•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ FRANCIE ‹ Letectvo
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Francouzské střemhlavé bombardéry Loire-Nieuport

Moderátor: Hans S.

Napsat komentář
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1

Francouzské střemhlavé bombardéry Loire-Nieuport

Příspěvekod YAMATO » 27/5/2007, 19:19


V třicátých letech 20. století se velmi rozšířila myšlenka na velmi přesného bombardování i bodových cílů (jako jsou například mosty a podobně) pomocí střemhlavého bombardování. Samotný nápad střemhlavého bombardování nebyl přitom nijak nový, vždyť již v roce 1919 bylo této taktiky užíváno letouny DH-4B letecké složky USMC při intervenci na Haiti. Námořní dvousedadlové stíhače Curtiss F8C byly k takovému nasazení používány palubním letectvem US NAVY. Později byly pro US NAVY, která si tuto taktiku obzvláště oblíbila, vyvíjeny specializované střemhlavé bombardéry, prvním z nich byl Martin BM-1. Z dalších zemí zavedlo letouny této kategorie jako první Japonsko, konkrétně letoun Aiči D1A1 (čili palubní střemhlavý bombardér vzor 34), což byl licenčně vyráběný německý He 50. Německo samotné tedy nebylo s legendárním Ju 87 zdaleka první...pravdou ovšem je, že zde tato taktika zapustila až příliš hluboké kořeny a stala se až mánií (viz. třeba absurdní požadavek na střemhlavé bombardování u těžkého bombardéru He 177).

Také ve Francii vznikl letoun této kategorie. S jeho vývojem začala firma Nieuport v roce 1932. První prototyp letounu, určeného pro námořní palubní letectvo a označeného Ni.140, byl zalétán 12. 3. 1935. Svým řešením byl velmi podobný Ju 87, předem je však nutno odmítnout nějaké úvahy o inspiraci, Ni.140 byl starší. Vznikly jen dva prototypy, neboť výkony byly shledány jako nepříliš dobré. Nicméně bylo možné jej použít jako základ pro další vývoj.

Obrázek

K tomu již došlo u firmy Loire-Nieuport, neboť mezitím došlo k sloučení těchto dvou firem. První prototyp nového stroje, označeného LN.40, byl zalétán v červnu 1938. To již pro změnu Loire-Nieuport po znárodnění patřili ke skupině SNCAO, nicméně označení zůstalo původní. Tento stroj byl vybaven polozatažitelným podvozkem, měl celkově vylepšenou aerodynamiku a posádku sníženou na jednoho muže. Zajímavě byla řešena aerodynamická brzda, kterou tvořila spodní část směrového kormidla, která se mohla otevřít do obou stran. Toto řešení se však neukázalo šťastným, především bylo zdrojem silných vibrací, takže bylo později opuštěno a jako aerodynamických brzd bylo používáno krytů podvozku. Dalším problémem byla nedostatečná stabilita letounu, což vyřešila instalace dvou pomocných svislých ploch na koncích VOP. Letoun byl poháněn motorem Hispano-Suiza HS.12Xcrs o maximálním výkonu 507 kW. Jeho dutou hřídelí střílel kanon HS.404 ráže 20 mm, v křídle byla dvojice kulometů Darne ráže 7,5 mm. Nosnost nebyla příliš velká, maximálně jedna puma o hmotnosti 225 kg, případně jedna o hmotnosti 119 kg či deset o hmotnosti 10 nebo 15 kg.

Obrázek

Zkoušky prokázaly ve srovnání s původním Ni.140 poměrně značné zlepšení, takže námořní letectvo objednalo dalších šest zkušebních LN.40 a později 40 sériových strojů, označených LN.401. Také pozemní letectvo mělo o letouny této kategorie zájem a objednalo rovněž 40 letounů pod označením LN.411. Ty byly samozřejmě bez námořního vybavení. První sériové stroje byly hotovy koncem jara 1939. Objednávky byly postupně rozšířeny na 150 kusů obou versí. Po dalších zkouškách však začal zájem námořníků ochlazovat, stejně tak tomu bylo i u pozemního letectva. Výkony vskutku nebyly nijak úžasné, nicméně pokud je srovnáme s Ju 87 B, tak zjistíme, že nijak zvlášť nezaostávaly. Problém nebyl ani tak v samotném letounu, ale v koncepci jeho použití.

Obrázek

Nakonec byly mimo jednoho všechny LN.411 v říjnu 1939 předány námořnictvu. To je po začátku války přeci jen hodlalo bojově nasadit z letadlové lodi Béarn, jenže tato byla nakonec používána pro přepravu letadel z USA, takže skončili u pozemních jednotek. Celkem bylo postaveno cca 42 sériových LN.401 a 23 LN.411, dalších 24 strojů obou versí bylo sestaveno z hotových dílů v závodě SNCASO již po zastavení bojů s Německem, tyto však ani nebyly zalétány. Neuskutečněna zůstala také další námořní verse LN.402 s motorem HS.12Y31 o výkonu 643 kW.

Obrázek

Přes zklamání z LN.411 pozemní letectvo střemhlavý bombardér nadále chtělo a proto byl objednán vývoj lepšího stroje, označeného LN.42. Vycházelo se z LN.411, když na zmíněný jediný námořnictvu nepředaný stroj bylo instalováno nové křídlo, již jen do V, motor HS.12Y51 o výkonu 735 kW, zvětšená SOP (díky té bylo možno odstranit pomocné plochny na VOP) a upravený podvozek, který se při zasouvání otáčel o 90 ° a zapadal do křídla naplocho. Hlavňová výzbroj odpovídala LN.411, nosnost pum stoupla na 500 kg. Prototyp byl hotov teprve v červnu 1940, protože se zpozdila dodávka podvozku. Byl před Němci odsunut do závodu SNCASE v Istres, kde byl ještě zkoušen. Později byl ukryt ve vesnici Flayosque. Zde jej nalezla v roce 1944 francouzská armáda. Letoun byl opraven a opět zkoušen a to až do 27. 8. 1947, kdy havaroval. V té době byl stejně beznadějně zastaralý.

Obrázek

TECHNICKÉ ÚDAJE (Ni.140 / LN.401 / LN.42 / Ju 87 B-2 (pro srovnání))

ROZMĚRY
Rozpětí: 14 m / 14 m / 13 m / 13,8 m
Délka: 9,57 m / 9,75 m / 9,8 m / 11,1 m
Výška: 3 m / 3,5 m / 3,8 m / 4 m
Nosná plocha: 26,8 m2 / 24,8 m2 / 21 m2 / 31,9 m2

HMOTNOST
Prázdná: 1860 kg / 2245 kg / 2325 kg / 3125 kg
Vzletová: 2475 kg / 2840 kg / 3110 kg / 4390 kg

VÝKONY
Maximální rychlost: 335 km/h / 380 km/h / 460 km/h / 380 km/h
Dostup: 10000 m / 9500 m / 9200 m / 8000 m
Dolet: 1120 km / 1200 km / 1200 km / 800 km
Naposledy upravil YAMATO dne 29/5/2007, 13:15, celkově upraveno 1
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
 
Příspěvky: 2809
Registrován: 19/3/2005, 19:25
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod Marvin » 28/5/2007, 21:36


LN.42 byl ten prototyp schovaný v Flayosque? Z textu to jaksi vypadlo.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
 
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18
Nahoru

Příspěvekod YAMATO » 29/5/2007, 13:16


Opraveno, dík za upozornění.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
 
Příspěvky: 2809
Registrován: 19/3/2005, 19:25
  • WWW
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1

Zpět na Letectvo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye