•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ FRANCIE ‹ Letectvo
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Stíhací letouny Arsenal - dřevěný zázrak, který se nekonal

Moderátor: Hans S.

Napsat komentář
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Stíhací letouny Arsenal - dřevěný zázrak, který se nekonal

Příspěvekod YAMATO » 9/12/2005, 15:24


Státní letecký arsenál (Arsenal de l'Aéronautique) ve Villacoublay, bývalá to továrna firmy Breguet (před znárodněním), byl pověřen vývojem vysoce výkonných strojů, jež by pak byly k sériové výrobě předávány jinam. Vedením arsenálu byl pověřen generál inženýr Vernisse, hlavním konstruktérem Jean Galtier. Ten byl propagátorem celodřevěných letadel. Měl v tomto i politickou podporu, neboť zde byl předpoklad dostupnosti materiálu. Např. ministr letectví Pierre Cote nadšeně mluvil o neomezené výrobě stíhaček v případě potřeby. Tento předpoklad se později ukázal jako naprosto chybný, ale o tom až dále.

VG-30

Lehký stíhací letoun VG-30 (V jako Vernisse, G jako Galtier), projektovaný v roce 1936 pro pohon motorem Potez 12 Dc o výkonu 448 kW. Jednalo se o řadový, ale vzduchem chlazený motor. Nebyl však nakonec použitelný a VG-30 No.1 byl zalétán 1. 10. 1938 s motorem HS-12 X o výkonu 507 kW. Nebyl přes velmi dobré vlastnosti zaveden do výroby, neboť již byl vyráběn podobný stroj Caudron C-714 C1, a Galtier se rozhodl pro jeho další vývoj směrem k těžšímu a výkonnějšímu stroji.

VG-31

Trup VG-30, upravený pro motor HS-12 Y-31 o výkonu 632 kW, byl vybaven křídlem, vycházejícím z křídla VG-30, ale se zmenšenou plochou. Rychle se však ukázalo, že toto křídlo je příliš malé a prototypem nebyl ani zalétán. Křídlo bylo použito pro lámací zkoušky, trup byl využit pro stavbu VG-33 No.03 (viz. níže).

VG-32

Označení rezervované pro drak VG-33, plánovaný pro statické zkoušky. Později využito znovu (viz. níže).

VG-33

Trup VG-31 s křídlem upraveným z VG-30 byl použit pro vývoj nového VG-33. Obědnáno bylo pět prototypů, první VG-33 No.01 byl zalétán 25. 4. 1939. Poháněl jej motor HS-12 Y-31 o výkonu 632 kW. Výzbroj tvořil kanon HS-404 ráže 20 mm, střílející skrze dutou hřídel motoru, a čtyři kulomety MAC-34 M-39 ráže 7,5 mm v křídle. 11.června (někdy také udáváno července) byl předán ke zkouškám do CEMA v Orleans-Bricy, při kterých prokázal velmi dobré výkony, maximální rychlost byla 558 km/h. Tyto zkoušky proběhly ještě bez výzbroje, po jejím zamontování byly provedeny střelecké testy na poligonu v Cazaux. Vše proběhlo úspěšně, letoun překonával dost výrazně i výborný D-520 C1, a proto byl v březnu 1940 dodán jako vzorový do továrny SNCAN, určené pro jeho sériovou výrobu pod označení VG-33 C1.

Dále vznikly dva VG-33 No.02. První měl dostat výškový motor HS-12 Y-49, ale nebyl dokončen a jeho křídlo bylo spolu s trupem VG-31 použito pro stavbu VG-33 No.03. Ten byl později dodán SNCAN jako technologický vzorek. Druhý VG-33 No.02 létal od 25. 2. 1940 se standartním HS-12 Y-31. Existence tohoto stroje však není úplně jistá. Stavěn byl ještě VG-33 No.04, ale byl dokončen jako VG-35 No.01.

VG-32 (podruhé)

Jednalo se o versi VG-33, vyvinutou v důsledku nedostatku vlastních výkonných motorů pro americký motor Allison V-1710-C15 o výkonu 845/764 kW. Počítalo se také se změnou výzbroje, neboť trupový kanon nebyl u tohoto motoru použitelný. Proto měly být dva kanony v křídle v kombinaci se dvěma kulomety. Prototyp nebyl zalétán, neboť v červnu, kdy k tomu mělo dojít, bylo již Villacoublay obsazeno Němci.

VG-34

Jednalo se o trup prvního VG-33 No.02 s novým křídlem a s výškovým motorem HS-12 Y-45 o výkonu 688 kW. Zalétán byl 20. 1. 1940 s dobrými výkony, maximální rychlost 576 km/h však byla za očekáváním, počítalo se s 590 km/h. Stroj nebyl dále vyvíjen, 18.června 1940 byl zničen v Tulus.

VG-35

Vznikl, jak je uvedeno výše, dostavbou stroje původně stavěného jako VG-33 No.04. Poháněn byl motorem HS-12 Y-51 s výkonem 808/735 kW. Zalétán byl 25. 2. 1940. 15. dubna byl dodán ke zkouškám do CEMA, další osudy nejsou známy.

VG-36

Vznikl dalším vývojem VG-35. Pohon obstarával motor HS-12 Y-51. Díky vylepšením aerodynamiky chladiče dosáhl rychlosti 590 km/h v 7000 m. Počítalo se s tím, že postupně nahradí ve výrobě VG-33 C1. prototyp byl jako vzorový kus předán do závodu Rénné Couzinet v La Roche-sur-Yon (firma, specializující se na práci se dřevem), v červnu 1940 byl zničen.

VG-37

Projekt výškového stroje na bázi VG-36, vybavený dvěma turbokompresory firmy Szydlowski.

VG-38

Projekt podobný VG-37, ale s motorem HS-12 Y-77 o výkonu 735 kW a dvěma turbokompresory od firmy Brown-Boveri. Počítalo se s rychlostí až 670 km/h v 8000 m.

VG-39

Prototyp byl zalétán v 3. 5. 1940. Poháněn byl novým motorem HS-12 Y-89 ter (neboli HS-12 Z) o výkonu 882 kW. Výkony byly velice dobré, maximální rychlost byla 625 km/h v 5700 m. Jednalo se o nejvýkonnější francouzskou stíhačku. Výzbroj byla zesílena o další dva kulomety v křídle, kanon nebyl použit, prototypový motor to ještě neumožňoval, ale počítalo se s ním v sériových strojích, které měly mít trup z VG-36. Tyto sériové stroje měly nést označení VG-39 bis. Po zahájení bojů byl prototyp přepraven do Tulus-Blagnac, kde byl 15. 6. 1940 zničen.

VG-40

Uváděn jako projekt s motorem Merlin Mk.III o výkonu 768 kW. Jindy zase uváděn jako označení pro sériové VG-39 (místo VG-39 bis).

VG-50

Od listopadu 1939 vyvíjený stroj, vycházející z VG-32. Pohon měl obstarávat motor Allison V-1710-39 s dvoustupňovým kompresorem. Chladič měl být řešen po vzoru VG-36.

VÝROBA

U SNCAN-Sartrouville bylo obědnáno 200 VG-33 C1 již v době mnichovské krize. Později byla zapojena i SNCAN-Meaulte. U Firmy Michelin byla připravována výroba VG-32, kterých bylo zamluveno 400 kusů. Firma Renné Couzinet měla vyrábět VG-36. V dubnu 1940 bylo již obědnáno jen u SNCAN na 1000 strojů, výroba však narazila na překvapivou překážku, jíž byl nedostatek kvalitního jedlového dřeva a dýhy! Tedy přesně opak toho, co se předpokládalo! Dřevo muselo být obědnáváno z Belgie a Kanady, počítalo se s koloniemi a dokonce se uvažovalo o Rumunsku, ale tamní dřevo nebylo kvalitní.

První sériový VG-33 C1 (VG-33 No.5) tak vzlétl teprve 21. 4. 1940! Následovaly dva stroje v květnu. Celkem bylo dostavěno 19 strojů, nebyly však kompletně vybaveny, chyběly např. zaměřovače Tyto stroje byly zničeny při ústupu. 160 dalších bylo rozpracováno. Tím výroby tohoto velmi nadějného stroje s nemalým vývojovým potenciálem bohužel zkončila.


TECHNICKÉ ÚDAJE (VG-33 C1 / VG-36 / VG-39)

ROZMĚRY
Rozpětí: 10,8 m
Délka: 8,55 m/ 8,1 m/ 8,75 m
Výška: 3,35 m
Nosná plocha: 14 m2

HMOTNOST
Prázdná: 1800-2050 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -
Vzletová: 2450-2655 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -
Maximální: 2720-2900 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -

VÝKONY
Max. rychlost: 558 km/h (v 5200 m)/ 590 km/h (v 7000 m)/ 625 km/h (v 5700 m)
Dostup: 11000 m/ -/ -
Dolet: 1200 km/ 1100 km/ -

Obrázek
VG-36.

Obrázek Obrázek
VG-33. a foto VG 33 C1.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
 
Příspěvky: 2809
Registrován: 19/3/2005, 19:25
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod Fatale » 9/12/2005, 16:58


jenom bych dodal, ze par kusu (opravdu par, udajne mene nez 10) bylo dodano k jednotce GC 1/2 k bojovemu pouziti, nicmene o nem nejsou dochovany zadne udaje, takze se predpoklada, ze i zde se tyto stroje spise zkousely, nez aby opravdu bojovaly...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
 
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 13:43
Bydliště: ano
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Zpět na Letectvo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye