Stránka 1 z 1

Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 23/11/2016, 14:52
od Martas2411
Farman NC. 223.4 "Jules Verne"
Obrázek


V noci ze sedmého na osmého června 1940 byl proveden spojenci první nálet na německé hlavní město Berlín.Zajímavé na téhle akci je ,že ho provedl pouze jeden stroj a to ještě určen pro civilní účely.Ale nepředbíhejme.

Dne 3.června 1940 provedlo německé letectvo nálet na cíle v okolí Paříže.Francouzskou vládu tento útok velmi znepokojil a naštval .Takže se logicky vzato rozhodli o opětovný útok na německé hlavní město Berlín.Na nějakou velkou akci ovšem Francouzi neměli síly,přesto se rozhodli spíš k takovému symbolickému bombardování.
K tomuto úkolu byl vybrán těžký čtyřmotorový bombardér s dlouhým doletem a to Farman NC.223.04 „Jules Verne“.Tento Farman byl pojmenovaný po slavném francouzském spisovateli.Zajímavé na tomto letadle bylo,že původně sloužil jako dálkový stroj ,který přepravoval poštu.Francouzi nechtěli riskovat přelet nad německým územím i když by to bylo samozřejmě kratší,ale rozhodli se vlastně Německo obletět.A právě k tomuto úkolu si toto dálkové letadlo vybrali.Samozřejmě ho museli trochu vojensky upravit .Letadlo dostalo podtrupové závěsníky na pumy a symbolicky bylo vyzbrojeno pouze jedním kulometem ráže 7.5 mm.Bylo zařazeno k bombardovací letce B5,francouzského Námořního letectva(Aéronatique Navale ).Letadlo dostalo i speciální černou kamufláž spodních ploch. Velitel osádky letadla byl někdejší profesor letecké navigace a to Fregatní kapitán Henri Dailliére

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Odpoledne 7.června 1940 v 15.30 hodin se „Jules Verne „ odlepil z ranveje letiště Bordeaux-Mérignac.Letadlo s dvěma tunami bomb a s jedním obranným kulometem ráže 7.5 mm, zamířílo směrem nad kanál La Manche .Potom posádka stočila stroj k Severnímu moři .Námořní letci ostražitě vyhlíželi nepřátelské letouny ,ale díky bohu se žádné neobjevovaly. Až nad Frískými ostrovy se ozval německý flak ,ale francouzské letadlo nezasáhl.Dále potom piloti zamířili již nad okupované Dánsko ,to už bylo k večeru .Po přeletění Dánska zamířili letci do vzdušného prostoru nad Baltským mořem.Poté se stočili na jih a nad říši pronikl bombardér ze severovýchodu .Pobřeží přeletěl u Rostocku.Poté již letci zamířili nad Berlín.Nad městem schválně přidávali a ubírali otáčky na svých motorech,aby vzbudili dojem ,že útok provádí více bombardérů.Poté Farman zamířil nad Tegel,což bylo předměstí na severu Berlína,kde se nacházel plánovaný cíl mise a to tovární haly firmy Siemens.Naštěstí pro letce se ve vzduchu nad Říší nesetkali se žádným odporem a bombardování proběhlo bez problémů.Nejdříve bylo svrženo 8 těžkých pum na podtrupových závěsních z výšky 1650 metrů a poté bombometčík spolu s palubním mechanikem ručně svrhávali otevřenými dveřmi 80 zápalných pum o váze 10 kg.Celkem na Berlín dopadlo 2000 kilo pum.Po prvních explozích se už ovšem vzpamatovalo protiletadlové dělostřelectvo a oblohu ozářily kužely světlometů.Letadlu se nic nestalo a po dobombardování se co nejkratší cestou a teď už napříč Německem vydalo zpět do Francie.Po 13 hodinách a 40 minutách letu vyčerpaná osádka posadila svého „Verna“na pařížském letišti Orly. Po urychleném doplnění pohonných hmot pak přelétl dále od fronty,na bezpečnější letiště Lanveoc-Poulmic u Brestu.

Obrázek

Obrázek

Po útoku na Berlín“Jules Verne“vykonal ještě 3 noční bombardovací lety .Při poslední operaci v noci z 15.na 16. června bombardoval Řím.Po kapitulaci Francie již Farman nelétal a po dva roky zůstal zaparkovaný na základně v Marignane.V listopadu 1942 byl zničen.
Na tomhletom vyjímečném letu zapracovala francouzská propaganda.Např.deník Le Figaro v ranním vydání 9.června na titulní stránce napsal"že letka námořního letctva bombardovala v noci ze 7.na 8.června předměstské továrny Berlína.O den později francouzský rozhlas hlásal,že nálet této námořní letky byl odvetou za německé bombardování Paříže ze 3.června 1940.Rozdíl byl poněkud markantní,jelikož onoho náletu na Paříž se zúčastnilo na 300 německých bombardérů.Ale propaganda je propaganda a určitě nejeden Francouz pocítil zadostiučinění vzhledem k tehdejšímu vývoji na frontě.
Osádka letadla-nějak jsem nikde nenašel křestní jména ani hodnosti letců,když tak mě doplňte.
pilot-Yonnet,bombometčík-střelec Deschamps,palubní mechanik Corneillet,velitel a navigátor fregatní kapitán Henri Dailliére.

Farman NC.223.04 byl těžký bombardér(dálkový poštovní stroj)

Byl to čtyřmotorový vzpěrový hornoplošník celokovové konstrukce s krytými prostory osádky a se zatahovacím podvozkem
Motory byly řadové kapalinou chlazené Hispano –Suiza HS.12Y37 o výkonu 970 až 1050 koní ,sdružené po dvojicích (jeden v tažném a jeden v tlačném uspořádání) do dvou tandemů
Vyzbrojen byl jedním pohyblivým kulometem ráže 7.5 mm a nesl 2000 kg bomb. Ještě bych chtěl podotknout,že tato série Farmanů vycházela původně z Farmanu F.220,poté byly vyrobeny další modifikace jako např.F.222 nebo F.223.Konkrétně série NC.223.4 byl postaven v počtu jenom tři kusů.Letadla byla pojmenována -Jules Verne,Camille Flammarion a Le Verrier.
Ještě bych chtěl dodat,že tyto těžké Farmany všech verzí, používalo francouzské letetcvo např.na noční bombardovací nálety,průzkumy,či shazování letáků nad územím Řiše apod.Dokonce jeden Farman F.222 zavítal v době Podivné války i nad Protektorát Čechy a Morava.Akorát si nejsem jistý,zda li šlo o průzkum nad naším uzemím,nebo o shazování letáků.
Na závěr bych chtěl dodat,že nálet tohoto konkrétního francouzské stroje,byl vůbec první nálet přímo na Berlín.

Zde názorné video,včetně ručního bombardování




Rozpětí- 33.6 m
Délka-23.5 m
Výška-4.86 m
Max.rychlost-385 km/h
Dostup-5000 m
Dolet- 5000 až 8000 km

Zdroje-J.Rajlich-Na nebi Sladké Francie
M.Šnajdr-Pád Paříže
http://talesanecdotesandtrivia.blogspot ... erlin.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Farman_F.220

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 23/11/2016, 20:23
od jarl
To je opravdu zajímavá epizoda z letecké války. Jsou známé další osudy posádky stroje nesoucího jméno slavného romanopisce Julese Verna?

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 23/11/2016, 21:40
od Rase
Obrázek

pilot se jmenoval Henri Yonnet
Tři dny po náletu na Berlín, bombardoval "Jules Verne" leteckou továrnu Heinkel v Rostocku. Později nějaké cíle v Itáleii, včetně rafinérií a skladu benzínu. Dodám, že osádky nikdy neměly útočit na civilní cíle, ale především ničit oběkty důležité pro vedení války. Jak bylo řečeno, po kapitulaci Francie již "Jules Verne" nelétal a po dva roky zůstal zaparkovaný na základně v Marignane (i celá letka B5). V listopadu 1942 zabrala německá vojska zbytek Francie a letoun byl spálen, aby nepadl do rukou nepřítele. Takové bylo přání fregatního kapitána Henriho Dailliéra, který padl o několik týdnů dříve v severní Africe, kde létal se strojem "Glenn" Martin 167A3. Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.

Martin 167, lehký bombardovací a průzkumný letoun, pocházel od americké společnosti Glenn L. Martin a francouzské letectvo je nasadilo, počínaje lednem 1940, v sestavě celkem čtyř Groupes de bombardement (bombardovacích skupin) na západní frontě. Po uzavření francouzsko-německého příměří byly přeživší stroje, evakuované do francouzských zámořských kolonií, nadále užívány leteckými silami věrnými vládě ve Vichy. V jejích službách se zúčastnily bombardování Gibraltaru v odvetu za britský útok na francouzské loďstvo v Mers el Kébir a bojů proti spojeneckým silám obsazujícím Sýrii. Poslední zbylé kusy pak byly bojově nasazeny ještě při obraně proti spojeneckému vylodění v severní Africe v roce 1942. Typ byl používán také leteckou jednotkou Forces françaises libres Groupe de bombardement "Bretagne", pokračující v boji na straně Británie.

Zdroj:
http://www.opex360.com/2016/05/08/quand ... it-berlin/
http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... -mailplane
https://www.hydroretro.net/etudegh/dern ... farman.pdf

Obrázek

Obrázek
Osádka těsně po náletu na Berlín

Obrázek

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 07:48
od Pátrač
Opravdu velmi zajímavé čtení. A to letadlo se mi velmi líbí. abych řekla pravdu, jeho nezvyklost jej činí velmi hezkým.

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 08:50
od Martas2411
Díky za doplnění Rase.Škoda smrti kapitána Daillierého,byl to určitě správný chlap.A jestli bojoval později na straně Vichystů nebo spojenců je asi jedno.Padl v boji a je svým činem zapsán v historii letectví.Jenom pro pořádek bych chtěl uvést,že osádka" Verna" měla být šestičlenná.Já jsem v knížkách,ale našel jen 4 jména,které jsem uvedl.Rase to zachránil a na jeho fotce jsou jména všech 6 mužů.Co ještě vím,tak sourozenec Verna a to Le Verrier byl sestřelen 27.listopadu 1940 nad Středozemním mořem.
Samozřejmě přivítám osudy dalších členů posádky.Taky by mě zajímal onen let francouzského Farmanu F.222(což byli starší bráchové Verna) nad naším územím v době Protektorátu.Předpokládám že to byl bud rok 39 nebo 40.Někde jsem o tom v nějaké publikaci narazil,ale za boha si nevzpomenu kde.Zajímalo by mně účel letu,kde se letadlo nad naším územím pohybovalo,no prostě vše co se dá zjistit.Nevíte někdo o tom něco?

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 09:21
od Rase
Mno pokud se dá něco najít, tak snad tady: https://www.hydroretro.net/etudegh/dern ... farman.pdf Je to sice PDFko, ale text se dá vybrat a překopírovat do překladače.
Doma se ještě podívám, jestl inenajdu něco víc

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 16:59
od Zemakt
Marťas: :up:

A to letadlo se mi velmi líbí. abych řekla pravdu, jeho nezvyklost jej činí velmi hezkým.


No, to jsi ještě neviděl jeho dědečka, F-121 Jabiru.

Obrázek

Každopádně, v roce 1923 představoval Jabiru hypermoderní dopravní letoun, jehož neortodoxně uložené motory měly v případě vysazení jednoho z nich vyvážit asymetrický tah. Této koncepce se u Farmanů drželi i po té, když na začátku třicátých let vyrobili pro fr. letectvo větší množství takovýchto těžkých bombardérů. Na samém vrcholu pak byly F-222 BN5 a F-223.3 B5 z druhé poloviny třicátých let. Jules Verne tak v podstatě představoval zcivilněnou variantu bombardéru, mnoha lety provozu prověřené konstrukce. Proto ten militantní zjev a relativní efektivita v roli bombardéru :wink: .

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 20:00
od vbn78
Rase píše:...Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.


Nejsem žádný expert, ale podle toho že google to překládá jako "když byl součástí příměří armády" bych si dovolil odhadovat, že to bylo na straně Vichy. Pojem armáda příměří, nebo něco významem blízkého, už jsem totiž někde četl, jen netuším kde.

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 24/11/2016, 20:13
od Farky
Dík za zajímavé čtení.

Henri Dailliére padl 11. října 1942 nad Freetownem (Siera Leone). Létal na straně Vichy, ten den byl na průzkumném letu z Dakaru nad Freetown. Jeho Glenn Martin si tam našla hlídka Hurricanů ze 128. squadrony RAF, která stroj poškodila natolik že musel nouzově přistát, Dailliére byl zabit jedinou kulkou do hlavy.

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 25/11/2016, 13:12
od Martas2411
Díky za info chlapi.Škoda,je vidět že se tvrdě válčilo i v koloniích.Jenom trasa Z Dakaru do Freetownu je něco přes 800 km vzdušnou čarou.Velice zajímavé.

Obrázek

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 26/11/2016, 20:24
od pbla4024
vbn78 píše:
Rase píše:...Tady si nejsem jistý, na čí straně tehdy Dailliére bojoval - možná by pomohlo přeložení této věty: ...alors qu'il faisait partie de l'armée d'armistice.


Nejsem žádný expert, ale podle toho že google to překládá jako "když byl součástí příměří armády" bych si dovolil odhadovat, že to bylo na straně Vichy. Pojem armáda příměří, nebo něco významem blízkého, už jsem totiž někde četl, jen netuším kde.


L'armée d'armistice = vichystická armáda a il fasait partie = byl částí

Hodnosti:
l'Enseigne de Vaisseau Comet.: navigateur.;
Maître Principal (chief petty officer) Yonnet.: pilote.;
Maître (petty officer) Corneillet.: mécanicien.;
Maître (petty officer) Scour.: radiotélégraphiste.;
Second (petty officer) Maître Deschamps.: mitrailleur-bombardier

l'Enseigne de Vaisseau jsou dvě nejnižší důstojnické hodnosti, takže zhruba poručík, NATO kód OF-1
A maitre jsou praporčíci a rotmistři, principal je nejvyšší, second nejnižší, NATO kódy OR-8, OR-6, OR-5
Pokud někdo zná ustálené překlady z angličtiny do češtiny, tak by to šlo odvodit.
Křestní jména se mi zatím nepovedlo najít

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 26/11/2016, 20:50
od kacermiroslav
Velice zajímavý případ. Vůbec jsem jej neznal. Co mě ale zaráží, byla doslova sebevražedná mise. Vyrazit na tak dlouhou cestu s "civilním" letounem a prakticky bez výzbroje, to musela být neskutečná odvaha. Docela by mě zajímalo, s jakou pravděpodobností návratu asi před startem počítali.

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 26/11/2016, 21:04
od Zemakt
Nutno brát v potaz, že se jednalo o prvopočáteční období druhé světové, noc, a fakt, že letadlo zas takovej civil nebyl. Při čtení článku mne hned napadlo, jestli ta oklika nebyla zbytečná a zda-li míra rizika spojená s přímým letem nad cíl byla přijatelná. Nicméně přemýšlím nad tím s nynějšími vědomostmi. V oné době asi letěli co nejvíc na sichr.

Re: Farman NC. 223.4 "Jules Verne"

PříspěvekNapsal: 26/11/2016, 21:57
od Rase
Mno i základem ohromné bombardovací flotily, předválečné Luftwaffe, byly taky militarizované civilní letouny. Konkrétně myslím Junkers Ju 52. Jenom díky tomu měli Němci z ničeho nic tolik bombardérů, kterými mohli hrozit československu. Snad každý stát ve 30.letech počítal s tím, že v případě války budou dopravní letouny použité i jako bombardéry. Byla by škoda je nevyužít - byť přesnost "ručně vrhaných" pum nemohla být oslnivá.