Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Moderátor: Hans S.

Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Koniaash »

no, tam by šlo o to, jestli by se dal přechodně dovážet, než nahradíme Biboli něčím lepším... A na nenáročných bojištích se osvědčil i Gladiator, který považuji za horší než B- 535
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Kruan »

Koniaash: Nevím, ale neumím si představit dovoz nebo tranzit tak strategického materiálu přes země, které s námi moc nekamarádily.
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Koniaash »

Právě.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od kacermiroslav »

Třetí prototyp, který již byl stavěn pod dozorem Němců, byl dohotoven 20.června 1939, ale následně prodělal pouze tři zkušební vzlety. Což bylo opravdu málo ale bylo to způsobené časovým tlakem, protože byl letoun poslán na aerosalon do Bruselu. Po jeho návratu do továrny se na jeho vývoji pokračovalo již na přání Bulharů, kteří o stroj projevili zájem. Vlivem německého RLM se Bulharům nepodařilo postavit původně plánovaných 50 strojů s možností další licenční výroby. Více podrobností k tomu jsou v úvodním článku.
ObrázekObrázekObrázek
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Martas2411 »

No nevím jak je to s tím sestřelem toho amerického B 24,nebudu spekulovat.Ale letecký historik pan Rajlich(kterého si velmi vážím za jeho díla o letecké válce,je to můj nejoblíbenější autor) kdysi napsal toto.Je to sice z roku 1994,to už je 22 let,ale už tehdy se zabýval leteckou historií,takže opravdu nevím, nevím. :?:

Obrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Farky »

Poměrně dramatický popis té akce, škoda že takhle se to rozhodně nestalo. Nebyly tam žádné dávky vypálené z 20 mm kanónů Oerlikon, bulharské Avie je nikdy neměly a zcela jistě tam neproběhlo slabě slyšitelné naléhavé SOS smrtelně zasaženého Liberatora.

Bulharské Avie určitě nesestřelily Liberator, to je jisté. Při tom náletu ztratilo USAAF jediný stroj typu B-24 (42-52519), který byly naposledy spatřen během letu k cíly v 8:49 v oblasti nad Jaderským mořem (v souřadnicích 41°21' N - 18°47' E), 400 km od Sofie.

Byly dále ztraceny tři B-17. Dvě se v 10:01 srazily při otočce svazu (42-31851 a 42-31683), všech 20 letců zahynulo. Třetí B-17 (42-30465, "Vagabond") byla ztracena z neznámých důvodů uprostřed Jugoslávie, naposledy byla spatřena ve 12:45. Celá osádka padla do zajetí. Hlášení 301st BG (ke které náležela B-17 "Vagabond") zmiňuje nad cílem okolo 10:00 výskyt 15-20 stíhaček, z nichž však pouze dvě bezvýsledně napadly bombardéry z deváté hodiny zespodu.

Bulharští stíhači na Aviích svůj let podnikli v čase 10:15 - 11:30, v čase ztráty té poslední B-17 (která se jim někdy připisuje) už tedy byly více než hodinu na zemi.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Zemakt »

Díky Farky za objasnění, každopádně se to hezky čte.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Martas2411 »

A potom věřte historikům a dokonce takového jména,omlouvá je jedině těch 22 let :eek:

Smím se zeptat odkud máš ty informace Farky?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Farky »

Informace o US ztrátách jsou z primárních zdrojů, z tzv. Missing Air Crew Reports (MACR). Pokaždé když se americké letadlo nevrátilo z letu, byl vyplněn právě tento Missing Air Crew Report. MACR obsahuje detaily o letadle (jednotku ke které patřilo, ale například i výrobní čísla motorů a zbraní), jména členů posádky, odkud letadlo vzlétlo, v jaký čas, jaký byl cíl, jaké bylo počasí. Jsou tam také samozřejmě uvedeny okolnosti jeho zmizení. To znamená - v kolik hodin a v kterém místě s ním měl někdo naposledy kontakt a za jakých okolností (např. bylo zasaženo flakem a ztrácelo výšku atd.).

Informace o bezvýsledném útoku 2 stíhaček pochází opět z primárního zdroje. Tentokrát ze Special Narrative Reportu a Mission Reportu 301st BG, což jsou klasická hlášení o akci.

Čas kdy bulharské Avie byly ve vzduchu je z publikace AVIA B-35/B-135 od MBI (ISBN 80-86524-03-5).
ObrázekObrázek
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Martas2411 »

Díky za odpověd.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od kacermiroslav »

Myslím, že ten případ použití bulharských Avii jsme tu už někde kdysi řešili. A pokud si pamatuji, tak výsledek byl přesně takový, jak píše Farky. Škoda, že si takový krásný stroj nepřipsal žádný sestřel. I když raději bych byl, kdyby ten sestřel byl spíše na druhé straně:-) A rovněž si říkám, jaká škoda, že se s vývojem nezačalo dříve a nezkusili třeba postavit sérii bez zatahovacího podvozku, když s ním měli takový problém. I tak bychom měli k dispozici výrazně lepší letoun, než jakým byla B-534, která prostě už narážela na své limity.
ObrázekObrázekObrázek
henstridge
Příspěvky: 1
Registrován: 18/5/2018, 17:23
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od henstridge »

Dvě věci o kterých se článek (a snad i diskuze pod ním) nezmiňuje:
1) v jednom z prvních čísel časopisu HPM zkraje 90tých let byl publikován krátký článek "Havárie prototypu Avia B-35", který napsal kpt. Gavelčík, který sám Avii B-35 ve VLTÚ létal a předkládá svoji verzi, proč k fatálnímu zničení prvního prototypu došlo. Podle interního sdělení zástupců výrobce letounu prý selhala při prudkém obratu palivová pumpa a vedení Avie se tuto informaci snažilo z obchodních důvodů v oficiálních závěrech příčiny nehody utajit. Nicméně v té době měla Avia na stavbu stíhaček u nás monopol a bohužel tomu tak bylo i v případě motorů (licenčních HS-12Y), přitom sama měla výborného konstruktéra Ing. Kasala, který dokázal nezávisle na "hispankách" vyrobit a odzkoušet dokonce i agregát (W-18) s výkoností 1000 koní, v žádném letounu se však nikdy neobjevil...
2) v jedné z publikací M. Johna (vydal několik knih na téma Mnichov 1938) se objevila informace, že bezprostředně po vzletu prvního prototypu B-35 zadalo MNO firmě Avia "příkaz" k přípravě nulté série 10 kusů, pro kterou byl následně MNO zajištěn i potřebný materiál a v době obsazení zbytku republiky se tyto stroje prý již nacházely ve stavu 40-50% rozpracovanosti. Zda byly draky těchto letounů použity pro následnou zakázku pro Bulharské letectvo jsem se však už nikde nedočetl...
Uživatelský avatar
Olda Malý
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 19/2/2010, 13:48
Bydliště: Hrabová na Moravě

Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)

Příspěvek od Olda Malý »

henstridge píše:Dvě věci o kterých se článek (a snad i diskuze pod ním) nezmiňuje:
1) v jednom z prvních čísel časopisu HPM zkraje 90tých let byl publikován krátký článek "Havárie prototypu Avia B-35", který napsal kpt. Gavelčík, který sám Avii B-35 ve VLTÚ létal a předkládá svoji verzi, proč k fatálnímu zničení prvního prototypu došlo. Podle interního sdělení zástupců výrobce letounu prý selhala při prudkém obratu palivová pumpa a vedení Avie se tuto informaci snažilo z obchodních důvodů v oficiálních závěrech příčiny nehody utajit. Nicméně v té době měla Avia na stavbu stíhaček u nás monopol a bohužel tomu tak bylo i v případě motorů (licenčních HS-12Y), přitom sama měla výborného konstruktéra Ing. Kasala, který dokázal nezávisle na "hispankách" vyrobit a odzkoušet dokonce i agregát (W-18) s výkoností 1000 koní, v žádném letounu se však nikdy neobjevil...
2) v jedné z publikací M. Johna (vydal několik knih na téma Mnichov 1938) se objevila informace, že bezprostředně po vzletu prvního prototypu B-35 zadalo MNO firmě Avia "příkaz" k přípravě nulté série 10 kusů, pro kterou byl následně MNO zajištěn i potřebný materiál a v době obsazení zbytku republiky se tyto stroje prý již nacházely ve stavu 40-50% rozpracovanosti. Zda byly draky těchto letounů použity pro následnou zakázku pro Bulharské letectvo jsem se však už nikde nedočetl...
1) Tomu bych i věřil, po tom co Avie předvedla ohledně havárie Avie 156 a Avie 57. To mne vždy mrzelo, že lobby prosadila nákup licenčních Francouzských motorů Hispano, namísto použití vlastní produkce. Potenciál v podobě ing. Kasala tu rozhodně byl. I když jeho V-30 měl pouze 700 koní a onen W-18, který měl značení W-44 byl třířadý osmnáctiválec. Těžko říci, jak by se hodil do jednomotorové stíhačky. Ovšem Kasalův dvanáctiválec Avia 12 Y-1000 C, vyvinutý na podkladě HS 12Ycrs s výkonem taktéž 1000 koní, je už jiná. V 38. roce to už ovšem chtělo mít výhledově motor o výkonu cca 1200 koní.
2) Velice zajímavá informace. Zatím jsem se s ní ještě nesetkal.

Avii B-35 dělám do simulátoru IL-2 Šturmovik. Pamětníci Palby 1938 ví velmi dobře o co se jedná. Děláme i mapu CSR-38. Je jiná, než ta, na které se letěla Palba http://vwings.net/forum/viewthread.php?thread_id=4924

Obrázek
BP_Olde Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“