Stránka 1 z 1

Aerobautica Lombarda AR

PříspěvekNapsal: 31/7/2007, 17:38
od YAMATO
Druhoválečné italské letectvo je obecně považované za slabé a neschopné, bez větších technických invencí. Ano, v mnoha ohledech takové skutečně bylo, ale i Italové dokázali myslet velice progresivně. Příkladem budiž stroj Aerobautica Lombarda AR.

13. 8. 1942 provedlo italské letectvo pokusný útok dálkově řízeným SM.79 proti britské flotile u břehu Alžíru. Šlo o systém, navržený generálem Ferdinandem Raffaellim. Bojový úspěch se nedostavil, nicméně to nebylo tak důležité, neboť se potvrdilo, že samotná myšlenky je správná. Ovšem pro bojové použití se stroj, jako byl SM.79, zdál být velitelům letectva příliš složitý a drahý. Samotná myšlenka takových útoků je však dosti zaujala a další vývoj podpořili, což popírá oblíbené klišé o zaostalosti myšlení italské generality.


Obrázek Generál Ferdinando Raffaelli

Inženýr Sergio Stefanutti, šéfkonstruktér firmy SAI-Societa Aeronautica Italiana (známé také jako Ambrosini podle majitele ing. Angela Ambrosiniho), ve spolupráci s ing. Ermengildem Pretim a ing. Steliem Fratim proto navrhl konstrukci velmi jednoduchého letounu AR (Assalto Radioguidato čili útočný rádiem řízený). Pro výrobu byla vybrána firma Aeronautica Lombarda (ne náhodou, patřila Romolu Ambrosinimu, bratru majitele SAI), která koncem roku 1942 obdržela zakázku na jeden prototyp a pět strojů ověřovací série.

Výsledný stroj převážně dřevěné konstrukce byl velmi jednoduchý, ideální jak z hlediska nákladů na práci, tak použitím nedeficitních materiálů. K pohonu byl vybrán motor FIAT A.80 RC.41 o výkonu 757 kW. Byl pro zjednodušení včetně krytu převzat z bombardéru FIAT BR.20. Stroj měl nejprve zvlétat z vozíku, odhoditelného po startu, ale nakonec byla zvolena jednodušší varianta, klasický podvozek, který by byl po vzletu odhozen. Prototyp jej však měl samozřejmě pevný. S letounem měl vzlétnout a na základní kurs jej navést pilot, který by, po převzetí dálkového řízen, vyskočil na padáku. Cesta k cíli by probíhala pomocí autopilota, samotný útok by řídil operátor z řídícího letounu. Výzbroj by byla umístěna v trupové pumovnici, schopné pojmout dvě 1000 kg pumy.

Obrázek

K zalétání prototypu došlo 13. 6. 1943. Podle italských zdrojů měl být dvoumístný, ale žádná fotografie toto nepotvrzuje. Druhý stroj byl již jistě jednomístný a ke zkouškám se připojil v srpnu 1943. Další stroje byly rozpracovány, ale v důsledku kapitulace Itálie již nedošlo k jejich dokončení a ukončení celého projektu.

Obrázek

Někdo by mohl říci, že se jadnalo o primitivní zbraň. Jistě, ale byla to zároveň ukázka dalšího vývoje. AR byl totiž vlastně první manévrující letounovou střelou s plochou dráhou letu!

TECHNICKÉ ÚDAJE

ROZMĚRY
Rozpětí: 17 m
Délka: 14 m
Výška: 3,4 m
Nosná plocha: 38 m2

HMOTNOST
Prázdná: 3600 kg
Vzletová: 6000 kg

VÝKONY
Maximální rychlost: 360 km
Cestovní rychlost: 280 km



Omluvte prosím katastrofální kvalitu obrázků, ale prostě nic lepšího nemám

PříspěvekNapsal: 31/7/2007, 21:26
od Hans S.
Ta myšlenka mi přijde absolutně zcestná i za předpokladu, že by to náhodou mohlo "teoreticky" fungovat. Co jsem četl německé zkušenosti s dálkovým naváděním řízených pum Fritz-X a Hs 293, tak bylo prakticky nemožné zasáhnout cíl, který nebyl na jedné přímce mezi pumou a očima letce, který pumu ovládal..což by byl právě tento případ.

A o tom, že se jednalo o první střelu s plochou dráhou letu bych taky asi pochyboval. Právě Hs 293 byla v roce 1943 už zaváděna do výzbroje..testována samozřejmě dříve.

PříspěvekNapsal: 31/7/2007, 21:59
od wildesau
No já osobně bych Hs 293 mezi střely s plochou dráhou letu neřadil,její dosah byl velmi ovlivněn výškou shozu.Nevím jestli byla vůbec schopna vodorovného letu,spíše bych ji řadil mezi klouzavé pumy.Její dolet se navíc pohyboval okolo max 18 km.

PříspěvekNapsal: 1/8/2007, 07:40
od Hans S.
Klouzavá puma byla Fritz X. Hs 293 bych klidně mezi střely s plochou dráhou letu zařadil - definice asi o prsa splní :D

..byť měla palivo jen na něco málo přes 10 vteřin chodu.

PříspěvekNapsal: 1/8/2007, 14:48
od YAMATO
Berte to všechno trochu jako nadsázku. A hlavně...koukněte se na to očima té doby. Byla to revoluční myšlenka, jejíž realizace ovšem pokulhávala, prostě technické prostředky ještě nebyly na dostatečné úrovni. Nemůžeme hned čekat Tomahawky :wink:

PříspěvekNapsal: 27/4/2010, 20:10
od glock
No nechci bejt dotěrnej ale Lombarda (jedna z postavených dvoumístná byla) . Nějak se naučit startovat museli. Mám asi 7 fotek na Lombardu (jednu letovku) a tak sem dávám jednu na dvousic.

:wink:


Jinak jako perličku na závěr. Na konci války objevili tuším US vojáci nákres italského MISTELU. Lombarda byla ta "puma", pilot seděl ve stíhačcce Macchi.

PříspěvekNapsal: 27/4/2010, 21:14
od kopapaka
glock: takhle se obrázky nevkládají...
Více tady: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037
Proč si to nikdo nečte...

PříspěvekNapsal: 28/4/2010, 06:01
od glock
kopapaka píše:glock: takhle se obrázky nevkládají...
Více tady: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037
Proč si to nikdo nečte...


Mate tady tu moznost? Mate tak co furt tyhle kecy. Jestli nechcete obrazky OK nebudu je davat (nevim proc tu ten obrazek neni) Ten "ofikosystem je zbytecne slozitej". Treba Modelforum umozni vlozit takhle 6 obrazku a nema probelm. Jestli tady problem je OK. Ale pak tu moznost zakzete a nebo si usetri blby reci.