Stránka 1 z 1

Motocykl BMW

PříspěvekNapsal: 17/6/2012, 22:43
od Stuka
Včera jsem viděla skvostné dílo, tak se chci o to podělit. Asi jde o BMW R 12. Hrdý majitel si nechal vrak dovézt z Litvy a dva roky na něm makal. Říkal, že měl každou součástku v ruce. Motorka měla být vyrobena v Rusku, těsně předtím než Němci napadli Rusko. Vepředu ve vozíku byla vysílačka a vzadu kulomet, po boku přídavná nádrž. Ale když stroj zakoupil už tam samozřejmě vysílačka ani kulomet nebyl, jenom ta nádrž, ale tu dal pryč z dúvodu, aby motorka nebyla moc těžká a taky nechtěl vojenský model. Pneumatiky si nechal dovézt z Čech. Púvodní ruské byly těžké a tvrdé. Plně obsazena vážila asi 630 kg, ale jemu se podařilo podstatně snížit hmotnost, ale bohužel jsem přesně nerozuměla na kolik. I tak ale žere 10 litrú na 100 km. Rychlost dosáhne asi 80 km/hod. Dělali mu i speciální lak.
No opravdu se bylo čím chlubit. Požádala jsem ho, ať z motorky sleze, že si ji chci vyfotit. Ani se nedivil. Říkal, že všude kam přijde, je středobodem pozornosti.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

PříspěvekNapsal: 17/6/2012, 23:27
od Malej Achil
Opravdu hezký kus železa.
Pro doplnění jsem trochu zagooglil a našel pár údajů. Cituji z BMW R12:

Značka: BMW, Bayerische Motoren-Werke AG, München
Země: Německo
Typ: R12
Rok: 1935
Počet vyrobených strojů: 36008
Chlazení: vzduch
Kubatura (ccm). 745
Vrtání (mm): 78
Zdvih (mm): 78
Výkon (výkon/ot.min): 18 koní / 3400 ot. min. s jedním karburátorem, 20 koní / 4000 ot. min. se dvema
Počet míst: 1-3
Délka (mm): 2100, 2520 se sidecarem
Šířka (mm): 900, 1615 se sidecarem
Výška (mm): 940, 1000 se sidecarem
Rozvor (mm): 1380
Rozchod před/zad (mm): 1070 se sidecarem
Pohotovostní hmotn. (kg): 188, 235 se sidecarem
Celková hmotnost (kg): 185
Pohon: zadní, kardan
Pneu: 3,50 x 19, 4,0 x 19
Rychlost (km/h): 110
Spotřeba (l/100km): 4,4 l/100 km civilní, 5,5 l/100 km vojenská, 6,5 l/100 km se sidecarem
Palivový systém: gravitační
Brzdy: mechanické, bubnové
Výroba od r.: 1935
Výroba do r.: 1941


Dále je tam o rychlosti, že se sajtkárou měla pouze 85 km/h, což odpovídá majitelovu tvrzení (díky jinému převodu v zadním kole - aspoň co jsem vyčetl ze zdroje). Spotřeba udávaná výrobcem byla ale podstatně nižší. (?)

Ta původní hmotnost 235 kg i se sidecarem je ale velký rozdíl oproti údajným 630 kg. Čert ví, co s tím ti Rusové dělali :) . Taky tam píšou, že Rusové nevyráběli přímo licenční kopie R12-tky, ale vyráběli z R12-tky odvozené typy (asi i "rusifikované" - proto ty kila :wink: ). To by mohlo vysvětlovat i tu téměř dvojnásobnou spotřebu...

Abych nechválil jenom motorku, tak máš Stuko docela pěkný kolo (pokud je to Tvoje) :wink: .

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 08:22
od Stuka
Jo, kolo je moje. :D Díky za pochvalu, i když bych byla radši, kdyby moje byla ta elegantní mašina. :D
Možná se majitel sekl v některém údaji, nebo já špatně rozuměla. Ale díky, žes doplnil data. Možná opravdu Rusové dělali nějaké svoje úpravy, aby mašina vydržela všechno a zdolala i jejich cesty. :wink:
Mašina byla opravdu krásná. Líbí se mi právě takové kusy, které se vyrábély během nebo před WW2. Stejně jako auta. Jejich elegance je úchvatná.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 08:43
od kopapaka
Malej Achil píše:Ta původní hmotnost 235 kg i se sidecarem je ale velký rozdíl oproti údajným 630 kg. Čert ví, co s tím ti Rusové dělali

Uááá...
Čtěte prosím pečlivě, v příspěvku je naprosto jasně napsané :
Stuka píše:Plně obsazena vážila asi 630 kg,

To už je trochu rozdíl, ne?

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 09:08
od Destroyman
Kopapaka: Jo, to víš. Velká země si žádá velké stroje. :D
Krom toho je taky rozdíl, když něco vyrábí Bavorák v továrně BMW a když se o totéž na koleně snaží ožralej mužik v nějakém tom jejich Dněprostroji ímeni továryšča Stálina. Učeně se tomu fenoménu říká "široká ruská duše". :mrgreen:

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 10:30
od skelet
Destroyi nech si svou rusofobii, někdy je veskrze otravná. Navíc jsi totálně mimo..

Motorka URAL M-72 byla okopírovaná BMW R-71, nikoliv R-12. A teď k hmotnostem ...
Motorka URAL M-72 má pohotovostní hmotnost 350kg a celkovou hmotnost 610kg (Což odpovídá třem lidem o váze 86,5kg každý. A ejhle sranda skončila, že?)
BMW R71.. tramtadadááá pohotovostní hmotnost 360kg

a bez sajdky? R71 210kg vs M72 s přetěžkými 220kg

dále pokud je v Achilově příspěvku pohotovostní hmotnost BMW R12 vyšší, o 3kg, než celková hmotnost téže motorky, tak nějaký údaj bude neplatný..

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 11:52
od Malej Achil
No jo, jak jsem to večer U Googlu nakoupil, tak jsem to tady prodal - ta celková hmotnost nebude dobře.

Jinak co ještě říci? Asi že má Skelet pravdu a není to žádná R-12, ale R-71, přesněji sovětská M-72 (kurňa Skelet asi musí mít natrénováno ve hře "Najdi deset rozdílů" :D ).

Jinak když máš Skelete tak dobrej přehled, tak nevíš, čistě pro zajímavost, jak to bylo s tou spotřebou? Protože pokud to byla kopie (co jsem tak našel, tak obzvláště ranné série byly téměř přesné kopie) R-71-čky, tak proč má spotřebu 8-9 l/100km, zatímco BMW R-71 4,5 l/100km bez sajtkáry (se sajtkárou jsem informace nenašel - takže pokud to byl taky skoro dvojnásobek, tak mám i v tomto "po srandě"). S tím sidecarem bych BMW R-71 odhadoval na něco kolem 6-ti litrů (asi v podobném poměru, jako jsem našel původně pro R-12).

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 12:31
od skelet
O fichtly se nějak nestarám, neb nejsou mou krevní skupinou.
Článek o R12 je zde
http://www.motorkari.cz/clanky/veterani ... 17742.html
jsou tam vidět patrné designové rozdíly mezi motorkou Stuky a R12

A jak je to se spotřebou? Dohledal jsem, že by měla být okolo 7-9litrů
http://m-72.webnode.cz/renovace-me-moto/
Co stránka, tak to jiný údaj, nicméně bych se se neodvažoval tvrdit, že BMW mělo menší spotřebu, respektive citelně menší spotřebu než její ruský klon

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 13:11
od Stuka
Tak R-71? Přesněji sovětská M-72? No, hrome, v tom je asi těžké se vyznat. Ať je jak chce, spotřebu možná majitel zaokrouhlil. Vím jistě, že řekl 10 litrú, ale taky snad záleží, kde se s ní courá. Jestli ve městě nebo po rovince.
Co se týče ruské výroby, právěže měl k ruskému výrobku určitou úctu. Německý výrobek byl sice určitě v mnohém vymakanější a doladěnější, za to ten ruský vydržel asi všechno od mrazu po horka, plavbu pod vodou (teď žertuju) a pneumatiky byly takové, že vydržely snad i motorovou pilu. :D
Co se týče hmotnosti - ano. Ta vysoká hmotnost zahrnovala lidskou posádku a veškeré vybavení.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 14:00
od skelet
ROzdíly mezi originálem a kopií, jsou rozepsány v tomto článku
http://www.motorkari.cz/clanky/veterani ... 17857.html
Zde je třeba udělat poznámku, že dodnes není jasné zda-li byla M-72 vyráběna v licenci nebo ne.

Jinak jestli má tvůj kamarád M72, tak je trošku smutné, že ji přestavěl na "ja chaču biť BMW!" jak praví autor oné porovnávačky.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 14:45
od Hans S.
Tady je krásně vidět, že BMW nedokázali domrvit ani v předválečném Sovětském Svazu :)

Já včera s Pepém (von München) natřel na okresce Ferrari 458 Italia :) BMW rulez!

Obrázek

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 20:55
od Lord
Stuka píše:Tak R-71? Přesněji sovětská M-72? No, hrome, v tom je asi těžké se vyznat. Co se týče ruské výroby, právě že měl k ruskému výrobku určitou úctu. Německý výrobek byl sice určitě v mnohém vymakanější a doladěnější, za to ten ruský vydržel asi všechno od mrazu po horka, plavbu pod vodou (teď žertuju) a pneumatiky byly takové, že vydržely snad i motorovou pilu. Co se týče hmotnosti - ano. Ta vysoká hmotnost zahrnovala lidskou posádku a veškeré vybavení.

Stuko ... nu určitě Rusové to modifikovali na "sovětské podmínky". Třeba vzduchový filtr, podle mě vhodnější na prašné cesty a tedy větší a jiný. Sidecar taky robustnější kvůli výmolům :) Dále rozebírám jednotlivé typy bavoráků, ale to co si sem dala je "víceméně" BMW R-71.

Sapik napsal … něco o Dněprech www.palba.cz/viewtopic.php?t=1972
Po válce se začala ve svazu vyrábět pětistovka M-52, šlo o BMW R-51.
M 52 "solo" - ruský motocykl váží 200 kg, a spotřeba je 5,5 l / 100 km.
Max. rychlost: 110 Km/hod. sólo.
Vyrobený Irbitským motocyklovým závodem.

********************************************************

Ale k věci, hezký kousek, hodně práce … zaslouží uznání, ale ne vše bude origo … třeba hlavy válců? Buď celý motocykl či některé díly jsou z motocyklů ruské výroby. Nejsem znalec, ale zběžným pohledem to určitě nebude BMW R12. Rám je trochu jiný. Ale možná, že se rámy časem modifikovaly. Srovnejte.
www.bmbikes.co.uk/photopages/photosr12.htm

********************************************************

V roce 1938 byl BMW R-71 v podstatě nejmodernější těžký silniční motocykl cestovní třídy ve své kategorii. Němci si mohli dovolit tento model Rusům odprodat, protože již pracovali na revolučním, čistě vojenském motocyklu BMW R-75. Mimochodem u Wehrmachtu se stroje R61, R71 jako služební motocykly ani neprosadily, byly poměrně drahé, navíc v této kategorii dominoval model R-12, který se velmi osvědčil pro svou spolehlivost (mimo jiné měl pro armádu důležité bezbateriové zapalování a byl již navíc masově armádě dodáván).

Spíše to vypadá na stroj vyrobený v bývalém SSSR, který je lépe či hůře namaskovány na R-71.
BMW R-71 versus M-72
Motocykl M-72 je odkoupená licence původního bavoráku. Je možné sehnat nejbližší poválečnou verzi pro přestavbu na BMW R-71. Rozdíly do roku výroby 1952 jsou malé.

Nejsnáze viditelným rozdílem, ale také nejjednodušší možné řešení pomocí repliky, je samozřejmě plechařina. Blatníky jsou jiného tvaru a mají i jinak řešené uchycení, rovněž přední stojan je jiného tvaru, palivová nádrž na motocyklu M-72 je o 7 litrů (!) paliva větší na objemu, 22 l proti 15 l.

Na druhou stranu se mu tam leskne kolébková řadící páka. Takže pán se snažil velice přiblížit originálu, či skutečně provedl poctivou renovaci. Mřížka vzduchového filtru je taky stejná jako u BMW R-71. Kabel ke svíčce a baterka je fake, ale to vcelku je pochopitelné.

Další věci je sidecar … zde jsou možné určité rozdíly v hmotnosti. Hlavní rozdíl spočívá především v průměru trubek, který samotný rám tvoří. Německý rám je složen z trubek dvou různých průměrů vsazených do sebe, přičemž přední příčná trubka je slabšího průměru než zadní. Oproti tomu „Rus“ je celý zhotoven z jednoho průměru, celkově masivnější a tudíž má i značně vyšší hmotnost, potažmo spotřebu.

Sajdku má pán zřejmě ruskou … zda tam dělal nějaký odlehčení? Je to možný … ale moc bych tomu nevěřil, vzadu má prolis.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 20:58
od Stuka
Protože jste mi trochu zamotali hlavu, cože je to za motorku, tak jsem se na ni podívala blíž. Teda ne v reálu, protože ji nevlastní žádnej múj kamarád, u kterýho múžu u ní rozjímat, ale cizí chlápek, kterej kolem mně na ni prosvištěl a já ho dohnala na kole ( :) ve skutečnosti samozřejmě stál při cestě).
Pújde tedy opravdu o M 72, jak správně uvedl Skelet. Raději zde dám obrázky, aby jste mohli porovnat :

První foto je R 71 a druhé foto je M 72. Vychází mi, že jedinou chybu kterou asi chlápek udělal, bylo dát na motorku logo BMW. Zdúrazňuju slovo "asi", protože nevím detaily. Vím jen co jsem vyčetla, že licence okolo R 71 je nejasná. Jedna verze příběhu říká, že v r. 1939 když už se Stalin připravoval na variantu možné války s Německem, tajně získal nebo zakoupil od skandinávských inženýrú dizajn BMW, aby mohl začít vyrábět motocykly pro vojenské účely s tímto dizajnem.

Druhá verze říká - a ta se mi zdá věrohodnější, že v dúsledku paktu mezi SSSR a Německem, firma BMW dodala výkresy a formy motocyklu a sovětští inženýři byli i v Německu na exkurzi. Takže výroba motocyklu mohla začít legálně, což se i stalo.

Nakolik je motorka, kterou jsem viděla a vyfotila hybridem a nakolik se podobá skutečnosti, to já těžko mohu posoudit, ale i z jiných fotek M 72 na internetě mi vychází, že je udělána resp. opravena dost věrně.

http://buyvintage1.wordpress.com/page-7 ... n-model-b/

Obrázek

R 71

Obrázek

M 72

Lorde, si mně předběhl.. :)

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 21:20
od Stuka
Ta plechařina je opravdu rozdílná, to teď vidím (když upozornil Lord), ale mohla se časem modifikovat.
Kapacita palivové nádrže se mi zdá teď taky menší - to je taky pravda, ale asi to bude z dúvodu, že pán chtěl maximálně snížit hmotnost motorky na úkor originality.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 21:25
od Lord
Obrázek

Stuka však ten článek, co sem dal Skelet a z něhož čerpám, podíval jsem se na to a našel rozdíly. Ty fotečky sólo motorek jsou dobré ... je vidět, že pán má také originální blatník R-71 a opravdu se musí ocenit snaha. Některé díly je dnes těžké sehnat originální nebo nejsou zachovalé, tak si pravděpodobně vypomohl od M72, ale nezazlíval bych mu to. Je to trochu hybrid, ale možná více německý než ruský, mimo sidecaru.

Dále popisuji nádrž, atd. stačí se podívat na ten odkaz a můžete hledat taky. Nebo když už tady máme u sebe fotečky :D

Licenci Rusové na R-71 od Němců koupili ještě před válkou.
Po válce se říká, že v rámci reparací odvezli z Německa celou výrobní linku BMW, či opajcovali nějaké další typy motocyklů.

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 21:58
od Stuka
Ano, ten článek co sem dal Skelet vlastně vše objasňuje. Nevšimla jsem si předtím, že pokračuje na víckrát. Teď, kdybych pána potkala, tak by naše debata probíhala v trochu vyšším levelu. :D

PříspěvekNapsal: 18/6/2012, 22:19
od Lord
Na první pohled to má pán hezky naleštěné, ale fajnšmekři na tom samozřejmě najdou mouchy. BMW je značka a dělá chórům. Na druhou stranu, kdyby to měl vzácnější kus, tak se s tím možná bojí někam vyjet a měl by to doma v garáži. Všechno má svoje.

Nějaké další parametry a fotečka na
www.bmbikes.co.uk/specpages/R71.htm
Na svou dobu luxusní stroj!
www.bmwst.com/Archive/old.htm

Obrázek Obrázek

Sidecar
Obrázek

Re: Motocykl BMW

PříspěvekNapsal: 30/7/2012, 15:28
od badaxe
Nechci vám brát iluze, ale v článku ze kterého vycházíte jsou některé zásadní nepřesnosti, například blatník na předním kole zdaleka nebyl vždy ten hluboký který autor uvádí jako rozlišovací znak, dokonce podle fotek to vypadá že byl celkem málo používaný a naopak ten "německý" byl častější. Když se podívate na ruské stránky : http://www.autogallery.org.ru/y/ym72.htm nebo třeba : http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/ ... s/M_72.htm najdete tam řadu fotek a světe div se od roku 1941 (ta kolona je z října 1941) se dělaly oba typy a na pozdějších strojích dodaných k nám po válce jiný blatník než ten užší vlastně ani nenajdete. Po pravdě, mně ten "skvělý" motocykl přijde jako docela drsný bastl, kde si majitel na sovětský stroj přidělal na nádrž znaky BMW a "má hotovo" s původním strojem to má pramálo společného, abych nebyl jen negativní, nalakoval to hezky (což je asi vše. Jinak k prvnímu příspěvku, kulomet byl vpředu, rádio (pokud by ho vezl) by bylo vzadu v nákladovém prostoru vozíku. A nádrž se opět u M-72 vyskytovala v několika tvarech takže rozeznat to podle ní moc nejde, zvětšení objemu se moc nepozná a tvar kde je vpředu dole vytažena z kapky do hranatějšího tvaru je spíš vyjímka.
Se spotřebou to taky není až tak děsné, rusové udávali 7 litrů. Licenci koupili někdy koncem roku 1939 (byli s nácky kamarádi) a začali vyrábět od srpna 1941 (je to uváděno jako dodávka na frontu, takže výroba už asi běžela nějaký týden), přerušení výroby už někdo uváděl, po válce se od M-72 odvodily civilní verze Dněpr, Ural a možná i něco dalšího. Osobně si myslím že dotyčný stroj je právě Dněpr a nikoli M-72.
A pokud jde o váhu, rusové udávají pro motorku se sajdkárou váhu 350 kg, k tomu 3 chlapy cca 210 kg(3x70), tedy 560 ale motorka má ještě k tomu možnost nákladu 100kg, takže celkově to může být dost přes 6 metráků.
No a oproti německým vzorům neměla myslím M-72 náhon na sajdkáru (údajně kvůli lepší řiditelnosti a jednodušší výrobě. Ale to se může týkat až poválečných kusů, pro ty válečné to nevím jistě.

Re: Motocykl BMW

PříspěvekNapsal: 9/9/2012, 14:45
od El Diablo

Re: Motocykl BMW

PříspěvekNapsal: 9/9/2012, 18:59
od Lord
badaxe píše:Po pravdě, mně ten "skvělý" motocykl přijde jako docela drsný bastl, kde si majitel na sovětský stroj přidělal na nádrž znaky BMW a "má hotovo" s původním strojem to má pramálo společného, abych nebyl jen negativní, nalakoval to hezky...

Asi tak, ale chápu to. Těch skutečných veteránů je jako šafránu, náhradní díly neexistují, nebo jsou drahé, tak proč si nevypomoci od replik? Bežná praxe i u aut.
Nicméně ta práce na tom se musí ocenit, ale na druhou stranu je třeba dodat, není se zase třeba tolik prsit, protože to není vše origo :-P