Stránka 1 z 1

Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 29/10/2013, 21:41
od kacermiroslav
Super těžký tank FCM F1
Francie
1940

Obrázek

Projekty super těžkých tanků jsou většinou v médiích spojovány s Třetí říši Adolfa Hitlera. Prototypy jako MAUS nebo supertěžký tank E100 jsou většině zájemců o military tématiku dobře známé. O to větší překvapení možná pro čitatele bude, když se dozví, že i Francie konstruovala své super těžké tanky. Na druhou stranu, není se ve skutečnosti čemu divit, vždyť Francie byla vedle Velké Británie průkopníkem tankových konstrukcí, i když jejím zřejmě největším přínosem byl prvoválečný „lehký“ (v té době se tato klasifikace nepoužívala) tank Renault FT 17 a nikoliv nějaké obrovské a těžké monstrum. Docela mě překvapilo, že i Francie stavěla supertěžké tanky a v některých případech nezůstalo jen u rýsovacích prken či prototypů, ale došlo to i do menší série. Jedním z příkladů byl Char 2C s hmotností 96 tun, délce 10,27m, šířce 2,95m a výšce 4,01m. Výzbroj pak byla v podobě 1x75mm a řada kulometů ráže 8mm. Osádka 12 lidí. Celkem bylo postaveno 10 strojů, i když těsně po První světové válce v roce 1921. Po dlouhých letech pak měl být v roce 1940 zhmotněn projekt supertěžkého tanku FCM F1 o váze 140 tun, délce 10,4m, šířce 3,8m a výšce 4,12m.

Monstra v podobě stroje FCM F1 měli podle svých tvůrců za úkol prorážet silně opevněné obranné body a protitankové zátarasy na německé obranné Siegfriedově linii. Francouzi byli totiž přesvědčení, že poté, co Němci zaútočí na jejich území, tak je rychle zatlačí zpět a budou zvesela pochodovat na Berlín. K tomu by ale museli prorazit Siegfriedovou línii, která se zdaleka v té době nemohla rovnat té francouzské, Maginotově linii. V každém případě stavba super těžkých tanků byla ve Francii brána vážně, o čemž svědčí projektová a prototypová práce jak na výše uvedeném stroji Char 2C i na tomto popisovaném FCM F1.

Dne 1. září 1939 vpadlo Německo do Polska, tedy do země, jejíž hranice garantovala mimo jiné i Francie, která tak Německu vyhlásila válku. Válka to byla sice podivná, protože Francie neudělala to, co by asi každý očekával, a nevpadla přes německé západní hranice, aby svému spojenci pomohla. Svým způsobem tedy až příliš pozdě začala francouzská generalita postrádat obrněný bojový prostředek, který by dokázal prorazit německé obranné linie. Vývoj prototypu byl zahájen dne 31. října 1939, když velení pozemních sil zadalo francouzským firmám FCM (Forges et de la Méditerranée Chantier) a ARL propozice super těžkého průlomového tanku. Ten měl být kromě jiného vybaven na tu dobu abnormálně silnou dělostřeleckou výzbrojí. Válka běžela čím dál tím rychlejším tempem a generalita naléhala na dodavatele, aby co nejdříve předložili své projekty. V březnu 1940 bylo provedené přezkoumání projektů a následně byla objednána stavba dřevěných matek ve skutečném měřítku. Makety měly být předloženy 6. dubna 1940.

Obrázek
Char 2C z dvacátých let 20.století

Vývoj a Konstrukce
Projekt firmy ARM není příliš znám a moc se nám k tomu o něm nedochovalo. Mělo se jednat o tank s hmotností kolem 145 tun, jehož pancéřování mělo na nejvíce exponovaných místech dosahovat síly 120mm. Prakticky se dá říct, že v té době na světě neexistoval tank, který by dokázal stroj této třídy z čelní strany ohrozit. Výzbroj měla být rovněž silná. Hlavní výzbroj byla tvořená 105mm kanónem, který byl doplněn o další kanón ráže 47mm. Těžká zbraň měla především za úkol likvidaci pevnostního systému a sekundární měl sledovat okolní dění a vypořádávat se s nepřátelskými tanky. Samozřejmostí byla četná kulometná výzbroj. Pohonná jednotka byla tvořená dvojicí benzínových motorů, každý o výkonu 500 koňských sil. Délka 12m, šířka 3,2m a výška 3,6m. Nicméně projekt ARM nepřesáhl fázi rýsovacích prken. O kus dál se ale dostala konkurence FCM. Projekt nazvaný F1 (neplést si se slavnými rychlými závodními vozy) byl konstruován jako dvouvěžový super těžký tank o hmotnosti 140 tun, délce 10,4m, šířce 3,8m (s bočními kanóny, 3,1 m bez nich) a výšce 4,12 m. Rozměry a především výška stroje naznačují, že by se tank nedal na bojišti jen tak lehce maskovat. Přestože se jednalo o dvouvěžovou dispozici, byla palba vpřed možná z obou plně otočných věží zároveň díky výše položené zadní věži s hlavní výzbrojí. Ta se podle původního projektu měla osazovat kanónem DCA ráže 90mm s vysokou úsťovou rychlostí 710m/s a průrazností 100mm pancíře na 1.000 m. Přední níže položené a rozměrové menší věž byla osazená 47mm kanónem, který byl určen k likvidaci méně odolných obranných postů včetně menších bunkrů a obrněných vozidel. V obou případech nebyl kanón umístěn v ose věží, ale mírně vpravo (na některé dokumentaci je kanón hlavní ráže umístěn pro změnu vlevo od osy stroje). Kanónová výzbroj byla doplněná hned šesti kulomety ráže 7,5mm. Ovšem ani toto číslo výzbroje nemělo být konečné, protože se uvažovalo o jeho posílení o dva protitankové 20mm kanóny umístěné v bocích. V případě hlavní výzbroje se rovněž uvažovala, že bude zesílená na kanón ráže 105mm. Stejně tak i sekundární kanón se předpokládal posílit na 75mm zbraň typu SA-35 namísto původně projektovaného 47mm kanónu.

Není asi třeba zdůrazňovat, že pomalu se valící stroj bylo potřeba silně pancéřovat, aby odolal soustředěné nepřátelské palbě. Nejvíce exponované čelní části mělo krýt 120mm pancíře, boky 100 mm. Čelní stěna hlavní věže měla být zřejmě rovněž chráněná 120mm pancíře, navíc kanón byl opatřen vlastním krytem, který zesiloval odolnost. Aby se mamutí stroj o hmotnosti 140 tun mohl vůbec dát do pohybu, bylo potřeba jej vybavit silnými motory. Mělo se jednat o dva benzínové motory RENAULT V12 KGM, každý o výkonu 550 koňských sil, které měly super těžkému tanku udělit maximální rychlost 20-24 km/h (poměr sil k hmotnosti 7,9 koňských sil / 1 tuna). Samozřejmě, byla to vypočtená rychlost na silnici, v terénu úměrně klesala. Podvozková část byla tvořená celou řadou malých pojezdových koleček, přičemž téměř celá byla krytá. Osádka velkého stroje měla být tvořená šesti muži – velitelem, řidičem, dvojicí střelců a dvojicí nabíječů. Posledně jmenování nabíječi zároveň plnily roly střelců z kulometů. Pokud by se F1 dočkal rozšíření výzbroje o výše jmenované dva 20mm kanóny, byl by počet osádky s velkou pravděpodobností zvýšen.

Objednávka na stavbu prvních 12 tanků byla s firmou FCM podepsána 7. dubna 1940. Jejich dokončení bylo plánováno na březen 1941, čemuž válka samozřejmě zabránila. Stroje FCM F1 měly podle plánů generality nahradit ve výzbroji již beznadějné zastaralé stroje F2C. V době vpádu německých vojsk do Francie byl dokončen pouze objednaný dřevěný model vyhotovený ve skutečném měřítku.

Obrázek


Zhodnocení
Je jasné, že zhodnocení super těžkého tanku FCM F1 nemůže vyznít jinak, než negativně. Prostě se jednalo o velkého “mamlasa”, který by při přesunech ničil jeden most za druhým, byl by tak pro něj problém dostat se vůbec do operační oblasti přes téměř jakýkoliv vodní tok. Bez ohledu na to, jestli by se jednalo o velkou řeku, nebo jen menší říčku, či pouhých pár metrů široký potok. Pracně by se tak musel hledat brod, a co si budeme povídat, stroji a takové váze by pořád hrozilo, že někde zapadne a co pak s takovým monstrem dělat? Nevím jak Frantíci, ale Rusové měli obrovský problém u svých super těžkých tanků nasazených v bojích s Finy, je vůbec vyprostit. Ano, byla zima, byl válečný stav a tanky pod palbou, ale i tak…kde sehnat něco, co vytáhne zapadlého mastodonta. Když už nic jiného, tak to zabere hodně času a energie. Po téhle stránce FCM F1 rozhodně nebyl dobrým přínosem. Na druhou stranu musím ocenit i jistou logičnost projektu. Objevil se de facto na počátku WW2 a konstruktéři přitom vycházeli ze zkušeností WW1 a z obav velkých lidských ztrát při prorážení německé Siegfriedově linie. To takový mnohem známější německý projekt MAUS, o přibližně stejných rozměrech a hmotnosti 189 tun, přišel v době, kdy již každému snad muselo být jasné, že taková monstra se na bitevní pole nehodí. Snadný terč leteckých útoků i pěšáků útočících s výkonnými typy zbraní a výbušnin na pásy. To v roce 1939 ještě nebyla prokázána účinnost strojů jako německých střemhlavých “štuk” s tzv. bodovým zásahem, nebo pěšáka vyzbrojeného bazukou, pancéřovou pěstí atd.

Také oceňuju rozložení výzbroje, kdy byly úlohy dělostřelecké palby rozděleny tak, aby mohli likvidovat jak opevněné body v německé obraně, tak současně útočit na tanky (i když protitankový boj nebyl primárním úkolem F1), či další opěrný bod. Prostě dva různé terče současně. Dozbrojení 20mm protitankovými kanóny pak ale považuju za zbytečnost. Logičtější by bylo použití protiletadlových zbraní. Konstruktéři, ale zřejmě počítali s tím, že použití FCM F1 by bylo jen za předpokladu letecké nadvlády. Těžko říct. V každém případě 12 předpokládaných sériových strojů, nemohlo nijak zvrátit průběh války a zřejmě by ani nestačilo na učinění průlomu v německé obraně. Nehledě na to, že výrobně se jednalo o velmi náročné stroje a tak těžko říct, jestli by termín výroby (dle objednávky), byl vůbec splněn.

TTD – Super těžký tank FCM F1
*země původu: Francie
*rok vzniku: 1939/1940

*hmotnost: 140 t
*délka: 10,4 m
*šířka: 3,8 m (s bočními kanony), 3,1 m (bez bočních kanónů)
*výška: 4,12 m
*světlá výška:
*motor: 2x benzínový motor o výkonu 2x 550 koňských sil
*rychlost: 20-24 km/h
*dojezd: 200 km
*zásoba PHM:
*pancéřování: 120mm (čelo), 100mm (boky)
*výzbroj: 1x kanón ráže 90mm (nebo 105mm),
1x kanón ráže 47mm (nebo 75mm), 2x kanón 20mm, 6x kulomet 7,5mm
*osádka: 6 mužů
Obrázek

Zdroje:
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
http://forum.worldoftanks.com/index.php ... he-fcm-f1/
I.Pejčoch - Obrněná technika (7) – Praha 2010
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 6/11/2013, 14:50
od pavelsulista
Pěkný a zajímavý článek. Ono je to s těmi super těžkými tanky velký problém a já nevidím jejich velký potenciál využití v boji, tak jak bylo správně napsáno i v článku, protože takové obludy byly spíše opravdu zárukou komplikací a mobilita, tedy spíš nemobilita byla velikým problémem.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 8/11/2013, 07:26
od Bublifuk
kacermiroslav píše:Dozbrojení 20mm protitankovými kanóny pak ale považuju za zbytečnost. Logičtější by bylo použití protiletadlových zbraní. Konstruktéři, ale zřejmě počítali s tím, že použití FCM F1 by bylo jen za předpokladu letecké nadvlády.
Úvaha dobrá, ale na vzdušnou nadvládu podle mě nespoléhali. V podstatě sis odpověděl sám v článku, proč tomu tak bylo. V r.1939 o skutečné účinnnosti Stuk a přesného střemhlavého bombradování nikdo moc nevěděl. Ne, že by nebylo známo, i Francouzi vyvinuli vlastní střemhlavý bombardér, ale že by někdo napadala přímo tanky a ještě se byl schopen trefit, o tom se jim nezdálo. Takže vybavovat tank 20mm PL kanóny je taky ani nenapadlo. Jinak konkrétně u Francie ani nepřekvapí, že se něčím takovým zabývali. Měli zkušenosti s Char 2C a ostatně ani nic podobného jako menší Char B1 na začátku války Němci ani Britové neměli.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 9/11/2013, 15:03
od Petrz
No já bych to jako až tak nesmyslný projekt neviděl. Souhlasím se některými argumenty ohledně problematiky přesunu -jeho operační možnosti by byli relativně omezené.Je také pravda že ochrana takto velikého tanku proti stukám by byla problematická.

Jenže je nutné však brát celou koncepci komplexně. Proti Německým tankům by byla hlavní výzbroj- 90mm DCA - smrtící ještě více než legendární acht acht proti T-34. Podle mého názoru nemusel tank ani vézt pro hlavní výzbroj průbojnou munici neboť 9,5 kg tříštivý granát s počáteční rychlostí 850mps by měl na slabě pancéřované Německé tanky zničující účinek(v případě přímého zásahu). Když k tomu připočteme mimořádnou přesnost děla a rychlost palby až 12 ran za minutu, tak je zřejmé že jedna rota těchto tanků by dokázala zastoupit, dle mne navíc s větším efektem, celou divizi francouzských středních tanků. A 10 tanků se bude maskovat a krýt protiletadlovou palbou značně jednodušeji než 200 byť menších tanků.
K dvou věžové koncepci.Ani tato myšlenka nepostrádá logiku. 90mm kanón ničí tanky na velkou vzdálenost,a 47mm (resp.75mm)se postará o ty co pronikly blíže. Přitom koncetrace dvou věží na jeden podvozek vyjde z hlediska poměru obestavěný prostor a plocha pancéřování lépe než když vyrobím dva tanky.Což mimo jiné,dle mne, znamená že FCM F1 představuje menší resp.kompaktnější a tedy méně zranitelný a,možná i, pohyblivější(aspoň ve smyslu akcelerace ) cíl než dva tanky s identickou výzbrojí,motorem a silou pancíře.

Samozřejmě se mohu mýlit ,také jsem bral více věžovou koncepci automaticky za slepou cestu. Nicméně možná proto je dobré se jí zabývat více.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 9/11/2013, 20:32
od kacermiroslav
Tak 90mm kanón byl skutečně na počátku války téměř super zbraní. Problém ale vidím v tom jej montovat do takového obra. Něco jiného by bylo, pokud by byl umístěn na nějaké pásové platformě s menším profilem a jen částečným pancéřováním, aby byla snížená hmotnost na únosnou mez.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 10/11/2013, 00:13
od Petrz
Ta vysoká hmotnost by asi byla dost velký problém a že do útoku by se asi spíš hodil lehčí, menší a pohyblivější tank si myslím též. V obraně by ale,podle mne, smysl takovýto stroj měl. Sice by se špatně maskoval,ale na vzdálenost přes 1km by pro osádky Německých tanků byl stejně velmi obtížně zjistitelný. Byla by to tedy taková pojízdná pevnost s omezeným využitím,ale to ostatně třeba Jagdtiger či Konigstiger taky. Mimochodem Francouzi na hrozbu ze vzduchu mysleli a plánovali paralelní výrobu protiletadlové verze tohoto tanku.(tedy aspoň tak jsem to pochopil z wikipedie: http://fr.wikipedia.org/wiki/FCM_F1)
Já tím nechci obhajovat masovou výrobu tohoto stroje,jen si myslím že by pro Němce představoval,při vhodném nasazení, reálnou hrozbu.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 27/6/2015, 16:51
od kacermiroslav
Tak každá zbraň představuje reálnou hrozbu. Otázkou je ale poměr bojové hodnoty a výrobních nákladů. V tomhle případě výrobní náklady daleko převyšovali použitelnost v boji. Pokud by se Francouzi soustředili na tank, který by měl jen jednu věž s hlavní zbraní ráže 90mm, tak by udělali daleko lépe. Jenomže to by nejdříve museli změnit koncepci stroje z "průlomového tanku" na tank těžký, jako například ARL-40 (ARL-44). Ani předpokládaným počtem postavených 12 strojů (první objednávka 4/1940 s termínem dodání 3/1941), by se nemohlo mluvit o nějaké větší sérii. Těch 12 super těžkých tanků by tudíž na vlastní průlom v Siegfriedově linii zřejmě ani nestačilo. Zřejmě by byli dříve zničeni střemhlavými bombardéry, či těžkým dělostřelectvem a slavnými 88mm AA děly. I poškození by stačilo, protože k odtažení tak těžkých monster by se Frantíci pod palbou mohli asi těžko odvážit.

Re: Super těžký tank FCM F1 (1940)

Napsal: 23/1/2021, 18:59
od Rase
Malé doplnění ke zmíněnému konkurenčnímu projektu.

Byl označován jako ARL Tracteur C nebo ARL Char C. Jeho vývojem se zabývala společnost Ateliers des constructions de Rueil (ARL) a v březnu 1940 byla zadána stavba dřevěné makety v reálném měřítku. Některé zdroje uvádějí, že byla představena 11. dubna a o den později i dřevěná maketa společnosti FCM, jejíž konstrukce byla výrazně pokročilejší. V červnu ale byla maketa ukořistěná Němci, ale nevzbudila větší zájem a byla zničena, stejně tak jako výkresová dokumentace. Dochovaly se docela zajímavé fotografie přímo z továrny.

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek