Aero Ae-04

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Aero Ae-04

Příspěvek od kacermiroslav »

Aero Ae-04
Prototyp Československé stíhacího letadla
1921
Obrázek
Osmdesát dělníků Aerovky, většinou demobilizovaných vojáků z leteckých útvarů bývalého Rakousko-Uherska, v prosinci roku 1919 zahajovalo sériovou stavbu 35 strojů A-1, což nebylo nic jiného než kopie válečných Brandenburgů. Tato zakázka postavila firmu po válce na nohy, ale zároveň vznikl problém s prostory. Aktuální provozovna v Bubenči nestačila a proto nezbylo nic jiného, než aby se vedení firmy poohlédlo po lepších prostorách. V Holešovicích u pivovaru pak narazili na dřevěnou provozovnu společnosti Al-Ma (opravna letadel), která před vznikem republiky patřila říšskému Němci dr. Aloisi Martiusovi a byla založena roku 1916. Po vzniku republiky Martius neměl moc příležitostí nějak dále firmu rozvíjet a v ryze českém prostředí to bylo pro něj dvojnásob těžké. Proto byl rád, když mu dr.Kabeš nabídl nájem všech prostorů firmy Al-Ma a později je od něj i odkoupil. Tím byl položen základ pro jednu z největších a nejúspěšnějších československých leteckých firem.

Nové prostory Aerovky nebyly sice nijak extra komfortní, ale pro začínající společnost to postačovalo. Prostory byly účelně rozděleny a zbylo místo i pro několikačlennou konstrukci, vedenou Antoníne Husníkem. Ten přišel do Aerovky na začátku roku 1920 poté co se seznámil s dr.Kabešem v Českém aviatickém klubu, jehož byl Husník spoluzakladatelem. V té době pracovalo ve firmě kolem 150 osob a o rok později již to bylo 280 dělníků a 35 techniků a úředníků. Výroba kopií Brandenburgu pod továrním označením A-1, výroba všech typů vrtulí a oprava letadel zajistila firmě dobrou prosperitu a tak se mohla vrhnout se i na tvorbu vlastních projektů. Ze spolupráce konstruktérů Husníka a Vlasáka (která nebyla zrovna ideální) začalo v létě 1920 vznikat první československé stíhací letadlo Aero Ae-02. Přestože Aero Ae-02 byla nadějná poválečná stíhačka nebylo jejím osudem být stavěnou v sériové produkci. Jejím jedním z handicapů byla stoupavost, která byla 5.000 metrů za 28 min a 52 sec. Tyto výkony by stačily na stroje z doby První světové války, ale poválečné požadavky MNO (Ministerstvo národní obrany) byly vyšší.
Obrázek


VÝVOJ a KONSTRUKCE
Konstruktéři Husník a Vlasák se tak vrhli na pokračování v konstrukci československého stíhacího letounu, který by splňoval všechny požadavky MNO a mohl být přijat do sériové výroby. Logicky přitom vycházeli z poměrně úspěšné koncepce Ae-02. Vznikl tak jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník vybaven výškovým motorem BMW IIIa o výkonu 136 kW (185 k) se smíšenou konstrukcí. Motor přenášel svůj výkon na dřevěnou dvoulistou vrtuli. Kostra trupu byla vyrobena kovová z duralových trubek, potažených impregnovaným plátnem na všech místech kromě hliníkové kapotáže motoru. Křídla a ocasní plochy byly dřevěné, rovněž potažené plátnem. Původní čelní chladič motoru byl později zaměněn originálním lamelovým chladičem vlastní konstrukce Aero. Tento chladič pak byl později použit i u řady následných konstrukcí Aerovky. Podvozek byl samozřejmě pevný, záďový s ostruhou. Osa kol měla ještě kapotáž tvaru malé nosné plošky jako u Ae-02, ale již výrazně menší. Palivová nádrž již oproti Ae-02 podvozkovou plošku opustila, byla umístěna v trupu, ale zůstala však i nadále odhazovatelná z důvodu větší bezpečnosti pilota v případě nouzového přistání. Prototyp byl celý natřen hliníkovou barvou. Pravděpodobně nebyl nijak vyzbrojen.
Obrázek

Přestože byl Ae-04 oproti předchůdci vybaven slabší pohonnou jednotkou, dosahoval výrazně lepších výsledků. Rapidně se zlepšila stoupavost stroje. Ta byla nyní jednou tak vysoká. Aero Ae-04 mohl stoupat do 5.000 metrů za 14 minut, což byl poloviční čas v porovnání s Ae-02. Počáteční stoupavost tak byla 5,9 m/s. Rovněž dostup byl díky výškovému motoru výrazně vyšší. Nový model byl oproti Ae-02 o něco delší, ale s menší plochou křídel. Také vzletová hmotnost byla o 45 kg, což bylo způsobeno již jen tím, že prototyp Ae-04 nebyl podle všech dostupných informací vyzbrojen.


SLUŽBA
Po svém dokončení byl Ae-04 představen veřejnosti na druhé mezinárodní letecké výstavě v Praze v roce 1921, kde tvořil dominantu státku firmy Aero. Krátce před výstavou v Praze byl letoun testován a účastnil se i leteckého mítinku, kde jeho pilot Rudolf Polanecký získal první československý národní rekord s dosaženou výškou 6.361 m. K tomuto rekordu mu dopomohl původně německý výškový motor BMW IIIa.
Obrázek na letecké výstavě v Praze - rok 1921


ZÁVĚR
Letoun Aero Ae-04 měl na první pohled všechny předpoklady pro to, stát se vynikajícím stíhacím letadlem. Proč se tak nestalo může být zapříčiněno hned několika faktory. Předně však nejdříve musíme vyzdvihnout práci konstruktérů, kteří dokázali v rozdílu jednoho roku zkonstruovat zcela výkonnostně jiný letoun, než byl předchůdce Ae-02. Především pak dostup a stoupavost byla na rok 1921 velice slušná. Ale stroj trpěl i řadou nedostatků. Jednim z těch větších byl nedostatečný akční rádius. Při cestovní rychlosti byl jen pouhých 180 km, což znamenalo výdrž v letu cca 1 hod. Na stíhačku z roku 1921 žalostně málo. Možná i z tohoto důvodu nakonec k výrobě Ae-04 nedošlo a zůstalo pouze u prototypu. Nicméně práce na něm pomohla továrně nasbírat zkušenosti a dospět k jejímu prvnímu úspěšnému stíhacímu typu - Aeru A-18.

TTD – Aero Ae-04
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,70 m
* Délka: 5,60 m
* Výška: 2,70 m
* Nosná plocha: 14,60 m2
* Plošné zatížení:
* Hmotnost prázdného letounu: 670 kg
* Vzletová hmotnost: 900 kg
* Maximální rychlost: 225 km/h
* Cestovní rychlost: 185 km/h
* Výzbroj: ??? 2x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm)
* Dostup: 6.361 m
* Stoupavost: 5,9 m/s (5.000 m / 14 minut)
* Dolet: 1 hod (185 km ?)
* Motor / Výkon: BMW IIIa / 136 kW (185 k)
* Vyrobeno kusů: 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo



Zdroje:
Československá letadla (1) 1918-1945 – Václav Němeček – 1983
http://www.vinar.cz/mitte/
http://www.wikipedia.org
http://www.airwar.ru
http://www.palba.cz
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“