Obrněné automobily řady Autoblinda AB 40

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Obrněné automobily řady Autoblinda AB 40

Příspěvek od sa58 »

Obrněné automobily řady Autoblinda AB 40

Obrázek
Obrněná technika Italského království je většinou přehlížena a je označována za podřadnou. V mnoha případech je to jistě pravda, nicméně i zde se dají najít vozidla velmi dobré úrovně. Italové vyráběli celé spektrum obrněné techniky, počínaje obrněnými automobily a konče těžkým tankem P.40. Najdeme zde tančíky, lehké tanky i velmi solidní samohybné děla. Dnes se ale zaměřím na na svou dobu moderní obrněný automobil , označený Autoblinda AB 4x.

Italská armáda používala obrněné automobily již v průběhu WW1. Jednalo se o upravené vozidla s kulometnou výzbrojí, schopné jízdy pouze na zpevněných komunikacích (např. Lancia IZ). Ani jejich následovníci z meziválečného období (Fiat 611) se nedají soustavně používat v terénu. V roce 1937 je proto rozhodnuto o vývoji obrněného vozu, schopného rychlejší jízdy i v těžkém terénu. Dále je požadován velký akční rádius a spolehlivost. Vozidlo mělo být primárně určeno coby průzkumný prostředek obrněných divizí, používat se měli v koloniích i u četnictva (karabiniéři).

Obrázek Lancia IZ

Obrázek FIAT 611

Původně se uvažovalo o šestikolovém podvozku, nakonec byla ale vydána specifikace Nr.3505, požadující obrněný automobil s kulometnou výzbrojí, hmotnosti 5,5 tuny, schopný dosáhnout rychlosti 70 km/h a dojezdu 350 km. Byl zvolen dvounápravový stroj s pohonem všech kol (4x4). Maketa vozu byla předvedena armádě v dubnu 1938, prototyp měla firma Fiat-Ansaldo dodat do konce roku 1938. Z první série měla armáda dostat 32 vozidel, dalších 16 mělo obdržet ministerstvo vnitra. Koloniální policie navíc požadovala úpravu kabiny. Prototypy byly předány 15.5.1939, ten pro koloniální policii se dal velmi lehce rozeznat podle pancéřové ochrany rezervních kol a velkého světlometu na věži. Policejní prototyp absolvoval mezi červencem a zářím 1939 test v Africe, bez větších problému ujel 13000 km.

Obrněný automobil se vyznačoval moderní konstrukcí, na obdélníkovém rámu byly nanýtovány pancéřové plechy o síle 8,5 mm, strop a dno měly sílu 6 mm. Příď byla zaoblená, bočnice byly zešikmeny. Po obou stranách bočnic byly umístěny rezervní kola. Pohonná jednotka byla vzadu, vozidlo poháněl vodou chlazený řadový šestiválce Fiat o výkonu 80 HP. Zásoba 186 litrů benzínu dovolovala dojezd až 320 km po silnici.

Na trupu byla umístěna osmiboká věž s čelním pancířem o síle 18 mm, bočním 10 mm a stropním 6 mm. V čela byly umístěny dva kulomety Breda 38 ráže 8 mm. Další kulomet byl lafetován v zadní stěně bojového prostoru. Pro kulomety činila zásoba munice 4080 nábojů ráže BREDA 8x59. Osádku tvoří čtyři muži – dva řidiči (vozidlo má dvojí řízení vpředu i vzadu. Vedle zadního řidiče seděl střelec-radista, velitel-střelec-nabíječ seděl na sedačce ve věži. Věží se otáčelo ručně.

Obrněné vozidlo je v listopadu 1939 přijato do výzbroje, v březnu získává vojenské označení Autoblinda 40 R.E, zkrácené označení je AB 40. Problémem je určení celkového počtu objednaných a dodaných AB 40, uvádí se objednávka na 176 strojů pro armádu, dodáno je ale asi jen 24 vozidel. Jugoslávská armáda podepsala kontrakt na 54 vozidel AB 40, ty však již nebyly dodány díky válce.

Obrázek AB 40

Verze AB 40 byla vyzbrojena pouze kulometnou výzbrojí a to mohlo vyhovovat pouze koloniální policii. Armáda požadovala přezbrojení AB 40, vozidlo mělo být schopno souboje s jinými pancéřovými stroji. V roce 1941 vzniká verze Autoblinda 40 noc cannone 20, později označená jako Autoblinda 41. Vozidlo dostalo novou věž, v jejím čele byl lafetován 20 mm kanón Breda 35 společně s kulometem Breda 38. Zadní kulomet v trupu zůstal zachován. Palebný průměr kanónu byl 456 nábojů ráže 20x138 B, pro kulomety se nakládalo 1992 nábojů ráže 8x59.

Obrázek AB 41

Autoblinda 42 měla být vylepšenou průzkumnou verzí se zvýšeným dojezdem. Na levém boku bylo vypuštěno rezervní kolo a místo něj zde byly umístěny závěsy pro pět 20 l kanystrů. Věž zůstává stejná jako u AB 41, je rozšířeno radiovybavení na úkor zrušeného místa pro zadního řidiče. Byl vyroben pouze prototyp.

Vrcholem řady AB 4x se stála verze Autoblinda 43. Kanón ráže 20 mm se po nasazení AB 41 na frontě ukázal již nedostačující, bylo proto rozhodnuto o zabudování účinnější výzbroje. Vozidlo dostává novou věž s kanónem 47/40 ráže 47 mm. Věžový kulomet již nebyl namontován, zadní kulomet zůstal zachován. Pro kanón se nakládalo 63 střel ráže 47 mm, pro kulomet 756 nábojů 8x59. U některých vozidel byl místo 47 mm kanónu montován opět 20 mm kanón Breda 35 (vozidla vyráběná pro Němce)
Vzhledem k nárůstu hmotnosti nové výzbroje byla u této verze použita výkonnější pohonná jednotka. Upravený motor nyní dával 108 HP, byla rovněž zvýšena zásoba PHM.

Obrázek AB 43

Existovalo ještě několik dalších verzí vozů AB 4x, většinou však vznikly jen jako prototypy.
Autoblinda 40 feroviaria – železniční verze s ocelovými koly
Autoblinda carro commando mod. 42 – velitelská verze bez výzbroje, asi postaveno několik exemplářů pro Němce
Autoblinda da con cannone da 47 – stíhač tanků s kanónem 47 mm, kanón byl umístěn místo věže

Problematické je dohledání přesného počtu vyrobených vozidel. Celkem bylo vyrobena do záží 1943 asi 624 vozidel všech verzí, po tomto termínu asi 102-114 vozidel. Němci ukořistili při obsazení Itálie 57 provozuschopných vozidel, další vozidla byly pro ně postaveny. Používali je u policejních a protipartyzánských jednotek v Itálii a Jugoslávii. Po válce byla řada AB 41 a 43 stále používaná italskou armádou a policií


TD Autoblinda 40//41//43
délka – 5,2 m
šířka – 1,92 m
výška – 2,34//24,48/2,48 m
hmotnost – 7,7//7,8//8,0 t
výkon motoru – 80/80/108 HP
max. rychlost – 75/75/81 km/h
dojezd – 320/320/400 km
zásoba PHM – 186/186/218 litrů
osádka – 4


Použité zdroje:
časopis HPM
Chris Ghant - Tanky
Naposledy upravil(a) sa58 dne 30/7/2007, 22:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

nějaké další obrázky

Obrázek
AB 40

Obrázek Obrázek
AB 41

Obrázek
AB 43
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek
podvozek AB 4x

Obrázek
AB carro commando mod. 42

Obrázek
AB da con cannone da 47
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tohle bylo bezva autíčko!

Ale chybí mi tu AS.42 Sahariana...

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

AS 42 je snad jiná typová řada, to si zaslouží vlastní článek. To samé se dá říct o italské kopii Daimler Dingo - Autoblinda Lince.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sedlacm
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 23/7/2006, 11:37

Příspěvek od sedlacm »

Osádku tvoří čtyři muži – dva řidiči (voziglo má dvojí řízení vpředu i vzadu....

Nemá tam být náhodou vozidlo?? :D
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

sedlacm píše:Osádku tvoří čtyři muži – dva řidiči (voziglo má dvojí řízení vpředu i vzadu....

Nemá tam být náhodou vozidlo?? :D
Sakra mám čtyři oči a pět dioptrií a nevšimnu si toho ..... Díky za upozornění :(
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

Pokud se dá posoudit z obrázků, světlost podvozku asi neumožňovala vyjetí ze silnice do terénu. To už mi do něj více sedí AVIA. :o)
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Mno....do africké pouště, kde italové válčili nejvíce, bych světlost podvozku jako handicap moc neviděl. To není jako u nás, kde máš vedle silnice příkop, pak nějaké pole, samej kopeček, les atd.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No ona ta africká poušť taky není bůh ví co rovného. Stačí se podívat, v čem se jezdí, nebo spíš jezdila relý Paříž Dakar. Kreomě písku je to samé skryté šutry a velbloudí tráva nebo jak temu říkají.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

AB 40 boli určené ako divízny prieskum a policajné vozidlá Karabinierov aby podporovali políciu pri pouličných nepokojoch v Afrike
AB 42 Sahariana bola určená skôr pre špeciálne jednotky diaľkového prieskumu mali napádať zásobovacie kolóny Britov .
AB 42 bola skvelá platforma pre ťažké zbrane a tak niesla často kombináciu 5 guľometov alebo 3 guľomety a ťažkú zbraň (47 mm AT kanón alebo 20 mm AA kanón) boli nasadzované v pároch alebo trojiciach aby sa výzbrojou dopĺňali.
Talianske tanky neboli nič moc ale ich obrnené vozy boli na svetovej úrovni možno aj preto že Africké bojisko bolo vhodné na ich nasadzovanie.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Možná kdyby jich měli v Africe více, mohla jejich vystoupení proti Britům být o něco úspěšnější, než jak dopadli ve skutečnosti. Jejich tanky opravdu stáli většinou za starou belu a na africkém kolbišti hrálo asi největší roli rychlost a dojezd.

Neví někdo kolik a jakých typů jich bylo v Africe nasazených?
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

kacermiroslav - to zaujíma aj mňa celkovo sa zaujímam o Taliansko v II. s.v.
A bolo by skvelé čítať o tom koľko bolo v Afrike divízií (predovšetkým 10. júna 1940) a čím boli vybavené.
Ale aj o tom aké boli posádky v Albánsku a Egejskom mori. Východná Afrika je celkom dobre popísaná na nete vrátane počtu tankov.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

1/ Italské jednotky ve východní Africe (Etiopie, Somálsko....)
stav k 3.8.1940

Velitelem byl bratranec italského krále, vévoda z Aosty. Pod svým velením měl pak 290.500 mužů z nichž něco přes 91.000 bylo Italů a zbytek Afričanů. Jednalo se hlavně o síly, které byly použity při dobytí Etiopie v letech 1935-36.
Samotná armáda byla dělena na 29 koloniálních brigád, většinou po 3 až 4 praporech pěchoty. Každý prapor měl dvě baterie polního dělostřelectva. Motorizovaná část pak byla zastoupena více než 100 aut, cca 60 středních a lehkých tanků a 183 bombardovacích a stihacích letadel. Zálohu pak tvořilo 61 letadel a 81 jich bylo v opravě.

S touto armádou pak vévoda z Aosty 3.srpna rozhodl dobýt z Etiopie Britské Somálsko. Což se mu přes obrovskou britskou statečnost nakonec za dva týdny podařilo. Nutno podotknout, že Italové měli obrovskou přesilu. Měli k dispozici 23 praporů + 21 baterií dělostřelectva, rotu středních a rotu lehkých tanků, několik obrněných aut a 57 letadel. Všemu velel generálporučík Nasi. Britové sesbírali vše co se dalo a dali dohromady jen 5 praporů, 1 velbloudí sbor, 4 hofnice ráže 94mm a dvě 76mm děla.

Bylo to jedniné Italské vítězství v roce 1940 a stálo je 2.052 mrtvých a raněných. Britové i když prohráli měli ztráty 260 mrtvých a raněných.


2/ Italské jednotky v severní Africe (Libye)
stav k 28.6.1940

Netrpělivý Mussolini po prohrané letecké bitvě o Anglii začal pošilhávat po Africkém kolbišti a rozhodl se dobýt britský Egypt a Suez. Po pádu Francie přestala být jeho armáda v Libyo ohrožena ze strany francouzského Tunisu a tak mohl své dvě armády přesunout k Egyptu. Italové tedy měli dvě armády a to 10. a 5. o celkové síle 200.000 mužů a 300 tancích. Jejich soupeřem bylo 36.000 britů v Egyptě.

Dne 13.9.1940 vtrhli Italové do Egypta, po počátečních uspěších se však zakopali, jejich soupeř učinil totéž a nastala patová situace. Ted šlo hlavně o zásobování. Velkohubý Mussolini se přeorientoval na Balkán a napadl Řecko. Mezitím ale přicházeli britům do Egypta posili. Navíc 11.listopadu 1940 napadla britská letadla italský přístav Taranto a podařilo se jim zde potopit jednu bitevní loď a dve další na dlouho vyřadit z provozu. Tím byl eliminován problém zásobování egyptských vojsk. Dne 7.prosince 1940 byla zahájena protiofenziva vedená generálem O´Connorem, která byla úspěšná a za neustáleho přísinu posil z austrálie postoupila o 1000km za dobu deseti týdnů. Za cenu 500 padlých zajala neuvěřitelných 135.000 italů a stanula na hranicích Tripolska.

*** Jinak podrobnější informace najdeš nahoře na záložce Středomoří, severní Afrika a je tam zpraován popis útoku Italů v roce 1940 na Egypt ***
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Tu by ma zaujímalo či celú tú dobu v Libyi sedeli na zadkoch a čakali alebo podnikli proti Francúzom niečo aj tu? Koľko trvala It-Fr vojna 2 týždne? Za tú dobu určite aspoň letecký prieskum musel byť.
Francúzi sa celkom vážne zaoberali možnosťou separátneho mieru s Nemeckom a skutočnej vojni s Talianskom.
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“