Avia B-534

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Jenom abych si to srovnal v hlavě, Bk měly tedy dva kulomety nebo místo toho kanonu i třetí?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Zemakt píše:Jenom abych si to srovnal v hlavě, Bk měly tedy dva kulomety nebo místo toho kanonu i třetí?
Ano místo kanónu byl třetí kulomet. Čili výzbrojně slabší varianta než B-534
i když kulomet v ose letounu byl o něco málo výhodnější (a nemusel být synchronizován) než na boku.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Nie tak dávno sme tu mali obdobie nekritického vychvaľovania sovietskej techniky nad nemeckou. Povedzte, aký má zmysel písať o max rýchlosti B-534 IV na úrovni 405kmh, ako tu niekto správne poznamenal, že mohlo ísť o 380-390kmh. Prečo sa naháňať za každým kmh navyše. Nepripomína to seriál z L+K „V čom boli lepšie“ a rovnako úzkostlivé naháňanie každého kilometríka alebo prepočtov kilowatt na kg na preukázanie dominancie favorizovaných strojov?


Čo tak takto.
Zavedením B-71, umocnenej ultrarýchlym dodaním prvých 60ks priamo od výrobcu sa stíhacie letectvo dostalo do prekérnej situácie, keď cestovná rýchlosť bombardéra (cca 370kmh+) prevýšila maximálnu rýchlosť B-534. Za tejto konštelácie obnovenie rovnováhy (tj. stíhačka zabezpečuje efektívny doprovod bombardéru) mohlo byť dosiahnutí len rovnako urýchleným zavedením B-35, ktoré zavedenie by bolo umožnené v konfigurácii s pevnou vrtuľou a podvozkom. Tento zdanlivý ústupok by napokon vyhovoval aj z výrobných dôvodov ako aj z dôvodu skrátenia skúšok a testov. Tobôž staviteľná vrtuľa by išla aplikovať aj spätne do už vyrobených kusov bez nutnosti obmedzenia prebiehajúcej výroby B-35.


Než čakať na vyšperkovanú B135 so všetkými jej vymoženosťami, tak o skôr desiatky B35. Čs. letecto muselo riešiť situáciu, keď ich najmodernejší bombardér v dôsledku absencie stíhacieho doprovodu by bol vydaný napospas kanónovým Bf109D resp. Bf109B/C. Alternatívne riešenie - zníženie cest.rýchl. B71 na úroveň doprovodných B-534(cca 330kmh) by B71 pripravilo o ich najväčšiu výhodu v podobe rýchlosti a ponúklo by príležitosť k útokom aj zo strany pomalších Ar68, He51. Schopnosť ľubovoľného vtedajšieho bombardéra ubrániť sa Dore je viac menej problematická. Na rozdiel od situácie nad španielskom a stretoch sovietskych SB-2 vs zopár Bf109B z légie kondor, v prípade Fall Grün luftwaffe so svojimi stovkami meserov by bola vo významnej výhode. Efektívne ubrániť bombardéry voči nepriateľským stíhačkám vie len opäť vlastná stíhačka. B-35 by bola vyrovnaným protivníkom Dore (B/C tiež).

B-35 s výzbrojou 20mm a 2x7,7mm zdá sa ponúkala lepšie riešenie ako Bk-534, kde prítomnosť kanónu bola vykúpená kompromisom v podobe zmenšenia nádrže a doletu. Aj v porovnaní s núdzovou kulometnou Bk-534, kde sa pridružil ďalší kompromis v podobe zníženia počtu kulometov o jeden, ako aj celkovej zásoby 7,7mm streliva oproti štandardnej Bk-534.


"Why you didn't force them to land on our base?" text okolo tejto state ponúka zaujímavý pohľad na cyprichov zostrel Ju52 z r.1944 aj v inom svetle.
http://surfcity.kund.dalnet.se/slovakia_cyprich.htm
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

S maximální rychlostí u B 534 je to trochu složitější. Budeme-li se bavit o IV.verzi, což předpokládám, pak měla 2 maximální rychlosti. To je tkzv.provozní (opravdu těch 380/390 Km/h) a bojovou. To je oněch 405 (ev.409)Km/h, což bylo zpúsobeno laděním motorů do vyšších výkonů (až na 850k.). Rychlost 405Km/h mohly dosahovat, u IV.verze, stroje B 534 a Bn 534. Na 409 Km/h šly Bk 534.

Roku 1938, jak již několikrát rozebíráno, byla B 534 IV.verze, ve všech provedeních (míněno B/Bn/Bk 534), pro Lw stále ještě velice nebezpečným soupeřem. Jde-li o bombardovací boj, pak plně dostačovala. Máte pravdu, že ČS letectvo s doprovody bombardérů počítalo. V tomto ohledu bylo dokonce před Lw. Krom B 71 byly všechny naše bombardéry výrazně pomalejší než B 534 IV.verze. Bombardování, té doby, nad pevninou (tedy strategické a taktické bombardování) předpokládalo koncentrovaný úder a rýchlý (začasté i samostatný) návrat. V návratové fázi měli stihačí hlavně barážovou úlohu. Při úderu samotném ovšem B 71 své "maximálky" 410 Km/h nedosahovala vzhledem k zátěži (bomb).

Stejně tak tomu bylo v obraně. Díváme-li se na bombardéry Lw, pak byly všechny pomalejší. S výjímkou nejnovějších He 111. Ty ovšem čelily stejnému problému jako B 71, ba ještě markantnějšímu (cca.stejná nosnost se slabšími motory). S bojovou zátěží dosahoval He 111 rychlosti +/- 370 Km/h a neměl tedy nad B 534 rychlostní převahu.

Jde-li o B 35, pak v krizi "Mnichov 1938" byla zadána 1. série a její výroba nabíhala. Rovněž zde již bylo rozebíráno, ale osobně považuji za relevantní předpokládat, že na jaře 1939 (a to počátkem jara) by měly být již ve výzbroji. Byť v malých počtech.
Naposledy upravil(a) Johan dne 6/6/2010, 12:00, celkem upraveno 1 x.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

Ještě dodatek z jiného "soudku":

Stihačky Lw, a to ani Bf 109, nedisponovaly roku 1938 kanónovou výzbrojí. Buď ji neměly, nebo nebylo dořešeno chlazení kanónů, a to do takové míry, že kanón byl prakticky nepoužitelný. V průběhu války si kanón, u typů mezků z roku 1938 i některých pozdějších, piloti dokonce nechávali demontovat.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

problém vidím v malom náskoku v rýchlosti.

príklad:
B-71 letia 370kmh, po spozorovaní nepriateľa jeden zo sprievodných rojov B534 sa odpúta a krúži 3min na určitom priestore v smere predpokladaného príletu neprateľa, na takzv.6.hodine z pohľadu bomb.formácie. K útoku nepriateľa nakoniec nedojde, takže sa 534 snažia pripojiť späť.

Za ten čas B71 uletia 36km a udržujú stabilnú rýchlosť.
B534 zrýchľujú na svojich 400kmh, čo pri 30kmh rozdielu (400-370) predstavuje cca 50min dobiehania.

príklad č.2
nie 3min ale 15min.
B-71 v takomto prípade odskočia na 90km. pri takomto náskoku roj B534 nemá šancu ich dostihnúť.

B534 tak nesplňujú podmieku na efektívny doprovod B71 pre nízku max rýchlosť.

to je dôvod prečo by sa hodili B35, aj v bojových podmienkach by boli schopné dosiahnúť 450kmh
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

Ano ... už chápu co myslíte. Podobný problém, tedy sblížení rychlsti stihače a bombardéru, řešila prakticky všechna letectva (která se své bombardéry rozhodla doprovázet) na počátku 2.sv.v. USAF dokonce ještě o něco déle.

Stihači, v takových situacích, využívali výšky. Nastoupali nad svaz a (např.) za něj, tak-aby byli výše i než soupeř, jestliže to bylo jen trochu možné. Po odeznění nebezpečí šli sestupnou (a tedy rychlejší, než maximálka) za velkými bratry. Navíc žádný roj se neodpoutával, aby zůstal "na místě". Vždy dále sledoval chráněné, byť s odstupem a tak, že zůstával mezi nimi a potencionální hrozbou. Vzdálenosti, které pak, po sestupné, musel překonávat byly tedy o něco menší. Ještě dodejme, že B 534 ve IV.verzi měly dostup 10 600m, využitelný nad 10 000m (zaznamenal jsem i údaj 10 300m, ale nemám ověřeno) a výšku mohly plně využívat. K tomu přidejte výkon na vrtuli a ... jste mimo dosah Lw té doby.

Jinak ano ... . Případná válka 1938/1939, a v tom s Vámi nebudu ve sporu, by byla poslední příležitostí, kdy by bylo možno B 534 nasadit jako plnohodnotnou prvosledovou stihačku. A to ještě jen stroje ve IV.verzi.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jsem sice mírně překvapen, ale musíme souhlasit s Johannem :)

Stíhači měli skutečně dostatek příležitostí k sestřelu třeba i papírově o něco rychlejšího bombardovacího letounu. Museli ale velice přesně vědět kde bombardéry v určitý čas najdou. Nicméně i práce s výškovou převahou musela být povětšinou teprve "objevena". Na počátku druhé světové války stále nebyla výška (jakožto taktický prvek) zcela doceněna (krom Luftwaffe). Ostatní letectva se to učila v průběhu války.

Bombardéry ve svazu letí výrazně pomaleji, než je jejich maximální rychlost. Svazy německých bombardérů operovaly při rychlostech 300 - 350 km/h, byť maximální rychlost se pohybovala okolo 450 km/h (za BoB). Let ve formaci vyžaduje přebytek výkonu, navíc je třeba letět úsporně, aby letouny doletěly bezpečně až k cíli a nazpátek. Při vyšších rychlostech neúměrně roste jak spotřeba, tak i zátěž a opotřebení motorů.

Co se týče dostupu B-534, je potřeba znát metodiku, za kterých byly tyto hodnoty měřeny, aby bylo možno porovnat s dostupem udávaným třeba pro potencionální soupeře Bf 109 B - D.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Ostatní letectva se to učila v průběhu války.
A to neměli inspiraci ze světové války, však už první stihači věděli "čím vejš tím líp"
:wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Pokud byl zvýšen dostup u B534 IV. na 10.600 z 9.500 m, tak asi o výškové převaze něco věděli.
V závodu v Curychu byla disciplína, kde museli co nejdříve nastoupat do 3.000 m a pak střemhlavým letem dolů.
Avie B534 sloužily jako doprovod Junkers Ju-87B Stuka při napadení Polska (ve slovenských barvách). Score 1:1 (ale tu sundali ze země)
Při útoku na SSSR dělalo 22 Avií při 119 letech stíhací ochranu průzkumným letadlům - dosáhly zde score 4:3(4)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Zkušenosti z první světové války se paradoxně do té druhé zrovna extra nepřenesly. Již za Velké války sice piloti věděli, že ten, co je nahoře, si může určit, kdy zaútočí, ALE de facto neuměli tuto výhodu udržet v průběhu boje samotného.
Myslel jsem to ale spíše ve směru, že výška (potenciální) + rychlost (kinetická) = celková energie - a letoun její vzájemnou proměnou může získat nad nepřítelem převahu. V tomto směru získala obrovský náskok Luftwaffe díky španělské škole a prozíravosti lidí létajících s Bf 109. Tehdy začala být znovuobjevována taktika, která se údajně sem tam vyskytla již na konci první světové války (ale konkrétní info, kdy kdo a jak používal za WWI tzv. BnZ, nemám).

Mimochodem B-534 měla ještě jednu limitující vlastnost: pevná vrtule stroj mohla při vysoké rychlosti omezovat, díky nemožnosti se přestavit na nízký úhel náběhu (ve směru k příčné ose letounu), mohlo dojít k poškození motoru kvůli vysokým otázkám. Otázka je, jestli by dříve povolila křídla, či motor :)
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Rosomak: nemáš informácie čo mali byť tie (4)? Z toho čo mám načítané by malo ísť o 2x I-16 a 2 x I-15 môžeš mi to potvrdiť?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Rosomak píše:Pokud byl zvýšen dostup u B534 IV. na 10.600 z 9.500 m, tak asi o výškové převaze něco věděli.
Dostup Avie byl (pokud skutečně byl) zvýšen buď silnějším motorem ve výškách, nebo snížením hmotnosti. Jsem celkem přesvědčený, že jiné příčiny to nemělo. Dokonce se domnívám, že to byl odpadní (byť vítaný) produkt :) Hon za výškovými výkony u vojenských strojů (účelovými úpravami letounu pro zisk výšky) započal spíše poněkud později.
V závodu v Curychu byla disciplína, kde museli co nejdříve nastoupat do 3.000 m a pak střemhlavým letem dolů.
Ano, dokonce již při vývoji Bf 109 a He 112, tedy v roce 1935/36, byla jednou z nejdůležitějších disciplín porovnání těchto letounů vystoupání do výšky a prudký střemhlavý let. Jenže v boji to Luftwaffe ještě použít neuměla. Pro vstup do boje samozřejmě ano, dále ale již ne - energii jednoduše neudrželi a začali zběsile točit, načež zjistili, že to s relativně vysokým plošným zatížením a slabším motorem opravdu nepůjde a museli začít využívat energii po dobu celého souboje. V mezidobí mezi Španělskem a WW2 se mohutně předávaly zkušenosti ostatním stíhačům a mj. vznikal systém formací 2 + 2 (z původního 3 + 0). Těsná formace se dále měnila v širokou.
V průběhu války Luftwaffe taktiky dále zjednodušovala a na západě poměrně často provedla pouze jedinou zteč a zmizela pryč. Bylo to velice bezpečné a díky zkušenostem pilotů i velice velice účinné. Takříkajíc k dokonalosti dovedená taktika udeř a uteč; permanentní pouštění žilou RAF. Další úprava taktiky přišla v roce 1943, kdy přišly instrukce útočit i za situace, kdy není vše zcela pod kontrolou. To byl sice taktický krok zpátky, ALE vyžádaly si to nálety. Ostatně právě tato změna taktiky byla v důsledku jednou z hlavních příčin pádu Luftwaffe. Ale to vše opravdu hodně zjednodušuji a bagatelizuji, což sám nemám rád.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Hektore, tam byl pouze souhrnný údaj. Takže Tvé zdroje jsou přesnější.
Hans: ano, pro vstup do boje. Kdybys to napsal v té reakci na Johana, tak by mi bylo jasnější, že jsi to myslel na průběh leteckého boje.

Takto - pokud proti sobě nacvičovali útok piloti stejného státu, drželi se stejné taktiky, výcviku a v podstatě stejných strojů. Teprve válečné zkušenosti v boji s jinými stroji a piloty (a nebo i kdyby tehdy probíhaly simulovaně) mohly dát potřebný impulz ke změně taktiky.
Španělsko se z tohoto důvodu stalo pro Německo neocenitelným - získalo spoustu času, které ale strategickou chybou (bombardování Londýna) v pár týdnech promrhalo.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Skúsme to trochu zreálniť – B534 ako doprovod pre B71.

Spomedzi Ab101,S328,Mb200,Av51 má B71 najvyššie schopnosť prežitia „survalibility“ pri taktických náletoch. V takom prípade videl by som B71 v letovej hladine 3000-4000m. Strategické nočné nálety by mohla zvládnuť aj MB200, čo uvoľňuje rýchlejšiu B71 na denné akcie. V 38 drvivá väčšina stíhačiek má kulometnú výzbroj = musia sa teda dostať na účinný cca 200m dostrel od nepriateľa. To platí jak pre útočiace stíhačky (109) tak aj pre doprovodné (B534).

Takže B71 letí cestovkou 360kmh (brané z miniserálu L+K rok cca 1989-90) v 3000m, útočiaci kulometný messer v rámci účinného dostrelu 200m voči B71 môže byť vo výškach 2800-3200m. ( brániaca B534 takisto v rámci účinného dostrelu voči 109 musí byť vo výške 2600-3400m, z 10600m netrafí nič preto musí rýchlozostúpiť dole.).

109 a B534 sa v tomto hypotetickom prípade „zlietavajú“ k B71 súčasne.

Povedzme, že 109 netrafila, B534 ju presvedčila na dog fight, B-71 letia samozrejme ďalej.
B534 a 109 točia vertikály a horizontály inkriminované 3min „na mieste“. 109 má toho dosť a odpútava sa smer „domov“, B534 sa ju pokúsi horizontálnym letom neúspešne stíhať – ďalšie 3 min uplynuli.

B71 za 6min uletí 36km. B534v v rovnakej letovej hladine má náskok v rýchlosti 40kmh, berúc do úvahy že ide o nový stroj poslednej sérii v dobrej kondícii. Ak jej vydrží benzín, snáď ich do hodiny dostihne. Budú B71 solidárne a znížia rýchlosť na 300kmh, aby umožnili doprovodu sa opätovne sa pripojiť ? Spoľahnú sa na svoju imunitu danú rýchlosťou a letia ďalej ? Toť otázky.


- O schopnosti B534 letieť počas celej doby doprovodu na hranici teoretického dostupu 10600m trochu pochybujem, stačil by je oxygen ?

- Pri taktických náletoch do rádiuse do 100km od letiska. Koľko času by trval výstup do tejto letovej hladiny, akú vzdialenosť by za ten čas B534 uleteli. Stačili by 534 vôbec vystúpiť do tejto výšky. Pri stúpaní sa dopredná rýchlosť relatívne znižuje.

- A čo výcvik pilotov pre lety vo výškach a let za pomoci prístrojov cez oblačnosť ? Nemožno predkladať čistú oblohu.

- Ďalšou neznámou – vydrží B534 II,III,IV série strmhlavý let z 10,6km na 3000m, koľko bude trvať zostup, akým spôsobom bude zostupovať ? U prvých sérii 534 vraj dochádza v strmhlavom lete k trhaniu poťahu na nábežných hranách krídla.

Zatiaľ mi (mne) to vychádza, že klamlivé nálety jednej skupiny messerov by spôsobili zamestnali(odpútali) doprovod natoľko, že by neboli schopné poskytovať účinnú ochranu. 1-2 klamlivé nálety a doprovod beznádejne zostáva za B71.

Tu by mohla pomôcť simulácia tejto situácie v niektorom simulátore.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Trochu z inej oblasti:
Ak v Bk534 zamontovali 3kulomet na miesto kanónu, bolo z technologických dôvodov ponechané kovania pre všetky 4kulomety na trupe? Len uvažujem o 5kulometnej Bk534.....

- analogickým spôsobom si Galland upravil svojho Emila o montáž dodatočných 2x7,7mm do krídla na mieste, kde pôvodné čisto kulometné „E“ mali v krídle kulomety, teito s technologických dôvodom mali otvory ponechané. Celková výzbroj bola 2x7,7trup, 2x7,7 a 2x20 krídlo. In prvé čísla - PKR č.1 (?).
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Budú B71 solidárne a znížia rýchlosť na 300kmh, aby umožnili doprovodu sa opätovne sa pripojiť?
o tomto bych silně pochyboval. Já osobně bych to práskal co by to šlo a nekoukal v levo ani v pravo.
Pri taktických náletoch do rádiuse do 100km od letiska. Koľko času by trval výstup do tejto letovej hladiny, akú vzdialenosť by za ten čas B534 uleteli. Stačili by 534 vôbec vystúpiť do tejto výšky. Pri stúpaní sa dopredná rýchlosť relatívne znižuje.
tady by zřejmě stačilo vzlétnout o pár min. dříve.

k těm MB 200, ty byly na noční akce vycvičeni a vybaveni, takže by to asi určo zvládli i v souvislosti se stavem nočního stíhání té doby (platí i pro němce)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Chcel by som len povedať že B71 by neleteli rovno k cieľu ale asi by leteli kurzom ktorí by ich nad cieľ priviedol z určitého smeru (proti vetru pre presnosť, alebo kvôli prekvapeniu obrancov) Takže ak by pilot Avie vedel kde budú o napríklad 20 minút a vedeli by sa tam dostať za kratšiu dobu tak by si ich jednoducho počkali. Prípadne by leteli nad cieľ aby si skontrolovali či tam ich zverenci už boli.
Whitedog má dobrú pripomienku. Som zvedavý čo sa dozvieme.
Každopádne Nemci nemali dôvod to urobiť a Slováci to na 90% nespravili (15 strojov by sa aj tak neoplatilo)
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Hektore, doprovod je ovšem o tom, že stíhačky chrání bombardéry před útoky nepřátelských stíhaček a těžko by je chránili, kdyby si museli zkracovat cestu. Ochrana bombardéru, který letí jen o trochu pomaleji, než je maximální rychlost doprovodné stíhačky, je značně stížená. Taková doprovodná stíhačka musí mít výhodnout pozici (nejlépe letět před svazem ve větší výšce), aby mohla alespoň po krátkou dobu reagovat na útočící nepřátele, avšak nemůže si dovolit delší souboj v řádech desítek sekund s nepřátelským strojem, pakliže má chránit bombardéry. Jelikož ztráta několika sekund, se pak proměňuje v několika minutovou dobu, kdy se snaží dobrovodná stíhačka dohnat svaz. Aby dobrovodný stíhač uměl kvalitně chránit bombardéry, kteří mají rychlost přibližnou maximální rychlosti stíhačky, musí být opravdu velmi zkušený. Pakliže bombardéry letí stejně rychle, nebo rychleji, než doprovodná stíhačka, pak je ochrana téměř vyloučena.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Celkovo si potvrdil že ochrana je na prt keď je ďaleko za bombardérom a navrhoval som to ako riešenie po súboji kde sa stíhač nepýta či s ním chceš X minút tancovať (aj keď jeho priorita je zničiť bombardér).
V takom prípade by si sa X minút pozeral na bodky na oblohe alebo by si sa ponáhľal na miesto o ktorom vieš že tam o dajme tomu tých X minút budú, a prebytok času by si využil na stúpanie.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“