Tragédie francouzského loďstva - 3.část

Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Tragédie francouzského loďstva - 3.část

Příspěvek od Nelson »

Masakrem u Mers-el-Kebíru však série operací proti francouzskému vichystickému loďstvu neskončila. Jako další krok byla naplánována operace Menace, úder proti svazu kolem bitevní lodě Richelieu kotvící v Dakaru. Prvním pokusem o vyřazení tohoto moderního, silného plavidla byla akce při níž se 8. července 1940 podařilopomocí rychlého člunu z doprovodu letadlové lodě Hermes dopravit do blízkosti Richelieu několik hlubinných bomb. Hloubka vody v místě shozu však byla tak malá, že nestačila k iniciaci ani na nejvyšší citlivost nastavených roznětek. Proto ještě téhož dne na francouzskou loď zaútočilo několik Swordfishů z Hermesu a torpédovým zásahem do zádě se jim podařilo těžce poškodit šrouby a kormidlo. Omezení pohybu však nemělo žádný vliv na bojeschopnost Richelieu, britský svaz se ale po tomto polovičním úspěchu stáhl.

Obrázek bitevní loď Richelieu

Mezitím se podařilo De Gaullovi přesvědčit britského ministerského předsedu, že žádný úder proti Dakaru ani není potřeba. Francouzský generál tvrdil, že je schopen získat podporu kolonií, které vlastně jen čekají až je někdo vyzve ke společnému boji proti nacistům. Události mu zatím dávaly za pravdu, v srpnu 1940 se k jeho dosud malým silám připojil Senegal a tři území Francouzské rovníkové Afriky, Čad, Kongo a Ubangi-Šarí (dnešní Středoafrická republika), zatímco čtvrtý Gabon zachoval věrnost vládě ve Vichy. Také guvernér Francouzské západní Afriky nereagoval na výzvu připojit se k De Gaullovi.
I přes toto odmítnutí byl francouzský generál optimistou a neustále prohlašoval, že jednotky Svobodných Francouzů převezmou moc v Dakaru bez jakéhokoliv odporu a že budou vřele přivítány. Proto bylo na celou operaci vyčleněno jen 4200 Britů a asi 2500 příslušníků francouzské Cizinecké legie (veteránů ze 13.polobrigády od Narviku).

Plavbu transportních lodí s okupačními jednotkami zajišťoval svaz viceadmirála Johna Cunninghama (pouze shoda jmen s britským admirálem Andrewem Brownem Cunninghamem, tehdejším velitelem Středomořského loďstva) složený z letadlové lodě Ark Royal, biteních lodí Resolution a Barham, těžkých křižníků Cumberland a Devonshire a lehkého křižníku Fiji který však bylo nutno kvůli poškození německým torpédem pouhý den po vyplutí nahradit křižníkem Australia. Těžká plavidla doprovázelo 10 britských torpédoborců a tři lehké francouzské jednotky. Cílem tohoto uskupení byl Freetown, výchozí základna pro provedení operace Menace.

Obrázek HMAS Australia

Flotila opustila Anglii 31.8. Celá operace byla naplánována na 20.9.1940. Záhy se však objevily problémy. Němci totiž francouzské vládě ve Vichy povolili posílit obranu ohrožených kolonií a tak 10. září večer vyrazil z Toulonu pod velením kontraadmirála Borragué svaz Y (3 lehké křižníky a 3 supertorpédoborce). Příštího dne propluly Gibraltarskou úžinou a nabraly kurz na Dakar. Jejich proplutí bylo okamžitě hlášeno do Londýna, kvůli nepřesnosti rozkazů však velitel oblasti, admirál North nezasáhl. Navíc k tomu ani neměl prostředky, jeho loďstvo se skládalo jen z několika torpédoborců a lehčích jednotek. Zanedlouho jej však tato „nečinnost“ stála místo a hodnost (přeložení do zálohy a úplná degradace – rehabilitován byl až v roce 1957). Naopak viceadmirál Somerville měl prostředky i možnost Francouze zastavit. Jeho svaz H však podléhal admiralitě a když konečně dostal z Londýna pokyn k zásahu, bylo už pozdě. Ani rychlý Renown už nedokázal vichystický svaz dohnat. I když jejich zakotvení v Dakaru představovalo vážný problém, De Gaulle ani Churchil neztráceli optimismus. Naopak admiralita neskrývala svoje obavy, přesto však bylo rozhodnutí o případném přerušení akce ponecháno na admirálu Cunninghamovi. Ten po poradě s De Gaullem rozhodl že vše bude pokračovat podle schváleného plánu.

Francouzský křižníkový svaz byl od počátku aktivní. Už 18.9. vypluly jeho lehké křižníky směrem ke Gaboonské metropoli Libreville aby posílily její obranu. Příštího dne však narazily na britské křižníky Australia a Cumberland a raději se na příkaz Borraguého stáhly. O několik dní dříve zahnaly jiné britské lodě zpět do Dakaru tanker a doprovodný křižník. Tyto dva ústupy však stály francouzkého admirála místo. Byl obviněn z přílišné opatrnosti a odvolán. Na jeho místo byl jmenován viceadmirál Lacroix mající plnou podporu jak francouzké admirality tak i samotného velkoadmirála Darlana. Před několika týdny se zúčastnil jako velitel lehkých sil masakru u Mers-el-Kebíru a při ochraně bitevní lodě Strasburg během jejího úniku z přístavu byla jeho vlajová loď, supertorpédoborec Mogador, těžce poškozena britským 15'' granátem. Nový velitel převzal svou funkci pouhý den před zahájením britského útoku.

Obrázek HMS Barham

Ráno 23.9.1940 dorazil britský svaz k Dakaru a už od první minuty provázely operaci Menace problémy. Celé pobřeží pokrývala hustá mlha, naopak na otevřeném moři bylo jasno. Ani pozorovací letouny nebyly schopny identifikovat cíle. Nabídka k jednání o čestné kapitulaci byla odmítnuta a stejně marným bylo i shození tisícovek letáků vyzývajících Francouze k připojení se.
Odpovědí byla palba z pevností kryjících přístupy k přístavu (čtyři děla ráže 240 mm) a z polních baterií na nedaleké britské torpédoborce. Ty se okamžitě pod ochranou kouřové clony stáhly a tak Francouzi přenesli palbu na hlavní svaz. Po několikaminutové přestřelce byl zasažen křižník Cumberland a torpédoborce Inglefield a Foresight. Zároveň dal francouzský guvernér najevo odhodlání všemi prostředky zabránit Britům ve vylodění.
I obránci však měli ztráty, přišli o ponorky Persée a Ajax a posádka torpédoborce L'Audacieux byla kvůli těžkému poškození své lodě přinucena najet s ní na písčitou pláž.
Další dva dny probíhaly pouze dělostřelecké souboje mezi britským svazem a bitevní lodí Richelieu podporovanou pobřežními bateriemi. Obráncům se dařilo udržovat nad přístavem tak souvislou kouřovou clonu, že ani torpédové Swordfishe nebyly schopny najít svůj cíl (podíl na tom měla i protiletadlová obrana jíž se podařilo několik letounů sestřelit). Ani Richelieu se nevyhnuly problémy. V důsledku konstrukční vady 380 mm munice došlo k vyřazení dvou děl věže B. Jedna hlaveň pukla, u druhé bylo vážně poškozeno jádro a zároveň zahynula celá obsluha pravoboční sekce věže.

Obrázek Richelieu - detail poškozené věže B Obrázek Poškozený Richelieu připlouvá na opravu do USA

Na 25.9. bylo naplánováno vylodění, bylo jasné, že samotné lodě město nedokáží dobýt (zvláštní - stejná zkušenost a stejně „překvapivý“ poznatek jako v roce 1915 u Dardanel). Bitevní loď Resolution měla upoutat pozornost Richelieu a Barham spolu s křižníkem Devonshire měly zaměstnat posádky vichystických pevností. Hned ráno však Béveziers, poslední francouzká ponorka v Dakaru, torpédovala HMS Resolution která s vážným poškozením přídě odplula na několikaměsíční opravu. Během krátké doby se pak Francouzům podařilo zarámovat druhou britskou bitevní loď, HMS Barham, a britský admirál se rozhodl celou akci raději ukončit a stáhnout se zpět k Freetownu. Téhož dne večer pak došel z Londýna pokyn celou operaci ukončit. I Churchil pochopil, že bez momentu překvapení nemají britské jednotky proti důraznému odporu protivníka šanci uspět.
Jen velmi slabou útěchou bylo obsazení Gabonu o několik týdnů později. Byla sice obsazena Vichystická enkláva uprostřed území která přešla na stranu Svobodných Francouzů, proti strategickému významu případného obsazení Dakaru to však byla jen bezvýznamná epizoda.
Další díly série:
Tragédie francouzského loďstva - 1. část - Od září 1939 do kapitulace
Tragédie francouzského loďstva - 2. část - Katastrofa v Mers-el-Kebíru
Tragédie francouzského loďstva - 3. část - Operace Menace - úder proti Dakaru
Tragédie francouzského loďstva - 4. část - Zapomenutá bitva u Koh-Changu
Tragédie francouzského loďstva - 5. část - Věrnost maršálovi až do konce - Toulon 1942 úvod.
Tragédie francouzského loďstva - 6. část - Věrnost maršálovi až do konce - Toulon 1942 závěr.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 20/12/2006, 17:16, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ta věž 4x380 byla vlastně 2x2x380, to ta vnitřní pancéřová přepážka vydržela výbuch munice ve vedlejší sekci? Nemohl by jsi příště připsat nějaké technické parametry francouzských lodních děl?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“