Pierre Clostermann

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Pierre Clostermann

Příspěvek od kacermiroslav »

Pierre Clostermann
letecké eso Francie za WW2
*1921 – +2006
Obrázek


Narodil se dne 28.února 1921 v Curitibuze v Brazílii. Byl to nejúspěšnější francouzský stíhací pilot v období WW2. Studoval v Los Angeles v Kalifornii a v roce 1942 vstoupil do služeb Svobodných Francouzských jednotek, které byli dislokovány ve Velké Británii. Byl to tedy jeden z těch nadšenců, kteří se rozhodli i po pádu Francie v roce 1940 pokračovat dál po boku Velké Británie proti Německu.


Období WW2
V Anglii byl přidělen k 341.peruti RAF, zvané Alsasko. Ta létala na strojích Supermarine Spitfire. Dne 27.července 1943 se mu podařil vynikajíc kousek, když na Francií sestřelil dva německé stihače na strojích Focke-Wulf Fw-190. Celé to však mělo o měsíc později dohru, když byl obviněn, že v průběhu boje opustil svého velitele jednotky René Mouchotta, který pak zahynul. Clostermann byl jeho „číslo“. V důsledku těchto sporů s některými z letců na základně se radši nechal přeložit k 602.peruti.

Tato jednotka operovala z letecké základny ve Scapa Flow (hlavní námořní vojenský přístav). Náplní 602.perutě byla hlavně likvidace střel V-1, které byli na území Anglie vystřelovány z pobřeží Francie a později ze Skandinávie. Střely dosahovaly rychlosti kolem 550 km/h a tak je bylo možno dostihnout a sestřelit. Nebo stačilo se k nim přiblížit a svým křídlem nadzvednout jejich křídlo, načež se střela zřítila. Dále se jeho jednotka zúčastnila krytí akce Overlord, což bylo vylodění spojenců v Normandii 6.června 1944. Jako jeden z prvních francouzských pilotů přistál 18.června 1944 na pláži Francie. Za nějaký čas poté byl za své zásluhy vyznamenán D.F.C. (Záslužný letecký kříž). Krátce poté byl přeložen na velitelství Francouzských vzdušných sil, protože měl již splněný limit nalétaných hodin. Na relativně klidném velitelství však dlouho nevydržel a v prosinci 1944 se vrátil k bojovým letům. U 274.perutě byl přeškolen na letadla Hawker Tempest Mk.V. Tato jednotka již pod jeho velením vybojovala řadu vzdušných vítězství a připsala si na své konto i několik sestřelů tehdejší světové špičky, proudových letadel Messeschmitt Me 262. S Tempesty se pak hlavně zaměřoval na přepady železnic, transportů a letišť. Samozřejmě tato místa byla pro chod němců strategicky důležitá a jako taková i náležitě bráněná. Tak došlo, že dne 24.března 1945 byl Clostermann zraněn německým flakem do nohy, následně musel nouzově přistát, při čemž utrpěl další pohmožděniny. V nemocnici si poležel pouze týden.Dne 8.dubna 1945 se stává velitelem 3.perutě RAF a za krátko nato celého 122. křídla. Kvůli svému špatnému hodnocení však nikdy nezískal D.S.O., ale obdržel Stříbrnou hvězdu a Leteckou medaili. Po ukončení války byl 27.července 1945 demobilizovaný.

Bojová vítězství
Za svou vojenskou službu v průběhu WW2 nalétal celkem 432 misii, přičemž získal jistě 23 leteckých vítězství (některé prameny uvádějí i vyšší čísla) a dalších 5 pravděpodobných. Na zemi zničil 225 nákladních vozů, 72 lokomotiv, 5 tanků a 2 torpédové čluny.


Období po WW2
Během války v Alžírsku 1956 – 1957 byl opět povolán mezi záložní letce.

Po vojně Clostermann napsal velmi úspěšnou knihu „Velký cirkus“. Další knihou, kterou napsal byly „Ohně v oblacích“.

V mírovém životě se Clostermann živil jako inženýr. Podílel se na vytvoření firmy Reims-Aviation, pracoval pro Renault i Cessnu. Zároveň byl poměrně úspěšný i v politice, kde byl opakovaně zvolen za člena parlamentu a to v letech 1946 až 1969. Také byl vášnivým sportovním rybářem.

Občas ale vyvolal svými kontroverzními názory nejeden konflikt. Kupříkladu během Britsko-Argentinské války o Falklandy v roce 1982 se pochvalně vyjadřoval o argentinských letcích. Možná i proto, že byli cvičeni ve Francii. Stejně tak zaujal protivojenské stanovisko během Perského zálivu 1991.

Pierre Clostermann zemřel 22.března 2006 v Montesquieu-des-Albéres na jihozápadě Francie.



Zdroje:
http://www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 2/6/2008, 16:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Včera jsem narazil v knihkupectví na nové vydání "Vekého cirkusu". Bohužel mě zarazila cena - 350,- Sice ho už doma mám, ale tohle je rozšířené o jeho vlastní popisy některých letadel a bojová hlášení. Ovšem ty popisy jsou z dnešního pohledu řekněmě dost nepřesné. Další škoda je, že se nejedná o upravenou verzi s přidanými pasážemi přímo v ději, která vyšla v cizině celkem nedávno.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Pierre Clostermann skálopevně věřil, že někde v hlubinách oceánů žije Carcharodon Megalodon, který měl vyhynout před třemi miliony let. Dvacet let provozoval v Austrálii safari za bílým žralokem; přitom se setkal s řadou odborníků a sesbíral řadu svědectví o výskytu megalodona.
Aspoň to tvrdí články na internetu.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jooo...tak o tom jsem kdysi četl, že ho ještě před 300 lety lovili na Havaji:-)

Jinak jsem četl, že Clostermann se dost kamarádil s H.Rudelem...nejúspěšnějším vojenským pilotem všech dob.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Hezkej článek.P.H.Clostermann, byl určitě výjimečnej chlap. Velký cirkus jsem četl mnohokrát. Když tu knížku člověk čte, má tak trochu pocit, jako kdyby seděl v kokpitu letadla.....
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Heckler
praporčík
praporčík
Příspěvky: 367
Registrován: 20/4/2009, 03:22

Příspěvek od Heckler »

Někde jsem četl, že Clostermann dojednával za společnost Dassault dodávku letadel Mirage do Argentiny v období války o Falklandy. To ale Britové nesli dost nelibě.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

A já zase četl, že dokonce potopil za války i jednu ponorku. 8-)
Don't worry, pee happy.
Heckler
praporčík
praporčík
Příspěvky: 367
Registrován: 20/4/2009, 03:22

Příspěvek od Heckler »

NO faktem je, že společnsot Dassault skutečně zastupoval.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Před pár dny jsem narazil na dopis psaný Pierrem Clostermannem, uvádí v něm na pravou míru některé věci kvůli kterým je označován za kontroverzní osobu.

Sestřely - velmi často se uvádí, že Clostermann trval na tom, že sestřelil nejméně 33 nepřátel. Není to pravda, byl si vědom že mu bylo přiznáno oficiálně 23 sestřelů. Nárokoval si sice dalších 9 letadel (pravděpodobně zničených, nebo zničených na zemi), ale nikdy je neprohlašoval za potvrzené. Na známé fotografii je 23 "plných" křížů (potvrzené sestřely) a 9 "nevyplněných" křížů (pravděpodobné sestřely). A přesně tak k nim přistupoval i Clostermann.

Obrázek

Falklandy - Clostermann se měl v argentinském tisku pochvalně vyjadřovat o argentinských pilotech a tím proti sobě poštval hodně lidí z RAF. Bylo to trošku jinak - britský bulvární plátek The SUN nazýval posměšně Argentince tanečníky tanga atd., prostě z nich dělal neschopné pitomce. A protože Clostermanův syn (vojenský pilot) se spřátelil během společného výcviku na Mirážích s několika Argentinci (byli dokonce před svým odjezdem u Clostermannů doma), tak jim Pierre poslal osobní povzbuzující dopis. K jeho smůle byl ten dopis následně zneužit argentinským tiskem.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Farky: To zní velmi logicky - vše zapadá do skládačky. Díky!
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“