Zrození československého letectva – část 2

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Zrození československého letectva – část 2

Příspěvek od sa58 »

Zrození československého letectva – část 2

Obrázek
Minule jsem psal něco málo o zrození Leteckého sboru a získání prvních strojů pro naše právě zrozené letectvo. Jeho výzbroj byla dědictvím po bývalém Rakousku – Uhersku, rovněž letecký personál patřil k bývalým členům císařské vzduchoplavby.

Mladý stát však musel brzy po svém vzniku vojensky čelit územním požadavkům Maďarska a Polska. S Polskem byl veden spor o Těšínsko, Maďarsko si chtělo udržet Slovenko pod svoji vládou. Na zajištění jižní hranice republiky byla koncem prosince 1918 vyslána 1. letecká setnina vyzbrojená letouny Brandenburg C.I pod vedením nadporučíka Paška. Jednotka byla dislokována na letišti v Mařaticích u Uherského Hradiště. Její úkolem byl průzkum na západním Slovenskem. Situace na jižní hranici byla 20.1.1919 dočasně stabilizována, ale již koncem tohoto měsíce je tato setnina přesunuta na sever na polní letiště Hrabová u Moravské Ostravy. Poláci totiž obsadili část Těšínska a proto čs. vojsko po předchozí výzvě zaútočilo a 26.2. dosáhlo demarkační čáry a dočasně stabilizovalo situaci. Letecká setnina mě opět za úkol průzkum, byla však vyzbrojena jen jedním (!) Brandenburgem a jedním Aviatikem D.I. Situaci navíc komplikovalo špatné počasí. Konečné řešení pohraničních sporů učinila spojenecká komise která 28.7. rozdělila Těšínsko mezi Československo a Polsko.

Situace na Slovensku se však mění 21.3. vznikem Maďarské republiky rad. Kromě bolševického programu si do vínku tato republika dala i revizionistické cíle zaměřené na Československo, Jugoslávii a Rumunsko. Maďarské jednotky pronikly na Slovensko a proto byla 1. letecká setnina v dubnu přemístěna do Košic, posléze je v květnu přemístěna do Pezinku. Kromě tradičního průzkumu se setnina věnuje i bombardování. V Košicích je po přesunu 1. setniny umístěna 2. setnina pod vedením nadporučíka Pospíšila. Její výzbroj tvoří dva Brandenburgy C.I a jeden Nieport N.17 C.I, na kterém do Košic přelétl ukrajinský pilot. Celkem 2. setnina provedla 20 průzkumných, 12 bombardovacích, 3 orientační, 1 bitevní a 1 stíhací akci. Největší ztrátou byl sestřel Brandenburgu 23.5 při bombardování pancéřovaného vlaku u Miškovce, při němž utrpěli letci Svoboda a Výtržný těžká zranění.

Maďarské letectvo bylo lépe vyzbrojeno než náš Letecký sbor, disponovalo například skvělými stíhačkami Fokker D.VII. a také bylo početnější. Oproti tomu čs. stroje byli již většinou staré a technicky na tom rozhodně nebyli nejlépe. Za této situace byla na Slovensko přemístěna setnina Bre 590. Jednalo se o francouzskou jednotku, která dorazila do republiky 9.4. a byla vyzbrojena letouny Bréguet Bré XIV A.2. Záhy je přemístěna na letiště Vajnory u Bratislavy, kde je doplněna čs. pozorovateli. K prvnímu bojovému letu dochází 7.6. Po skončení bojů a zániku Maďarské republiky rad tato setnina zůstává na Slovensku a v květnu je jsou její letadla odkoupeny naší vládou. Jednalo se o 12 ks Bréguetů Bré XIV A.2 a dva stíhací Spady S.XIII C.1.

Situace výzbroje našeho letectva vyžadovala nějaké rychlé řešení. Vznikal sice domácí letecký průmysl, ale bylo nutné nejprve doplnit stavy nákupy ze zahraničí. V Německu byly zakoupeny cvičné stroje Albatros B.II (cca 35 ks) a průzkumné stroje Rumpler C.VII. V Rakousku byla domluvena dodávka Brandenburgů B.I, C.I a Phöenixů C.I (76 ks), z Německa potom 80 stíhaček Fokker D.VII (80ks) a Gotha GL.VII. Z této dodávky se do republiky dostává pouze 15 Brandenburgů z Rakouska, dílem díky neserioznosti překupníků, hlavní podíl na této situaci měla ale Francie. Té se nelíbilo vyzbrojování čs. letectva jinou technikou než francouzskou, potřebovala se zbavit přebytečného válečného materiálu. Aby si Francie udržela své pozice, darovala čs. letectvu 115 letounů – stíhačky Spad S.VII C.1 (46 ks) a S.XIII C.1 (4 ks), pozorovací Salmsony Sal 2 A.2 (50 ks) a bombardéry Voisen Voi 10 BN.2 (15 ks). všechny pocházely z válečných přebytků, byli skladovány pod širým nebem což se podepsalo na jejich technickém stavu.

Další vyzbrojení čs. letectva již probíhá domácím materiálem, o tom však až někdy příště.


Použité zdroje:
J. Rajlich, J. Sehnal – Vzduch je naše moře
V. Němeček – Československá letadla - díl 1
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A připojím ještě několik obrázků

Brandenburg C.I
Obrázek

Breguet XIV jednotky Bre 590
Obrázek

Salmson Sal 2 A.2
Obrázek
Použité zdroje:
J. Rajlich, J. Sehnal – Vzduch je naše moře
Naposledy upravil(a) sa58 dne 27/11/2006, 17:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Prima, takhle hezky pohromadě jsem na to asi nenarazil. Zaujalo mě, že měli na krku nejen Maďarsko, ale asi ve stejnou dobu i Polsko?
Rušná doba.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Špatné zkušenosti s dodávkami francouzského válečného přebytku vedly k urychleném vývoji našich vlastních konstrukcí. Netýkalo se to jen letadel, která ve větším množství nebyla použitelná. Šlo také o francouzská děla. Francouzi si svou nevěrohodností a kvalitou dodávaných zbraní prostě podtrhli nohy.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 258
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Nespolehlivost, či nevěrohodnost provázejí francouzkou politiku snad po celou dobu dějin, včetně současnosti. Skvěle to hodnotí vtip (vtip?) od Atlantise:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=23& ... z&start=90

Tohle mě z toho bere nejvíc:

V jednom z dopisů šéfredaktorovi Houston Chronicle kdosi o postoji Francie k otázce Iráku napsal: "Jít do války bez Francie je totéž, jako vyrazit na jelena bez xylofonu".

Trochu jsem odbočil, ale snad ne tak moc.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

hydrostar píše:Špatné zkušenosti s dodávkami francouzského válečného přebytku vedly k urychleném vývoji našich vlastních konstrukcí. Netýkalo se to jen letadel, která ve větším množství nebyla použitelná. Šlo také o francouzská děla. Francouzi si svou nevěrohodností a kvalitou dodávaných zbraní prostě podtrhli nohy.
Ja jsem cetl, ze ty Spady 7 byly v tak spatnym stavu, ze pod nekolika pilotama ruplo pri nastupovani ztrouchnively drevo podlahy, pak v tom lette... :roll:

Jinak mozna se nabizi otazka, proc nase armada mela Spady 7, kdyz jiz peknou dobu lital daleko vykonejsi Spad 13. Bylo to kvuli jeho lepsim letovym vlastnostem, Spad 7 se pro vycvik novacku hodil daleko vic, nez trinactka. Krasnou sedmicku muzete videt IRL v leteckym muzeu ve Kbelich.


WTG SA58, pekny cteni 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Fatale, jsem již poněkud starší a nevím co je WTG :D

Ale ty Spady byly opravdu danajský dar, další si již republika zakoupila (15 ks verze VII a 52 ks verze XIII). V roce 1922 již létalo jen 58 a 29 strojů (VII/XIII) a ty měly od roku 1924 zakázané provadět akrobacii. Zbylé stroje byly přesunuty do Chebu kde bylo letecké učiliště.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

sa58 píše:Fatale, jsem již poněkud starší a nevím co je WTG :D
ah, sry :D
WTG=Way To Go, volne prelozeno jako "jen tak dal"
válka je vůl
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 301
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

SPAD S.VII C1
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Zrození československého letectva – část 2

Příspěvek od Vlastimil Čech »

... za vedení nadporučíka Pospíšila... V naší rodinné "oral history" se vypráví příběh o prastrýci Josefu Pospíšilovi, který přeletěl "ukradeným" eroplánem z Turína do Československa, stal se vojenským pilotem a zahynul údajně vypadnutím (?) z letadla... údajně se ucházel o slečnu Imakulátu Brandejsovou úspěšnou jezdkyni... No rodinná historie... mohlo se jednat o stejnou osobu?
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“