bys to chtěl udělat, tak bys musel tvrdit že Velká Británie je nedemokratickou zemí a vlastně i další země v Evropě bys musel nařknou z toho samého.
A představ si že nemá a už vůbec bych si netroufal srovnávat Uhersko s Velkou Británii.

Když teda chceš chápat demokracii, tak jak byla chápana tenkrát, pak tu máme centrální zemi a její kolonie. Asi by to chtělo nějakou definici demokracie, ale předpokládám, že se schodneme na tom, že v demokratickém státě by měli mít všichni občané stejná práva nebo alespoň přibližně stejná. Pak by tu byla ještě otázka udělování občanství, což by v R-U, bylo zase na půl knihy, ale to necháme stranou.

USA, VB, Švýcarsko se můžou pyšnit v tomto směru jako "plně" demokratické státy. Francie, Německo a Rakousko s jistým omezením také a dalo by se zde přiřadit i Uherko, ale zde je jedno obrovské ALE. A tím je chování maďarů k ostatním národům v zalitavské oblasti, neváhal bych to přirovnat, ke "koloniální politice". Jedině Chorvati si v rámci Uherska vybudovali postavení, jež jim umožnilo se vyhnout plnému tlaku "maďarizace", jež s velkou silou probíhá po roce 1867 na ostatních oblastech Zalitavska. Samozřejmě tu můžeš poukázat na chování třeba Francie v koloniích v Africe a Asii, ale pak musím upozornit, že kolonie byla tehdy (jako v podstatě i dnes) chápana jako podřadnější součást státu, spíše nepřímá součást státu, což samozřejmě nebyl případ Uherska.

Nemusím připomínat že R-U není jeden stát, ale soustátí od roku 1867. Z Wikipedie: "Obě části byly spojeny osobou panovníka z dědičné habsbursko-lotrinské dynastie, společným ministerstvem zahraničí, války, říšských financí a společným nejvyšším účetním dvorem."
Tedy co se týká vnitřních věcí, vystupovalo Uhersko de facto nezávisle na Rakousku. Pak v otázce "demokracie" ano Rakousko je na tejhdejší poměry demokratický stát, Uhersko je stát s autoritativní politikou "většinového" národa (většina je blbé slovo, když maďaři měli cca 45% z celkové populace Uherska).
Tedy na otázku: Bylo R-U na tehdejší poměry demokratické soustátí, nikoli.

A neber to tak, že obhajuji koloniální politiku Fr, VB, Itálie, Belgie, nebo Ruskou vládu.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Neberu.
Myslím si, že Ti rozumím. Skvělá argumentace ale i když s Tebou nesouhlasím, nebudu to dále hrotit - dostali bychom se do kruhu. To by kazilo diskusi.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

ad. Zemakt:

Pane kolego, nastolujete otázku, jejíž rozbor by vydal na román. Tak jako většina organisací se i A.RČS vyvíjela v čase. A můžeme zaznamenat několik fází. Já se pokusím o maximální stručnost, tak-abych se vešel do rámce diskusního příspěvku. Jsme si ovšem vědom, že je to na úkor přesnosti a kvality.

V 1.fázi podléhala naše obranná moc It.legiím. Tedy tomu-co přišlo z Itálie. Můžeme vidět, jak silně byly tyto protěžovány i třeba na uniformách čestné stráže. Přitom jejich sestavování i nasazení vyvolává mnoho oprávněných diskusí. Šlo o to, že u těchto jednotek mělo naše politické vedení (takto relativně velmi levicové) nejvíce volnou ruku při obsazování velitelských postů. Žel-bylo to vidět a to co přišlo z It.bylo čistým zoufalstvím.

Ve 2.fázi si F naprosto tvrdým tlakem vynutila odchod od stupidní myšlenky milic k normální pravidelné armádě. Milice zřejmě neměla vycházet ze šv.modelu, ale z modelu užívaného po Americké válce za nezávislost. Nová armáda ovšem stavěla výrazně větší útvary. A ty (Poláci na to mají krásný výraz, který neslučujme se slovem politruk) politčici nedokázali zvládat. Tak dochází k 1.selekci kvality.

U 3.fáze vidíme 2 větve. Je to jednak vytlačení „Rakušáků“ a jednak příchod „Rusáků“. Tedy „Rakušáci“ byli vytlačeni (více/méně úspěšně) od bojových útvarů do oblasti (dnes bychom řekli) vzdělávání a výcviku. To bylo štěstí, protože šlo jednak o kvalitní a bojem zkušené velitele a jednak o velitele, kteří zjistili, že boj lze vyhrát jen pohybem vojsk. „Rusáci“, tedy ruští legionáři, byli podobným požehnáním. I oni prošli velmi těžkou zkouškou reálných bojů, a to vesměs mobilních bojů. Pohyblivé nasazení palebné síly představovalo základ jejich vojenského myšlení.

Zde se navíc projevily další faktory. A to čas a ona levicovost politiky u nás. „Rusáci“ přišli pozdě, takže místa v civilním sektoru již byla rozkorytěná. Zároveň naši politici nadále armádu nijak zvlášť za důležitou nepovažovali a používali ji jako sociální ústav právě pro legionáře. Konzervativní muži meče a činu pro ně (politiky) navíc v civilní sféře byli nanejvýš nežádoucí. A konečně politiky znervózňovalo i to, že většina vyšších velitelů mezi „Rusáky“ nebyli přímo jejich muži a prošli rakouským vojenským vzděláním (Prchala, Luža …).

Tou 4.fází byla vojenská reforma, která jasně ukázala, kdo je co k čemu a navíc již mohla těžit i přirozené časové obměny. Není náhodou, že s nešťastníkem Syrovým bylo z A.RČS „vymístěno“ tolik (i celkem) vysokých důstojníků. Jinými slovy-onu poměrně velmi vyskou kvalitativní úroveň, kterou známe, získává A.RČS až někdy mezi lety +/- 1927 a 1935.

================================================

ad. C.C.:

Neztotožňuji se s vašimi závěry, pane kolego, i proto, že vše opravdu záleží na zvolené definici. Budete-li demokracii definovat jinak, což je možné, získáte i velmi odlišné výsledky.
Naposledy upravil(a) Johan dne 12/1/2010, 15:57, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Johane ty by si definici demokracie klidně postavil na hlavu, kdyby jen vyšel výsledek pro monarchii dobře.;)
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Detronizace Habsburků (1918)

Příspěvek od Johan »

:lol: 8-) Né-že by mi tahle myšlenka nebyla blízká 8-) :lol: Leč tentokrát jsem spíše myslel na reálie doby.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Šlo o to, že u těchto jednotek mělo naše politické vedení (takto relativně velmi levicové) nejvíce volnou ruku při obsazování velitelských postů. Žel-bylo to vidět a to co přišlo z It.bylo čistým zoufalstvím.
největším zoufalstvím bylo především to, že na veducích pozicích seděli italští důstojníci, u kterých což bylo vrcholem nebylo ani patrné za který tým chtěj kopat.
U 3.fáze vidíme 2 větve. Je to jednak vytlačení „Rakušáků“ a jednak příchod „Rusáků“. Tedy „Rakušáci“ byli vytlačeni (více/méně úspěšně) od bojových útvarů do oblasti (dnes bychom řekli) vzdělávání a výcviku. To bylo štěstí, protože šlo jednak o kvalitní a bojem zkušené velitele a jednak o velitele, kteří zjistili, že boj lze vyhrát jen pohybem vojsk. „Rusáci“, tedy ruští legionáři, byli podobným požehnáním. I oni prošli velmi těžkou zkouškou reálných bojů, a to vesměs mobilní. Pohyblivé nasazení palebné síly představovalo základ jejich vojenského myšlení.
za toto děkuji, vcelku jasně pochopitelné. Především však děkuji za jistou míru objektivity v souvislosti s tím, že jsme se dostali od rychlokvašek a levičáků k lidem s určitou mírou vojenského umnění (tím myslím "rusáky" neopomíjeje "rakušáky"), v tomto smyslu bych ještě nadhodil otázku, zdali Vámi zmíněný přechod "rakušáků" k výcviku či do škol nebyl také z části věcí jejich věku.

Abych se vrátil k té kostře ČS armády, tímto jsem si chtěl především rýpnout do rétoriky plné zrádců, odpadlíků........ :-?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „ČESKOSLOVENSKO“