Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Moderátor: Hans S.

major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Podle mého soudu je dobréma B-35 srovnávat s Jugoslávským letounem Rogožarski Ik-3. Doba vzniku, celkové pojetí a konstrukce a využívala identický motor. Jugoslávští konstruktéř (Slobodan Zrnič a Kosta Sičev z Firmi rogožarski a později se připojil maj. Ljubomir Iljič z Vzduchaplaveckogo institu Kraljeviny Jug. )na ní začali pracovat na přelomu roku 1935/36 v polovině roku 1936 byly předloženy výkresy armádní komise a protototip vzlétl 14.3 1938. Od počátku se pracovalo s tím že první kusy bodou mít motor HS s výkonem 680KW ale do budoucna se počítalos motorem HS 1000KW ten nakonec nikdy nebyl instalován. stoj měl zatahovací podvozek.

Prototyp měl jen mlé problémy s křídlem a po půl roce intenzivních testů došlo k havárii. ale už tehdy byla obědnána serie. Řekl bych že československý průmysl by byl schpen mnohem rychlejí nastartovat výrobu než tomu bylo v případě jugoslávie.

první prototyp měl rychlost 535 km/h ale seriové strije uvdějí pouze 525km/h u stroju druhé serie po drobných upravách 540km/h

výzbroj dva kulomety darne 7,5 u seriových stroju brovning 7,92
a kanon oerlikon 20mm s 60naboji

jugoslavští pilotikteří použivaly i stroje Bf109E a Huricen hodnotily ik-3 jako nejlepší z těcto stroju, i v době takzvané Aprilové valky utoku německa na jugoslávii si pravě piloto létající na ik-3 připsali percentulně nejvice sesetřelu z řad jihoslovaských stíhačů. I když už od počátku byl motor HS považován za nedostaečně výkoný. vzhledem k omu že nebyla veze motoru HS s výkonem 1000 k dispozici uvažovalo se bud o indstalaci motoru Merlin nebo DB601.

Asi v budoucnu napíšu o tomto stroji i dalších Jugoslávských konstrukcích nějaký článek.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

major.plk píše:Asi v budoucnu napíšu o tomto stroji i dalších Jugoslávských konstrukcích nějaký článek.
Tak to budou čitatelé Palby jen a jen rádi, pokud napíšeš nějaký článek. Už ted se na něj těším a vítám tě tak do řad Palby.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

major.plk: Článek určitě sepsat můžeš, ale doporučuji před jeho odesláním někoho požádat o nějakou revizi. Máš v tom příspěvku obrovské množství překlepů a pravopisných chyb.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ve zdroji MBI - Avia B-35, B-135 od Miroslava Bílého mě zaujal rozhovor s jednim z bulharských pilotů Jordanem Ferdinandovem, který poměrně často létal na B-135. Cituji:

"Vzpomínám si ještě na jednu zajímavou podrobnost. Když letadla dorazila v bednách do Bulharska, naši technici po vybalení halvních dílů zjistili na kovovém potahu křídel hnědé skvrny. Ukázalo se, že velké plochy potahu křídel byly pokryty korozí. Kontrolní komise zjistila, že křídla byla ještě v Československu záměrně zesabotována - polita kyselinou. Protože jsme nechtěli, aby čeští odborníci, kteří k nám přijeli pomáhat s montáží těchto letadel, byli potrestáni, drželi jsme tuto skutečnost v tajnosti. V Lovči, v závodech DSF, jsme zkorodovanou vrstvu pečlivě odbrousili smirklovým papírem, poškozený povrch vyleštili, natřeli a poté opatřili vrchním lakem. Stejně si ale myslím, že sabotáž přispěla ke krátkému životu Avií B-135, protože na strojích stojících v Dolni Mitropoliji venku se koroze opět brzo objevila".

Tak jak vidno českým zaměstnancům v Avii ležel na srdci zájem "zájem", aby letadla určena německým velením k prodeji do jimi schváleného státu, měla co nejkratší životnost. Je zajímavé, že i přes zjištěnou skutečnost se Bulhaři rozhodli vše o sabotáži držet v tajnosti a to i přesto, že nákup B-135 nebyl jistě levnou záležitostí. Každý jiný na jejich místě by zcela určitě po AVii požadoval nápravu a tresty.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

To je otázka jak skutečná ta sabotáž byla. Jednak na dobrotivost Bulharů bych moc nevsadil a pak buď měli špatný smirklový papír, nebo prostě tam docházelo ke korozi normálně.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Letectvo » Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Johan »

Nesoudil bych tak rychle. Konečně 2.sv.v. přinesla i jíné, podivuhodnější a při tom pravdivé, příběhy. Zda je tohle pravda si netroufám tvrditi. Leč také se mi nechce to šmahem smésti ze stolu.

Proč jsem u Bulharů tak opatrný? Jejich přístup k fašismu byl ... trochu specifický. Je celkem málo známou skutečností, že několikrát chtěli (navzdory a bez ohledu na vlastní politický systém) přistoupiti k MD, roku 1938 se postavili jasně na stranu RČS (tkzv. blahosklonná neutralita) a v případě delšího konfliktu "RČS-Německo" výslovně (je to trochu složitější, ale už jsem se o tom zmiňoval dříve) předpokládali svůj vstup do války právě na straně MD. Zvláště u důstojnického sboru (a vojska všeobecně) byly tyhle tendence velice silné.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ostatně i některá další specifika lze najíti...např. Bulhaři poslali Němce s řešením "židovského problému" do jistých míst. Stejně se zachovalo snad už jen Finsko...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Nevím co mají Bulharští židi společného se "sabotáží" bulharských Avií. Pakliže tahle "sabotáž" byla odhalena nějakou "kontrolní komisí" předpokládám, že o tom někde leží písemná zpráva.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nic, je to prostě OT :lol:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak tenhle patent se mohl B-35 a B-135 přímo dotýkat
uspořádání závěsů bomb na letadle
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/63/63815.pdf
ObrázekObrázekObrázek
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Koniaash »

vím, že za úvahy "co by kdyby" se tu nekompromisně staví ke zdi, ale stejně. Kam by podle vás mohl za jiných okolností směřovat vývoj 135ky? Pokud vím motor nějaké větší možnosti vývoje a nárůstu výkonu neměl a jako frontová stíhačka by byla Avie později ( tak od 42 ) použitelná tak proti Italům ( a to by musela doufat, že nepotká Sagittario nebo Folgore ), možná by zvládla i pár ruských strojů první generace ( LaGG-3, MiG 3 o Jaku 1 a 7 pochybuji ) .
keldor
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/11/2010, 11:42

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od keldor »

S to kyselinou to dobře pořešily toho se už zbavit prostě nedá . Jak něco začne hnít od pusobení kyseliny tak se s tim špatne něco děla prostě to tam hnije pořád dál.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Zemakt »

Pokud vím motor nějaké větší možnosti vývoje a nárůstu výkonu neměl


Omyl, jukni na D-520 a vývoj jejich motorů , dále pak i na čs. vývoj motoru Avia 12Y-1000C. Neviděl bych to tak tragicky, šlo by to stejnou cestou jako u obdobných ér.

P.S. samozřejmě jestli by zůstalo u HS 12-Ydrs, tak souhlas.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od skelet »

Konec konců i Klimov VK105 vycházel z licence HS12Y
ObrázekObrázekObrázek
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Koniaash »

skelet píše:Konec konců i Klimov VK105 vycházel z licence HS12Y
aj, pravda... teď sem prolezl net a je to tak... stejně si ale myslím, že instalace samosvorných nádrží, pancéřové ochrany a případně dodatečné výzbroje ( ano, ukázalo se, že 20 a dva kulomety dostačují, ale stejně...) by výkony avie dost ovlivnily... nemluvě o konstrukci samotného draku- mohlo by se stát, že avia by měla podobný problém jako befka, tedy stále se zhoršující ovladatelnost.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Polarfox »

To možná ano, ale dokud by to byl efektivní stroj, tak koho to vlastně zajímá že? :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od skelet »

Dá se předpokládat, že tuto zvýšenou váhu by kompenzoval licenční Hispano Suiza 12Z, případně nějaká československá verze 12Y (viz Klimov)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_12Z
ObrázekObrázekObrázek
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Koniaash »

no, těch 1300 kobyl by už snad byl slušný výkon....
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Kruan »

Na to, aby Avia nehrála druhé housle připadají v úvahu dvě možnosti - DB nebo RR Merlin :lol:

A na okrajových nebo nenáročných bojištích by se osvědčila i tak, jak byla vyrobena v sérii.

Koniaas: 1300 kobyl Hispanky bylo určitě velice slušných, ale domnívám se, že 100 oktanový benzín by představoval pro naši logistiku značný problém.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Tempik »

Avia měla lepší poměr plošného zatížení. Měla i o něco větší křídlo a tak by ty zástavby snášela možná o něco lépe ne Bf 109. Je i dost pravděpodobné, že by její smíšená konstrukce byla zmodernizována na celokovovou a tak by se ušetřilo zase něco váhy. Ale v porovnání s Bf 109 byla asi náročnější na výrobu.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“