Avia B-34

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Avia B-34

Příspěvek od kacermiroslav »

Avia B-34
Československé stíhací letadlo
1931 - 1939
Obrázek
Při čtení článku na Palbě na téma „československý stíhací letoun Avia B-534“ mi přišlo trošku líto, že v tomto, pro nás tak stěžejním letounu období Mnichova 1938, je toho o jeho původu a kořenech poněkud málo. Původně jsem měl v plánu doplnit nějaká fakta přímo do diskuse k tématu, ale nakonec jsem při studování zdrojů zjistil, že by to mohlo dát na samostatné vlákno. Navíc, pokud po prototypu následovala sériová výroba, která sice dala jen pár kusů, tak už se jedná o samostatný letoun, který se až později stal inspirací pro „pětsettřicetčtyřku“ a zaslouží si tak vlastní vlákno.

VÝVOJ a KONSTRUKCE
Meziválečná Československá republika, to byl světový pojem ve zbrojním průmyslu, ve výrobě lehkých i těžkých palných zbraní, obrněné techniky ale i v konstrukci letadel. Podniky jako Avia, Aero, Letov a Škoda z dvacátých let, ke kterým se ve třicátých letech přidala Praga, se zasloužili o tradici v letecké konstrukci, na kterou dokázaly navázat i po ukončení bojů Druhé světové války (vzpomeňme za všechny na Delfíny L-29 a Albatrosy L-39). V konkurenčním boji v 15 milionovém Československu se však nebylo jednoduché při takové koncentraci výrobců prosadit. Proto stroje postavené a vyráběné musely být a byly, na světové úrovni.

Třicátá léta, to byla doba velkých konstrukčních pokroků ve všech odvětvích, letectví nevyjímaje. Aby Československo nezaspalo dobu, muselo se počátkem třicátých let začít zaobírat požadavkem na stavbu nového stíhacího letounu podle nových trendů, který by byl konkurenceschopný a který by dokázal udržet republiku v povědomí potencionálních nepřátel jako zemi, která se chce a umí bránit a má se také čím bránit.

Konstrukce nového stroje, který by nahradil již zastarávající letouny z dvacátých let, se kromě jiných chopila i firma Avia (součást koncernu Škoda). Tato společnost v roce 1930 patřila mezi největší československé letecké výrobce a v polovině následujícího roku dokončila novostavbu velikých a moderních továrních objektů na katastru obce Letňany v blízkosti Čakovic. Tyto nové objekty zahrnovaly ve dvou komplexech oddělení pro stavbu draků a výrobu leteckých motorů. Do těchto nových velkých prostor se společnost nastěhovala v polovině roku 1931 z již nevyhovujících dřevěných prostor v Praze Holešovicích. Stala se tak rázem největším leteckým výrobcem u nás a jednim z těch větších v celé Evropě.
Obrázek B-34/1 prototyp

V jejích řadách působila například slavná dvojice konstruktérů Beneš a Hajn. Po jejich odchodu se stal novým šéfkonstruktérem Ing. František Novotný, který přešel z firmy Letov. Svou činnost ve firmě zahájil Novotný na právě zaváděné sériové výrobě stíhacích dvouplošníků Ba-33 a dolaďování jejich vlastností. Poté začal pracovat na své prvotině, Avii B-34. Jeho úkol zněl jasně, postavit nový stíhací letoun pro tehdy nejlepší letecký motor Hispano Suiza HS 12Nbr, který byl v Avii licenčně vyráběn pod označením Avia V-36 (s reduktorem Vr-36). Motor Vr-36 poháněl například československý průzkumný lehký bombardovací letoun Aero A-100 a měl výkon 478 kW (650 k). Svou činnost ve firmě zahájil Novotný na právě zaváděné sériové výrobě stíhacích dvouplošníků Ba-33 a dolaďování jejich vlastností.

František Novotný vnesl do firmy a konstrukcí úplně nového ducha. Začal striktně požadovat stavbu celokovové konstrukce se studenými spoji (pomocí šroubů a nýtů). Tím byla docílena vysoká pevnost konstrukce a i její snadná opravitelnost v polních podmínkách. Což se ostatně ukázalo jako běžný standard pro letadla z období skutečných bojů druhé světové války. Například byl takto stavěn slavný britský stíhač, hrdina bojů o Británii, Hawker Hurricane, který byl právě značně ceněn pro svou vysokou odolnost v boji a snadnou opravitelnost na polních letištích.

Kromě konstrukční kanceláře Ing. Novotného vznikla o něco později v Avii druhá kancelář pod vedením dr.Ing. Roberta Nebesáře. Toto konstrukční oddělení stavělo sice smělé a odvážné konstrukce, které ale ne vždy byly vydařené a proto se na konkurenčním poli neprosadili.
Obrázek Avia B-34 prototyp B-34/2

Prototyp Avia B-34/1
Prototyp B-34 tak byl postaven podle plánu kolem požadovaného motoru Avia Vr-36 (s reduktorem) o výkonu 478 kW. Konstruktéři se snažili jít cestou snadného a jednoduchého kapotování motoru a chladiče, což není vždy zcela jednoduché. Aerodynamika těchto míst tak nemusí být vždy ideální a záleží i na detailech. Stejně tak volba lichoběžníkového tvaru svislých ocasních ploch nebyla zrovna ideální. Musíme také brát v úvahu, že konstruktéři začali používat pro ně do té doby ne zcela běžné postupy a technologie (výše uvedené), takže jejich úkol nebyl lehký. Přesto se ale nakonec podařilo prototyp v létě 1931 dohotovit a později, dne 2.února 1932, byl zalétán testovacím pilotem Václavem Kočím. Letoun na první pohled nebyl úplně vzhledný, což by zase tolik nevadilo. Více ale vadila obtížná pilotáž a letové vlastnosti. Nevhodně tvarovaná příď měla za následek špatnou funkci chladiče, který pak byl později přesunut dozadu, kde vystupoval z obrysu trupu. Motor i chladič byly zakryty jedinou objemnou kapotou, vrtule byla dvoulistá, podvozková kola pevná, aerodynamicky kapotovaná. Pilotní prostor zůstal nekrytý a tvar svislé ocasní plochy byl lichoběžníkový. První Avie Ing. Novotného tak měla ještě hodně daleko k pozdější elegantní Avii B-534.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Série – Avia B-34

Prototyp - Avia B-34/2

Právě kvůli letovým vlastnostem rozhodnuto tento prototyp kompletně přestavět. Pohonná jednotka zůstala zachována, i když se do budoucna počítalo například se zástavbou motoru Avia Rk29. Ten byl údajně do prototypu namontován, ale stroj s ním nikdy neletěl. Nakonec nalezl použití u Avie B-234. Také se uvažovalo o dalších motorech jako Gnome-Rhóne 9K Mistral (Avia B-334), nebo Armstrong Siddeley Panther (Avia B-444). Široká paleta předpokládaných motorů byla v duchu koncepce firmy, která počítala i s jejím exportem. Předpokládalo se, že si zákazník koupí drak letounu a pak si jej nechá vybavit podle svých zvyklostí motorem shodného výkonu, pro který má zajištěn servis a na který je ve své zemi více zvyklý.

Přestavbou vznikl prakticky úplně jiný stroj, na pohled rozhodně líbivější, u kterého se především zlepšily letové vlastnosti. Dále změnou polohy chladiče směrem dozadu, kde vystupoval z trupu, se zlepšila jeho funkce oproti prototypu. Mírně se změnila i vzájemná poloha křídel a svislé ocasní plochy dostaly oblejší tvar.Takto upravený prototyp byl dohotoven v roce 1932 a předán tehdejšímu VLÚS ke zkouškám.
Obrázek 3.letecký pluk, 37.stíhací letka (Piešťany, Slovensko)

Letové vlastnosti i výkony nového prototypu se zlepšily, ale stále to nebylo to co MNO požadovalo. Především pak pokud výkony B-34 porovnáme s předchozím typem Ba-33 (Avia Ba-33, též. BH-33L), tak nenajdeme příliš velké rozdíly, které by měly MNO přesvědčit k sériové výrobě. Přesto k ní nakonec došlo, i když jen v omezeném měřítku. MNO nakonec vypsalo objednávku jen na 12 strojů s motorem Vr-36. Jistou útěchou pro tým z Avie mohl být fakt, že ani konkurenti u Letovu neuspěli se svým Š-231, který byl taktéž vyroben jen v omezeném množství.

Avia B-34 byl jednomístný, jednomotorový vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra draku byla potažena plátnem, trup až po pilotní kabinu kryl duralový plech. Sériové stroje se od prototypu B-34/2 lišily tvarem ocasních ploch a chladiče. Řadový motor Avia Vr-36 o výkonu 478 kW poháněl dvoulistou dřevěnou vrtuli (u prototypu byla vrtule kovová) a dokázal stíhačce udělit maximální rychlost 315 km/h (cestovní rychlost byla 280 km/h). Maximální stoupavost byla 12 m/s (Avie B-534 stoupala 15 m/s), a do 5.000 m letoun stoupal 12 minut. Praktický dostup činil 7.000 m. Podvozek byl pevný (u prototypu aerodynamicky kapotován) se záďovou ostruhou. Palivové nádrže byly dvě, první měla objem 135 L a druhá 50 L, což stroji zajišťovalo dolet 600 km. Výzbroj B-34 představovaly dva příďové synchronizované kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm (se zásobou 450 nábojů na zbraň – bez záruky), které byly zamontovány na trupu pod kapkovitým krytem v dosahu pilota. To mělo pilotovi umožnit v případě zaseknutí zbraně, nebo jiné drobné poruchy, ji na místě odstranit a především pak je ručně natahovat před palbou. Kulomety střílely výstřelnými kanálky podél motoru, což se osvědčilo a bylo použito u Avie B-534. Sériové stroje měly poněkud jemnější vnější tvary, vycházející z úprav prototypu, stejně tak se lišila kapotáž motoru, která ještě těsněji přiléhala k blokům válců, svislé ocasní plochy byly o něco oblejší atd.

Zbarvení prototypu bylo hliníkovým bronzem, výsostné znaky měl stroj umístěné na křídlech a svislých ocasních plochách. Během zkoušek dostal prototyp na trupu modré označení „s11“. Sériové stroje používaly standardní khaki/hliník kamufláž. Výsostné znaky opět na křídlech a ocasních plochách. Na trupu byl znak 3.LP, pro slovenské stroje pak označení písmenem G a za ním číslo stroje.


BOJOVÁ SLUŽBA
Celá 12 kusová série byla u firmy Avie realizována v roce 1933 a do služby byly stroje zařazeny o rok později k 37.stíhací letce 3.leteckého pluku. Ve službě v „první“ linii vydržely až do roku 1937, ale to už k útvarům přicházely ve velkých sériích modernější Avie B-534. Proto byly B-34 přeřazeny k výcvikovým letkám, u kterých setrvaly až do okupace v březnu 1939. Němci svým zabráním Čech a Moravy získali 8 sériových strojů a prototyp, které zařadili do stavu Luftwaffe. Zbylé tři stroje se nalézaly na Slovensku a po osamostatnění tam již zůstaly. Zde pak v Letecké škole sloužily B-34 ještě v době Slovenského národního povstání (SNP) v srpnu 1944. Podle určitých zdrojů byla minimálně jedna Avie B-34 v době SNP v povstaleckých rukou na letišti Tri Duby, ale podle všeho nebyla používána.
Obrázek B-34 v kamufláži letecké školy v srpnu 1944


ZÁVĚR
Avii B-34 sice nečekala žádná oslnivá kariéra, ani výroba či export ve velkých sériích jako jiné československé letouny. Avšak změnou pohonné jednotky a draku letounu vznikly další stroje, jako B-234 (prototyp) a především pak „slavná“ Avie B-534. Jako ideový základ pozdější nejdůležitější československé meziválečné stíhačky, tak B-34 splnila svou roli a ukázala potencionál nového konstrukčního týmu kolem Ing. Františka Novotného.


TTD – Avia B-34
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,40 m
* Délka: 7,25 m
* Výška: 2,92 m
* Nosná plocha: 23,90 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.305 kg
* Vzletová hmotnost: 1.730 kg (podle jiných zdrojů 1.812 kg)
* Maximální rychlost: 315 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet vz.30 ráže 7,92 mm
* Dostup: 7.000 m
* Stoupavost: 12 m/s
* Dolet: 600 km
* Motor / Výkon: 1x Avia Vr-36 / 478 kW (650 k)
* Vyrobeno kusů: 12 ks + 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo, Německo

Obrázek


Zdroje:
Československá letadla (1) – 1918 – 1945 – Václav Němeček - 1983
http://1000aircraftphotos.com/Contribut ... s/4330.htm
Slovenská armáda 1939-1945 – Kliment, Nakládal – 2003
Vojenská letadla (2) – Václav Němeček - 1990
http://wp.scn.ru/en/camo/schemes/83/s1
http://www.avia-club.com
http://www.wikipedia.org
http://www.airwar.ru
http://www.vinar.cz
Zvláštní poděkování Hansovi za kontrolu pravopisu
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 21/8/2009, 11:09, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jednu poznámečku. Podle mě je na této fotografii prototyp B-34/2 a ne /1:
Obrázek

Je na ní totiž už viditelný ten dozadu posunutý chladič a zaoblené svislé ocasní plochy. První prototyp s jednolitou přídí a lichoběžníkovou svislou ocasní plochou je dle mého jen na této fotografii:
Obrázek
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Máš pravdu, tak jsem to opravil. Jinak nepodařilo se mi dohledat, jestli tento letoun byl na Slovensku použit bojově při SNP. Neví náhodou o tom někdo? Já jsem na netu našel jedno schéma kamufláže, u kterého je napsáno, že to je ze srpna 1944 z letiště Tri Duby. V seznamu kombinované letky na tomto letišti z doby SNP jsem jej však nedohledal.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-34

Příspěvek od kacermiroslav »

Ta malá 12 ks série byla do výroby zařazená především z důvodu udržení výroby u výrobce, aby lidi neztratili práci atd. Celá zakázka byla expedovaná v létě 1934 a byla zařazená k 37.letce Leteckého pluku 4. V průběhu roku 1938 je již nahrazovali modernější B-534.

V době Mnichovské krize bylo všech dvanáct strojů (11 sériových a 1 ks prototyp) připraveno k obraně státu. Počítalo se s nimi jako s letouny druhé bojové linie. Ale ihned v listopadu 1938 byly nabízený k prodeji v zahraničí.

Po rozpadu Československa vzniku Slovenského štátu zůstali u našich východních sousedů celkem tři stroje Avia B-34 o to s výrobními čísly 5, 10 a 13. Nacházely se u cvičné letky Leteckého pluku č.3. Poslední z těchto tří letounů byl u pluku veden ještě v srpnu 1944, tedy těsně před SNP. O jeho zapojení do povstání ale nejsou žádné zprávy. O osudu letounů zabavených Němci na území pozdějšího Protektorátu bohužel nemáme žádné zprávy.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“