Avia B-534

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To možná tak protipancéřový granát, ale explozivním stačí k inicializaci nálože plátno.
Jose
vojín
vojín
Příspěvky: 18
Registrován: 20/1/2009, 22:54
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Jose »

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak už bylo v úvodním článku řečeno, Avie byla vyráběna v řadě různých verzí. Jednou z následujících verzí pak měla být Avia B-634.

Avia B-634
tato verze vycházela logicky z Avie B-534 a poprvé nová verze vzlétla 9.7.1936. Letoun měl samonosné podvozkové nohy a další aerodynamická zlepšení. Jeho výzbroj byla dvakulomety vz.30 nad motorem ráže 7,92 mm a kanon Hispano 402 ráže 20mm střílející dutou hřídelí vrtule. Od výkonu se očekávalo více, než se nakonec dosáhlo. Rychlost prototypu byla cca 410 km/h oproti 3. a 4.verze B-534, která měla maximálnu kolem 380km/h. Tyto nepatrně zlepšené výkony se však nevyplatily, aby byla změněna na výrobní lince. Letoun později dostal novou krytou kabinu, stejnou jako 4.verze Avie B-534.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

IV. mezinárodní letecký mítink v Curychu

Nejslavnější erou pro Avii B-534 byla léta předválečná. Od roku 1922 se totiž ve Švýcarsku každých 5 let konalo mzinárodní klání letecké techniky, kde soutěžili jak vojenští, tak i sportovní letci z celé Evropy. Ve dnech 23.července až 1.srpna 1937 se konal v Curychu již čtvrtý ročník této náročné soutěže. Do Švýcarska byli vysláni i čeští piloti, kteří se na toto klání důkladně připravovali právě na Aviích B-534 již od května 1937 u Lp č.4. MNO se rozhodlo vyslat do Curychu celkem 16 letců a 12 letadel. Osm bylo akrobatických Avii Ba-122 a čtyři Avie B-534. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti bylo z Avii vymontováno vše nepotřebné, jako výzbroj, munice atd. Piloty pro Avii byli vybrání kapitán Stanislav Engler, poručík Jaroslav Hlaďo, rotmistr Jaroslav Šnobl a četař František Peřina (ano ten Peřina, který je znám z Bitvy o Británii). Všichni tito piloti spolu s piloty na akrobatických Ba-122 a s doprovodným Fokkerem F-IX odlétli do Curychu 19.července (přistáli na letišti Dubendorf nedaleko Curychu). Na tomto letišti se sešlo celkem 310 pilotů ze 14 evropských zemí.

Naši piloti se na Aviích B-534 zúčastnily alpského okružního závodu jednotlivců a tříčlenných rojů, dále pak v závodě smrti, což byl rychlý výstup do 3,00 metrů a následný střemhlavý let. Na alpském okruhu skončili naši piloti na 2., 3., a 4.místě v pořadí Hlaďo, Šnobl, Peřina. Vítězem se stal německý major Seidemann na Me Bf-109 V8. Stejní piloti pak obsadili stříbrnou příčku při alpském letu tříčlenným rojem. V závodě "smrti" pak obsadili vynikající 3.,4. a 5.místo v pořadí Peřina, Hlaďo a Šnobl za vítěznými němci Franckem (Bf-109 V13) a Schurfeldem (Henschel Hs-123 V5). To byl pro naše piloty světový úspěch, který ještě svými výkony podtrhli akrobati na svých Ba-122. Celekm tedy naši piloti na IV. mezinárodním leteckém mítinku v Curychu získali 3 zlaté, 3 stříbrné, 4 bronzové medaile, k tomu ještě 4x čtvrté místo a 1x paté. Po návratu do Prahy 3.srpna 1937 je přivítal nadšemý dav a jejich letadla byla vystavena (1x Avia B-122, 1x Avia B-534) na Staroměstském náměstí.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

kacermiroslav píše:IV. mezinárodní letecký mítink v Curychu

Nejslavnější erou pro Avii B-534 byla léta předválečná. Od roku 1922 se totiž ve Švýcarsku každých 5 let konalo mzinárodní klání letecké techniky, kde soutěžili jak vojenští, tak i sportovní letci z celé Evropy. Ve dnech 23.července až 1.srpna 1937 se konal v Curychu již čtvrtý ročník této náročné soutěže. Do Švýcarska byli vysláni i čeští piloti, kteří se na toto klání důkladně připravovali právě na Aviích B-534 již od května 1937 u Lp č.4. MNO se rozhodlo vyslat do Curychu celkem 16 letců a 12 letadel. Osm bylo akrobatických Avii Ba-122 a čtyři Avie B-534. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti bylo z Avii vymontováno vše nepotřebné, jako výzbroj, munice atd. Piloty pro Avii byli vybrání kapitán Stanislav Engler, poručík Jaroslav Hlaďo, rotmistr Jaroslav Šnobl a četař František Peřina (ano ten Peřina, který je znám z Bitvy o Británii). Všichni tito piloti spolu s piloty na akrobatických Ba-122 a s doprovodným Fokkerem F-IX odlétli do Curychu 19.července (přistáli na letišti Dubendorf nedaleko Curychu). Na tomto letišti se sešlo celkem 310 pilotů ze 14 evropských zemí.

Naši piloti se na Aviích B-534 zúčastnily alpského okružního závodu jednotlivců a tříčlenných rojů, dále pak v závodě smrti, což byl rychlý výstup do 3,00 metrů a následný střemhlavý let. Na alpském okruhu skončili naši piloti na 2., 3., a 4.místě v pořadí Hlaďo, Šnobl, Peřina. Vítězem se stal německý major Seidemann na Me Bf-109 V8. Stejní piloti pak obsadili stříbrnou příčku při alpském letu tříčlenným rojem. V závodě "smrti" pak obsadili vynikající 3.,4. a 5.místo v pořadí Peřina, Hlaďo a Šnobl za vítěznými němci Franckem (Bf-109 V13) a Schurfeldem (Henschel Hs-123 V5). To byl pro naše piloty světový úspěch, který ještě svými výkony podtrhli akrobati na svých Ba-122. Celekm tedy naši piloti na IV. mezinárodním leteckém mítinku v Curychu získali 3 zlaté, 3 stříbrné, 4 bronzové medaile, k tomu ještě 4x čtvrté místo a 1x paté. Po návratu do Prahy 3.srpna 1937 je přivítal nadšemý dav a jejich letadla byla vystavena (1x Avia B-122, 1x Avia B-534) na Staroměstském náměstí.
Pekne dobove zabery a neco malo povidani o tomto uspechu nasich letcu, bylo videt v historickem magazinu.
Kdo nemel sanci to zhlednout, je mozne to napravit:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... y-magazin/
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Fortunatus
Příspěvky: 4
Registrován: 22/7/2009, 00:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fortunatus »

Dobry den,

v nasem studiu jsme meli tu cest vypracovavat vizualizace Avie B-534. Prikladam obrazek, pokud se sem jeste nekdo diva.

Obrázek

poznamka: polovina napisu neni autenticka a byla pridana jen pro efekt a detaily. Zverejneny obrazek je nas prezentacni a nesnazili jsme se o 100% presnost a realitu.

Obrazek s autentickou formaci avii bohuzel jeste nemuzeme zverejnit nebot kniha, pro kterou tato vizualizace byla vytvarena jeste nebyla uvedena do obchodu.

Budu rad za jakekoliv komentare a pripominky.

P.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

No je škoda, že když už se s tím děláte, tak se nedržíte přesně předlohy. Ale vypadá to velmi hezky. Mít to rozumnější rozlišení, tak se to hodí na plochu.
Fortunatus
Příspěvky: 4
Registrován: 22/7/2009, 00:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fortunatus »

Ilustrace na knize se předlohy drží mnohem více a po vydání knihy ji zveřejníme volně ke stažení.

Děkujeme za komentář:)
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Moc pěkný obrázek. Kdy má ta kniha vyjít a čeho se bude týkat?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Už je na ploše.
Mimochodem pipboy mě překvapil a ikdyž tam nemá co dělat, tak se mi tam líbí ;-)
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No mně se tam nelíbí jedna věc. JU TY KOKOT. Nevím, to už je trošku moc divoká fantazie.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Fortunatus
Příspěvky: 4
Registrován: 22/7/2009, 00:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fortunatus »

lkala: datum vydani knihy bohuzel neznam, zkusim se poptat a pripadne doplnit vice informaci.

tempik: cely obrazek je pojaty trochu volneji a do falloutovskeho ladeni

hydrostar: omlouvam se pokud ty napisy nekoho pohorsuji, na ilustraci pro knihu nic takoveho nenajdete.

Casem zverejnime A2 plakat volne ke stazeni a pokud by nekomu nedal spat nektery z napisu, tak je mozne domluvit se a udelame i variantu na které je odstraníme.
Fortunatus
Příspěvky: 4
Registrován: 22/7/2009, 00:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fortunatus »

Ikala: onformace o knize, ktere se mi podarilo ziskat - Knizka se jmenuje na Zrazenenm nebi, o čs. letectvu v dobe castacne a podzimni mobilizace
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

To jsem nevěděl, že B-534 létala na elektromotor.
Také stín horního křídla je nějak moc dlouhý.
Zase spodní křídlo není osvětlené.
Úhly stínů nekorespondují s krajinou - krom toho ta je v přílišném oparu vzhledem k výšce letu - cca 500 m.
Přijde mi, že letoun je posazen nad obec Nižný Sliač u Ružomberoka se směrováním na severovýchod (v pozadí Západní Tatry.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Neví někdo pořizovací cenu Avie B-534 pro naše letectvo? Já jsem dohledal, že "pětsettřicetčtyřky" byly prodány Bulharsku v roce 1939 za 40% z původní ceny a tak by mě zajímala ta původní cena.
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Kačer:
Avia B-534 IV stála 757000 Kč z toho 443000 motor.

Zdroj HPM monografia o Š-231

Pre zaujímavosť:
Š-231 stála 592000 Kč (ale využívala deficitné materiály).
a prieskumná
Š-328 326 000 Kč (prototyp)
Naposledy upravil(a) Hektor dne 25/8/2009, 16:45, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

E-231? Asi myslíš Šmolíkův Letov Š-231
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

K těm cenám - podle výzbrojního programu na léta 1938 a 1939 se náklady předpokládaly následovně:
drak ... 380 000 Kč
motor Ydrs ... 346 000 Kč
2cm kanon (pro Bk-534) ... 190 000 Kč
kulomet vz.30 ... 11 000 Kč

Podle knížky J.Vraného pak stály první objednané Avie 275 000 za kus a stroje z poslední objednávky 306 000.
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

RAMON: ved práve taký bol predpoklad. To čo som napísal bol výpočet továrne. Možno to išlo dolu na tvoje hodnoty. Ale vieš ako to chodí bussienes its bussines.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

No jo, já si nevšiml, že si ten příspěvek upravil. Ale aspoň jde vidět, že jsme se sešli na podobných cenách :D
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“