Stránka 1 z 1

Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 1/3/2014, 17:44
od Scheppke666
V knize více než kontroverzního historika Tomáše Krystlíka jsem narazil na zmínku: "Po okupaci (15. březen 1939) čeští vojenští letci hodně stáli o dobře zaplacené přelétávání kořistních če. vojenských letadel do Německa. V některých případech se o tuto činnost ucházely celé letecké pluky běžně však kolem 75% vojenských letců. S pozemním vojenským personálem se ucházeli i o nabídku Luftwaffe stát se jejími smluvními zaměstnanci. Od masového náboru Němci upustili, avšak některé čs. piloty přijali. Byť mající za sebou působení v Luftwaffe, létali někteří z nich za války ve Francii nebo u českých perutí RAF."

Je toto tvrzení pravdivé?

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 1/3/2014, 18:38
od Ramon
To je klasický Krystlík - má to sice určitý pravdivý základ, ale je to poupravené tak, aby to sedělo do jeho "senzačních" knih.
Göring krátce po 15. březnu údajně projevil zájem o službu čs. vojenských letců u Lufthansy - ne Luftwaffe. Zájem o tuto práci byl skutečně veliký a hlásily se dle vzpomínek gen. Vicherka skoro celé pluky, ale nic z toho nakonec nebylo. Důvody tak velkého zájmu byly zřejmě existenční - bylo to pár dnů po okupaci, nikdo ještě nevěděl co bude dál - organizované odchody letců do zahraničí začaly o něco později. Přelétávání letadel do Německa se také účastnili čs. letci, ale po úletu dvou B-71 do SSSR (http://www.fronta.cz/kalendar/ulet-z-pr ... tu-do-sssr) měly veškeré snahy o jejich využití skončit.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 1/3/2014, 20:42
od Scheppke666
Díky moc. Tak nějak jsem to tušil. On Krystlík je poměrně fikaný. Vybírá se určitá fakta a dává je do souvislostí, jak se mu to hodí. Rozšifrovat to není moc snadné.
Je k tomu nějaký zdroj, kromě toho úletu B-71? Nikde jsem zatím nic nenašel

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 1/3/2014, 22:55
od Ramon
Já vycházel z knihy "Na nebi sladké Francie" od J. Rajlicha, kde je to zmíněno v úvodních kapitolách, ale nijak zvlášť detailně. Ta pasáž o Göringově nabídce se dá najít např. i zde: http://www.fronta.cz/dotaz/ceskoslovens ... po-okupaci

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 2/3/2014, 00:06
od Hans S.
Kolega z práce mi říkal, že jeho děda běžně zalétával a přelétal letadla Luftwaffe a že to hlavně na konci války bylo dost o dršku. Nicméně to nebyli zaměstnanci Luftwaffe, ale personál leteckých opraven. Celkem není důvod mu nevěřit, přinesl i nějaké docela hezké fotografie :).

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 2/3/2014, 14:16
od Heckler
A jakou měl hodnost děda? :)

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 2/3/2014, 17:52
od Hans S.
Pokud je mi známo, tak žádnou - jak jsem naznačoval, byl to civilní zaměstnanec leteckých opraven.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 2/3/2014, 18:20
od p3tris
Hans S. píše:Kolega z práce mi říkal, že jeho děda běžně zalétával a přelétal letadla Luftwaffe a že to hlavně na konci války bylo dost o dršku. Nicméně to nebyli zaměstnanci Luftwaffe, ale personál leteckých opraven. Celkem není důvod mu nevěřit, přinesl i nějaké docela hezké fotografie :).
Já myslel, že opravy německých letadel v Avii a Aeru byla úplně běžná věc. Vždycky jsem předpokládal, že se jednalo hlavně o nebojové, převážně cvičné typy a po opravách je zalétávali civilní zaměstnanci továren (mimo jiných i Josef Kužela a Jiří Matička). Například hodně známé povstalecké Arado Ar-396A-1 RT+WL.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 3/3/2014, 07:40
od Martas2411
Něco málo je i zde.I když to byli sudetáci,tak třeba v Anglii se divili ,že když vznikly československé perutě a bojovali proti Luftwaffe,tak jiní Češi bojovali proti Anglii.Britové nic nevěděli o nějakých Sudetech a brali to globálně.

http://www.valka.cz/clanek_14003.html

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 3/3/2014, 18:09
od Hans S.
Avia, Aero a Letov. Ten pán zalétával právě pro Letov, co se ke mně dostaly informace, tak zalétával především Ju 88 a snad Ar 96. Nicméně pro mě to jsou informace z druhé ruky, můžu maximálně kolegu (vnuka) zkusit podrobněji vyzpovídat. Bavíme se o tom rádi :). Samozřejmě jsem vyzvídal, jestli ten pán nebyl třeba sudetský Němec (jako můj praděda... :)), ale prý Čech jako řemen. Samotnému mi to přišlo trošku zvláštní, ale údajně to v té době nebylo v těchto leteckých továrnách zase až tak neobvyklé.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 3/3/2014, 23:16
od QVAK
Kdysi dávno v L+K na toto téma vyšli dva články. Jeden pojednával o Praze a druhý o Chocni a Zlíně (Otrokovicích). V Praze kde se opravovali (i vyráběli) a zalétávali "dospělá" éra tak začátkem války Německé zalétávali pouze Němci ale jak vyvstávala potřeba zkušených letců pro Luftwaffe (cca 1942) tak byl Němec jen šéfpilot a zalétávači byli češi jež skončili práci při doběhu rozpracovaných sérií ČS letadel určených pro spojence III. Říše. V Chocni a Zlíně Němečtí piloti pouze provedli typové přeškolení. Tam se ale vyráběli a opravovali jen "papíráky"( školní a cvičné stroje). Všude se však velmi dbalo o tankování a jeho kontrolu (úlety). Přelety letadel prováděli pouze Němci.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 3/3/2014, 23:33
od QVAK
Hans S. píše:Pokud je mi známo, tak žádnou - jak jsem naznačoval, byl to civilní zaměstnanec leteckých opraven.
Snad všichni zalétávači stejně tak piloti ČSA a ČLS se rekrutovali z délesloužících pilotů vycvičených v letectvu a letectvem vytipovaných. Takže jako záložák určitě nějakou hodnost měl. Tehdy nebyla žádná jiná možnost získat jinak kvalifikaci na tuto práci.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 4/3/2014, 14:26
od fotr
malý doplnění, na rozdíl od různých kategorických a hodnověrných tvrzení typu: "kolega z práce má bratrance, kterej zná jednoho, co měl dědu...."
byl na vámi probíraný téma kdysi obsáhlej článek v L&K, uváděli pro názornej příklad trio Novák, Široký a Hubáček.
Novák umřel na sepsi ve Francii, aniž by se účastnil boje, Hubáček bojoval v RAF a Široký pracoval pro Němce jako zalétávač.
Po válce měl existenční problémy samozřejmě jen Hubáček.
Širokého, stejně jako třeba Režnáka se samozřejmě žádná komoušská represe nedotkla, nerušeně dál pokračovali v letecké kariéře.
Nu vot, cest la vie.
Abych nebyl stejnej, jako výše mnou kritizovaní, časák najdu a oskenuju. Akorát to nebudu hned.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 4/3/2014, 17:35
od Hans S.
fotr píše:malý doplnění, na rozdíl od různých kategorických a hodnověrných tvrzení typu: "kolega z práce má bratrance, kterej zná jednoho, co měl dědu...."
To je asi narážka na mě, co? :). Sám nemám tohle hospodský tlachání rád, takže nějaký odkaz na hlouběji zpracované téma ocením.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 23/9/2016, 10:27
od Hektor
Je to OT ale nieje tu taká téma, chcem sa spýtať či existuje zoznam lietadiel ČSA alebo celkovo ČS civilného letectva. Pre Slovensko som niečo také videl.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 23/9/2016, 21:51
od Skeptik
Hektor píše:Je to OT ale nieje tu taká téma, chcem sa spýtať či existuje zoznam lietadiel ČSA alebo celkovo ČS civilného letectva. Pre Slovensko som niečo také videl.
Myslíš k březnu 1939?

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 24/9/2016, 00:32
od Hektor
Ano

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939

Napsal: 24/9/2016, 07:51
od Skeptik
Hektor píše:Ano
Mám to někde doma ... tak jestli si počkáš, a já nezapomenu :wink: ...