Motor Walter NZ-60

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
malicek3471
Příspěvky: 3
Registrován: 14/1/2011, 19:28
Kontaktovat uživatele:

Motor Walter NZ-60

Příspěvek od malicek3471 »

Dobrý den,
konstruuji tento motor, a snažím se o něm zjistit informace. Zde přiložené informace zatím mám a budu rád, když mě opravíte nebo doplníte, zvláště za foto, konstrukční plány a materiály budu moc vděčný.

Jan Malý

P.S. Mos s tímto typem fór neumím, tak jestli jsem se tak nějak netrefil s umístěním, tak se předem omlouvám. Popřípadě mě prosím informujte.
Přílohy
Letadlový motor Walter NZ.doc
(2.87 MiB) Staženo 439 x
malicek3471
Příspěvky: 3
Registrován: 14/1/2011, 19:28
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od malicek3471 »

přiložený doc:
Letadlový motor Walter NZ-60
Hvězdicový vzduchem chlazený pětiválec o výkonu 60 koní začala vyrábět společnost Walter Jinonice od roku 1923. Do roku 1930 bylo vyrobeno 188 těchto motorů. Tento motor stál na počátku úspěšné řady motorů z jinonické Waltrovky. Walter NZ-60 poháněl například slavná sportovní a cvičná letadla konstruktérů Beneše-Hajna jako Avia BH-5, Avia BH-9, Avia BH-10 a Avia BH-11, kterým se říkalo „Bosky“. Tento motor byl zabudován také do letounu Letov Š-18 nebo litevských letounů ANBO-III a ANBO-IV. Za pokračovatele můžeme označit sedmiválec Walter NZ-85 a devítiválec NZ-120.
Firma J. Walter a spol. byla jednou z nejstarších českých automobilových výrobců. Kolem roku 1922 obrátila svou pozornost k navrhování a výrobě leteckých motorů. V polovině roku 1924 byly vyrobeny již tři typy těchto motorů, z nichž všechny mají dobré vlastnosti a jsou téže držiteli národních rekordů.

Obrázek 1 Překlad: Přední, boční a zadní pohledy na motor Walter NZ-60 pěti-válec.
První vyráběný motor byl malý pětiválec hvězdicového typu, chlazený vzduchem o výkonu 60 koní. Byl určený pro sportovní letouny cvičné letouny. Na fotografii.
Walter NZ- 60 má velmi čistý dizajn. Vrtání a zdvih jsou 105 a 120 mm. Jmenovitý výkon je 60 koní , který je dosažen při rychlosti 1400 ot./min. Spotřeba benzínu je nízká, tj. 230g na koně za hodinu.
Spotřeba oleje je 16g na koně za hodinu. Celková hmotnost v provozním stavu je 100kg. Poměr Hmotnost/počtu koní je tedy 1,66. Motor běží výjimečně hladce a byl značně používán v letadlech „Avia“ u strojů řady BH, kde dosahovali excelentních výsledků.
Při testování prvních kusů, byl jeden z motorů vystaven běhu na 100 hodin a to vše pod úředním dohledem ministerstva národní obrany.
Válce jsou ze dvou materiálů, a to z vnitřní ocelové vložky a vnějšího žebrování z hliníkové slitiny, zhotovení za pomoci zvláštního procesu. Odnímatelná hlava válce je odlita ze speciální „šedé slitiny“.
V hlavě jsou dva průduchy pro sací a výfukové ventily, které jsou provozovány obvyklým způsobem. Písty jsou ze speciální hlinkové slitiny. Tlakové mazání je obstaráváno ANV, přebytečný olej ve spodní části klikové skříně se vrací do nádrže metařského čerpadla. Zapalovací systém je duplicitní, dvě magneta Scintilla namontovaná na zadní části motoru. Karburátorem je vertikální Solex.
Lze konstatovat, že s motorem tohoto typu na letadle Avia BH-9 byl vytvořen československý rekord pro vzdálenost 1200 km, který padl 13. Května 1924.




Technické parametry:
Parametr Údaj
Smysl otáčení vrtule Pravotočivá

Převodový poměr Na vrtuli 1:1
Na dmychadlo 1:1
Válce Počet 5
Uspořádání Hvězdicové
Chlazení Vzduchem
Vrtání mm 105
Zdvih mm 120
Zdvihový objem 5,19
Kompresní poměr 4,48
Výkonnost a otáčky Při zemi Typové Ks 60
Ot./min. 1400
Maximum Ks 70
Ot./min 1600
Ve výšce Metrů -
Ks -
Ot./min -
Speciální výkonnost na 1l 11,54
Minimální výška pro plnou přípust -
Dovolený tlak za kompresorem v mm Hg -
Váha v kg Motor 103
Specifická 1,72
Vrtulové hlavy 3
Palivo Poměr mísení v % Benzín 100
Benzol 0
Líh 0
Oktanové číslo -
Spotřeba kg/hod. 14,5
Spotřeba v g/ks ef. Hod 240
Tlak kg/
-
Druh Minerální
Olej Tlak kg/
Normál -
Minimum Při běhu -
Při zkoušce -
Spotřeba v kg/hod. 0,9
Spotřeba v g/ks ef. hod 15
Teplota v °C Výstupní Minimum 40
Normál 60
Maximum 80
Minimální vstupní 25
Voda Množství v motoru kg -
Teplota výstupu Minimální -
Normální -
Maximální -
Příslušenství motoru Svíčky Druh M 18X1´5
Délka závitu v mm 12
karburátory Počet 1
Typ Solex B V 4
Seřízení karburátorů Difuser (kalíšek) mm 31
Hlavní tryska
0-01mm 130 135
Přídavná tryska
0-01mm 135
Tryska pro pomalý běh
0-01mm 2X70
Magneta Smysl otáček Pravotočivé
Typ Scintilla PN 5-D
Palivová čerpadla Počet -
Smysl otáčení -
Typ -
Způsob spouštění Ruční
Dynamo Watt -
Smysl otáčení -
Maximální rozměry motoru mm Výška (průměr) 940
Délka 704
Šířka -
Seřízení ventilů Sacích Otvírá před HÚ 8
Zavírá za HÚ 48
Výfukových Otvírá před HÚ 49
Zavírá za HÚ 7
Předstih zapalování před HÚ 35
Pořadí zapalování válců 1, 3, 5, 2, 4,
Zakončení vrtulové hřídele Kužel
Walter


Československá firma Walter v průběhu 30-tých let zakoupila licenci na Hiduminium RR. Tuto slitinu také vyráběla a používala. Písty leteckých motorů této firmy tedy byly kovány v zápustkách ze slitiny RR 59.

Na následujícím obrázku je (lze říct unikátní) fotografie řezu „čerstvým“ zápustkovým výkovkem pístu motoru Walter. Použitá slitina Hiduminium RR 59.






Povšimněte si zejména „na hotovo“ lisovaných chladících žeber na vnitřní části pístu.
.Velké hvězdicové motory firmy Walter měly klikové skříně kovány ze slitiny Hiduminium RR (Walter K 14 I) a hlavy ze slitiny Y (v případě hlav bez záruky).


V části věnované slévaným slitinám s niklem, jsme hovořili o slitinách RR. Stejně jako v případě slévaných slitiny, existovali i tvářené slitiny RR. Tyto se ovšem lišily.

Nejdůležitější verze tvářených slitin RR (v našem období) představují slitiny RR 56 a RR 59. Jejich průměrné složení je na dalším obrázku:



Obr. č. 28


Tvářené slitiny RR se vyznačovaly jemnou krystalizací a dobrou kujností. Byly lépe tvárné, než slitina Y. Jejich průměrné mechanické vlastnosti ve zušlechtěném stavu, jsou na dalším obrázku.



Obr. č. 29


Podstatnou výhodou tvárných slitin RR, ve srovnání se slitinou Y, je pomalejší pokles hodnot mechanických vlastností při vyšších teplotách, což také předurčovalo jejich použití. K tomu se ovšem dostaneme níže.

Typ : NZ-60
Výrobce : Walter a. s., Praha-Jinonice
Rok výroby : 1923

Walter NZ 60 motoru je držitelem několika rekordů a je známé v Evropě, přes jeho použití v Avia B.H10 a BH11. Byl také představen do Spojených států firmě Spartan Aircraft Corporation z Oklahama.. Tvoří jeden ze série vzduchem chlazených motorů 60, 85, 120 a 240 koní, které jsou charakterizovány zaměnitelnosti jejich částí. Rysy společné řady dvoudílný klikový hřídel a master-tyč nese na klikové hřídeli v kuličkových nebo válečkových ložisek. Motory jsou vyráběny v Praze československou firmou J. Walter, která je také držitelem licence na výrobu vzduchem chlazených Bristol "Jupiter" a BMW vodou chlazené motory. Firma se zabývá výrobou interních spalovacích motorů pro automobily od roku 1896 a po válce šla také do obchodu s leteckými motory.


Klikový hřídel a ojniční systém byl tedy převzat od Siemensů. Rozvod byl konstrukčně odvozen od francouzského hvězdicového vodou chlazeného (!!!) motoru Salmson, který byl v ČSR k dispozici spolu s letouny Anatra Anasal jako trofejní z 1. sv. války. Hlavy válců byly odvozeny od motocyklových motorů Walter z roku 1921. Konstrukčně zajímavé bylo řešení válce. Základ tvořil ocelový válec, na který byla nalita vrstva hliníku. Z této vrstvy pak byla vysoustružena chladicí žebra. Vznikl tak vlastně technický paradox, kdy konstrukční řešení chlazení méně tepelně namáhaného pláště válců bylo vyspělejší, než řešení tepelně mnohem namáhanější hlavy válců. Jednoduchý svislý karburátor ústil do obtokového kanálu v odlitku motorové skříně, kde se palivová směs udržovala v teple a rovnoměrně se rozdělovala do všech pěti válců. Motor měl mít objem 5,2 litru, rozměr válce 105 x 120 mm, kompresní poměr 1 : 4,5, hmotnost vypočtenou 80 kg. (V praxi cca 95 kg, pozdější série až 102 kg).
Zdroje:
Národní technické museum
Časopis Flyght
Příloha k Letecké příručky (ing. F. Sekanina)
Wikipedia.org
Historická letka republiky České
Topsid.com
emeraldinsight.com
Palba.cz
Valka.cz
historieletectvi.cz
idenik.cz/storage/WALTER_posudek.pdf
luftfahrtmuseum.com
museumstuff.com
thefullwiki.org
worldlingo.com
Naposledy upravil(a) malicek3471 dne 31/1/2011, 14:04, celkem upraveno 1 x.
malicek3471
Příspěvky: 3
Registrován: 14/1/2011, 19:28
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od malicek3471 »

Pokus, který jsem dokončil po získání dalších poznatků.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Ahoj, musím tě požádat, abys ty obrázky překopal dle tohoto návodu. Díky
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“