Stránka 1 z 5

Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Napsal: 31/3/2007, 20:30
od sa58
Renault FT-17 - praotec moderních tanků
Obrázek
I když jsem poslední dobou věnoval svůj čas letecké technice, po diskusi s Yamatem jsem se rozhodl vrátit k obrněné technice. Je potřeba si dát v letadlech chvíli pauzu (stejně to nikdo nečetl). Ale zůstaneme ve Francii, jen se přesuneme jak v prostoru, tak i v čase – ze vzduchu na zem a z 50. let do doby první světové války.

Asi všichni si pamatují na nasazení prvních tanků. Anglické tanky přece jen vypadaly trochu jinak než dnešní tanky, připomínaly spíše lodní konstrukce. Výzbroj byla umístěna v bočních střílnách, tank měl spoustu hluchých prostorů které nemohl pokrýt střelbou s kanonů či kulometů. První francouzské tanky Schneider a St Chamond byly krabicového vzhledu, vyzbrojené kanónem ráže 75 mm a kulomety. Tanky však měly problém překonávat terén na frontě, byly velké a pomalé. To se však mělo změnit.

Již v roce 1915 zformuloval požadavky na tank pro přímou podporu pěchoty generál Estienne. Mělo se jednat o malé, lehce pancéřované vozidlo. Na jaře 1916 začala firma Renault s projekčními pracemi na takovém vozidle. To však muselo soupeřit s opravdu „těžkým“ konkurentem – těžkým tankem „Char 2C“. Projekt Renaultu zachránila až intervence generála Estienna. Tank je ve světě známý jako Renault FT-17.

U Renaultu vznikl tank, který radikálně ovlivnil konstrukci tanku. Poprvé byla na vozidle umístěna plně otočná věž s výzbrojí. Tato koncepce se používá dodnes a asi se ještě nějaký ten pátek používat bude. Tank lze velmi jednoduše identifikovat již podle podvozku. Přední napínací kolo je totiž poměrně velké, podpůrné kladky (celkem 6) jsou namontovány svisle směrem dolů. Vzadu je hnací kolo, na společném rámu je celkem devět pojezdových kol, uspořádaných do dvou skupin (5 a 4). Kola jsou párovány, jen přední „pár“ má tři kola. Tank poháněl motor Renault, jednalo se vodou chlazený benzínový čtyřválec o objemu 4480 ccm, jeho výkon byl 35 HP. Vzadu za vozidlem byl ještě připevněn rámovou konstrukci – ostruhu - pomáhající překonávat náročnější terén.

Pancéřování tanku odpovídalo době vzniku a výkonu motoru. S takovým motorem nelze očekávat nějaké monstrum s pancéřováním v řádu desítek milimetrů. Síla pancíře se pohybovala od 6 mm (dno a strop korby) do 22 mm u pláště věže. Boku korby měly sílu 8 mm, čelo korby 16 mm. Osádku tvořili dva muži, řidič měl své stanoviště v přední části korby. Do tanku se dostal dvoukřídlými dvířkami. Druhý člen osádky, velitel-střelec, měl své stanoviště ve věži. Do ní se mohl dostat zadními dvířky nebo poklopem v pozorovací věžičce. Existovaly několik verzí věže, u prvních sérií byla věž odlévaná, později se objevuje osmihraná nýtovaná věž. Ta byla později nahrazena oblou nýtovanou věží.

V základní verzích byla vyráběna varianta kulometná a kanónová. Kulometná verze měla ve věži lafetovaný kulomet Hotchkiss Mle 1914 ráže 8 mm. Palebný průměr pro kulomet byl 4800 nábojů 8x50R. Později byl kulomet nahrazen modernějším kulometem vz. 1931 ráže 7,5 mm.
V kanónové verzi byl v čele věže lafetován kanón Puteaux SA18 ráže 37 mm. Jeho palebný průměr byl 100 střel. Velitel zároveň plnil funkci nabíječe i střelce. Další verzí bylo umístění 75 mm krátké houfnice do věže, vzniklo tak samohybné dělo FT-17 BS (Blockhaus Schneider petard).

Tank existoval i ve velitelské verzi, označované jako Char TSF - télégraphie sans fil. Ta neměla žádnou výzbroj, zato byla vybavena radiostanicí.

První tanky FT-17 obdržela francouzská armáda již na jaře 1917. Ale teprve v květnu 1918 se tanky zapojují ve menším počtu bojů, hromadného nasazení se tank dočkal až v polovině roku 1918. Původní objednávka na 2500 vozidel je koncem války navýšena o dalších 12000 tanků. Ty se po ukončení bojů samozřejmě v takovém počtu nevyráběly, nicméně do roku 1921 je vyrobeno 3 728 vozidel všech verzí - 2 100 vozidel s kulometem, 1 246 tanků s kanónem ráže 37 mm, 39 samohybných děl s houfnicí ráže 75 mm, 188 radiotanků a 155 školních tanků bez výzbroje. Cena tanku se pohybovala okolo 56 000 tehdejších franků.

Tank byl již v průběhu války zaveden do výzbroje americké armády. Ta ve Francii používala 514 vozidel, v USA byl tank licenčně vyráběn jako Six Ton Tank Model 1917. Je vyráběn podle US norem, celkem je vyrobeno 950 tanků. Z toho bylo 374 tanků s kanónem a 50 radiotanků.
Do Itálie jsou dodány tři tanky, je zde vyráběna italská verze Fiat 3000. Ta je snadno rozeznatelná podle dvoujkulometu ráže 6,5 mm. Vozidlo je vybaveno výkonnějším motorem o výkonu 50HP.
V Sovětském svazu, v té době ještě v Ruské sovětská federativní socialistické republice, bylo vyrobeno patnáct kopií FT-17 pod názvem Russkij Reno. Tyto kopie byly první tanky vyrobené v budoucí tankové supervelmoci.

V prvorepublikovém Československu byla snaha již v roce 1919 zakoupit tanky od Francie, svého největšího spojence. Původně se mělo jednat o 32 tanků, později po četných průtazích na francouzské (odmítnutí a navýšení ceny) i naší (nebyly peníze) je nakonec do výzbroje zařazeno jen sedm tanků... Na druhou stranu to možná urychlilo vývoj vlastní obrněné techniky a republika nebyla závislá na licencích a dovozech. To je však již jiná kapitola dějin.


technická data FT-17
délka s ostruhou – 4,96 m
délka bez ostruhy – 4,10 m
šířka – 1,74 m
výška – 2,14 m
hmotnost (kulometná verze) – 6,5 t
hmotnost (kanónová verze) – 6,7 t
výkon motoru – 35 HP
max. rychlost silnice – 7,8 km/h
dojezd silnice – 35 km
osádka – 2



Použité zdroje:
http://www.chars-francais.net
http://www.armor.kiev.ua
http://www.wikipedia.org
časopis HPM

Napsal: 31/3/2007, 20:34
od sa58
několik výkresů

Obrázek

Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek

Napsal: 31/3/2007, 20:39
od sa58
Obrázek Obrázek
Vlevo verze s litou věží

Obrázek Obrázek
verze s kulometem

Obrázek Obrázek
verze s kanonem

Obrázek Obrázek
Radiotank a verze s 75 mm houfnicí

Napsal: 1/4/2007, 13:07
od Nelson
Vzhledem k šířce poměrně dost vysoký. Stabilita tohohle stroje v terénu byla asi všelijaká, jenom ne dobrá.
Ale zase při maximálce necelých 8 km/h posádka asi nemohla doufat v nějaké "řezání" zatáček. To bych dohnal i na invalidním vozíku. S výkonem 35 kobylek (na 4,5 litrový motor :shock: :shock: - to je jak u F1) se asi taky nemohli moc rozšoupnout.
Taky dojezd 35 km na silnici je zajímavý. Nemáš někde akční rádius v terénu? Nejelo přímo ve stavu útočících tanků i vozidlo PHM?? 8)

Napsal: 1/4/2007, 16:11
od sa58
No jo, to není tank typu BT co si to hasí po cestě víc jak 50 km/h. Na tu dobu to bylo dostačující, měl podporovat pěchotu a ta se taky po bojišti nepřesunuje rychlostí keňského krosaře :D

S tím dojezdem je to různé, někde je napsané 65 km, jinde 35 km... těch 35 bude myšleno asi v terénu... Jinak na tom francouzském webu je to napsané jako "Autonomie", v HPM "operační dosah".

Napsal: 1/4/2007, 17:46
od Bruno
V Normandii to nemci normalne zakopavali do zeme ako improvizovane hniezda odporu a niake služili u Prinz Eugen a zapojili sa do protipartyzánskych operacii.

Napsal: 1/4/2007, 19:20
od sa58
No taky bylo z čeho vybírat, němci na západě ukořistili něco málo přes 1700 FT-17.

Jeden byl zničený v Praze ještě 8.5.1945 v 16:00, prý to byl poslední tank zníčený v Evropě...

Napsal: 1/4/2007, 19:27
od Bruno
Tak to je raritka o tom som nemal ani potuchy o tej Prahe :shock:

Re: Renault FT-17 - praotec moderních tanků

Napsal: 1/4/2007, 19:34
od Nelson
sa58 píše:Asi všichni si pamatují na nasazení prvních tanků.
Nevím jak ty, ale já nasazení tanků během WWI určitě nepamatuju. Tvrdím o sobě, že jsem starý blbec ale až tak moc starý zase ne.
Když tak povykládej jaký to byl pocit když se Mk.I poprvé převalily přes zákopy. 8)

Napsal: 1/4/2007, 19:40
od sa58
Ty si na to nepamatuješ? Vlastně ty si sloužil za minulého života na nějaké HMS nebo USS... 8)

Že já starý blbec tu vůbec ještě něco píšu... :(

Napsal: 1/4/2007, 19:48
od Nelson
Tak si to tak neber.8) 8)

Já tohle období určitě nepamatuju. Asi jsem měl v reinkarnaci nějakou pauzu.

Napsal: 1/4/2007, 22:48
od hydrostar
K těm zemím, kde byl vyráběný, ještě přidej Polsko. Tam vznikly na svou dobu sloušné série těchto tanků. Dost jich bylo staticky použito při přepadu Polska v roce 1939.

Napsal: 1/4/2007, 23:05
od YAMATO
Tak to se klidně přiznám, že je to pro mě novinka...

Jinak sa díky moc za článek o jednom z nejvýznamnějším z tanků!

Mimochodem, ta kritika Norada...to je, jako bych se smál Monitoru, jak byl pomalý, neohrabaný atd...ale taky to byl praděda Bismarcka, Iowy nebo Yamata :wink:

Napsal: 1/4/2007, 23:53
od hydrostar
No tu slušnou serii beru zpět. V Polsku vzniko 26 nebo 27 Renaultů FT-17. Myslím, že byly stavěny bez licence. Více informací, bohužel v polštině je zde.

http://iirp.prv.pl/pancer/czolgi/ft17/D ... _ft_17.htm

Snad někdo, jehož kořeny sahají do pohraničí s Polskem nebo někdo, kdo prostě polsky umí, to přeloží přesně.

Napsal: 2/4/2007, 01:18
od YAMATO
Trošku polsky rozumím (nie bardzo :wink: )...jak to chápu, tak se jednalo o 26 či 27 tanků postavených z originálních francouzských náhradních dílů (případně i z dílů vyráběných v Polsku) a vybavené pancířem z měkkých plechů, což určilo jejich osud...cvičné stroje.

Napsal: 2/4/2007, 19:09
od sa58
Polština je velmi jednoduchá, po slovenčině asi češtině nejbližší jazyk. A v polštině vychází takové knížky které u nás nikdy neuvidíš.

Jinak k FT-17 u našich severních sousedů. V roce 1919 disponovalo Polsko 120 kusy FT-17, z toho bylo 75 vyzbrojeno kanonem. Ve válce se sovětama bylo osm kusů zničeno.

Takže mezi léty 1930-1936 Polsko disponovalo:
112 x Renault FT-17 (označení 1001-1112)
6 x Renault TSF (označení: 2001-2006)
27 x školních Renault FT-17 CWS (označení: 3001-3027)
5 x Renault M26/27
24 x Renault NC-27

Porovnejte to se stavem u nás....

Napsal: 3/4/2007, 17:38
od hydrostar
Mně ani tak nešlo o to, kolik jich je, to sem si přeložil bez problémů, mně ide enom o to, že ne všechno je pro Čecha srozumitelného. By ses divil, jaký je v tem nekdy problém. Sám mám spolužáka od polských hranic a schválně sem se ho zeptal, ať řekne neco polsky. Vyšší kadence a je to nesrozumitelný jazyk.

Napsal: 3/4/2007, 17:42
od hydrostar
A porovnat to se stavem u nás. Našim velitelům se naštěstí podařilo odolat naléhání francouzského sboru a neobjednat tak velké počty těchto strojů. Buďme rádi, že sme je neobjednali. Ty miliony za ně byly nakonec rozhodně romějším způsobem použity na rozkvět vydrancované republiky. Nakonec se ukázalo, že jít vlastní cestou bylo daleko lepší i v tankové otázce.

Napsal: 4/4/2007, 17:45
od brano
Ja len spomeniem, že kuriozitu vo forme jedného exemplára tohoto tanku našli Amíci na jednej skládke zničenej techniky Talibanu v Afganistane.

Napsal: 4/4/2007, 20:39
od Vlad
A fotka by sa náhodou nenšla? Ak by som išiel okolo.